HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
alfatrion

Re: HEMA retour/ruilen zonder kassabon maar met factuur, lukt niet

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 sep 2019 20:50

Je noteert gewoon in je administratie dat item X van order Y er 1 is geretourneerd.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 29 sep 2019 21:04

Hypo63 schreef:
29 sep 2019 20:36
Dit staat op de site van HEMA:

hoe kan ik een artikel retourneren of ruilen in de winkel?
Wil je weten hoe je een artikel kunt ruilen of retourneren in de winkel? Je kunt bijna alle retourneerbare bestellingen, behalve matrassen, retourneren in de winkel. Ook als ze bij je zijn thuisbezorgd. Breng je retouren en een geldig aankoopbewijs (kassabon, pakbon of factuur) naar de afdeling klantenservice. Hier krijg je meteen het volledige aankoopbedrag terug. En als je de gehele bestelling retourneert, krijg je ook de eventuele verzendkosten voor de heenzending terug.

Als je wilt, kun je ook gebruik maken van het modelformulier voor herroeping. Hiertoe ben je niet verplicht; je kunt immers ook met je kassabon direct terecht bij onze klantenservice. Het werkt als volgt:

download de pdf van het herroepingsformulier
vul deze in en print het formulier uit
neem het compleet ingevulde formulier en de kassabon mee naar de winkel
ga met het artikel en het formulier naar de afdeling klantenservice
de terugbetaling vindt direct plaats in de winkel

De afhandeling van de herroeping in de winkel met het herroepingsformulier verloopt verder hetzelfde als het retourneren met de kassabon.

lees de informatie over matrassen in het aparte blokje 'garantie en retourregeling voor de matrassen'

Bovenstaande tekst heeft dus te maken met koop in een winkel. Volgens deze tekst is een factuur ook voldoende. Er staat immers kassabon, pakbon of factuur. TS heeft dus gelijk en HEMA ongelijk.
Dit gaat over bestellen via internet. Bij koop in een winkel heb je geen herroepingsrecht, herroepingsformulieren of bezorgingen.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma » 29 sep 2019 21:14

alfatrion schreef:
29 sep 2019 20:50
Je noteert gewoon in je administratie dat item X van order Y er 1 is geretourneerd.
Met alle respect: dan moet er dus wel een (kostbare) ingreep in het grote systeem qua computer plaatsvinden, en dàt zie ik ze niet doen voor een artikel van € 5,00 waarvan de klant gemakshalve de kassabon kwijt is. Je bewaart andere papieren zoals polissen id crads, kentekenbewijs, rijbewijs enz toch ook goed. Dus gewoon je kassabon meenemen en thuis in een doos/la tje doen en bewaren. Dàt mag je van je klanten als winkel als de klanten willen ruilen/retour willen toch wel verwachten, als winkel.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 sep 2019 21:20

Mijn eigen inschatting is dat ik van het positieve uit ga en HEMA dit systeem al lang heeft.

mahadma

Ongelezen bericht door mahadma » 29 sep 2019 21:24

@Alfatrion, ik zou als bedrijf zijnde aan dit soort dingen geen voorrang geven. De klant heeft óók zelf verantwoording, niet alleen de verkoper.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 sep 2019 21:43

Ze moeten toch al vanweg de koop op afstand.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 sep 2019 21:50

alfatrion schreef:
29 sep 2019 21:20
Mijn eigen inschatting is dat ik van het positieve uit ga en HEMA dit systeem al lang heeft.
En terecht: dat is ook zo. Ik zal toch niet de enige zijn die daar wel eens een item terug heeft gebracht?

v.d.Heyden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden » 29 sep 2019 21:56

Moneyman schreef:
29 sep 2019 21:50
alfatrion schreef:
En terecht: dat is ook zo. Ik zal toch niet de enige zijn die daar wel eens een item terug heeft gebracht?
Maar dan hoogstwaarschijnlijk gekocht in de winkel, kassabon ontvangen en geretourneerd in de winkel MET kassabon?
Want daar lijkt de crux te zitten: aanschaf in stenen winkel + kassabon.

v.d.Heyden

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 29 sep 2019 22:01

Online kopen, in de winkel afhalen en dan bij het terugbrengen ben je de bon vergeten maar heb je gelukkig wel de digitale factuur.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 29 sep 2019 22:04

alfatrion schreef:
29 sep 2019 22:01
Online kopen, in de winkel afhalen en dan bij het terugbrengen ben je de bon vergeten maar heb je gelukkig wel de digitale factuur.
Dat is hier het probleem niet.
5 september j.l heb ik bij het filiaal ..... in ,......een dameslegging 60 dernier maat 40/42a €5 gekocht.

v.d.Heyden

Ongelezen bericht door v.d.Heyden » 29 sep 2019 22:05

De vraag was bedoeld op de reactie van Moneyman, die een item heeft terug gebracht.
Online kopen en in de winkel afhalen is toch iets anders dan rechtstreeks uit de schap in de stenen winkel kopen.
Maar corrigeer mij rustig als ik dat niet goed heb.

v.d.Heyden

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 29 sep 2019 22:11

Ik doe het beide.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé » 29 sep 2019 22:21

Moneyman schreef:
29 sep 2019 21:50
alfatrion schreef:

Ik koop alleen gebak en brood bij de Hema, dat heb ik nog nooit hoeven te retourneren...

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 30 sep 2019 00:11

Maar nu de rookruimtes gesloten moeten worden, hoef ik er ook niet meer te zijn. Niet dat ik ooit een rookworst teruggebracht heb,

Hypo63

Ongelezen bericht door Hypo63 » 30 sep 2019 22:07

NeoDutchio schreef:
29 sep 2019 21:04
Hypo63 schreef:
29 sep 2019 20:36
Dit staat op de site van HEMA:

hoe kan ik een artikel retourneren of ruilen in de winkel?
Wil je weten hoe je een artikel kunt ruilen of retourneren in de winkel? Je kunt bijna alle retourneerbare bestellingen, behalve matrassen, retourneren in de winkel. Ook als ze bij je zijn thuisbezorgd. Breng je retouren en een geldig aankoopbewijs (kassabon, pakbon of factuur) naar de afdeling klantenservice. Hier krijg je meteen het volledige aankoopbedrag terug. En als je de gehele bestelling retourneert, krijg je ook de eventuele verzendkosten voor de heenzending terug.

Als je wilt, kun je ook gebruik maken van het modelformulier voor herroeping. Hiertoe ben je niet verplicht; je kunt immers ook met je kassabon direct terecht bij onze klantenservice. Het werkt als volgt:

De afhandeling van de herroeping in de winkel met het herroepingsformulier verloopt verder hetzelfde als het retourneren met de kassabon.

lees de informatie over matrassen in het aparte blokje 'garantie en retourregeling voor de matrassen'

Bovenstaande tekst heeft dus te maken met koop in een winkel. Volgens deze tekst is een factuur ook voldoende. Er staat immers kassabon, pakbon of factuur. TS heeft dus gelijk en HEMA ongelijk.
Dit gaat over bestellen via internet. Bij koop in een winkel heb je geen herroepingsrecht, herroepingsformulieren of bezorgingen.
Hebt u de eerste regel gelezen: hoe kan ik een artikel retourneren of ruilen in de winkel? Dat heeft dus niets te maken met bestellen via internet.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 30 sep 2019 22:12

Hypo63 schreef:
30 sep 2019 22:07
Hebt u de eerste regel gelezen: hoe kan ik een artikel retourneren of ruilen in de winkel? Dat heeft dus niets te maken met bestellen via internet.
Het gaat over een internetaankoop die ook in de winkel in te leveren is Er wordt gesproken over bestellingen in de derde zin. Dus niet de retourvoorwaarden van de fysieke winkel.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 30 sep 2019 22:19

NeoDutchio schreef:
30 sep 2019 22:12
Hypo63 schreef:
30 sep 2019 22:07
Het gaat over een internetaankoop die ook in de winkel in te leveren is Er wordt gesproken over bestellingen in de derde zin. Dus niet de retourvoorwaarden van de fysieke winkel.
Ook in een fysieke winkel “bestel je”. De term “bestellen” is niet expliciet voorbehouden aan internetaankopen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 30 sep 2019 22:27

Hypo63, Ik lees in de retourvoorwaarden iets anders:
- gekocht in een fysieke winkel is retourneren alléén mogelijk met een kassabon.
- via internet besteld en afgehaald in een fysieke winkel kan wél worden geretourneerd in een fysieke winkel met de pakbon/ factuur .

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 30 sep 2019 22:32

moederslink schreef:
30 sep 2019 22:27
Hypo63, Ik lees in de retourvoorwaarden iets anders:
- gekocht in een fysieke winkel is retourneren alléén mogelijk met een kassabon.
- via internet besteld en afgehaald in een fysieke winkel kan wél worden geretourneerd in een fysieke winkel met de pakbon/ factuur .
En daar volg je de volgende stappen voor:

De hele tekst slaat dus op internetaankopen en niet op aankopen in een fysieke winkel.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 30 sep 2019 22:34

Wat jij erbij gevoegd hebt zag ik ook, maar ik vond het iets teveel typewerk 🙃

Plaats reactie