LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
24 dec 2020 09:17
alfatrion schreef:
24 dec 2020 00:03
NeoDutchio schreef:
23 dec 2020 23:03
En omdat het niet te bestellen is kan het ook geen uitnodiging tot aankoop zijn.
Jij bent het dus oneens met de hoogste rechter. Ik raad je met klem af om ooit aan een winkelier aan te bieden om voor hem op eigen kosten en risico een zaak te voeren. Ik weet namelijk met 100% zekerheid dat je dit gaat verliezen. Dat gaat een duur grapje worden, ik zou het niet doen.
Nou... ik zou niet zo stellig zijn. Je laat hierbij namelijk buiten beschouwing dat je je baseert op je eigen interpretatie en toepassing van de bewuste uitspraak, die inmiddels al bijna 10 jaar oud is en handelt over een richtlijn uit 2005 (en waarbij het de vraag is in welke mate de huidige stand van recht ten aanzien van online aanbod is afgewogen). Daarbij moeten de gestelde vragen gelezen worden in de context van die casus: een discussie waarbij niet de beschikbaarheid, maar de discussie over een vanaf-prijs onderwerp van discussie was.
De richtlijn bevat een definite van uitnodiging tot aankoop. Deze luid: "uitnodiging tot aankoop: een commerciële boodschap die de kenmerken en de prijs van het product op een aan het gebruikte medium aangepaste wijze vermeldt en de consument aldus in staat stelt een aankoop te doen;"

Het Hof geeft hierover aan dat de consument in staat is om een aankoop te doen indien "de informatie inzake een geadverteerd product en de prijs ervan voor de consument volstaat om een besluit over een aankoop te nemen". Dat volgt namelijk uit het woord aldus. Waar het Hof het heeft over "de informatie inzake een geadverteerd product" dan gaat het uiteraard over "de kenmerken (...) van het product". Het Hof voegt er dan ook aan toe dat de verkoper niet daadwerkelijk een mogelijkheid hoeft te bieden om te iets te bestellen. En precies dat laatste is volgens NeoDutchio wel vereist.

Je kan één wet niet op twee manieren uitleggen. Wanneer de kenmerken en de prijs van een product heeft ontvangen dan kan hij een besluit nemen of hij dat product wilt kopen. Deze wetsuitleg kan niet anders uitvallen op het moment dat het product niet beschikbaar is.
Moneyman schreef:
24 dec 2020 09:17
Los daarvan blijkt, als je de hele uitspraak met prejudiciële vragen leest, dat naast de door jou geciteerde delen óók de totale context relevant is om te bepalen of er sprake is van een misleidende handelspraktijk.
De discussie ging over de vraag of er sprake is van een uitnodiging tot aankoop. De definitie van misleidende handelspraktijk is daarbij irrelevant. Ik wil best met jou een discussie voeren over de vraag of er sprake is van een misleidende handelspraktijk maar alleen als binnen die discussie het dan een gegeven is dat er sprake is van een uitnodiging tot aankoop.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 24 dec 2020 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
24 dec 2020 11:26
De richtlijn bevat een definite van uitnodiging tot aankoop. Deze luid: "uitnodiging tot aankoop: een commerciële boodschap die de kenmerken en de prijs van het product op een aan het gebruikte medium aangepaste wijze vermeldt en de consument aldus in staat stelt een aankoop te doen;"

Het Hof geeft hierover aan dat de consument in staat is om een aankoop te doen indien "de informatie inzake een geadverteerd product en de prijs ervan voor de consument volstaat om een besluit over een aankoop te nemen". Dat volgt namelijk uit het woord aldus. Waar het Hof het heeft over "de informatie inzake een geadverteerd product" dan gaat het uiteraard over "de kenmerken (...) van het product". Het Hof voegt er dan ook aan toe dat de verkoper niet daadwerkelijk een mogelijkheid hoeft te bieden om te iets te bestellen. En precies dat laatste is volgens NeoDutchio wel vereist.

Je kan één wet niet op twee manieren uitleggen. Wanneer de kenmerken en de prijs van een product heeft ontvangen dan kan hij een besluit nemen of hij dat product wilt kopen. Deze wetsuitleg kan niet anders uitvallen op het moment dat het product niet beschikbaar is.
En dan nu graag de praktijk, diverse winkeliers hadden een pizzarette in hun folder staan. Er is een enorme run daarop geweest zodat alle beschikbare voorraad op is. Er is dus een aanbieding gedaan met prijs, maar er kan niets gekocht worden. Moeten al die folders dan weer opgehaald worden? De kans dat er de komende maanden nog iets geleverd wordt is 0,0.
Het koekjesschap is leeg en er hangt nog een gewoon een prijskaartje voor. Over 2 dagen komen die koekjes weer binnen, maar tot die tijd kan er dus niets verkocht worden. U denkt dan werkelijk dat u kan forceren dat de supermarkteigenaar een administratie gaat bijhouden welke klant welk koekje zou willen hebben? Vervolgens liggen al die nieuwe koekjes in het magazijn te wachten tot de klant eens langs komt zodat het vak wederom leeg blijft. En kom dan niet aanzetten dat dat het probleem van de supermarkt is, dergelijke constructies zijn niet uitvoerbaar. Tenzij er van te voren betaald wordt, maar iets zegt mij dat u daar ook een probleem mee hebt.

Het mooie, en daar gaat u aan voorbij, van CB is dat de klant op de hoogte gesteld kan worden als het product weer leverbaar is. Dus, de klant ziet alle relevante informatie en kan de afweging maken om de aankoop te doen. Zij het echter niet direct op dat moment, maar wel op een later moment. En daar lees ik nergens iets over in uw verhalen, dat de koop direct gesloten zou moeten worden.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 11:43
En dan nu graag de praktijk, diverse winkeliers hadden een pizzarette in hun folder staan. Er is een enorme run daarop geweest zodat alle beschikbare voorraad op is. Er is dus een aanbieding gedaan met prijs, maar er kan niets gekocht worden. Moeten al die folders dan weer opgehaald worden? De kans dat er de komende maanden nog iets geleverd wordt is 0,0.
Er ligt een aanbod. Er kan gekocht worden want klanten kunnen dat aanbod aanvaarden. Jij verwart niet kunnen leveren met niet kunnen kopen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door moederslink »

rienheuver schreef:
21 dec 2020 14:12
Coolblue heeft een kerstactie waarbij er korting is op een aantal producten.
(...)
Echter, ik kan het product niet alvast bestellen voor de huidige prijs. De actie duurt maar tot 24 december , dus vermoedelijk is het product niet voor die tijd op voorraad.
Voor mij is het klip en klaar :
deze actie was een kerstactie , geldig tot 24 december .
Nu uitverkocht , dus domme pech.
We kunnen er nóg wel 10 pagina.s aan wijden , maar TS is niet meer teruggekomen, dus hij/ zij zal zich erbij neergelegd hebben. Het is n.m.m niet anders.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
24 dec 2020 11:51
NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 11:43
En dan nu graag de praktijk, diverse winkeliers hadden een pizzarette in hun folder staan. Er is een enorme run daarop geweest zodat alle beschikbare voorraad op is. Er is dus een aanbieding gedaan met prijs, maar er kan niets gekocht worden. Moeten al die folders dan weer opgehaald worden? De kans dat er de komende maanden nog iets geleverd wordt is 0,0.
Er ligt een aanbod. Er kan gekocht worden want klanten kunnen dat aanbod aanvaarden. Jij verwart niet kunnen leveren met niet kunnen kopen.
Ik verwar niets. Iets dat er niet is kan niet gekocht worden. Ook al zou je het aanbod kunnen aanvaarden, wat er niet is, is er niet. En aangezien u niet op de praktijkvoorbeelden ingaat snapt u waarschijnlijk ook wat voor kolder het is wat u zegt.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 12:50
Ik verwar niets. Iets dat er niet is kan niet gekocht worden.....
In die denktrant kun je nooit iets kopen, wat nog gemaakt moet worden. Een nieuwe keuken of op maat gemaakte trouwjurk op bestelling.

Zonder voorraad kun je dus wel verkopen, maar nog niet leveren.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
24 dec 2020 13:53
In die denktrant kun je nooit iets kopen, wat nog gemaakt moet worden. Een nieuwe keuken of op maat gemaakte trouwjurk op bestelling.

Zonder voorraad kun je dus wel verkopen, maar nog niet leveren.
Ik dacht dat we het hier hadden over een kerstdeal waar TS geen gebruik van kon maken omdat het artikel binnen de actiedagen niet meer geleverd kan worden.
En nu gaat het ineens over keukens en trouwjurken op maat? Bizar.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door 16again »

Lijkt me een perfect voorbeeld om het verschil tussen verkopen en leveren aan te geven. Dat verschil niet in willen zien , en de boel ridiculiseren noem ik bizar.

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Hommer »

Speciaal voor dit topic geregistreerd met een vraag aan Alfatrion. Is er in uw ogen nog steeds de mogelijkheid voor een consument om tot aankoop over te gaan indien er in een webshop geen ‘bestel’ knop zichtbaar is bij een product terwijl dat op die webshop de enige manier is om een product te kopen?

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Radar »

Beste mensen,

Discussies óver de discussie zijn niet toegestaan. Houd bijdragen s.v.p. inhoudelijk relevant. We hebben enkele offtopic berichten verwijderd.

Fijne dagen alvast!
Radar Forummoderatie

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hommer schreef:
24 dec 2020 15:33
Speciaal voor dit topic geregistreerd met een vraag aan Alfatrion. Is er in uw ogen nog steeds de mogelijkheid voor een consument om tot aankoop over te gaan indien er in een webshop geen ‘bestel’ knop zichtbaar is bij een product terwijl dat op die webshop de enige manier is om een product te kopen?
Je zou kunnen mailen met wat gegevens en dan schrijven dat je het aanbod aanvaard. Ik noemde het uitschakelen van de knop eerder onrechtmatig. Het weigeren om bestelling op te nemen terwijl je klanten hebt uitgenodigd tot een aankoop is misleidend. Een misleidende handeling is oneerlijk en dat is weer onrechtmatig.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
24 dec 2020 16:12
Hommer schreef:
24 dec 2020 15:33
Speciaal voor dit topic geregistreerd met een vraag aan Alfatrion. Is er in uw ogen nog steeds de mogelijkheid voor een consument om tot aankoop over te gaan indien er in een webshop geen ‘bestel’ knop zichtbaar is bij een product terwijl dat op die webshop de enige manier is om een product te kopen?
Je zou kunnen mailen met wat gegevens en dan schrijven dat je het aanbod aanvaard. Ik noemde het uitschakelen van de knop eerder onrechtmatig. Het weigeren om bestelling op te nemen terwijl je klanten hebt uitgenodigd tot een aankoop is misleidend. Een misleidende handeling is oneerlijk en dat is weer onrechtmatig.
Maar wat heb je eraan om een bestelling op te nemen als je niet weet wanneer je kan gaan leveren? Dan geef je weer valse hoop en verplicht het je tot het leveren. Deze verplichting kunnen of willen ze niet omdat leveringen van een hoop factoren afhankelijk zijn. Dus om te voorkomen dat de klant gaat mopperen dat er geen levertijd bekend is of dekkingskoop, annuleren, een hoop extra werk voorkomen ze door het bestellen onmogelijk te maken. Door een herinnering in te stellen krijg je netjes bericht als het weer op voorraad is zodat je dan wel kan bestellen.

Ik kan uw verhaal best volgen, maar dan wel op het moment dat CB bewust geen voorraad heeft en had van een bepaald product. Dan is het inderdaad misleidend om een aanbod te doen waarvan je al weet dat er niet geleverd kan gaan worden. Het bekende lokkertje. Maar, zoals ook al eerder benoemd, voorraad is niet oneindig. Je kan veel zeggen van CB, maar voor lokkertjes heb ik nog geen veroordeling gezien. Het lijkt mij meer aannemelijker dat een product eerder is uitverkocht dan de duur van de aktie. En daar is niets mis mee. Er is geen verplichting die zegt dat je moet kunnen leveren tot de einddatum. Als er van een bepaald product 100 zijn ingekocht, dan heeft de 101ste dus pech. En als je niet weet wanneer een artikel weer geleverd gaat worden, dan moet je dus ook geen valse hoop gaan geven.
En nadat een mail verzonden is, of een folder in de brievenbus ontvangen is, kan deze simpelweg niet meer aangepast worden. De aanbieding is dus gedaan, maar de voorraad is daarna opgegaan. En dat gebeurd wekelijks bij de folderaanbiedingen die de meeste mensen in de brievenbus en mailbox krijgen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 16:57
Maar wat heb je eraan om een bestelling op te nemen als je niet weet wanneer je kan gaan leveren?
Je hebt dan een koopovereenkomst. Daarmee liggen verplichtingen vast. De koper moet het bedrag van de kerstactie betalen en de verkoper moet leveren. Van rechtswege moet er dan binnen een maand geleverd worden, maar partijen kunnen ook een andere leveringstijd overeenkomen. Ik zie geen aanleiding om te denken dat Coolblue niet voor eind januari zou kunnen leveren.

Het verhaal van het hoop werk voorkomen zie ik niet. Coolblue heeft een uitnodiging tot aankoop gedaan en weigert om te leveren. Je kan daarvoor naar de rechter. Dat is ook veel werk, misschien nog wel meer werk. De wet stelt hierbij niet als voorwaarde dat het bewust moet zijn gebeurt. Als je geen voorraad hebt, dan kun je nog altijd bestellingen opnemen.

Ik geloof ook dat Coolblue gewoon door de vooraard heen is, maar dat is geen excuus. Als er geen op=op bij staat dan moet ze gewoon bestellingen opnemen. De wet zegt dat een aanbod met een duur niet te herroepen is. Ze kunnen alleen het aanbod verwijderen, zodat mensen die deze niet ontvangen hebben er geen aanspraak op maken. Coolblue heeft het aanbod alleen niet van de website verwijderd. De EHvJ is er duidelijk over: productkenmerken + prijs = uitnodiging tot aankoop. Wat Coolblue doet is weigeren om bestellingen op te nemen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:12
NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 16:57
Maar wat heb je eraan om een bestelling op te nemen als je niet weet wanneer je kan gaan leveren?
Je hebt dan een koopovereenkomst. Daarmee liggen verplichtingen vast. De koper moet het bedrag van de kerstactie betalen en de verkoper moet leveren. Van rechtswege moet er dan binnen een maand geleverd worden, maar partijen kunnen ook een andere leveringstijd overeenkomen. Ik zie geen aanleiding om te denken dat Coolblue niet voor eind januari zou kunnen leveren.
CB wil zich op dit moment nergens aan vastleggen. U mag dan geen aanleiding zien waarom er binnen een maand niet geleverd zou kunnen worden, maar u weet niets van de inkoop van CB. Toevallig zat ik net op een andere site te kijken (ben nog steeds op zoek naar een pizzarette) en die gaf aan een levertijd van ongeveer 12 weken op dit moment. Vele (web)winkeliers kopen niet rechtstreeks bij fabrikanten, maar bij tussenpersonen. Ook die zijn weer afhankelijk van leveringen. En die tussenpersonen leveren aan meerdere winkeliers, je weet dus nooit of je een partij kan claimen. Je kan dus niet even makkelijk zeggen dat op dag x een nieuwe voorraad binnenkomt.
alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:12
Het verhaal van het hoop werk voorkomen zie ik niet. Coolblue heeft een uitnodiging tot aankoop gedaan en weigert om te leveren. Je kan daarvoor naar de rechter. Dat is ook veel werk, misschien nog wel meer werk. De wet stelt hierbij niet als voorwaarde dat het bewust moet zijn gebeurt. Als je geen voorraad hebt, dan kun je nog altijd bestellingen opnemen.
Het aangaan van een koopovereenkomst geeft verplichtingen. Bij niet (tijdig) kunnen nakomen moet er werk verricht worden. En dat werk hebben ze niet als ze geen koopovereenkomst aangaan. De meeste klanten zullen denken "pech" omdat ze te laat zijn met de aktie. En als een winkelier niet de service biedt om een bestelling op te nemen en later te leveren, dan is dat hun goed recht. Ik ken hele ketens die op die manier werken. Wat er in de winkel ligt is te koop en wat er niet ligt moet je of later voor terug komen in de hoop dat het er is.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 17:31
En als een winkelier niet de service biedt om een bestelling op te nemen en later te leveren, dan is dat hun goed recht.
Nee, dat is dus nu net niet hun goed recht.
1. Coolblue toont de kenmerken van het product plus de prijs en doet dus een uitnodiging tot aankoop.
2. Het is keihard misleidend om dan geen bestellingen op te nemen.
3. Het aanbod heeft een einddatum en kan dus ook niet worden ingetrokken.
4. Het aanbod kan alleen worden ingetrokken voor mensen die het aanbod niet ontvangen hebben, want mededelingen die een anderen niet bereiken hebben geen rechtswerking.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:39
1. Coolblue toont de kenmerken van het product plus de prijs en doet dus een uitnodiging tot aankoop.
Dat doet een supermarkt ook waarvan een schap tijdelijk leeg is vanwege hamsterende klanten. Daar kan je niets aan doen.
alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:39
2. Het is keihard misleidend om dan geen bestellingen op te nemen.
Dat is uw bewoording. Naar mijn mening is de klant juist goed geïnformeerd om een afweging te maken om te wachten tot het weer leverbaar is.
alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:39
3. Het aanbod heeft een einddatum en kan dus ook niet worden ingetrokken.
Wat als het product dat ik wil niet op voorraad is?
Het kan zijn dat een product tussen 14 en 24 december weer op voorraad komt, maar dat is niet altijd het geval. Bellen of koekjes brengen naar onze klantenservice of winkels heeft geen zin. Zij kunnen je niet meer vertellen over wanneer producten weer op voorraad komen.
Vroeger in de folder te vinden, maar nu hier gebundeld: al onze aanbiedingen. Zoek jouw favoriete product tussen alle aanbiedingen en je hebt hem de volgende dag in huis tegen een scherpe korting. Maar let op: onze aanbiedingen gaan als warme broodjes over de toonbank, dus wees er snel bij.
Als de voorraad op is houdt het simpelweg op. Er zijn meer klanten die kopen en voorraad is niet oneindig.
alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:39
4. Het aanbod kan alleen worden ingetrokken voor mensen die het aanbod niet ontvangen hebben, want mededelingen die een anderen niet bereiken hebben geen rechtswerking.
Dus een folderaanbieding moet op de laatste dag net voor sluiting nog te kopen zijn?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 18:19
alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:39
1. Coolblue toont de kenmerken van het product plus de prijs en doet dus een uitnodiging tot aankoop.
Dat doet een supermarkt ook waarvan een schap tijdelijk leeg is vanwege hamsterende klanten. Daar kan je niets aan doen.
De supermarkt toont de kenmerken van het product niet maar het product.
NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 18:19
alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:39
2. Het is keihard misleidend om dan geen bestellingen op te nemen.
Dat is uw bewoording.
Staat zo in de wet en dat heb ik al laten zien.
NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 18:19
alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:39
3. Het aanbod heeft een einddatum en kan dus ook niet worden ingetrokken.
Wat als het product dat ik wil niet op voorraad is?
Het kan zijn dat een product tussen 14 en 24 december weer op voorraad komt, maar dat is niet altijd het geval. Bellen of koekjes brengen naar onze klantenservice of winkels heeft geen zin. Zij kunnen je niet meer vertellen over wanneer producten weer op voorraad komen.
Vroeger in de folder te vinden, maar nu hier gebundeld: al onze aanbiedingen. Zoek jouw favoriete product tussen alle aanbiedingen en je hebt hem de volgende dag in huis tegen een scherpe korting. Maar let op: onze aanbiedingen gaan als warme broodjes over de toonbank, dus wees er snel bij.
Als de voorraad op is houdt het simpelweg op. Er zijn meer klanten die kopen en voorraad is niet oneindig.
Radar heeft het weggehaald maar uit je post elders blijkt meer dan duidelijk dat je dondersgoed weet dat je kunt kopen bij een partij die helemaal geen voorraad heeft. Dit is dus keihard een leugen.
NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 18:19
alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:39
4. Het aanbod kan alleen worden ingetrokken voor mensen die het aanbod niet ontvangen hebben, want mededelingen die een anderen niet bereiken hebben geen rechtswerking.
Dus een folderaanbieding moet op de laatste dag net voor sluiting nog te kopen zijn?
Ja, hoeft niet perse dan te leveren zijn.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar om het aanbod te aanvaarden moet de klant op de bestelknop drukken en dat kan dus niet. In mijn ogen kun je dit vergelijken met een winkel die de hele maand december korting geeft op schoenen, maar in de laatste week dicht is. Helaas pindakaas voor de klant die te laat is, want deze heeft het aanbod niet aanvaard toen het aanvaard kon worden.

Even serieus, Alfatrion. Mijn ouders hebben voor hun zaak een email rond gestuurd aan de klanten dat ze de laatste 3 weken van het jaar uitverkoop hebben met kortingen op bepaalde merken. Echter was dit dus maar 1 dag mogelijk, omdat ze daarna dicht moesten vanwege de maatregelen. Als klant zou je ze dus mogen aanklagen, omdat ze je het aanbod doen en de klant dit niet kan aanvaarden?

Dat zou toch een idiote gang van zaken zijn?

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Hommer »

Het lukt me op mijn mobiel niet om te doorgronden hoe ik een reactie quote, maar hoewel ik uw uitleg begrijp Alfatrion kan ik me niet vinden in uw stelling dat CB de boel keihard misleid. In mijn ogen is het juist een duidelijk signaal naar de consument dat het product in hun webwinkel niet bestelbaar is. Uw suggestie om per mail te bestellen is wellicht juridisch juist maar lijkt me wel wat vergezocht.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
24 dec 2020 18:35
NeoDutchio schreef:
24 dec 2020 18:19
alfatrion schreef:
24 dec 2020 17:39
1. Coolblue toont de kenmerken van het product plus de prijs en doet dus een uitnodiging tot aankoop.
Dat doet een supermarkt ook waarvan een schap tijdelijk leeg is vanwege hamsterende klanten. Daar kan je niets aan doen.
De supermarkt toont de kenmerken van het product niet maar het product.
U bent nog nooit in een supermarkt geweest, geloof ik? Op die schapkaartjes staan toch wel heel wat kenmerken van het product. Merk, naam, prijs, gewicht, prijs per kg, streepjescode en waarschijnlijk nog wel dingen die ik vergeet. Dat zijn kenmerken en dus moet ik de wc-papier kunnen kopen in de aanbieding, ook als deze al door een hoop mensen is gehamsterd (om te eten tijdens de coronacrisis) en er voorlopig geen voorraad meer van is. Dat zou toch heel krom zijn?

Gesloten