HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
renewouters

Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet

Ongelezen bericht door renewouters » 29 sep 2019 13:24

Lowieze schreef:
29 sep 2019 12:33
Lady1234 schreef:
29 sep 2019 11:45
Een legging mag gewoon terug. De Ts is naar de winkel geweest, had daarvan ook het bonnetje, maar is dat kwijt. En dan kan je spullen niet terugbrengen. Al zou zij gepind hebben, dan is die bankafschrijving nog niet voldoende. Daar staat slechts de naam en het bedrag op. Niet de omschrijving van wat je gekocht hebt. En zo apart is het bedrag niet dat het alleen voor een legging zou kunnen zijn.

Geef die legging weg, klaar.
U gaat voorbij aan hetgeen TS schrijft: “ Maar ik heb gelukkig wel de factuur digitaal, compleet met order nummer in mijn hema account.”
Hierin staat beschreven wat zij precies gekocht heeft. Hema zelf kan met het ordernummer ook precies nagaan wat dat was.
ZOals iemand anders al zegt: een digitale factuur is geen kassabon. De kassabon is nodig om a) te voorkomen dat zaken meerdere keren worden teruggebracht (bijvoorbeeld als iemand nog wat heeft liggen wat niet meer terug kan) en b) het is niet per definitie gekoppeld aan het kassasysteem. Als je op basis van een factuur geld teruggeeft kan het best zo zijn dat de administratie niet meer klopt.

breien

Ongelezen bericht door breien » 29 sep 2019 13:25

Ik heb een klantenkaart van de Hems. Als ik iets in de winkel koop krijg ik wel de punten op mijn kaart, maar geen mail of factuur van al mijn aankopen.
Gelukkig niet.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 29 sep 2019 13:47

alfatrion schreef:
29 sep 2019 11:28
In dat geval mag het zeker niet.
Wat mag niet? Retourneren of retouren weigeren?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 sep 2019 13:49

BL2 schreef:
29 sep 2019 12:28
Aan Lady1234 bijvoorbeeld.
Nee. Dankuwel, ik draag geen leggings.

Maar voor de Ts, ik zou die paperassen dan maar uitprinten en meenemen naar de winkel.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma » 29 sep 2019 14:05

Een kassabon is een betaalbewijs, een factuur is een nota die betaald moet worden, geen kopie kassabon.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 29 sep 2019 14:13

Lowieze schreef:
29 sep 2019 11:00
De Hema zegt zelf dit over retourneren:
“Breng je retouren en een geldig aankoopbewijs (kassabon, pakbon of factuur) naar de afdeling klantenservice. Hier krijg je meteen het volledige aankoopbedrag terug. En als je de gehele bestelling retourneert, krijg je ook de eventuele verzendkosten voor de heenzending terug.”

Een digitale factuur is dus ook geldig, volgens mij staat u in uw recht om dit te retourneren mits u dit binnen de gestelde termijn doet.
Dat antwoord heb ik ook gezien op website van Hema.nl. Dit gaat dus over 'koop op afstand'. Dat is de context van het door Hema gegeven antwoord in die rubriek op de website. 'Bestelling' en '....voor de heenzending' staat er bovendien in de tekst die je citeert. In de zin voorafgaand aan jouw quote wordt ook gesproken over 'retourneerbare bestellingen'.

Als TS met 'heb ik bij het filiaal ........... gekocht' bedoelt dat ze het product uit het schap gehaald heeft en vervolgens heeft afgerekend bij de kassa, dan heeft dit geen betrekking op haar situatie.
Als TS met 'heb ik bij het filiaal ........... gekocht' bedoelt dat ze een online bestelling heeft geplaatst om die vervolgens af te halen (en te betalen) in het filiaal dan wel.

Verder: antwoorden op vragen op een website kunnen nuttig zijn om je wensen kracht bij te zetten en de ondernemer over te halen zijn beslissing te veranderen, maar er rechten aan ontlenen is iets heel anders.

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 29 sep 2019 14:19

Als ik oude consumentengidsen bekijk dan zijn er in het verleden genoeg bedrijven geweest die consumenten niet erg hoog op de ladder hebben staan. Veel van deze bedrijven bestaan inmiddels niet meer.
Hema toont duidelijk waarom de webwinkels steeds meer blijven groeien. De consumenten hebben in een webwinkel veel meer rechten dan in een stenen winkel. Als een stenen winkel dan ook nog eens de consument in de kou laat staan, kan deze straks ook de deuren sluiten.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 sep 2019 14:29

renewouters schreef:
29 sep 2019 13:24
De kassabon is nodig om a) te voorkomen dat zaken meerdere keren worden teruggebracht (...).
Ik zie dat nu al voor mij:
Koper: ik heb deze legging bij u gekocht en wil deze retourneren
Hema: heeft u de bon?
Koper: nee, maar wel een digitale factuur
Hema: neemt de legging aan en geeft het geld terug

enig moment later:
Koper: ik heb een legging bij u gekocht en wil deze retourneren
Hema: heeft u de legging?
Koper: nee, maar ik heb wel de bon
Hema: neemt de bon aan en geeft het geld terug

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 sep 2019 14:36

Je kunt bij de Hema rondlopen en spullen uit de rekken pakken en je daarmee vervoegen bij de kassa.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 sep 2019 15:08

Houdt de Hema dan niet bij in haar computersysteem bij wat er terug is gebracht?

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma » 29 sep 2019 15:30

De kans op (on)bewuste fraude moet wèl minimaal worden. Ik zeg dus niet dat de vraagsteller dit zou willen maar er zullen zeker lieden zijn die dit geprobeerd hebben.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 29 sep 2019 15:45

Maar dan moet je wel teruggaan met die legging in een Radar-tas.

artilux

Ongelezen bericht door artilux » 29 sep 2019 18:34

Wat een moeite allemaal zeg, gooi dat ding in de bak of geef het weg.
Voor 5 euries zo,n heisa,pff

Marleen8

Ongelezen bericht door Marleen8 » 29 sep 2019 20:13

Hartelijk dank voor uw reacties ik ga de legging waarschijnlijk gewoon weg doen idd, maar goed, toch naar dat je, terwijl je aan kan tonen dat je iets netjes hebt betaald het niet terug kan brengen. Maar ik begrijp het, ruilen is een gunst geen recht.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma » 29 sep 2019 20:16

Dat netjes betaald te hebben, dàt is dus niet aantoonbaar, een factuur is geen kassabon. Maar genoeg, volgende keer alle kassabonnen als je thuiskomt in een doosje doen en pas na een maand weggooien.

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 29 sep 2019 20:36

Dit staat op de site van HEMA:

hoe kan ik een artikel retourneren of ruilen in de winkel?
Wil je weten hoe je een artikel kunt ruilen of retourneren in de winkel? Je kunt bijna alle retourneerbare bestellingen, behalve matrassen, retourneren in de winkel. Ook als ze bij je zijn thuisbezorgd. Breng je retouren en een geldig aankoopbewijs (kassabon, pakbon of factuur) naar de afdeling klantenservice. Hier krijg je meteen het volledige aankoopbedrag terug. En als je de gehele bestelling retourneert, krijg je ook de eventuele verzendkosten voor de heenzending terug.

Als je wilt, kun je ook gebruik maken van het modelformulier voor herroeping. Hiertoe ben je niet verplicht; je kunt immers ook met je kassabon direct terecht bij onze klantenservice. Het werkt als volgt:

download de pdf van het herroepingsformulier
vul deze in en print het formulier uit
neem het compleet ingevulde formulier en de kassabon mee naar de winkel
ga met het artikel en het formulier naar de afdeling klantenservice
de terugbetaling vindt direct plaats in de winkel

De afhandeling van de herroeping in de winkel met het herroepingsformulier verloopt verder hetzelfde als het retourneren met de kassabon.

lees de informatie over matrassen in het aparte blokje 'garantie en retourregeling voor de matrassen'

Bovenstaande tekst heeft dus te maken met koop in een winkel. Volgens deze tekst is een factuur ook voldoende. Er staat immers kassabon, pakbon of factuur. TS heeft dus gelijk en HEMA ongelijk.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 29 sep 2019 20:45

alfatrion schreef:
29 sep 2019 15:08
Houdt de Hema dan niet bij in haar computersysteem bij wat er terug is gebracht?
Ja, en daar hebben ze dus de kassabon voor nodig.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 sep 2019 20:47

Die gegevens staan ook op de digitale factuur.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters » 29 sep 2019 20:48

alfatrion schreef:
29 sep 2019 14:29
renewouters schreef:
29 sep 2019 13:24
De kassabon is nodig om a) te voorkomen dat zaken meerdere keren worden teruggebracht (...).
Ik zie dat nu al voor mij:
Koper: ik heb deze legging bij u gekocht en wil deze retourneren
Hema: heeft u de bon?
Koper: nee, maar wel een digitale factuur
Hema: neemt de legging aan en geeft het geld terug

enig moment later:
Koper: ik heb een legging bij u gekocht en wil deze retourneren
Hema: heeft u de legging?
Koper: nee, maar ik heb wel de bon
Hema: neemt de bon aan en geeft het geld terug
Precies. Fluitje van een cent als de winkel de facturen zonder kassabon zouden accepteren. En in dit onderwerp gaat het nog maar om iets kleins. Maar Hema verkoopt ook veel duurdere dingen. Waar gefraudeerd kan worden, wordt gefraudeerd. En wellicht is dat al gebeurd en dat daarom beperkingen zijn opgelegd.

Plaats reactie