LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

witte angora schreef:
25 jul 2020 10:33
Toch zou het zomaar kunnen dat ruilen wel een recht is, in die zin: als bij aankoop is overeengekomen dat ruilen binnen een bepaalde periode onder bepaalde voorwaarden is toegestaan, dan is het een recht geworden. Het maakt immers deel uit van de overeenkomst. Alleen: om daar een beroep op te kunnen doen moet je wel aan de voorwaarden voldoen.
en een van die voorwaarden is ongeopende verpakking!!!!

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hawk-Eye schreef:
25 jul 2020 14:34
witte angora schreef:
25 jul 2020 10:33
Toch zou het zomaar kunnen dat ruilen wel een recht is, in die zin: als bij aankoop is overeengekomen dat ruilen binnen een bepaalde periode onder bepaalde voorwaarden is toegestaan, dan is het een recht geworden. Het maakt immers deel uit van de overeenkomst. Alleen: om daar een beroep op te kunnen doen moet je wel aan de voorwaarden voldoen.
en een van die voorwaarden is ongeopende verpakking!!!!
Jawel, maar ik reageer op Riddert die meent dat de reactie van alfatrion onjuist is. Wat alfatrion zegt is correct, ruilen en terugbrengen kunnen een recht worden als het in de koopovereenkomst is opgenomen.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door riddert »

witte angora schreef:
25 jul 2020 15:19
Hawk-Eye schreef:
25 jul 2020 14:34
witte angora schreef:
25 jul 2020 10:33
Toch zou het zomaar kunnen dat ruilen wel een recht is, in die zin: als bij aankoop is overeengekomen dat ruilen binnen een bepaalde periode onder bepaalde voorwaarden is toegestaan, dan is het een recht geworden. Het maakt immers deel uit van de overeenkomst. Alleen: om daar een beroep op te kunnen doen moet je wel aan de voorwaarden voldoen.
en een van die voorwaarden is ongeopende verpakking!!!!
Jawel, maar ik reageer op Riddert die meent dat de reactie van alfatrion onjuist is. Wat alfatrion zegt is correct, ruilen en terugbrengen kunnen een recht worden als het in de koopovereenkomst is opgenomen.
Dat kan inderdaad correct zijn, alleen hebben we de laatste
Een paar onderwerpen gehad waarin een tweetal juristen uitdrukkelijk aangegeven hebben dat je alleen van informatie uit kunt gaan die door de ts gegeven wordt.
De ts stelt dat deze dacht dat er geruild mag worden, heeft dit niet expliciet met de verkoper afgesproken.
En dus is het ruilen of retourneren in deze zaak niet aan de orde en zeker geen recht.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hawk-Eye schreef:
25 jul 2020 07:10
alfatrion schreef:
24 jul 2020 17:09
Hawk-Eye schreef:
24 jul 2020 15:04
ze hebben groot gelijk in dit geval, bovendien is koop koop in een stenen winkel en is retour een gunst geen recht....
In de meeste gevallen zal het een recht zijn.
leg dat eens uit Alfatrion????
In de meeste gevallen zal het herroepen in de verkoopruimte gebeuren op basis van de voorwaarden die van toepassing zijn op de overeenkomst. Dat maakt dat het gaat om een contractueel recht.

Het is een gunst als dit recht niet in de voorwaarden staat en de verkoper er geen gewoonte van maakt om herroeping te accepteren.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zouden jullie niet op de persoon willen reageren? En Elle, zou jij niet je persoon willen gebruiken om je te verdedigen. Leuk dat je beweerd een advocate of jurist te zijn, maar daardoor krijg je niet meer recht op de waarheid. Als je vind dat je gelijk hebt dan moet je uitleggen waarom je gelijk hebt. Als je niet kan dan is dat op zichzelf al eem belangrijke aanwijzing dat je er naast zit.

De winkel hoeft met haar klanten geen herroepingsrecht overeen te komen, dus als ze dat wel doet dan mag daaraan voorwaarden worden verbonden. Overigens, heb je online ook geen herroepingsrecht indien je de verzegeling verbreekt. En er is geen herroepingsrecht/garantie omdat je niet tevreden bent.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik overweeg m’n LinkedIn profiel delen want ik weet wat ik zeg en beweer niets wat ik niet ben.

mh73

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door mh73 »

Linkedin profiel of niet, daar gaat het niet om zoals Alfatrion zegt. Als je iets beweert moet je dat, zeker als jurist, kunnen onderbouwen. En dat kan je in deze niet, want je geeft hier een aantal adviezen die gewoon nergens op slaan.

Vaak mag je in een stenen winkel terugbrengen of ruilen, wanneer dat in de winkel of op de bon staat aangegeven wordt dat inderdaad een recht zoals Alfa zegt. Maar, zelfs bij online aankopen geldt dat wanneer dit soort games zijn uitgepakt, ze niet meer terug te geven zijn. Ongetwijfeld zal dat, ook bij recht tot retour in de gewone winkel, ook in de regeltjes staan.
Ongeacht welke leeftijd op de game staat, is er genoeg info te vinden over de geschiktheid van dit spel voor je kind. Zeker bij aankoop van dit soort artikelen is een stukje voorbereiding gewoon noodzakelijk. Dat doet mijn dochter van 14 zelfs. Daarbij is dat ook een persoonlijke insteek, waar de één iets geschikt vindt voor een vierjarige, zal de ander het pas voor een zesjarige aanschaffen. Geen reden om de regels te mogen omzeilen. Dat zou alleen kunnen wanneer er een duidelijke fout op de verpakking staat, er staat geschikt voor 6 jaar op maar het zou 16 moeten zijn. Ik zeg maar wat.
En reparatie is natuurlijk helemaal een lachertje: het spel functioneert prima.

Of je nu dit soort adviezen verspreidt als Jan met de korte achternaam of jurist, het klopt gewoon niet.
Laatst gewijzigd door mh73 op 26 jul 2020 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

mooi, in dit geval staat er dus in, ongeopende verpakking!!!!

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoe zou dat eruit zien, zo'n reparatie van een werkende game? Halen ze dan bepaalde scènes eruit, waardoor TS het wel geschikt vindt voor het kind?

mh73

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door mh73 »

Als ik ze voor reparatie kon insturen en ze zouden de irritante muziekjes eruit halen, dan zou ik ervoor tekenen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door Radar »

Ironisch hoe hier een gebruiker wordt afgezeikt voor het 'misbruik maken van anonimiteit', terwijl velen van jullie zich hier ook wel erg gemakkelijk achter jullie anonimiteit verschuilen en iemand volstrekt schaamteloos zitten te kleineren. Zouden jullie face to face ook zo met elkaar omgaan? Schandalig.

ElleFlowers laat hier een reactie achter die grotendeels overeenkomt met al jullie meningen en noemt een algemene gang van zaken bij nonconformiteit. In deze algemene gang van zaken is reparatie ook een optie, maar ja, in dit specifieke geval is dat natuurlijk niet aan de orde. Erg lullig om zo bovenop iemand te springen om zo'n klein detail.

Terugkomende op de anonimiteit: persoonlijk raad ik sterk af om je gegevens online te delen. Mensen op het internet kunnen gemeen zijn. We hebben al meerdere keren gehoord dat gebruikers in het echt werden lastiggevallen.

Om even wat twijfel uit de lucht te helpen: aan de hand van het (bevestigde) e-mailadres dat aan de account van ElleFlowers is gekoppeld, heb ik de bewuste LinkedIn-pagina gevonden. Daaruit blijkt dat haar claims over zichzelf gewoon kloppen. Laat daarmee deze discussie definitief beëindigd zijn. Overigens betekent dat wanneer je in een bepaalde tak werkt, natuurlijk niet dat je per definitie altijd overal in gelijk hebt, dus ook een vriendelijk verzoek aan ElleFlowers om inhoudelijk te blijven reageren.

Nu we dit allemaal gehad hebben, kunnen we nu weer als normale, vriendelijke en redelijke mensen met elkaar omgaan? Dan kan men in dit topic weer verder praten over of je een videospel mag terugbrengen als het uit de verpakking gehaald is. Reacties op dit specifieke bericht mogen in het Feedbacktopic. ^FG

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Radar schreef:
26 jul 2020 14:16
(...)
Terugkomende op de anonimiteit: persoonlijk raad ik sterk af om je gegevens online te delen. Mensen op het internet kunnen gemeen zijn. We hebben al meerdere keren gehoord dat gebruikers in het echt werden lastiggevallen.^FG
Een waarheid als een koe! Buitengewoon kwalijk en beschadigend en heel goed dat jullie daar korte metten mee maken en gemaakt hebben.👍

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door moederslink »

ElleFlowers schreef:
24 jul 2020 03:33
(...)
Radar schreef:
26 jul 2020 14:16
In deze algemene gang van zaken is reparatie ook een optie , maar ja, in dit specifieke geval is dat natuurlijk niet aan de orde. Erg lullig om zo bovenop iemand te springen om zo'n klein detail ^FG
Indien je niet tevreden bent en er is een legitieme reden dan kan je ruilen, reparatie eisen en tenslotte heb je recht op geld terug.
Zo had ik dit ook gelezen, Elle Fl heeft 3 opties genoemd wat je kunt doen wanneer een product niet bevalt om wat voor reden dan ook.
In dit geval is er geen enkele legitieme reden natuurlijk.
De game is open gemaakt en kan niet geretourneerd worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door moederslink »

fonsflons schreef:
26 jul 2020 15:25
ElleFlowers schreef:
24 jul 2020 03:33
Indien je niet tevreden bent en er is een legitieme reden dan kan je ruilen, reparatie eisen en tenslotte heb je recht geld terug
Ik lees hier dat als ze zeggen dat het geschikt is maar jij dit niet vind je recht hebt op ruilen, reparatie of geld terug. Dat klopt niet.
Ik lees het anders : er worden 3 opties genoemd , géén van deze 3 opties gaan op in deze casus, omdat er geen legitieme reden is.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Er wordt niet heel veel, inhoudelijk, op de vraag van TS ingegaan.
Ik heb het vermoeden dat TS is geschrokken van meeste reacties hier en eigenlijk niet (nooit) meer terug komt.
(heeft tot op heden geen enkele reactie gegeven na zijn eerste bericht.)

Ik ook denk dat belangrijke informatie nog helemaal niet bekend is.
Wat is de leeftijd van zijn zoon, wat was de PEGI code op de hoes van de DVD, heeft TS even gelezen op de hoes wat het spel inhield?
Heeft TS zelf even vooraf, voor verbreken verzegeling, gekeken welke voorwaardes er waren voor dit soort goederen?
Even uitgaand van het FEIT dat alle spelletjes een PEGI code moeten hebben, wist TS hiervan de betekenis?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door omega19 »

Het is maar de vraag of de winkel in haar recht staat om deze game te weigeren omdat ze uit het plastic is gehaald.
In online verkoop wordt deze voorwaarde namelijk niet altijd gehonoreerd.
Ik herinner me een case waarbij hair-extensions gewoon retour mochten ondanks het feit dat ze geprobeerd waren door de klant

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

En Hair extensions hebben dezelfde juridische regels als software?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

omega19 schreef:
26 jul 2020 16:58
Ik herinner me een case waarbij hair-extensions gewoon retour mochten ondanks het feit dat ze geprobeerd waren door de klant
>>
Dit is wel een eigenaardige vergelijking.
Want als je kaas haalt in de supermarkt, kun je die terugbrengen als je er een hap uit hebt genomen en je het niet lekker vond?

Het gebruik van het ene artikel is niet hetzelfde als het gebruik van een ander artikel.
En MM heeft immers in de voorwaarde staan dat games niet kunnen worden geruild of geretourneerd als het ZEGEL verbroken is.
Dus, als je het spel cadeau doet en de ontvanger wil deze niet kan hij gewoon terug of omgeruild, als het zegel maar intact is.
Want met het zegel is er de "garantie" dat het spel niet gedupliceerd is.

mh73

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door mh73 »

moederslink schreef:
26 jul 2020 15:31
Ik lees het anders : er worden 3 opties genoemd , géén van deze 3 opties gaan op in deze casus, omdat er geen legitieme reden is.

Maar dat laatste, wat juist hier het punt is waar het om draait, dat wordt in deze reactie dan weer niet duidelijk aangegeven. Het is in mijn ogen een reactie die, misschien goed bedoeld, juist tot verwarring kan leiden en onterecht het idee kan voeden dat TS wél ergens recht op heeft.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
26 jul 2020 17:17
hebra98 schreef:
26 jul 2020 16:02
Er wordt niet heel veel, inhoudelijk, op de vraag van TS ingegaan.
Ik heb het vermoeden dat TS is geschrokken van meeste reacties hier en eigenlijk niet (nooit) meer terug komt.
(heeft tot op heden geen enkele reactie gegeven na zijn eerste bericht.)

Ik ook denk dat belangrijke informatie nog helemaal niet bekend is.
Wat is de leeftijd van zijn zoon, wat was de PEGI code op de hoes van de DVD, heeft TS even gelezen op de hoes wat het spel inhield?
Heeft TS zelf even vooraf, voor verbreken verzegeling, gekeken welke voorwaardes er waren voor dit soort goederen?
Even uitgaand van het FEIT dat alle spelletjes een PEGI code moeten hebben, wist TS hiervan de betekenis?
Jawel, het correcte antwoord wordt op de eerste pagina diverse malen gegeven, hetgeen later door anderen in twijfel getrokken wordt. Daar onstaat wat discussie op. Allemaal ontopic volgens mij. De belangrijke informatie die jij noemt is helemaal niet belangrijk. Dat verandert er namelijk niets aan.
>>
Uiteraard heb je recht op je eigen MENING!!
Dat wil niet zeggen dat dit een feit is en het zou je sieren als je dit ook gewoon als MENING uit!!.
Want...
Als TS een game heeft gekocht met PEGI rating 18+ jaar voor zijn zoon van 10, dan is dat wel degelijk een aankoop met risico.
Als hij wist van de PEGI code heeft hij zelf, met het openen van de game, het risico genomen dat PEGI gelijk heeft.
Zeker als TS streng is wat zijn zoon wel of niet mag spelen op de PS4, dan zou een dergelijke koop gewoon niet logisch zijn.

De informatie was dus beschikbaar, maar TS heeft hier niets mee gedaan.

Gesloten