LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ID-kaart laten zien voor energiedrank

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Jadoreroby
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2018 00:52

ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Jadoreroby »

Hallo,

Ik koop regelmatig energy. Nu moet ik voortaan mijn ID laten zien bij Lidl. Energy is 14+ sinds kort bij de Lidl. Ik ben 21 jaar en telkens vragen ze mijn ID en als ik dan zeg dat ik 21 ben zeggen ze dat ze het verplicht zijn te vragen, ze denken dus dat ik onder de 14 jaar oud ben, maar aan mijn vriend vragen ze niks. Ik vind dit erg vernederend. Bij alcohol is het 18+ en boven de 25 ben je niet verplicht je ID te laten zien. Zit er ook een "maximale" leeftijd om je ID te laten zien bij 14+ artikelen.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 jun 2019 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is daar vernederend aan? Maar laat voortaan uw vriend dat spul kopen. Of beter gezegd, koop wat minder ongezonds.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Er is geen wettelijke vereiste om dit te vragen bij energie, óók niet bij alcohol trouwens. Het is alleen wettelijk vereist dat alcohol alleen aan personen boven de 18 jaar wordt verkocht, waarbij de ID-kaart controle een waarborg is dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Qua energie en de leeftijd van 14+, dit is een actie van de Lidl zelf en zij mogen jouw dan ook om je ID vragen.

Ik zou me er niet druk om maken. Ik ben zelf 26 jaar en wordt ook nog wel eens om mijn ID gevraagd wanneer ik een kratje bier haal. Snap het wel, er zitten caissières van 15/16 jaar die bang zijn om een leeftijd verkeerd in te schatten, en terecht.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jadoreroby schreef:
07 jun 2019 10:58
Zit er ook een "maximale" leeftijd om je ID te laten zien bij 14+ artikelen.
Nee, dat is er niet. Sommige kinderen van 13 zien er uit als 18 en volwassenen van 30 kunnen er nog uitzien als 15. Lidl wil geen energy drankjes aan te jonge mensen verkopen dus hanteren zij een leeftijdsgrens. Om geen fouten te maken kan er aan iedereen gevraagd worden om de leeftijd te verifiëren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat is daar " vernederend" aan? Beschouw het als een compliment dat je er kennelijk nog zo jong uit ziet :D
Laat anders je vriend flink inslaan .
Je beseft hopelijk wel wat voor troep je drinkt hè?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door scontra »

Jadoreroby schreef:
07 jun 2019 10:58
Hallo,

Ik ben 21 jaar en telkens vragen ze mijn ID en als ik dan zeg dat ik 21 ben zeggen ze dat ze het verplicht zijn te vragen, ze denken dus dat ik onder de 14 jaar oud ben. Ik vind dit erg vernederend.
Niets vernederend aan en wees blij dat ze u jonger inschatten dan u bent, menig seksegenote zou graag hetzelfde zien gebeuren.
Veel van de wat ouder lijkende vrouwen vergeten nogal eens een paar verjaardagen als het om hun leeftijd gaat, daar hoeft u zich in ieder geval geen zorgen over te maken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
07 jun 2019 11:19
Wat is daar " vernederend" aan? Beschouw het als een compliment dat je er kennelijk nog zo jong uit ziet :D
Laat anders je vriend flink inslaan .
Je beseft hopelijk wel wat voor troep je drinkt hè?
Vast niet, maar vergeet niet dat als de winkel het verkoopt en het mag niet bij een bepaalde leeftijd, dan krijgen ze een fikse boete.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door kuklos »

@jadoreroby, blijkbaar heb je weinig ervaring in de retail. Anders had je geweten dat men kiest voor de "better safe than sorry" techniek, waarbij bij elk twijfelgeval dus gevraagd wordt om identificatie. Ik kan me heel goed indenken dat zo'n kassamedewerker liever om je identificatie vraagt dan een uitbrander te krijgen van zijn leidinggevende.

Simpele oplossing, of dit accepteren of elders je energiedrankjes kopen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef:
07 jun 2019 11:19
Beschouw het als een compliment dat je er kennelijk nog zo jong uit ziet :D
Dat gaat vanaf een zekere leeftijd wel als compliment gelden, ik als 36 jarige gniffel soms toch wel als mijn id wordt gevraagd bij de aankoop van sigaretten of drank, maar ik kan me wel voorstellen dat wanneer je als 21-jarige geschat wordt op ongeveer 14 dit niet direct complimenteus is

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

Waar is de wettelijke basis? Belachelijk dat de supermarkt keten op de stoel van de wetgever gaat zitten.

En als het zulke troep is, gooi het dan helemaal uit het assortiment

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Mark1992 »

16again schreef:
07 jun 2019 12:22
Waar is de wettelijke basis? Belachelijk dat de supermarkt keten op de stoel van de wetgever gaat zitten.

En als het zulke troep is, gooi het dan helemaal uit het assortiment
Er is geen wettelijke basis- buiten het feit dat het ''misschien'' troep is, wil de Lidl de verkoop voor jongeren onder de 14 aan banden leggen, omdat de mate van cafeïne gevolgen kan hebben voor jongeren onder deze leeftijd. Buiten het feit dat koffie eventueel cafeïne bevat als een blikje energy-drank... is het voor jongeren lekkerder om energy te drinken vanwege de smaak dan koffie.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
07 jun 2019 12:22
Waar is de wettelijke basis? Belachelijk dat de supermarkt keten op de stoel van de wetgever gaat zitten.

En als het zulke troep is, gooi het dan helemaal uit het assortiment
Lidl wil graag naar buiten brengen dat ze goed bezig zijn. Dus aan jonge mensen willen ze dit niet meer verkopen. Dat is geen wetgeving maar een manier om goed in de media te komen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik was laatst bij de AH alwaar de kassière naar het ID vroeg van mijn voorgangster. Die schrok, maar was met met haar 57(!)jaar er erg door gecharmeerd. Kassière wilde excuses aanbieden, maar daar wilde mevrouw niets van weten. En vol overtuiging is die pas de hele rij langs geweest. Inderdaad, ze zag er bijzonder goed geconserveerd uit.
Gewoon laten zien, niks om je voor te schamen. Over een hele tijd schatten ze je ouder in, en dat wil je dan helemaal niet....

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
07 jun 2019 12:41
Lidl wil graag naar buiten brengen dat ze goed bezig zijn. Dus aan jonge mensen willen ze dit niet meer verkopen. Dat is geen wetgeving maar een manier om goed in de media te komen.
Dat noem ik window dressing. Wees dan echt goed bezig, en stop verkoop.
En omdat de wettelijke basis ontbreekt, heb ik toch zo mijn twijfels over de rechtmatigheid van die identificatieplicht:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door Mark1992 »

16again schreef:
07 jun 2019 13:28
NeoDutchio schreef:
07 jun 2019 12:41
Lidl wil graag naar buiten brengen dat ze goed bezig zijn. Dus aan jonge mensen willen ze dit niet meer verkopen. Dat is geen wetgeving maar een manier om goed in de media te komen.
Dat noem ik window dressing. Wees dan echt goed bezig, en stop verkoop.
En omdat de wettelijke basis ontbreekt, heb ik toch zo mijn twijfels over de rechtmatigheid van die identificatieplicht:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer
Is geen window dressing. Er is niets mis mee om energy te drinken op normale basis. Het cafeïne gehalte kan echter negatieve gevolgen hebben voor jongeren onder een bepaalde leeftijd. Er is voor de rest niets mis met energy-dranken.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door kuklos »

@16again, de link is op de situatie van TS niet van toepassing. Als jij gelijk hebt mogen ze ook niet vragen om ID bij de verkoop van alcohol.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

Maar er is een wet die verkoop van alcohol aan jongeren verbiedt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-alcohol

En dat is wel een wettelijke basis voor vragen naar id-bewijs

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

Mark1992 schreef:
07 jun 2019 13:32
Er is niets mis mee om energy te drinken op normale basis. ......
Dat betwijfel ik
Ik zie hier toch legio nadelige effecten genoemd staan, en die beperken zich niet tot leeftijden onder de 14 jaar:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedrank

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door kuklos »

@16again, dan zal je met een link moeten komen die laat zien dat vragen om een ID in die situatie wel mag.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: ID-kaart laten zien voor energiedrank

Ongelezen bericht door 16again »

Zie art 20 drank en horeca wet
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/2017-12-31

En bij mijn weten is er nog geen "energy drank" wet

Gesloten