LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Dave Dark reign
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2020 22:28

Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door Dave Dark reign »

Goedendag,

Ik heb de volgende vraag.
Ik heb gisteren bij de mediamarkt in Almere stad een playstation 4 spel gekocht. Dit betreft een kado voor mijn zoontje,

Ik heb het spel uit de sealing gehaald en het getest op de playstation 4. Ik ben er niet tevreden mee omdat ik het spel nog niet helemaal passend vind voor de leeftijd van mijn zoon. Dit was de reden dat ik vandaag naar de mediamarkt naar toe ben gegaan om het spel te ruilen.

Ik kreeg echter de mededeling dat in hun voorwaarden staat dat spellen die uit de sealing worden gehaald, NIET geruild mogen worden???
Ik ben dus voor niks naar de mediamarkt geweest.

Ik heb altijd begrepen dat wanneer je niet tevreden over een product, je dit binnen een bepaalde termijn mag omruilen.

Graag verneem ik van het radar forum hoe die tegen deze case aankijkt en hoop ik dat iemand mij kan adviseren wat nu te doen?

Groet,
Dave

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In een stenen winkel geldt sowieso dat koop gewoon koop is. Daar is iets terug kunnen brengen altijd een gunst, geen verplichting. En dat terug brengen gaat dan op voorwaarden van de verkoper. Online kan men nagenoeg altijd herroepen, maar ook daar zitten voorwaarden aan. Spellen die uit de verpakking gehaald zijn kunnen nooit zomaar terug gebracht worden. En al helemaal niet met de reden dat u niet tevreden bent.
Wellicht via Marktplaats dan maar weer doorverkopen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of nog maar jaartje in de kast leggen.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Dave Dark reign schreef:
22 jul 2020 22:50
Ik heb het spel uit de sealing gehaald en het getest op de playstation 4. Ik ben er niet tevreden mee omdat ik het spel nog niet helemaal passend vind voor de leeftijd van mijn zoon.
Had je dit niet vooraf moeten uitzoeken?
Als Media Markt toe gaat staan dat mensen een game eerst uitproberen en dan nog gaan ruilen kan iedereen gewoon gratis zo'n spel spelen. Dus hun weigering om om te ruilen valt goed te begrijpen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dave Dark reign schreef:
22 jul 2020 22:50
Ik ben er niet tevreden mee omdat ik het spel nog niet helemaal passend vind voor de leeftijd van mijn zoon.

Graag verneem ik van het radar forum hoe die tegen deze case aankijkt en hoop ik dat iemand mij kan adviseren wat nu te doen?
De antwoorden zijn eigenlijk al gegeven, maar goed - je wil het van meerdere mensen horen.

- In een stenen winkel: koop=koop, ruilen is een gunst, geen recht. Als die gunst verleend wordt, dan mag de winkel daar uiteraard voorwaarden aan stellen.
- Nog niet helemaal passend = bijna passend. Je zoon wordt vanzelf ouder, en bereikt vanzelf de leeftijd dat het wél passend is. Uiteraard had je tegen die tijd liever de allernieuwste versie gehad, nog beter dan wat je nu hebt, maar zal die jongen zich daar druk om maken, denk je?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Aanvullend: ook bij koop op afstand geldt dat je games niet zomaar binnen de 2 weken kunt wisselen. Voor software geldt een uitzondering op die regel.

ZeerPrivé
Berichten: 5321
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik kreeg echter de mededeling dat in hun voorwaarden staat dat spellen die uit de sealing worden gehaald, NIET geruild mogen worden???
Ik ben dus voor niks naar de mediamarkt geweest.

Ik heb altijd begrepen dat wanneer je niet tevreden over een product, je dit binnen een bepaalde termijn mag omruilen.
Dat heb je dan verkeerd begrepen. Zowel bij online kopen als in een winkel mag je software alleen retourneren als de verpakking ongeopend is. Je zoontje wordt vanzelf ouder dus maar even bewaren. Of geef het kado aan een ouder kind (buurjongen, neefje?) die je kent.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:
23 jul 2020 20:21
Aanvullend: ook bij koop op afstand geldt dat je games niet zomaar binnen de 2 weken kunt wisselen. Voor software geldt een uitzondering op die regel.
Bij een koop op afstand mag je games ruilen tenzij er een verzegeling doorbroken is.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Dave Dark reign schreef:
22 jul 2020 22:50
Goedendag,

Ik heb de volgende vraag.
Ik heb gisteren bij de mediamarkt in Almere stad een playstation 4 spel gekocht. Dit betreft een kado voor mijn zoontje,

Ik heb het spel uit de sealing gehaald en het getest op de playstation 4. Ik ben er niet tevreden mee omdat ik het spel nog niet helemaal passend vind voor de leeftijd van mijn zoon. Dit was de reden dat ik vandaag naar de mediamarkt naar toe ben gegaan om het spel te ruilen.

Ik kreeg echter de mededeling dat in hun voorwaarden staat dat spellen die uit de sealing worden gehaald, NIET geruild mogen worden???
Ik ben dus voor niks naar de mediamarkt geweest.

Ik heb altijd begrepen dat wanneer je niet tevreden over een product, je dit binnen een bepaalde termijn mag omruilen.

Graag verneem ik van het radar forum hoe die tegen deze case aankijkt en hoop ik dat iemand mij kan adviseren wat nu te doen?

Groet,
Dave
De volgende keer dus maar vooraf informatie zoeken. Over ieder spel is genoeg informatie te vinden op internet, inclusief korte video's die een goede indruk geven van het spel.
Een andere mogelijkheid is om een spel digitaal te kopen, dan kan je wel geld terugkrijgen, als het spel in totaal minder dan 2 uur gespeeld is.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Je hebt het spel dus uitgepakt en het voldoet niet aan de verwachting maar heeft niet echt te maken met non-conformiteit. Je vind dat het niet geschikt is voor je kind. Dat is wel iets anders.

Wat staat er over de leeftijd en geschiktheid op de verpakking?

In laatste geval doet die verpakking er sowieso niet toe indien ze toezeggen dat het geschikt is. Indien je niet tevreden bent en er is een legitieme reden dan kan je ruilen, reparatie eisen en tenslotte heb je recht op geld terug. Mediamarkt heeft ook algemene voorwaarden en check die eens goed.

Je hebt hier wellicht rechten en die moet je goed nagaan. Maar het klinkt niet heel sterk vrees ik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door kweenie »

alfatrion schreef:
23 jul 2020 21:54
kweenie schreef:
23 jul 2020 20:21
Aanvullend: ook bij koop op afstand geldt dat je games niet zomaar binnen de 2 weken kunt wisselen. Voor software geldt een uitzondering op die regel.
Bij een koop op afstand mag je games ruilen tenzij er een verzegeling doorbroken is.
Dat is dus de uitzondering op de regel waar ik het over heb...

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door Brahms »

Ik denk dat Topicstarter het nu wel begrijpt......

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ze hebben groot gelijk in dit geval, bovendien is koop koop in een stenen winkel en is retour een gunst geen recht....

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hawk-Eye schreef:
24 jul 2020 15:04
ze hebben groot gelijk in dit geval, bovendien is koop koop in een stenen winkel en is retour een gunst geen recht....
In de meeste gevallen zal het een recht zijn.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

alfatrion schreef:
24 jul 2020 17:09
Hawk-Eye schreef:
24 jul 2020 15:04
ze hebben groot gelijk in dit geval, bovendien is koop koop in een stenen winkel en is retour een gunst geen recht....
In de meeste gevallen zal het een recht zijn.
leg dat eens uit Alfatrion????

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door riddert »

alfatrion schreef:
24 jul 2020 17:09
Hawk-Eye schreef:
24 jul 2020 15:04
ze hebben groot gelijk in dit geval, bovendien is koop koop in een stenen winkel en is retour een gunst geen recht....
In de meeste gevallen zal het een recht zijn.
Onjuist

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch zou het zomaar kunnen dat ruilen wel een recht is, in die zin: als bij aankoop is overeengekomen dat ruilen binnen een bepaalde periode onder bepaalde voorwaarden is toegestaan, dan is het een recht geworden. Het maakt immers deel uit van de overeenkomst. Alleen: om daar een beroep op te kunnen doen moet je wel aan de voorwaarden voldoen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

In korte tijd is het mogelijk het spel te starten en registratie te doen en dus aangeven dat je het originele spel hebt.
Als je dan een 1op1 kopie maakt van de cd/dvd zal je het spel kunnen blijven spelen terwijl de cd/dvd terug gaat naar de winkel.

Vervolgens is een volgende koper niet in staat het spel te registreren en gebruiken.
Dat zal een primaire reden zijn dat elke games verkoper dezelfde regel zal hebben, zoals te vinden in op MM
--------------
De volgende producten en services kunnen niet worden geretourneerd:
• Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken
(bijvoorbeeld cd’s, dvd’s, games);
--------------

En, volgens mij staat er heel duidelijk een rating (pegi) op een spel om aan te geven voor welke leeftijdsgroep een spel geschikt is.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door riddert »

Overigens zit er een groot verschil tussen ruilen, of retourneren. Word ook in dit onderwerp door elkaar gebruikt.
Bij ruilen heeft de ondernemer zijn winst nog steeds, bij retourneren niet

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Game uit plastic gehaald, nog te ruilen?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

riddert schreef:
25 jul 2020 13:26
Overigens zit er een groot verschil tussen ruilen, of retourneren. Word ook in dit onderwerp door elkaar gebruikt.
Bij ruilen heeft de ondernemer zijn winst nog steeds, bij retourneren niet
Als hij het oorspronkelijke spel heeft aangekocht (dus ervoor betaald) en hij kan het na ruiling niet nogmaals verkopen (omdat spel dus mogelijk niet te registeren valt) zie ik toch een verlies....

Gesloten