LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 16:57
alfatrion schreef:
26 dec 2020 15:19
Toen de sportscholen dicht gingen en dus niet konden leveren riep jij hier dat de consument toch moest betalen, omdat die nu eenmaal een overeenkomst had.
Helaas, mijn advies was om door te betalen en af te wachten wat er ging gebeuren. Achteraf zaken regelen was in mijn mening beter dan de ondernemer in problemen te brengen. Ook voor hem is het een uitzonderlijke situatie waarop geanticipeerd moest worden.
NeoDutchio schreef:
17 mar 2020 11:44
Uw contract loopt gewoon door en daar zal dus ook voor betaald moeten worden. Het is inderdaad overmacht en een situatie die ongekend is. Als elke ondernemer geen geld zou ontvangen voor de lopende contracten, dan vallen morgen de eerste bedrijven al om. De enige mogelijkheid die er is om hier doorheen te komen is om te accepteren en de lasten samen te dragen.
Mensen waren volgens jou verplicht om door te betalen, omdat zij een abonnement hadden. Corona treft ons allemaal maar de verkoper moet buiten schot blijven.
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 16:57
Nee, de ondernemer heeft er schuld aan dat containers in Azië blijven staan en dat Frankrijk de grenzen sloot voor truckers.
Coolblue heeft er schuld aan dat ze weigerd om geen bestellingen op te nemen.
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 16:57
Dat is uw lezing. Ik lees nergens dat prijzen straks omhoog gaan.
Jij geloofd dat het aanbod dat tot 24 december gold ook na 24 december geld?
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 16:57
En aangezien CB zelf aan aangeeft dat ze niet weten wanneer iets geleverd wordt, waarom zouden ze dan wel blijven doorverkopen?
Omdat ze een onherroepbaar aanbod heeft gedaan.
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 16:57
alfatrion schreef:
26 dec 2020 15:19
Er is dan ook sprake van een uitnodiging tot aankoop. De verstrekte informatie is voldoende om een besluit te kunnen nemen op de transactie.
Ja, dus?
Dus maakt Coolblue zich schuldig aan een misleidende handelspraktijk door geen bestellingen op te nemen.
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 16:57
Het zal raar zijn om te zeggen dat een consument wel geraakt wordt door corona en een ondernemer niet.
Jij wilt steeds de consument op laten draaien voor de schade van de ondernemer.
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 17:19
Wat is er netjes aan het wel aannemen van een bestelling als je niet weet of en wanneer je kan leveren?
Dan geef je mensen de korting.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
26 dec 2020 17:15
Nijogeth schreef:
26 dec 2020 16:13
In dit geval is ons doel zorgen dat de nette aanpak van Coolblue ook door de TS geaccepteerd wordt.
Coolblue heeft een onherroepbaar aanbod gedaan waarbij TS het product voor zeg 80% kan kopen, weigert vervolgens de bestelling op te nemen en laat TS na de kerst 100% betalen. Wat is daar netjes aan?
Pertinent oneens. Er is geen onherroepbaar aanbod gedaan, want het is letterlijk ingetrokken. Ook weigeren ze niet de bestelling aan te nemen, ze kunnen de bestelling niet aannemen omdat ze niet weten of en wanneer ze kunnen leveren.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
26 dec 2020 17:35
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 16:57
Nee, de ondernemer heeft er schuld aan dat containers in Azië blijven staan en dat Frankrijk de grenzen sloot voor truckers.
Coolblue heeft er schuld aan dat ze weigerd om geen bestellingen op te nemen.
U gaat van de hak op de tak en gooit alles door elkaar. Niemand in Nederland heeft schuld aan corona. Dat heeft niets te maken met het wel of niet opnemen van een bestelling.
alfatrion schreef:
26 dec 2020 17:35
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 16:57
Dat is uw lezing. Ik lees nergens dat prijzen straks omhoog gaan.
Jij geloofd dat het aanbod dat tot 24 december gold ook na 24 december geld?
Mijn onderbouwing is al gegeven.
alfatrion schreef:
26 dec 2020 17:35
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 16:57
En aangezien CB zelf aan aangeeft dat ze niet weten wanneer iets geleverd wordt, waarom zouden ze dan wel blijven doorverkopen?
Omdat ze een onherroepbaar aanbod heeft gedaan.
U blijft het omdraaien. U vroeg wat het probleem was om een bestelling op te nemen. Ik draaide uw vraag om. Want aan het wel aannemen van een bestelling kleven weer andere problemen.
alfatrion schreef:
26 dec 2020 17:35
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 16:57
Het zal raar zijn om te zeggen dat een consument wel geraakt wordt door corona en een ondernemer niet.
Jij wilt steeds de consument op laten draaien voor de schade van de ondernemer.
Uw plaat blijft hangen en u wilt niet lezen. De ondernemer hoeft geen extra schade op te lopen omdat een klant niet kan accepteren dat een artikel uitverkocht is. En ook niet omdat de klant niet kan accepteren dat we in een vreemde tijd leven.
alfatrion schreef:
26 dec 2020 17:35
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 17:19
Wat is er netjes aan het wel aannemen van een bestelling als je niet weet of en wanneer je kan leveren?
Dan geef je mensen de korting.
Even in mijn glazen bol gekeken. Als iemand hier had geschreven dat hij een bestelling gedaan had, maar dat de verkoper niet zou leveren en ook niet weet wanneer het geleverd wordt, dan had u geadviseerd een ultimatum te stellen, te ontbinden of een dekkingskoop te doen. Linksom of rechtsom, ze zouden het nooit goed kunnen doen.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
26 dec 2020 18:45
Er is geen onherroepbaar aanbod gedaan, want het is letterlijk ingetrokken.
rienheuver schreef:
21 dec 2020 14:12
Echter, ik kan het product niet alvast bestellen voor de huidige prijs. De actie duurt maar tot 24 december, dus vermoedelijk is het product niet voor die tijd op voorraad. (...)
Artikel 219 lid 1 BW
Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.
De feiten op een rijtje:
1. Coolblue heeft een publiek aanbod gedaan
2. Coolblue had in dit aanbod een termijn van aanvaarding op genomen, namelijk tot 24 december
3. In de wet staat dat dit aanbod niet herroepen kan worden.
Nijogeth schreef:
26 dec 2020 18:45
Ook weigeren ze niet de bestelling aan te nemen, ze kunnen de bestelling niet aannemen omdat ze niet weten of en wanneer ze kunnen leveren.
Coolblue kan de bestelling opbemen, ook als ze niet weten wanneer ze kunnen leveren. Er is geen natuurwet die dit verhinderd.
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 19:21
U blijft het omdraaien. U vroeg wat het probleem was om een bestelling op te nemen. Ik draaide uw vraag om.
Precies, jij draaide het om.
NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 19:21
Uw plaat blijft hangen en u wilt niet lezen. De ondernemer hoeft geen extra schade op te lopen omdat een klant niet kan accepteren dat een artikel uitverkocht is.
Wettelijk gezien moet Coolblue de bestelling opnemen. Coolblue heeft er zelf voor gekozen om een onherroepbaar aanbod te doen. En dat heeft ze gedaan terwijl er al maanden Corona heerst. Corona levert alleen daarom al geen overmacht op.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar waarom zou Coolblue de klant willen duperen door de bestelling op te nemen en 3 maanden later te leveren of uiteindelijk helemaal niet leveren? Bijvoorbeeld omdat het product niet meer leverbaar is, omdat door alle vertraging de producent het product al niet meer maakt en een nieuwer en moderner product is gaan maken.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
26 dec 2020 19:44
De feiten op een rijtje:
1. Coolblue heeft een publiek aanbod gedaan
2. Coolblue had in dit aanbod een termijn van aanvaarding op genomen, namelijk tot 24 december
3. In de wet staat dat dit aanbod niet herroepen kan worden.
Mocht uw droomwereld waarheid zijn, dan zou geen enkele winkel meer een aktiefolder kunnen uitgeven. Daarin staat immers een publiek aanbod, een termijn van geldigheid wat niet herroepen zou kunnen worden.

Nijogeth schreef:
26 dec 2020 18:45
Ook weigeren ze niet de bestelling aan te nemen, ze kunnen de bestelling niet aannemen omdat ze niet weten of en wanneer ze kunnen leveren.
Coolblue kan de bestelling opbemen, ook als ze niet weten wanneer ze kunnen leveren. Er is geen natuurwet die dit verhinderd. [/quote]
En ze kunnen ook de bestelling niet opnemen.


NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 19:21
U blijft het omdraaien. U vroeg wat het probleem was om een bestelling op te nemen. Ik draaide uw vraag om.
Precies, jij draaide het om.[/quote]
Klopt, om te laten zien dat alle opties tegen de wet zouden zijn. En aangezien u geen antwoord geeft op die wedervraag laat u al blijken hoe u er in staat en niet kan zien wat de effecten zijn van de uitwerking van uw hulp.

NeoDutchio schreef:
26 dec 2020 19:21
Uw plaat blijft hangen en u wilt niet lezen. De ondernemer hoeft geen extra schade op te lopen omdat een klant niet kan accepteren dat een artikel uitverkocht is.
Wettelijk gezien moet Coolblue de bestelling opnemen. Coolblue heeft er zelf voor gekozen om een onherroepbaar aanbod te doen. En dat heeft ze gedaan terwijl er al maanden Corona heerst. Corona levert alleen daarom al geen overmacht op.[/quote]
CB heeft geen invloed op de leveringen. Dus ja, het is voor hun overmacht als containers niet op transport kunnen. En dan heb ik het niet over een juridisch overmacht.

Maar aangezien uw plaat blijft hangen op dat ze de bestelling moeten aannemen, ondanks de morele bezwaren die de meeste hebben hier en de uitleg dat een bestelling aannemen andere problemeb oplevert, hebt u liever dat een bedrijf ten onder gaat aan nutteloze regeltjes dan dat Nederland overeind blijft.
Aangezien u niet inhoudelijk kan reageren en de laatste reacties hetzelfde zijn heeft het geen nut om door te gaan. Iets minder kortzichtigheid en zien wat de gevolgen zijn van bepaalde akties zal een stuk menselijkheid met zich meebrengen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Even voor mijn begrip: zit Coolbleu hier nou wel of niet fout?

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Bob Schurkjens schreef:
26 dec 2020 20:50
Even voor mijn begrip: zit Coolbleu hier nou wel of niet fout?
Agent provocateur!

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Moneyman »

DeZevendeHenk schreef:
26 dec 2020 20:48
... verbindingsrecht ...
Dit móet wel uit de kerstgedachte ontsproten zijn. Met het topic heeft het immers letterlijk niets te maken.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door alfatrion »

Henk kon het gewoon niet laten :lol:
Laatst gewijzigd door alfatrion op 26 dec 2020 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
26 dec 2020 20:50
Even voor mijn begrip: zit Coolbleu hier nou wel of niet fout?
Is dit een uitnodiging?

Hommer
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Hommer »

Bob Schurkjens schreef:
26 dec 2020 20:50
Even voor mijn begrip: zit Coolbleu hier nou wel of niet fout?
Wat een schitterende samenvatting van dit topic.
Jammer van het vraagteken want juridisch zit Coolblue volgens mij fout maar in de praktijk hebben zij hun zaken (redelijk) goed voor elkaar.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Hommer schreef:
26 dec 2020 22:16
Bob Schurkjens schreef:
26 dec 2020 20:50
Even voor mijn begrip: zit Coolbleu hier nou wel of niet fout?
Wat een schitterende samenvatting van dit topic.
Jammer van het vraagteken want juridisch zit Coolblue volgens mij fout maar in de praktijk hebben zij hun zaken (redelijk) goed voor elkaar.
Prachtig, en dan nu nog zeven pagina's waarom dat dan toch niet helemaal klopt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Revoked »

Pagina 7...
Mods!

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coolblue kerstactie alleen als er directe voorraad is

Ongelezen bericht door Radar »

Inderdaad. Tijd voor een slotje.

Gesloten