LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
LuapBV
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2016 10:56

Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door LuapBV »

Van middag in supermarkt geweest. 1,5 meter vergeet het maar. Ze lachen je vierkant uit.

Het zou al een hele oplossing zijn om van de winkelpaden 1 richtingspaden te maken. Zelf ben ik van plan om een bezemsteel van 1,5 meter mee te nemen en zo de afstand te meten en de mensen er attent op te maken dat ik dit voor hun bescherming doe en ook voor de hardwerkende winkel bediendes en natuurlijk ook voor mezelf.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mar 2020 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

arno.bink
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2020 21:27

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door arno.bink »

ik heb een idee om veiliger te winkelen met meer afstand en meer controle op het aantal personen in de winkel .
ik ben geschrokken van de beelden op tv van de lange rijen bij o.a bouwmarkten en tuincentra. ik begrijp dat mensen zichzelf bezig willen houden en daarvoor naar o.a bouwmarkten willen om spullen te kopen.
ik denk dat dat ook moet kunnen maar wel op een veilige manier.
ik denk dat in alle winkels de paden één richtings verkeer moeten.
hierbij lopen de mensen achter elkaar en daar door meer afstand.
voor alle winkels buiten de supermarkten zou het misschien eenidee zijn om bijvoorbeeld een online agenda te maken waar mensen een tijd kunnen uitkiezen waarin ze kunnen winkelen. op deze manier kun je het aantal personen in de winkel regelen en voorkom je wachtrijen. bij grote winkels zou je zelfs de afdeling kunnen vragen waar de klant wil winkelen zodat je de mensen door de winkel kunt verspreiden en zo meer afstand te krijgen.
ik weet natuurlijk niet of dit idee uitvoerbaar is maar misschien is het een begin van een oplossing.
groetjes Arno

Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door Radar »

Toevallig zijn bovenstaande 2 berichten kort na elkaar op het forum geplaatst als afzonderlijke topics. Omdat de ideeën erg op elkaar lijken hebben we ze meteen maar samengevoegd.

Vriendelijke groet,

Radar ^KL

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Over het algemeen is er al een vaste richting in de meeste supermarkten, ook een vaste volgorde. De meeste mensen volgen die niet echt. Het zou overigens wel erg stupide zijn dat mensen een half uur moeten doen voor een blikje bonen of zo, omdat ze in een bepaalde volgorde moeten blijven. Probleem zijn vooral de mensen die veel te lang voor een schap staan te koekeloeren. Tempo erin houden, zorgt al snel voor betere doorstroom.

Erthanax
Berichten: 9660
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Pijlen op de grond plakken is vrij eenvoudig te doen. Ik weet niet of je in veel supermarkten echt langs alle schappen kunt in eenrichtingsverkeer, maar je zou toch een hele verbetering kunnen bereiken.

De doorstroming wordt wel beperkt door de langzaamste loper; dat kan ook weer tot irritatie leiden. Afgezien daarvan vind ik het een aardig idee.

Moneyman
Berichten: 29990
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er zijn al supermarkten die dit ingevoerd hebben. Simpel en eenvoudig. Zo lang men zich eraan houdt...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Veel supermarkten zijn tot 22 uur open. Geloof me, het maakt echt wat uit als je om 18 of 21 uur boodschappen gaat doen. Ik was vandaag om 18.30 uur bij AH. Dat ga ik niet meer doen. Om 21 uur daarentegen lekker rustig. Even langs de zelfscan en gauw naar huis. Maar goed, misschien is dit niet overal zo.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
23 mar 2020 22:27
Er zijn al supermarkten die dit ingevoerd hebben. Simpel en eenvoudig. Zo lang men zich eraan houdt...
Nou inderdaad ...
Zover ik bij Ikea kom, zo.n 1-2 x per jaar zie je ook die pijlen duidelijk zichtbaar op de grond.
Geen mens houdt zich er aan, alles loopt kriskras door elkaar , ik zelf net zo goed , want dan ben ik iets vergeten en loop dan weer even terug.

Op zich is dit nu een goed idee , en dan maximaal 10-12 mensen tegelijk naar binnen , de rest moet dan buiten wachten met een afstand van 1.5 meter er tussen :lol:
Zien we dat gebeuren zulke brave geciviliseerde rijen.....??? Écht niet , maar het zou een oplossing kunnen zijn en ieder maar 1 product van hetzelfde dus 1 pak koffie, 1 pak rijst etc etc.
Strenge waakhonden bij de kassa en de in/uitgang.
Tja... :mrgreen:

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door Berteman »

Het beste lijkt me dat iedereen de kalmte bewaard en normaal boodschappen doet. Kerst is pas over negen maanden ...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door moederslink »

De enige bedrijven die zeker niet gaan omvallen zijn de supermarkten. :D
Deze maken top omzetten.

Was het maar waar dat men de rust bewaart , men hamstert als gekken blijkbaar.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
23 mar 2020 22:26
De doorstroming wordt wel beperkt door de langzaamste loper; dat kan ook weer tot irritatie leiden.
Vervang 'langzaamste loper' gerust door 'kletsers', 'zoekende', 'verveelde', 'enkel met zichzelf bezig zijnde', 'vakkenvullers met hun karren' 'loslopende kleuters en peuters', enzovoorts.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Idee: eenrichtingsroute in supermarkten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij de Colruyt hebben ze de paden ook met pijlen gedaan, om en om... en werkte prima.... zelden Spook rijders met karren... (ik dus)

Maar de Spar in mijn ooit woonplaats in 70 er jaren had een doolhof met 1 route als Ikea... dan hard door de winkel rennen naar de snoepjes en bier en je ziet niets en passeerde alles.... na 4 jaren is alles weer terug gezet zoals iedereen het heeft!
totaal mislukt en veel kosten voor niets.

Ook AH heeft vaak bij de ingang het zo gemaakt dan van in naar uitgang je moet omlopen tot midden winkel!
Dan ga ik bij een kassa naar binnen, pak wat ik nodig heb en sluit aan in de rij.

Ja, de manager kan alles roepen maar ik blijf spook winkelen als ze mijn dwingen een omweg te volgen en ik achteraan niets nodig heb!
Ik denk dat als er een aantal winkels een loop richting maken we gaan Spook winkelen of elders gaan kopen!
Dat laatste is het ergste omdat ze omzet moeten draaien en geen enkele klant willen missen!

De plaatselijke Spar die van 1971 tot 1975 een foute indeling had.... en na herstel veel meer verkocht....
Leuk plan van Marketing dat niet werkte in dorpje die via kassa vaak naar binnen liepen en niet de route volgden!

Gesloten