LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bol.com komt belofte installatie niet na

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Mijn argument was en is dat het bij een dergelijk apparaat onredelijk is om te verwachten dat bezorgers speciaal nogmaals langskomen om het apparaat uit de doos te tillen en de stekker in het stopcontact te doen.
Dat is alleen niet de maatstaf die je moet hanteren. Dat het onredelijk is krijg je van me cadeau, dat het onaanvaardbaar is niet.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Mijn argument was en is dat het bij een dergelijk apparaat onredelijk is om te verwachten dat bezorgers speciaal nogmaals langskomen om het apparaat uit de doos te tillen en de stekker in het stopcontact te doen.
Dat is alleen niet de maatstaf die je moet hanteren. Dat het onredelijk is krijg je van me cadeau, dat het onaanvaardbaar is niet.
In mijn optiek toch wel. De onredelijkheid creëert de onaanvaardbaarheid.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lid 1 geeft aan dat partijen zich redelijk moeten gedragen. Lid 2 geeft aan dat een afspraak niet van toepassing is, als deze in de gegeven omstandigheden onaanvaarbaard is. Onaanvaardbaarheid is duidelijk een zwaardere maatstaf dan redelijkheid.

Wil je mij er van overtuigen dat het onaanvaardbaar zou zijn dat de verkoper zijn afspraak nakomt en we dus het pacta sunt servanda op zij zouden moet schuiven, dan moet je met meer aankomen dan dat de verkoper niet is nagekomen en de klant dit mogelijk ook zelf kan. Wie zijn hoofd vergeet, moet zijn benen gebruiken.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Lid 1 geeft aan dat partijen zich redelijk moeten gedragen. Lid 2 geeft aan dat een afspraak niet van toepassing is, als deze in de gegeven omstandigheden onaanvaarbaard is. Onaanvaardbaar is duidelijk een zwaardere maatstaf dan redelijkheid.

Wil je mij er van overtuigen dat het onaanvaardbaar zou zijn dat de verkoper zijn afspraak nakomt en we dus het pacta sunt servanda op zij zouden moet schuiven, dan moet je met meer aankomen dan dat de verkoper niet is nagekomen en de klant dit mogelijk ook zelf kan. Wie zijn hoofd vergeet, moet zijn benen gebruiken.
Daar verschillen we dan van inschatting.

Als ik van zolder naar beneden loop en ik vergeet de wasmand die mijn vrouw me gevraagd had mee te nemen, moet ik natuurlijk in beginsel zelf nogmaals naar zolder. Maar als mijn vrouw dat heel veel makkelijker dan ik op kan lossen, bijvoorbeeld omdat zij nog in de slaapkamer is, dan is het niet onredelijk of onaanvaardbaar dat mijn vrouw zelf even die wasmand op zolder pakt.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is uiterst onaanvaarbaar en dat zal zij u laten weten ook. :lol:

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
alfatrion schreef:Lid 1 geeft aan dat partijen zich redelijk moeten gedragen. Lid 2 geeft aan dat een afspraak niet van toepassing is, als deze in de gegeven omstandigheden onaanvaarbaard is. Onaanvaardbaar is duidelijk een zwaardere maatstaf dan redelijkheid.

Wil je mij er van overtuigen dat het onaanvaardbaar zou zijn dat de verkoper zijn afspraak nakomt en we dus het pacta sunt servanda op zij zouden moet schuiven, dan moet je met meer aankomen dan dat de verkoper niet is nagekomen en de klant dit mogelijk ook zelf kan. Wie zijn hoofd vergeet, moet zijn benen gebruiken.
Daar verschillen we dan van inschatting.

Als ik van zolder naar beneden loop en ik vergeet de wasmand die mijn vrouw me gevraagd had mee te nemen, moet ik natuurlijk in beginsel zelf nogmaals naar zolder. Maar als mijn vrouw dat heel veel makkelijker dan ik op kan lossen, bijvoorbeeld omdat zij nog in de slaapkamer is, dan is het niet onredelijk of onaanvaardbaar dat mijn vrouw zelf even die wasmand op zolder pakt.
Dat het niet onaanvaardbaar is dat jouw vrouw het doet maakt niet dat het wel onaanvaardbaar is als ze van je verlangt dat jij dat doet.
ECLI:NL:GHSHE:2015:2187, r.o. 3.7 schreef:Het hof overweegt met betrekking tot het principaal appel als volgt.

[appellant] stelt terecht dat de rechtbank een onjuiste maatstaf heeft aangelegd en dat getoetst dient te worden aan artikel 6:248 lid 2 BW. Het hof overweegt dienaangaande dat een tussen partijen als gevolg van een overeenkomst geldende regel ingevolge artikel 6:248 lid 2 BW niet van toepassing is, voor zover dat in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. De door de wetgever gebruikte formulering ‘naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar’ brengt mee dat de rechter bij de toepassing van artikel 6:248 lid 2 BW de nodige terughoudendheid moet betrachten.
Ik zie die terughoudendheid niet bij je inschatting terug. Integendeel je komt heel makkelijk tot het oordeel dat het onaanvaardbaar zou zijn.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoeveel terughoudendheid heb je nodig als het om zoiets simpel gaat?

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
alfatrion schreef:Lid 1 geeft aan dat partijen zich redelijk moeten gedragen. Lid 2 geeft aan dat een afspraak niet van toepassing is, als deze in de gegeven omstandigheden onaanvaarbaard is. Onaanvaardbaar is duidelijk een zwaardere maatstaf dan redelijkheid.

Wil je mij er van overtuigen dat het onaanvaardbaar zou zijn dat de verkoper zijn afspraak nakomt en we dus het pacta sunt servanda op zij zouden moet schuiven, dan moet je met meer aankomen dan dat de verkoper niet is nagekomen en de klant dit mogelijk ook zelf kan. Wie zijn hoofd vergeet, moet zijn benen gebruiken.
Daar verschillen we dan van inschatting.

Als ik van zolder naar beneden loop en ik vergeet de wasmand die mijn vrouw me gevraagd had mee te nemen, moet ik natuurlijk in beginsel zelf nogmaals naar zolder. Maar als mijn vrouw dat heel veel makkelijker dan ik op kan lossen, bijvoorbeeld omdat zij nog in de slaapkamer is, dan is het niet onredelijk of onaanvaardbaar dat mijn vrouw zelf even die wasmand op zolder pakt.

We mogen net niet over een wasmachine hebben, het gaat immers om een mini vriezertje, maar een wasmand op zolder is dan wel weer compleet logisch. Schiet mij maar lek

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door Theotrucker »

We beginnen een rechtszaak en als de uitspraak in hoger beroep rond is zien we of de vriezer retour afgehaald wordt of toch door meneer Bol op het kastje wordt gezet en en de stekker ingestoken. Jammer dat nu na 3 jaar geen garantie meer op de vriezer is en mevrouw de hele tijd over de vriezer op de gang is moeten klimmen. Maar we kunnen vriezen. Misschien.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Hoeveel terughoudendheid heb je nodig als het om zoiets simpel gaat?
Behoorlijk wat meer. Een principe zet je niet zomaar aan de kant.

Je spreekt met elkaar af dat de verkoper het product op de goede plek zou neerzetten, dan moet de verkoper dat ook doen. Als de verkoper dat niet doet, dan moet hij dat als nog doen. Dat is niet onaanvaardbaar.

Het maakt mij niet uit of het om een halve of hele koelkast of om een wasmachine of droger gaat. Je komt niet onder je afspraken uit door te roepen "foutje". Straks is de bezorging aan de beurt. "O, hebben we bezorging afgesproken? Nee, het is onaanvaardbaar dat we bezorgen, want je kan die CD ook best komen halen!"

Ik verwacht een belangen afweging waarbij de verkoper failliet gaat, terwijl de koper dit met de buren kan oplossen. In dat soort gevallen is het onaanvaardbaar om nakoming te vorderen

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe zit het dan met de kosten die de leverancier moet maken om het ding alsnog aan te sluiten, los van het feit dat de topicstarter opnieuw een halve/hele dag thuis moet blijven in afwachting van degene die de stekker in het stopcontact komt steken?

Het lijkt me dat de verhouding hierin volkomen zoek is.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat zijn de gevolgen van zijn eigen wanprestatie en moet hij dus zelf dragen. Dat is anders als de kosten dusdanig hoog zijn dat dit niet te dragen is, dan is er mogelijk een uitweg.

Wanneer een verkoper een ondeugdelijk product levert, dan moet hij dat product ook komen halen en vervangen. De verkoper komt dan ook niet weg met "ja, maar dat kost geld."

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Alleen jammer dat dat drie jaar duurt met die rechtszaken. Zo heet en geen ijs.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus als de bezorger een stekker niet in het stopcontact steekt is dat een wanprestatie?

Een vraagje: zou het kunnen dat de bezorger niet bij het stopcontact kon omdat er van alles voor stond en dat het veel te lang duurde voordat hij er wel bij kon?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Hoeveel terughoudendheid heb je nodig als het om zoiets simpel gaat?
Behoorlijk wat meer. Een principe zet je niet zomaar aan de kant.

Je spreekt met elkaar af dat de verkoper het product op de goede plek zou neerzetten, dan moet de verkoper dat ook doen. Als de verkoper dat niet doet, dan moet hij dat als nog doen. Dat is niet onaanvaardbaar.

Het maakt mij niet uit of het om een halve of hele koelkast of om een wasmachine of droger gaat. Je komt niet onder je afspraken uit door te roepen "foutje". Straks is de bezorging aan de beurt. "O, hebben we bezorging afgesproken? Nee, het is onaanvaardbaar dat we bezorgen, want je kan die CD ook best komen halen!"

Ik verwacht een belangen afweging waarbij de verkoper failliet gaat, terwijl de koper dit met de buren kan oplossen. In dat soort gevallen is het onaanvaardbaar om nakoming te vorderen
Ik denk dat we moeten concluderen dat ik wat minder principieel ben dan jij :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door moederslink »

Natuurlijk is het zo dat afspraak = afspraak... anders wordt het helemaal een anarchistische bende ..stel je voor :lol: .
In dit geval is dat ding bezorgd alleen niet op dat vermaledijde kastje gezet en de stekker is niet in het stopcontact gedaan.
Was het uberhaupt wel afgesproken dat dat kastje ergens op getild moest worden ?
Zo ja dan moet Bol maar gebeld worden om dat alsnog dan maar te doen....zal ze leren.... :mrgreen:
Zo nee dan hoeft die koerier dat niet te doen ___ die heeft natuurlijk ook zo zijn principes :wink:
NB : Ik vraag me wel serieus af of je hier moet spreken van installeren :?
Laatst gewijzigd door moederslink op 10 aug 2018 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Een principe zet je niet zomaar aan de kant.
En achteraf blijkt, zoals zo vaak, dat een principe veel duurder zal uitvallen dan iets accepteren. En dan heb ik het niet alleen over geld. Het werk en het gedoe wat je er mee hebt om een fout op te laten lossen weegt echt niet op tegen vele andere oplossingen. Tegen de tijd dat Bol iemand kan langs sturen had de vriezer al verschillende keren op zijn plek gezet kunnen worden. Hoe moeilijk wil je dan blijven doen met aan je principe vast blijven houden? Echt je nek breken omdat je wellicht dagenlang over een doos moet klimmen? De vriezer al die tijd niet kunnen gebruiken (of kan je daar dan ook weer een compensatie voor krijgen)? Een rechtszaak beginnen omdat je eist dat er wordt nageleefd wat er aangeboden is?
Of kies je de makkelijke weg en vraag je even een buurman, bekende, familie of wie dan ook om het vriezertje op de plek te zetten? Vervolgens wordt er op elke verjaardag hierover gesproken wat meer resultaat zal hebben dan het vasthouden aan je principe.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Dus als de bezorger een stekker niet in het stopcontact steekt is dat een wanprestatie?
Als contractueel afgesproken is dat de bezorger bij de bezorging een piroette maakt, maar dat niet doet, dan levert hij een wanprestatie.
Moneyman schreef:Ik denk dat we moeten concluderen dat ik wat minder principieel ben dan jij :wink:
Dat sowieso.
NeoDutchio schreef:En achteraf blijkt, zoals zo vaak, dat een principe veel duurder zal uitvallen dan iets accepteren. En dan heb ik het niet alleen over geld. Het werk en het gedoe wat je er mee hebt om een fout op te laten lossen weegt echt niet op tegen vele andere oplossingen.
Je geeft wek hier de schmijn van objectiviteit terwijl het feitelijk om een subjectieve mening. Er zijn meerdere manieren om iets te waarderen dan om te kijken naar de kosten en dan heb ik het ook niet alleen over geld.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:En achteraf blijkt, zoals zo vaak, dat een principe veel duurder zal uitvallen dan iets accepteren. En dan heb ik het niet alleen over geld. Het werk en het gedoe wat je er mee hebt om een fout op te laten lossen weegt echt niet op tegen vele andere oplossingen.
Je geeft wek hier de schmijn van objectiviteit terwijl het feitelijk om een subjectieve mening. Er zijn meerdere manieren om iets te waarderen dan om te kijken naar de kosten en dan heb ik het ook niet alleen over geld.
U mag het lezen zoals u het wilt. Feit blijft dat zelf de stekker in het stopcontact steken sneller is dan 1 telefoontje naar Bol. Na dat ene telefoontje is het nog niet opgelost, wel als u het zelf zal doen (of de buurman, neef, kennis, ander familielid wat overigens ook een vrouw mag zijn om niet seksistisch over te komen).
Op je strepen blijven staan en eisen dat er iemand langskomt om de stekker in het stopcontact te doen kan dus een langdurige hobby gaan worden. Daarbij is het ook maar de vraag of het vriezertje wel zo hoog getild mag worden arbotechnisch. En of er wel een veilig stopcontact in de buurt zit. Dus ja, welke weg zal je bewandelen om tot het eindresultaat te komen....

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bol.com komt belofte installatie niet na

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Feit blijft dat zelf de stekker in het stopcontact steken sneller is dan 1 telefoontje naar Bol.
Alleen als het snoer lang genoeg is. Alleen gaat zo'n koelkast op de plek van je deuropening snel vervelen. Overigens, als je nakoming kunt vorderen, dan kun je ook een schadevergoeding vorderen, dus kun je ook bedrijfje regelen om de verplichtingen van Bol.com uit te voeren.

Gesloten