LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe afstand houden vanwege Corona?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door witje75 »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het lastig vindt om in te schatten hoeveel 1,5 meter afstand is. Daarom was ik blij dat bij de supermarkten strepen kwamen op de grond al valt me op dat de helft niets geen ruimte houdt. Om te voorkomen dat er iemand zo dicht achter mij gaat staan heb ik bedacht om m'n winkelkarretje achter me aan te trekken in plaats van te duwen. Zo kan ik zelf bewust afstand houden met de persoon voor mij, en heb ik achter me wat meer controle.

Maar.. nu viel me op dat de strepen bij onze Aldi een stuk meer ruimte geven dan die van Jumbo. Bij Jumbo kon ik net het winkelkarretje tussen de strepen in zetten. Even karretje gemeten, maar die is 1 meter! Daarnaast, er wordt gevraagd om 1,5 meter tussen de mensen. Nu heb ik schoenmaat 40, dus 30 cm. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat ik overal ong. 30 cm dik ben. Zal vast verschillen tussen magere en erg dikke mensen. Maar als je gemiddeld uitgaat van 30 cm, zou dan de afstand van de strepen niet 150+30 cm moeten zijn?? Want als bij Jumbo nu 1 meter wordt afgeplakt, en ik zelf ook nog in dat vak sta, is de ruimte tot de volgende klant maar 70 cm. En dan nog kijken veel mensen niet zo nauw.

Ook zie je op het nieuws dat ze goedkeurend praten als mensen een lege stoel tussen 2 personen in laten. Hierdoor krijgen mensen het idee dat anderhalve meter niet zo veel is. Maar serieus, onze eetkamerstoelen zijn 43 cm breed. Dit houdt in dat 3 lege stoelen tussen 2 personen in nog niet eens genoeg is.

In België gaat de politie de straat op met stokken van 1,5 meter, om mensen bewust te maken hoe ver dat is. Als bij ons de supermarkten de strepen al niet eens 1,5 m uit elkaar zetten vind ik dat een trieste zaak. Zo denken veel mensen ruimte genoeg te houden, is het geen onwil, maar onwetendheid door de slechte strepen in de supermarkt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door Revoked »

Petticoat van 3 meter doorsnede aantrekken

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door witte angora »

Sterker nog: de functie van die strepen in de supermarkt was me in eerste instantie niet eens duidelijk. Ik zag ze wel, en ik zag ze prima, maar rechthoeken van 1 x 0,60 meter (zoiets) zegt me zo weinig. Nu is het natuurlijk wel zo dat er ook ruimte moet zijn voor vakken van 1.50 x 1.50. Dat is er vaak niet. En inderdaad, bij de scankassa's bijvoorbeeld is er vaak een centimeter of 80-90 tussen de kassa's. Dan lukt het ook niet echt.

Overigens gaat het RIVM uit van 1 tot 2 meter. Die 1 1/2 meter zit er tussen in. Het hoeft dus allemaal niet zo heel strak.

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door witje75 »

Nee, het hoeft niet zo strak, maar veel mensen zijn geneigd om de strepen toch al iets minder streng te nemen, dus zou supermarkt beter 2 meter ruimte kunnen vragen om dan dus minstens 1 meter te kunnen bereiken. Nu krijgt iedereen minder dan een meter ruimte, en denken de mensen dat ze prima afstand houden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door reggie2 »

witje75 schreef:
24 mar 2020 11:03
Nee, het hoeft niet zo strak, maar veel mensen zijn geneigd om de strepen toch al iets minder streng te nemen, dus zou supermarkt beter 2 meter ruimte kunnen vragen om dan dus minstens 1 meter te kunnen bereiken. Nu krijgt iedereen minder dan een meter ruimte, en denken de mensen dat ze prima afstand houden.
Misschien gewoon vragen/zeggen dat je het niet prettig vindt dat iemand bijna op je lip hangt??
waar is die "Hollandse mond " van velen gebleven. Het winkelpersoneel doet al genoeg en hebben het ook zwaar.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik geloof dat de vuistregel 2 armlengtes is... voor wanneer je geen meetlat mee hebt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door berndv »

wat mij ook opviel was dat de rij in de lengterichting keurig gehandhaafd wordt, maar bij kassa's met dubbele paden (2 kassa's die samen 1 doorgang delen), zoals bij veel supermarkten, wordt in de breedterichting er juist weer geen rekening mee gehouden

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door witte angora »

Daar is hier weer wel rekening mee gehouden. Enkel kassa's aan de linkerkant of de rechterkant openen is een goede optie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door moederslink »

Misschien dan toch maar beperkt mensen gaan binnen laten en de rest buiten wachten met 1.5 meter ertussen, wat ik gisteren schreef? Krijg je weer gedonder op de parkeerplaatsen natuurlijk :mrgreen:
criticus2 schreef:
24 mar 2020 11:08
ik geloof dat de vuistregel 2 armlengtes is... voor wanneer je geen meetlat mee hebt.
Dat is idd de manier, op de voorpagina vd krant staan 6 van deze plaatjes: de armen wijd uitgespreid.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat buiten met anderhalve meter afstand ging in het buurdorp gisteren al fout. Bij de Action bleek, alhoewel dat niet goed gecommuniceerd werd, de kassa er uit te liggen. Mensen moesten dus buiten wachten. Op een gegeven moment liep een vrouw kwaad de rij uit omdat degene die achter haar stond zo ongeveer in haar nek stond te hijgen en het vertikte naar achteren te gaan.

Het probleem is en blijft dat sommige mensen koppig en eigenwijs zijn en denken dat ze het beter weten, Dat roei je niet uit. Het enige wat er op zit is dat soort gasten een 100% straatverbod opleggen. En misschien moet dat ook maar gebeuren, zodat de overgrote meerderheid, die wel het gezonde verstand gebruikt, gewoon kan doen wat hij/zij wil doen, met inachtneming van de geldende beperkingen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... staat net op het nieuws:
Supermarkten en drogisterijen staan minder klanten toe

Nederlandse supermarktketens en drogisterijen gaan per direct het aantal klanten in de winkel beperken. Vanaf nu staan ze nog maar één klant per tien vierkante meter toe, zodat mensen ten minste anderhalve meter afstand kunnen houden. Een winkelwagen wordt verplicht. In kleinere supermarkten die geen wagentjes hebben, moeten klanten een mandje gebruiken.

Als het maximale aantal klanten is bereikt, moeten nieuwe bezoekers buiten wachten tot ze naar binnen kunnen.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2328134-superma ... ploma.html

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou geweldig! Prima idee natuurlijk ! En dan buiten zeker hutje mutje tegen elkaar geplakt staan en ruzie maken ?
Dan ook maar1 winkelkar ertussen houden?
Hoe krijg je Nederlanders zo gedisciplineerd? :roll:

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
24 mar 2020 12:42
Nou... staat net op het nieuws:
Supermarkten en drogisterijen staan minder klanten toe

Nederlandse supermarktketens en drogisterijen gaan per direct het aantal klanten in de winkel beperken. Vanaf nu staan ze nog maar één klant per tien vierkante meter toe, zodat mensen ten minste anderhalve meter afstand kunnen houden. Een winkelwagen wordt verplicht. In kleinere supermarkten die geen wagentjes hebben, moeten klanten een mandje gebruiken.

Als het maximale aantal klanten is bereikt, moeten nieuwe bezoekers buiten wachten tot ze naar binnen kunnen.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2328134-superma ... ploma.html

Dat zijn ze ook verplicht, werd gisteren in de persconferentie gezegd.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok, dat had ik niet meegekregen. Maar het is een logisch gevolg van.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hoe afstand houden vanwege Corona?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@WA Rutte noemde het 'deurbeleid', een journalist vroeg wat dat precies in hield en toen legde hij het beter uit.

Zie hier de aangescherpte maatregelen https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... te-krijgen

Gesloten