LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door witte angora »

stofzuigertje schreef: De Dorpen hebben goedkope panden, goed bereikbaar
Vergeet dat maar even mooi, stofzuigertje. Hier in het dorp zijn de huren achterlijk hoog. Het is niet voor niets dat de ene ondernemer na de andere er mee stopt, zonder failliet te gaan overigens. En goed bereikbaar? Met het openbaar vervoer zeker niet. Een bus rijdt er nauwelijks, en het treinstation is 10 minuten lopen. Dorpen in de omgeving hebben zelfs helemaal geen treinstation.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is vrij simpel, dat winkels (en ook andere bedrijven) er nog meer aan moeten wennen dat de klant koning is en dat de klant kan kiezen. Het is steeds minder zo dat je naar een bepaald bedrijf 'moet', het moet jouw eigen keus zijn om naar het bedrijf te gaan.

Veel winkels ontleenden (en ontlenen soms nu nog) hun bestaansrecht aan het gebrek aan keus. 'Vroeger' had je geen keus en 'moest' je voor je nieuwe stofzuiger of TV naar de lokale elektronicaboer en voor je nieuwe kleren naar de lokale klerenwinkel. Je had maar te pikken wat hun aanbod was en welke prijs zij vroegen. Toen werden mensen mobieler en konden ze ook naar 'de grote stad'. Met als gevolg dat er meer keus kwam, zowel in assortiment als in prijs. Kleine winkeliers klagen dat ze kapot werden geconcurreerd, terwijl het eigenlijk simpelweg was dat ze hun 'monopolie' kwijtraakten en dus ook naar de klant moesten gaan luisteren.

Nu zie je dat ook, maar dan op grotere schaal, en bij grotere bedrijven. Het is een tijd lang zo geweest dat mensen het accepteerden dat je in veel winkels alleen maar meer van het zelfde kon kopen. Waarbij de grote winkels eigenlijk als enige voordeel hadden dat ze het assortiment van meerdere kleine winkels hadden verzameld. Dat scheelt dus een hoop geslenter... Dan kwam je na een dag winkelen bij de verschillende winkels steeds nagenoeg het zelfde assortiment tegen. Als je dan toch nauwelijks keus hebt, dan ga je naar de winkel waar je je prettig voelt. Of waar het makkelijk is dat veel bij elkaar is.

Maar met de opkomst van internet ben je ook niet meer gebonden aan die eenheidsworst. En moeten de winkels, ook de grote winkels, zich dus meer onderscheiden van de rest. Omdat mensen weer zien dat ze keus hebben, in plaats van dat ze overal de zelfde eenheidsworst aangeboden krijgen. Het aantal eenheidsworst-winkels zal daarom langzaam maar zeker verminderen, maar daardoor zal juist de keus voor de koper toenemen.

aerox
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 mei 2011 11:44

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door aerox »

Ik lees hier weer een hoop onzin, onwaarheden en vooringenomenheid tegenover ondernemers. In de kleine steden zijn de huren ook gigantisch, ik heb winkels en ben zoekende naar winkelruimtes zodoende informeer ik regelmatig naar huurprijzen van winkels. Zelfs winkelruimtes van rond 150 vierkante meter in plaatsen waar nog geen 50.000 mensen wonen durven verhuurders nog rustig €8000,- huur per maand te vragen en dan is het geen eens een top A1-locatie. Laatst vroeg ik informatie voor een winkel in Naaldwijk, veel winkels stonden leeg in dat winkelcentrum maar de verhuurde wil nog steeds dat je een contract van 5 jaar aangaat en ongeveer €9000,- euro per maand gaat betalen. Zelfde in Krimpen a/d IJssel daar vroeg men €8000,- . Dus zelfs in kleine plaatsen vraagt men nog de hoofdprijs, de panden zijn van grote investeringsmaatschappijen of banken, als ze de huurprijs verlagen wordt de waarde van het vastgoed minder en een leegstaand pand kan me van de belasting aftrekken.

De winkels gaan failliet omdat de consument veel minder te besteden heeft en vastgoedeigenaren liever lege winkelpanden hebben dan een lagere huur.
Dan hebben we nog de belastingafspraken die buitenlandse concerns zoals Inditex (Zara) met de belastingdienst kunnen maken en dan is het niet zo vreemd in alle grote winkelstraten dezelfde buitenlandse concerns zitten die Nederlandse winkels wegdringen. Als Zara en Mango bereid zijn een absurde huur te betalen dan krijgt de kleine Nederlandse winkelier ook een fikse huurverhoging aan het eind van zijn contract. De verhuurder zegt dan dood leuk, de prijs is gebaseerd op omliggende winkelpanden en als je niet zint hoepel je maar op. Dat die buitenlandse winkels belastingtechnisch bevoordeelt worden heeft niemand het over en komt men als onzin als ‘ beleving’.

Hoe verklaren de deskundigen dat Action/Primark veruit de succesvolste concepten van de afgelopen 5 jaar zijn. Twee bedrijven waar enkel prijs belangrijk is. Verder staan de mensen lang in de rij en zijn de winkels vaak een zooitje. Niks geen advies of beleving. (en ook geen webshop)
Zelfde geldt voor de Zara, super succesvol maar als je iets wil vragen moet dat soms in het Engels! Hoezo een klantvriendelijke beleving? Vaak zijn ze ook nog te beroerd een extra kassa open te doen, je wacht maar.

De term ‘beleving’ is verzonnen door ‘deskundigen’ die achter een bureau zitten en naar makkelijke antwoorden zoeken voor de complexe realiteit van het huidige retaillandschap. Ja, boeken en witgoedwinkels zullen grotendeels te verdwijnen maar het is te makkelijk om het verdwijnen van veel kleding en schoenenwinkels te schuiven op internet of 'beleving'. Kleine zelfstandige hebben altijd extra hun best moeten doen om zich te onderscheiden, dat was 20 jaar geleden heus niet anders.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door ciske »

Hoe verklaren de deskundigen dat Action/Primark veruit de succesvolste concepten van de afgelopen 5 jaar zijn. Twee bedrijven waar enkel prijs belangrijk is. Verder staan de mensen lang in de rij en zijn de winkels vaak een zooitje. Niks geen advies of beleving. (en ook geen webshop

Dat valt bij de Action wel mee, Primark ben ik nooit geweest. Gelukkig geen webshop.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

aerox schreef: Hoe verklaren de deskundigen dat Action/Primark veruit de succesvolste concepten van de afgelopen 5 jaar zijn. Twee bedrijven waar enkel prijs belangrijk is. Verder staan de mensen lang in de rij en zijn de winkels vaak een zooitje. Niks geen advies of beleving. (en ook geen webshop)
Zelfde geldt voor de Zara, super succesvol maar als je iets wil vragen moet dat soms in het Engels! Hoezo een klantvriendelijke beleving? Vaak zijn ze ook nog te beroerd een extra kassa open te doen, je wacht maar.
In de voorbeelden die je noemt gaat het ook om de beleving. Bij Action is de beleving dat je nooit weet wat je kunt aantreffen en dat heeft een grote aantrekkingskracht op veel mensen. De beleving van Primark is dat je een gigantische collectie hebt en bij Zara is de kracht dat iedere collectie uniek is. Als het op is, is het op. Dat zorgt ervoor dat klanten uiteindelijk vaker in een Zara filiaal komen dan in welke andere modezaak dan ook, omdat er om de paar weken wat nieuws is.

Dus ja, ook bij deze winkels is het de beleving die voor het succes zorgt. Hun concept is totaal anders dan winkels die het niet gered hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit zijn inderdaad juist bij uitstek winkels die zich duidelijk onderscheiden van de rest en daarmee, of daardoor, ook zo succesvol zijn. Jezelf onderscheiden hoeft immers zeker niet noodzakelijk met service of luxe.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt je ook afvragen of het nu echt zo'n ramp is als winkels verdwijnen waar toch geen mens meer komt.

Mucha

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar dan moeten die lege winkelpanden maar een andere bestemming krijgen. Zoals eerder omschreven heeft dat nogal wat haken en ogen vanuit beleggingsstandpunt uit bezien. Ik denk dat, om er wat aan te doen, de verhuurders van de winkelpanden een groter probleem vormen dan het gebrek aan kopers in die winkels.

mh73

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik ben al een paar jaar op zoek naar een geschikt winkelpand. Leegstand genoeg hier. In de drie jaar dat ik regelmatig rondkijk bij de makelaars zijn een aantal panden die al die tijd al leeg staan nog geen cent in prijs gedaald. In deze markt is echt geen sprake van vraag en aanbod.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:Ik ben al een paar jaar op zoek naar een geschikt winkelpand. Leegstand genoeg hier. In de drie jaar dat ik regelmatig rondkijk bij de makelaars zijn een aantal panden die al die tijd al leeg staan nog geen cent in prijs gedaald. In deze markt is echt geen sprake van vraag en aanbod.
Er is aanbod genoeg, en vraag is er ook. Alleen zijn aanbod en vraag niet op elkaar afgestemd. De grote vervuiling in de marktwerking zit hem dus in het feit dat het winkelpand in waarde daalt als de huur naar beneden gaat, plus dat het verlies aan huurpenningen weer te compenseren is via de belasting.

Je kunt je alleen afvragen of een pand dat zoveel jaren leeg staat wel zijn waarde behoudt. Ik denk het uiteindelijk niet.

aerox
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 mei 2011 11:44

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door aerox »

GJvdZ schreef:
aerox schreef: Hoe verklaren de deskundigen dat Action/Primark veruit de succesvolste concepten van de afgelopen 5 jaar zijn. Twee bedrijven waar enkel prijs belangrijk is. Verder staan de mensen lang in de rij en zijn de winkels vaak een zooitje. Niks geen advies of beleving. (en ook geen webshop)
Zelfde geldt voor de Zara, super succesvol maar als je iets wil vragen moet dat soms in het Engels! Hoezo een klantvriendelijke beleving? Vaak zijn ze ook nog te beroerd een extra kassa open te doen, je wacht maar.
In de voorbeelden die je noemt gaat het ook om de beleving. Bij Action is de beleving dat je nooit weet wat je kunt aantreffen en dat heeft een grote aantrekkingskracht op veel mensen. De beleving van Primark is dat je een gigantische collectie hebt en bij Zara is de kracht dat iedere collectie uniek is. Als het op is, is het op. Dat zorgt ervoor dat klanten uiteindelijk vaker in een Zara filiaal komen dan in welke andere modezaak dan ook, omdat er om de paar weken wat nieuws is.

Dus ja, ook bij deze winkels is het de beleving die voor het succes zorgt. Hun concept is totaal anders dan winkels die het niet gered hebben.
Ja, die winkels doen zich op een bepaalde manier onderscheiden maar hier en in de media werd door zogenaamde retaildeskundigen werd regelmatig gezegd dat winkels/concerns verdwenen omdat klanten 'beleving' missen. En aan beleving werd dan service en kwaliteit gekoppeld terwijl in de praktijk consumenten prijs en hype veel belangrijker vinden, daarom voorbeelden als Action/Primark. De beleving is enkel de goedkope prijs, dat men lang moet wachten of dat de kwaliteit matig is maakt dan niet uit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door moederslink »

@aerox,
ik ben het met je eens dat tegenwoordig alles maar een " beleving " moet zijn ( de consument nu is schijnbaar gauw " verveeld " :( ), maar dat dat feitelijk onzin is.
De meesten hebben financieel nu eenmaal niet zoveel te makken en willen toch spullen en kleding kopen en denken alleen aan hun -knip-.
Dus floreren n.m.m zaken als Primark_Action_Zeeman en Wibra dan ook gewoon.
Bij dit soort zaken is een voortdurende (af) wisseling van aanbod , voor spotprijsjes, dus altijd verrassend , goedkoop en leuk om daar te struinen.
Gisteren nog bij good old Zeeman geweest ( en nee niet voor een gele onderbroek... :D )
Leuk geslaagd!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

aerox schreef: Ja, die winkels doen zich op een bepaalde manier onderscheiden maar hier en in de media werd door zogenaamde retaildeskundigen werd regelmatig gezegd dat winkels/concerns verdwenen omdat klanten 'beleving' missen. En aan beleving werd dan service en kwaliteit gekoppeld terwijl in de praktijk consumenten prijs en hype veel belangrijker vinden, daarom voorbeelden als Action/Primark. De beleving is enkel de goedkope prijs, dat men lang moet wachten of dat de kwaliteit matig is maakt dan niet uit.
Ik ben het niet met je eens dat het alleen de lage prijs is. Big Bazar bijvoorbeeld gooit ook spullen voor dumpprijzen in de bakken maar die zijn lang zo succesvol niet als Action. Action biedt toch iets (ongrijpbaars) extra's. En Zara (wat als voorbeeld werd genoemd) is zeker geen prijsvechter. Hun beleving is dat ze "designer-like" producten hebben voor acceptabele prijzen (zij kijken wat de luxe merken op de catwalks presenteren en doordat hun collectie een korte life cycle heeft leveren ze heel snel daarop geinspireerde producten daar waar traditionele modeketens slechts een paar collectie per jaar hebben.

aerox
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 mei 2011 11:44

Re: Is het echt zo ver: Het einde van de fysieke winkel?

Ongelezen bericht door aerox »

GJvdZ schreef:
aerox schreef: Ja, die winkels doen zich op een bepaalde manier onderscheiden maar hier en in de media werd door zogenaamde retaildeskundigen werd regelmatig gezegd dat winkels/concerns verdwenen omdat klanten 'beleving' missen. En aan beleving werd dan service en kwaliteit gekoppeld terwijl in de praktijk consumenten prijs en hype veel belangrijker vinden, daarom voorbeelden als Action/Primark. De beleving is enkel de goedkope prijs, dat men lang moet wachten of dat de kwaliteit matig is maakt dan niet uit.
Ik ben het niet met je eens dat het alleen de lage prijs is. Big Bazar bijvoorbeeld gooit ook spullen voor dumpprijzen in de bakken maar die zijn lang zo succesvol niet als Action. Action biedt toch iets (ongrijpbaars) extra's. En Zara (wat als voorbeeld werd genoemd) is zeker geen prijsvechter. Hun beleving is dat ze "designer-like" producten hebben voor acceptabele prijzen (zij kijken wat de luxe merken op de catwalks presenteren en doordat hun collectie een korte life cycle heeft leveren ze heel snel daarop geinspireerde producten daar waar traditionele modeketens slechts een paar collectie per jaar hebben.
Ik bedoelde Zara ook niet als prijsvechter maar als voorbeeld dat klantvriendelijkheid en service helemaal niet zo belangrijk zijn als deskundigen je willen doen laten geloven. Ga eens op een zaterdag naar een Zara en ervaar hun klantvriendelijkheid als je iets wil vragen/retourneren of het zooitje in de winkel. Ik heb een winkel tegenover een Zara en heb regelmatig mensen die even hun verhaal kwijt moeten over hoe ze bij de Zara behandeld zijn. Dat ze kort op de markt zitten qua collectie zijn ze trouwens ook totaal niet de enige in. Het is geen 1990 meer, ook traditionele concerns hebben veel collecties per jaar.

Gesloten