LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door BL2 »

Het juweliersbedrijf staat nu negatief op het forum, misschien terecht, maar zolang Topicstarter geen enkele toelichting geeft, heb ik een vreemde smaak bij dit topic.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
17 mar 2019 15:33
Moneyman schreef:
17 mar 2019 12:28
16again schreef:
17 mar 2019 10:13
Als de glimdingetjes voor diamanten en zoveel karaats goud verkocht zijn, dan behoort het geleverde product ook die eigenschappen te bezitten. Anders worden er gewoon knollen voor citroenen verkocht. En is het product gewoon non-conform.
Vanwaar de kronkel naar nonconformiteit? Nergens blijkt uit dat dat de situatie is.
Heb je over "Als" heen gelezen?
Zolang TS niet verschijnt blijft het overigens gissen.
Nee. Maar wat voegt het verzinnen van fictieve scenario’s toe, behalve ruis?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door witte angora »

Gudde79 schreef:
16 mar 2019 19:27
Nadat ik zei dat ik me opgelicht voelde boden ze 250 euro. Daar ben ik uiteraard niet mee akkoord gegaan. Wat te doen?
Wat voor oplossing had je dan in gedachten?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door Costnix »

Het is ook zeer romantisch om gevlochten grashalmen als een halsketting te geven. Als het maar uit liefde gebeurd.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door witte angora »

En het is nog romantischer om vervolgens de boer te vragen wat de waarde van die grashalmen is....

BJM
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2019 19:33

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door BJM »

Beste M/V,

Zelf werk ik in een juwelierszaak en heb regelmatig dit soort klachten, wat mensen zeer goed weten is dat goud zn waarde behoud. Máár geen een juwelier is uiteraard zo stom om een sieraad tegen de goudprijs te verkopen. Stel nou dat het inderdaad zo is dat u voor de oudgoudprijs 100,- krijgt(ervan uit gaand dat het goud is omdat zilver helemaal niks oplevert) dan zou het sieraad in de winkel misschien wel 800,- kunnen kosten(zelf koop ik niet in dus berekening zou kunnen afwijken)er zitten maak kosten inbegrepen en uiteraard tussenschakels of import kosten die de prijs kunnen opdrijven. In de juwelier waar ik werk geven we alleen geld voor goud terug. Stel dat er dus knoeperdje van diamanten of saffieren er in zitten dan krijgt u daar niks voor terug want wij kunnen er niks mee. Dan moet u met uw sieraad of naar iemand anders gaan die wel stenen meerekenen of het sieraad verkopen als sieraad en niet als ‘oud goud’. Een Ferrari verkoop je ook niet als oud ijzer lijkt mee(even een extreem voorbeeld te nemen). Ik hoop ook dat u geen broeken heeft van dure merken want ik wil niet weten wat u dan voor klachten heeft als u er achter komt dat de stof máár 1,- kost en de broek zelf 100,-+ euro.

Als verkoper in een juwelier voel ik me vaak niet begrepen omdat mensen totaal geen verstand van hebben van wat ze kopen(gaat ook over andere winkels) tot dat ze erachter komen hoe duur het materiaal is. Terwijl ze dan denken dat het sieraad zo veel had moeten kosten.

Ik hoop dat u wat meer er over kan vertellen en wat de verkoopprijs was. Want als alles klopt wat ik vertel mag u juist een keer dankbaar zijn dat deze juwelier u 2,5x zoveel geeft als de actuele goudwaarde.

Als iemand vragen heeft hoor ik t wel, en ik hoop op een reactie.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door Radar »

Beste forumgebruikers,

Zoals jullie waarschijnlijk al gezien hadden, hebben we een aantal berichten verwijderd. De reacties gingen niet inhoudelijk in op het bericht van de topicstarter.

We willen de topicstarter een week de kans geven om te reageren op dit topic, en als dat niet gebeurt zullen wij de forumgebruiker zelf benaderen. Je kunt je feedback over dit moderatiebeleid aan ons laten weten via het feedbacktopic.

Houd in de tussentijd de reacties graag ontopic.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door Sira »

Erthanax schreef:
17 mar 2019 12:40
Waarom zijn gouden sieraden in bv Turkije of het Verre Oosten goedkoper? Omdat het arbeidsloon daar minder is.
En het goudgehalte is beter. In Nederland doorgaans 14 karaat tot hooguit 18 karaat en in het buitenland 18-22 karaat.

Nog een tip. Ben je een keer bij de juwelier, bekijk het prijskaartje waar de verkoopprijs op vermeld staat. Doorgaans staat hier ook een code op (als voorbeeld: zo.gi of lv.br e.d.). De meest gebruikte codes zijn goudzilver en valkenburg. Ieder woord heeft 10 verschillende letters, de eerste letter staat voor het cijfer 1 en de laatste letter voor het cijfer 0. De code is de inkoopprijs. In mijn voorbeeld noemde ik zo.gi = € 52,16 en lv.br = € 31,79.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door Sira »

BJM schreef:
19 mar 2019 19:51
Beste M/V,

Stel dat er dus knoeperdje van diamanten of saffieren er in zitten dan krijgt u daar niks voor terug want wij kunnen er niks mee.
Helaas klopt dit niet. De klant wordt hiermee op het verkeerde been gezet.
Ergo die knoepert van een diamant , saffier of welke edelsteen dan ook, zou zelfs een hogere waarde kunnen hebben dan de gehele goudwaarde van het sieraad. Neem alleen maar een padparadscha of zwarte opaal.

Iedere juwelier weet z'n huisjes wel waar hij die edelstenen aan kan doorverkopen. De klant wordt dus met een oudgoudprijs afgescheept en de juwelier verkoopt de edelstenen door of laat ze door een goudsmid in nieuwe sieraden verwerken.
Mijn advies is dan ook om eerst de sieraden, wanneer die voorzien zijn van edelstenen, bij een officiële taxateur te laten taxeren, en dan vooral de verwerkte stenen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Een zwarte opaal wordt niet zomaar herkend en een oranje saffier :mrgreen: ziet men helemaal over het hoofd want dat kan ook een vuuropaal zijn.
maar ik dwaal af het blijft een vaag verhaal wat Ts heeft neergezet.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door Sira »

wilhelmima1 schreef:
20 mar 2019 18:14
Een zwarte opaal wordt niet zomaar herkend en een oranje saffier :mrgreen: ziet men helemaal over het hoofd want dat kan ook een vuuropaal zijn.
maar ik dwaal af het blijft een vaag verhaal wat Ts heeft neergezet.
Dus daarom is het belangrijk dat je het sieraad, bij twijfel, eerst laat taxeren. Een leek weet niet wat het is (de meeste juweliers overigens ook niet, goudsmid iets meer), maar een taxateur, zoals Naturalis in Leiden wel. Bij twijfel altijd laten taxeren. Zeker met sieraden die lang in de familie zijn.
Het is net als bij auto's, de (op)koper zal er altijd veel minder voor willen geven dan de werkelijke waarde. In principe logisch, maar als hij een beetje wetenschap heeft van de werkelijke waarde (door de stenen) en de verkoper niet, dan noemen we dat op z'n hollands "genaaid worden".

mrgreen ken ik niet. Is dit net zo iets als het industrieel branden van stenen, zoals amethist waarna dat rookkwarts wordt en/of verkocht wordt als citrien?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Oranje korund kan Verneuil zijn maar ook een echte en (mr green) is met een glimlach een verwijzing naar het feit dat een Padparadscha een oranje saffier=korund is. Oftewel aluminiumoxide met een kleurtje

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door Sira »

breien schreef:
20 mar 2019 19:18
Volgens de Tussen Kunst en Kitsch juwelenexpert moet je sieraden vooral dragen. De economische waarde is vaak veel lager dan de esthetische en emotionele waarde.
Dat ben ik helemaal met je eens breien!

Maar, het zijn vaak mensen die òf geen waarde hechten aan de (geërfde) sieraden òf mensen met geldproblemen die hun sieraden verkopen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door witte angora »

Sira schreef:
20 mar 2019 19:27
breien schreef:
20 mar 2019 19:18
Volgens de Tussen Kunst en Kitsch juwelenexpert moet je sieraden vooral dragen. De economische waarde is vaak veel lager dan de esthetische en emotionele waarde.
Dat ben ik helemaal met je eens breien!

Maar, het zijn vaak mensen die òf geen waarde hechten aan de (geërfde) sieraden òf mensen met geldproblemen die hun sieraden verkopen.
Als je gescheiden bent leveren trouwringen ook nog wat tientjes op.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door Sira »

wilhelmima1 schreef:
20 mar 2019 19:24
Oranje korund kan Verneuil zijn maar ook een echte en (mr green) is met een glimlach een verwijzing naar het feit dat een Padparadscha een oranje saffier=korund is. Oftewel aluminiumoxide met een kleurtje
Ik benoem hier de onverwarmde (en, als je wilt, desnoods de toelaatbaar verwarmde) Padparacha, dit is een zeer kostbare en zeldzame saffier. Jij spreekt over de hoge temperatuurbehandeling met beryllium.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat doen al die zogenaamde of echte edelstenen er toe? Daar gaat het hier helemaal niet over.

erikwest73
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2020 13:49

Re: Collier blijkt veel minder waard, niet akkoord met compensatie van juwelier

Ongelezen bericht door erikwest73 »

Het is belangrijk goed onderscheid te maken tussen de goudwaarde en de sieraadwaarde van een sieraad.

De sieraadwaarde is bij verkoop door juweliers vaak 6 tot 7 maal zo hoog als de materiaalwaarde. De materiaalwaarde hangt uiteraard af van de goudkoers die je bijvoorbeeld hier kunt vinden.

Een sieraad moet gemaakt worden, dus er zijn productiekosten, en de juwelier moet er ook iets aan verdienen. Een prijs van 6 to 7 keer de materiaalwaarde is dus zoals gezegd heel normaal. Bij een taxatie voor de verzekering gat het om de vervangingswaarde. Die is zou in principe gelijk moeten zijn aan wat voor het sieraad werd betaald bij de juwelier.

Tenslotte is de taxatie van sieraden geen exacte wetenschap, dus taxaties kunnen ook enigszins uiteenlopen, dat is heel normaal.

Gesloten