Bonprix en terugbetalen retour

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
02 jul 2021 18:37
Volgens mij ben je prima in staat om te googlen wat onverwijld betekent.. en ik verklap je vast: in de DvD staat bij onverwijld echt niet: 14 dagen
Ik quote nogmaals de tekst waar bepaalde personen zich aan vasthouden:
Artikel 6:230r lid 1 BW
De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.
Maar wat wil dat zeggen in de praktijk? En daar komt geen antwoord op. Volgens Alfatrion direct. Maar het vreemde is dat je dat niet kan afdwingen als klant. Is het dan wel direct? En wat als de procedure enkele dagen duurt? Valt het dan nog steeds onder onverwijld? En als het onverwijld is, waarom dan de toevoeging "doch binnen 14 dagen"? Volgens Moneyman is dat al uitgelegd, maar als je vraagt waar en wanneer komt er geen antwoord.

In mijn ogen weer een potje ver piesen. Koud een wettekstje opdreunen, je eigen gedachte er op loslaten, maar geen uitleg kunnen geven. En vooral ook niet willen zien wat het effect is van de eigen gedachte. Laat staat de tegenstrijdigheid. Zeggen dat iets een wet is, maar je kan de wet niet afdwingen. In hoeverre klopt dat dus?
In wie heb ik dan meer vertrouwen: in de logica dat een ondernemer eerst mag controleren of de retournering kloppend is met de uitleg van ConsuWijzer en de werkwijze die zo'n beetje elke webwinkelier heeft, of iemand die een koude wettekst opdreunt en deze niet kan uitleggen?

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
02 jul 2021 18:50
Al met al een , in mijn ogen, tamelijk onzinnig gedoe. De verkoper hoeft niet eerder terug te betalen dan na bewijs van terugzending of ontvangst. En de koper kan niet eerder vorderen dan na het leveren van bewijs van terugzending.

Dat hij dan volgens de wet al eventueel veel eerder recht heeft op dat geld, schiet hij dus helemaal niets mee op.
De verkoper moet direkt (onverwijld) terugbetalen en mag volgens de wet helemaal niet wachten op terugzending. Als het overboeken 3 dagen duurt, dan is dat een excuus waarom het niet meteen lukt en is 3 dagen zo snel mogelijk. Duurt dat 2 dagen, dan is dat zo snel mogelijk. Dat excuus vervalt echter na 14 dagen en dan kan de verkoper hier zich niet meer achter verschuilen.

De koper kan eerder vorderen, maar zal door de rechter gevraagd worden of deze heeft voldaan aan de wet en het onverwijld heeft teruggezonden. Het bewijs daarvoor is de T&T. Dus koper kan maar beter zorgen dat deze er is ( en aan de rechter kan tonen, niet aan de verkoper ).

Als het voor de rechter zou komen ( wat natuurlijk zelden gebeurt ), dan zal deze rechter dit zo toetsen:
* Heeft de verkoper het onverwijld teruggestort
* Heeft de koper het onverwijld teruggezonden
en beiden zullen dit volgens de wet moeten aantonen / aannemelijk maken.

Maar dat geeft de koper nog steeds geen plicht het verzendbewijs op te sturen naar de verkoper of de verkoper het recht om te wachten met terugbetalen tot het pakket terug is.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
02 jul 2021 19:32
Heb je inmiddels al gevonden wat onverwijld betekent? Of blijf je het leuker vinden om naar de bekende weg te vragen?
Nee, ik wacht nog steeds op de uitleg. En nee, het is niet vragen naar de bekende weg, wel om aan te geven dat de koude genoemde wettekst verkeerd uitgelegd wordt. Zonder uitstel doch binnen 14 dagen, dat strookt niet met elkaar.
Het mooie is dat in het arbeidsrecht ontslag op staande voet direct moet aangeven (onverwijld), maar dat de werkgever uit oogpunt van zorgvuldigheid eerst een onderzoek mag doen naar de omstandigheden. Zodra de feiten bekend zijn moet dan ook direct ontslag gegeven worden. Kopiërend naar online bestellen, waarom zou de verkoper niet eerst mogen controleren of de koper geen baksteen terug stuurt?
En mocht de wet zo star zijn dat je als verkoper direct moet terug betalen, zelfs nog voordat er iets terug gestuurd wordt, waarom kan je dat als klant niet afdwingen? Een wet heeft dus geen nut als je die niet kan laten opvolgen.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door angel1978 »

vragen naar de bekende weg dus.. je draait in hetzelfde cirkeltje rond, herhaalt je foutieve statements.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door moederslink »

In de praktijk werkt het bij mij in ieder geval steeds als volgt :
je meldt je retour aan via je account, zodra het retourproduct binnen is wordt de status in je account bijgewerkt en krijg je pas daarna je geld.
Ik heb in ieder geval nog nooit onverwijld eerst mijn geld teruggestort gekregen voordat het retour ontvangen en verwerkt was.
Vind dat ook niet echt logisch :wink:

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@angel

De koper hoeft al helemaal niet “onverwijld” terug te zenden. Hij heeft 14 dagen bedenktijd en binnen die 14 dagen moet hij aangeven dat hij het terugstuurt. En daar heeft hij dan ook weer 14 dagen de tijd voor.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
02 jul 2021 20:14
@angel

De koper hoeft al helemaal niet “onverwijld” terug te zenden. Hij heeft 14 dagen bedenktijd en binnen die 14 dagen moet hij aangeven dat hij het terugstuurt. En daar heeft hij dan ook weer 14 dagen de tijd voor.
Leg je het nu bewust verkeerd uit?

We hebben het hier over de situatie dat koper heeft aangegeven het produkt terug te willen zenden het geld terug wil.
Op het moment dat koper aangeeft het produkt niet te willen behouden en dus terugbetaling wenst van de verkoper, DAN is koper ook verplicht het onverwijld terug te sturen. Koper mag dan niet nog even 14 dagen bekijken of het terug moet of niet.
Dat heeft dan dus niets meer te maken met de bedenktijd bij een koop op afstand. Deze koop is immers ongedaan gemaakt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
02 jul 2021 20:14
@angel

De koper hoeft al helemaal niet “onverwijld” terug te zenden. Hij heeft 14 dagen bedenktijd en binnen die 14 dagen moet hij aangeven dat hij het terugstuurt. En daar heeft hij dan ook weer 14 dagen de tijd voor.
Onjuist. Ook de koper moet onverwijld -en uiterlijk binnen 14 dagen- na ontbinding terugsturen. Ik heb je de letterlijke wettekst/ onderbouwing al aangeleverd. Deze ontkenning jouwerzijds is dan ook nergens op gebaseerd en onjuist.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
02 jul 2021 20:06
In de praktijk werkt het bij mij in ieder geval steeds als volgt :
je meldt je retour aan via je account, zodra het retourproduct binnen is wordt de status in je account bijgewerkt en krijg je pas daarna je geld.
Ik heb in ieder geval nog nooit onverwijld eerst mijn geld teruggestort gekregen voordat het retour ontvangen en verwerkt was.
Vind dat ook niet echt logisch :wink:
Dat is ook gewoon de praktijk, zoals ik eerder al aangaf. 99 van de 100 keer is daar ook niets mis mee. Maar dat is geen argument de juridische basis ontkracht.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik denk dat als het binnen een paar dagen geregeld is ( zo lang duur het verzenden van een pakket doorgaans ), dat de meeste mensen hier in de praktijk ook niet zoveel moeite mee zullen hebben en het daarbij zullen laten.
Maar ik heb in de praktijk ook wel anders meegemaakt, waarbij idd. bij melden van het willen terugsturen van een pakket meteen een retourlabel werd gestuurd en ( en een keer zelfs een koerier werd gezonden om het op te halen ) en ook meteen de terugstorting in gang werd gezet.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@Moneyman

Dat maar heel plezierig dat Bonprix schrijft dat je er wel 30 dagen over mag denken voordat je een retour aanmeldt, en dat je dan nog 14 dagen de tijd hebt om het terug te sturen.


@angel

De retourlabel zit bij Bonprix ingesloten bij het pakket.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 02 jul 2021 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door moederslink »

De wet zegt het anders dan dat het meestal in de praktijk gaat.
De discussie gaat dus over de wettekst, niet over hoe het normaliter in de praktijk gaat.
En dan kan er over en weer ver gepiest worden , zo is de wet. ( hamerslag ! )
Weer wat geleerd ______ :D

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Bonprix en terugbetalen retour

Ongelezen bericht door Radar »

Zo, even met de bezem erdoorheen gegaan. Die discussies om discussies heeft niemand wat aan, dus ik stel voor dat we het even hierbij laten en afwachten of TS terugkomt. Anders vind ik het wel mooi geweest met dit topic. Een fijn weekend. ^YB

Gesloten