E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Franceslaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2021 22:26

E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door Franceslaar »

Recent is mijn emailaccount korte tijd gehacked geweest. Ik kon een paar dagen niet meer inloggen op mijn account. Echter na enkele dagen kon ik weer inloggen en heb ik ook direct mijn wachtwoord aan gepast.

Terwijl ik mijn mailbox aan het opschonen was kwam ik bij toeval emails van aankopen in mijn spam-folder tegen. De aankopen zijn op naam van een persoon gedaan die mij onbekend is. In eerste instantie ging ik uit van spam zoals ik deze wel vaker in mijn mailbox tegenkom. Voor de zekerheid heb ik de organisatie toch maar even gegoogeld en kwam betreffende veiling-website tegen...

Ik heb de betreffende organisatie daarom een email gestuurd en uitgelegd dat ik de betreffende aankopen niet gedaan heb. Ook de geadresseerde persoon is mij niet bekend.

Omdat ik geen reactie ontving ging ik er van uit dat het daar bij zou blijven....echter een paar dagen geleden trof ik wederom in mijn spamfolder een berichtje van de betreffende organisatie.
Hierin staat te lezen dat ze de aankoop niet meer kunnen annuleren. Ze suggereren verder dat ik deze kwestie evt. verder af kan handelen met het betreffende Incassobureau.

Het betreffende incassobureau heeft mij inmiddels per email laten weten dat ze het oorspronkelijke bedrag opgehoogd hebben met ruim 40 euro incassokosten. Ik heb tot 01-07-2021 de tijd om het betreffende bedrag te voldoen. Zo niet dan worden de kosten verder verhoogd.


Vraag ; hoe kan ik hier het beste mee omgaan ? Ik heb geen aankopen o.a. gedaan. Ook heb ik betreffende producten niet ontvangen. Ik heb geen account aangemaakt of verbintenis aangegaan met de verkoop (online-veiling website ). Bovendien
is de aankoper ( geadresseerde ) bij mij onbekend. Wel is er ( zonder mijn medeweten ) misgebruik gemaakt van mijn (gehackte ) emailaccount.
Laatst gewijzigd door Radar op 28 jun 2021 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast door moderator

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Vraag heeft de veling website een afleveradres? Tip raadpleeg je rechtsbijstandverzekering.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Allereerst heel snel aangifte doen, en daarmee de bewuste partijen benaderen. Geef aan dat jij géén overeenkomst hebt gesloten en daarom ook geen betalingsverplichting hebt.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Heb je al contact opgenomen met de veiling website? Met name wat er is gekocht en waar het is geleverd? Het lijkt mij persoonlijk vrij raar dat een veilingwebsite iets verkoopt op basis van enkel een e-mailadres, aangezien iedereen dit praktisch direct gratis en voor niets kan maken.

De persoon in kwestie moet meer geweten hebben. Vraag bijvoorbeeld naar het IP-adres dat gelinkt staat bij de koop etc. (mocht de ''dader'' geen VPN hebben gebruikt).

Laten we het zo zeggen, ik ken geen veilingwebsites dat producten verkoopt zonder betaling vooraf, of per e-mail waarbij hun account geverifieerd is.

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door rienenik »

Niet op reageren.Immers wie eist die bewijst. Je kan iedereen wel een mail sturen. En aangifte werkt niet voor spam

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door alfatrion »

Gebruik een password manager als Bitwarden.

Ik ga uit van het volgende:
- Een derde heeft jouw e-mail adres opgegeven;
- Op dat e-mail adres is een mail binnen gekomen met een bevestiging link;
- Op die link is vervolgens geklikt.

Men mag er nu redelijke wijs van uitgaan dat de bestelling wordt gedaan door iemand die bij jouw e-mail adres kan. Probleem voor de verkoper is dat ze nog altijd niet de identiteit van de koper hebben vastgesteld. Ik zou niet betalen. Geef hem ook geen gegevens zoals je naam en adres.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

alfatrion schreef:
30 jun 2021 19:47
Gebruik een password manager als Bitwarden.
Leg eens uit hoe dat het hacken tegen gaat?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door sylvesterb »

PeterPeters1966 schreef:
30 jun 2021 21:03
alfatrion schreef:
30 jun 2021 19:47
Gebruik een password manager als Bitwarden.
Leg eens uit hoe dat het hacken tegen gaat?
https://en.wikipedia.org/wiki/Password_manager
Staat hier allemaal omschreven waarom het veiliger is helemaal als je ook two way encryption gebruikt voor de manager zelf.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je zegt dat de rekening niet op jouw naam staat, alleen op jouw mailadres. Ik ga vanuit dat het ook niet jouw adres is.

Ik zou zeggen, niet betalen en dan houdt het vanzelf op.

Mocht je toch een dagvaarding krijgen, ga dan naar de rechter om dit uit te leggen.

Op https://www.juridischloket.nl/schulden- ... ssobureau/ staat meer informatie.

Shainora
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2020 11:07

Re: E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door Shainora »

Ergens een vreemd verhaal de aankopen zijn door een ander op een ander adres gedaan een incassobureau zou naar die persoon op dat adres brieven sturen lijkt meer spam dus gewoon negeren.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: E-mail gehackt, aankopen gedaan op mijn adres

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
30 jun 2021 21:03
alfatrion schreef:
30 jun 2021 19:47
Gebruik een password manager als Bitwarden.
Leg eens uit hoe dat het hacken tegen gaat?
Er zijn gebruikers die slechts een wachtwoord gebruiken, voor alle sites waar ze op inloggen. Wordt 1 site gehacked........

Gesloten