LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door witte angora »

Van de week ben ik bij een aantal opiticiens langs geweest voor een nieuwe bril. Van tevoren wel een en ander ingelezen op internet.

Met Hans Anders, Pearle en Specsavers ben ik eigenlijk wel klaar. Verkeerde metingen, verkeerde adviezen (monturen zitten niet goed, moeten om de paar weken worden bij gesteld) slechte kwaliteit coating; van mij hoeft dat niet meer zo nodig.

Dus naar Eye-wish en een zelfstandige opticien.

Bij Eye-wish kost een glas met gemiddelde opties 259 euro, en dan komt er 70 bij om het extra dun te laten slijpen. Bij Pearle betaal je dan 199. Gevraagd waarom Eye-wish duurder is. Het enige antwoord was wat gestamel over een betere coating en een dubbele coating. Dat schiet niet op.

Vervolgens naar de zelfstandige opticien. Bij hem beginnen de glazen vanaf 500 euro... :shock: . Er werd uitgelegd dat alle opties van het duurste glas bij Pearle en dat soort ketens standaard in hun glazen zitten, maar dat er bij hen veel meer mogelijk is. Leuk, maar het verschil tussen het duurste glas bij Pearle en het goedkoopste glas bij hem is nog altijd 300 euro.

Dus de eerste vraag is: weten jullie wat een dergelijk prijsverschil rechtvaardigt? Is een duurder glas echt zoveel beter dan een goedkoper glas?

Dan een vraag over titanium brillen. Doorgaans zijn ze al niet goedkoop, maar de zelfstandige opticien verkocht brillen van Japans titanium. Dat begint bij 499 euro. De kwaliteit zou veel beter zijn. Toegegeven,, ze zitten een stuk fijner dan wat ik nu heb. Volgens de opticien gaan ze lang mee; zelfs zo lang dat ze net als vroeger zelfs een 'glazenwissel' mee kunnen maken. Dat zou mij mooi uitkomen, want ik heb al 15 jaar dezelfde sterkte, dan moeten ze zeer lang mee kunnen gaan. Maar ik vrees dat hij bedoelt: vroeger ging je ieder jaar naar de oogarts, en die gaf dan een recept mee, en indien nodig kreeg je andere glazen. In dat geval zouden monturen van Japans titanium een jaar of 2, 3 meegaan, net als de brillen die je bij de ketens koopt.

Dus de tweede vraag is: is Japans titanium echt zoveel beter dan 'gewone' titaniumbrillen, en gaan ze inderdaad veel langer mee?

Of worden er weer eens sprookjes op de mouw gespeld?

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou u niet kunnen raden, maar ik heb meer dan 10 jaar geleden een leesbril gekocht bij een zelfstandige brillenwinkel, naar mijn idee superduur, met heel speciaal glas. Geen idee wat het speciale eraan was. Maar dat ding gaat de hele dag op en af, wordt hier en daar neergelegd. Zowel aan het montuur of aan de glazen mankeert nog helemaal niets. Zelfs geen krasje. Ook het montuur, van metaal maar wat? hoefde nog nooit bijgesteld te worden. Ik hoef dus niet regelmatig een nieuw montuur.

Was eerst naar HA gegaan, paar keer teruggeweest met die bril, omdat alles vervormd werd. Uiteindelijk teruggegeven.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kom al jaren bij Pearl , als er een probleem is wordt het netjes opgelost . 2 X een bril gekocht bij een dure zaak ,lak van de montuur af ,eigen schuld verkeerd schoongemaakt . uh hoezo. Bij andere zaak 3 x nieuwe glazen in moeten zetten omdat ze er uit vallen .

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik heb nu een bril + glazen van Specsavers, bevalt me prima.
Ben jaren bij een onafhankelijke opticien geweest, tot de zaak werd overgenomen en uiteindelijk naar een nieuw pand verhuisde. Vanaf die tijd stegen de prijzen abnormaal, er werd ook gezegd dat ik eigenlijk de allerduurste glazen nodig had (waarom?).
Was daar helemaal klaar mee, heb bij kennissen en vrienden naar hun ervaring gevraagd en uiteindelijk voor een keten gekozen.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb een keer een bril van Specsavers gehad; goedkoop en goed. Door verhuizing nu drie keer bril bij HA; ook scherpe prijs en goed.
Echtgenote tweemaal bril van dure zelfstandige. Vooral duur, kwaliteit matig.

Vrijwel alle brilmonturen, ook de dure merken, worden in het Verre Oosten gemaakt. Inkoop €2 tot €10. In Italië de pootjes aan de voorkant schroeven is genoeg om er Made in Italy in te stempelen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door Revoked »

Titanium is titanium. Maakt geen bal uit, uit welk land het komt.
Een zelfstandig opticien hoort brilmonturen in verschillende breedtes te verkopen, de ketens kopen steevast hele partijen. Om die goedkoop te houden heeft elke partij dezelfde breedte.
En ja, een opticien heeft een enorme marge. En dat moet ook: de klandizie is laag.
Ik zou, als ik jou was, gewoon lekker shoppen bij verschillende opticiens. Niet de ketens. Je vindt er vanzelf een waar je je thuisvoelt. Daar haal je je nieuwe kijkijzer met plezier.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet dat Hans Anders ook Elke winkel anders is, van waardeloos nooit meer komen in mijn woonplaats en op slechts 17 Km een perfecte vestiging waar ik nu al voor mezelf, partner en schoonmoeder ben geweest....
Beide dus Hans Anders, maar wel andere franchise nemer blijkbaar.

Ik heb ontdekt dat het Vader & Dochter zijn, Vader, ja doei, maar... Dochter, ja graag.
Dus ga niet naar duurdere maar gewoon de volgende vestiging van deze keten.

En titanium, gaat langer mee dan glazen maar voor oude montuur nieuwe glazen maken zit niet in hun systeem!
Ik had ooit Titanium Flex, maar duurder en nauwelijks beter.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door grun »

Als brildrager vind ik een nieuwe bril kopen een lastig klusje. Vind maar eens een goede opticien. De ketens die drie brillen voor de prijs van een aanbieden, laat ik meteen links liggen. Als je dan vraagt of je gewoon een bril voor eenderde van de prijs kan krijgen, kijken ze je aan alsof je gek bent. Ik hoef echter maar een bril, ik heb toch maar een paar ogen?

Prijzen voor ontspiegeling en kraswerende lagen vragen ze de hoofdprijs voor terwijl dat in werkelijkheid maar een paar euro kost. Sommigen hebben een designer in dienst die de klant helpt met het kiezen van een montuur die bij zijn of haar persoonlijkheid past. Gek genoeg zijn dat altijd de duurste monturen, of je nu in een driedelig pak naar binnenstapt of gekleed als Swiebertje.

Laatst was ik bij Eyelove, die meten een bril computergestuurd aan. Dan schakel je de menselijke factor uit. De pasbril leverde een perfect resultaat op, waarmee ik haarscherp kon zien. Maar de uiteindelijke bril via hetzelfde recept viel toch een beetje tegen. Als je dan gaat reclameren, valt op dat de medewerkers echt 0% kennis hebben wat niet zo verwonderlijk is want het zijn geen opticiens.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind het belangrijk dat een opticien een optometrist in dienst heeft. Die kijkt wat verder dan iemand die een “bijbaantje” heeft bij de brillenwinkel. Het is belangrijk dat je ogen goed gecontroleerd worden, dus niet alleen de sterkte gemeten wordt, maar je ook een waarschuwing krijgt en doorgestuurd wordt naar een oogarts.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door witte angora »

Een opticien waar een optometrist werkt lijkt mij inderdaad een goed uitgangspunt. Gelukkig is er een site waar je kunt zoeken waar ze werken: https://www.optometrie.nl/client/naar-d ... ptometrist

Dan valt op dat de dure opticien waar ik van de week was geen optometrist in dienst had. De Specsavers waar ik indertijd tot twee keer toe tot volle ontevredenheid een bril heb gekocht (en eentje heb omgeruild) daarentegen wel. Was niet enthousiast over de monturen, en nog minder over de glazen. Maar goed, dat is alweer een jaar of 4, 5 geleden, best kans dat de optometrist toen nog niet daar in dienst was.

Niettemin blijven de vragen staan: zijn dure glazen en titanium monturen nu echt zoveel beter? Daar is kennelijk weinig tot niets over te zeggen. De ervaringen schieten alle kanten op.

Het lijkt wel of je in een doolhof terecht komt als je aan een andere bril toe bent.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door witte angora »

In deze link (pdf) staat onder andere een onderzoek naar de kwaliteit van oogmetingen.
https://www.specsavers.nl/sites/default ... iciens.pdf

Specsavers en Eyewish 'springen' er als beste uit: voor de oogmeting krijgen ze een 7.2 resp. 7.1. Dat betekent dat 28% resp. 29% van de glazen bij die twee ketens niet goed wordt gemeten. Dat vind ik nogal wat. En dat zijn dan nog de besten van de ketens. Bij anderen is het nog beroerder.

Er blijkt trouwens ook een keurmerk te zijn voor opticiens: Nuvo. Dat kan zeker voordelen hebben.
https://www.nuvo-keurmerk.nl/

Samen met de eerder genoemde link kun je misschien een iets betere afweging maken, al is succes nog steeds niet gegarandeerd.
https://www.optometrie.nl/client/naar-d ... ptometrist

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door mahadma »

Recentelijk een bril lichtmetalen montuur) met varifocus, extra dun, meekleurend, voor de totale somma van € 119,00, (Van de verzekering nog eens € 35 vergoed er bovenop). Er wordt daar met dezelfde basis computer als eerste gemeten als bij de "dure" adressen, de pasbril geeft uitsluitsel qua correctie, de uiteindelijke bril is in een dag of 10 klaar en voldoet volledig aan mijn wensen en verwachtingen. Waar? Eyelove, en de service is daar van gelijk nivo als van de "dure" winkels. Eerdere ervaringen bij Specsavers waren bagger. 6 mensen die allemaal wat doen aan je totaalbril in de winkel. De tweede bril was gratis, de sterkte betrof min 6, de tweede bril was gemakshalve 12 dioptrieën fout gemaakt, die werd met plus zes geleverd. Ergo, duur en goed gaan niet altijd samen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn advies; Ga niet zomaar naar een winkel, en ook, vraag of die persoon jou helpt.
Bij Spec Savers is vaak maar 1 gediplomeerde die ook recht op vrije dagen heeft!

Hans Anders heeft van erg beroerd tot prima vestiging en op 17 km rijden werken 2 goede...
en op 3 Km een....dat woord mag ik van de Moderator hier niet noemen!

Goed meten er ervaring hebben, opleiding is leuk, maar als mensen naar Eva vragen, dus haar persoonlijk,
dan zit je beter!
Van de 5 medewerkers accepteer ik daar er maar 2, de andere, leuk en aardig maar ik wacht liever iets langer, en als ze beide vrij hebben vraag ik wanneer ze weer er zijn.

Zo koop je voordelig een goede bril, dus vraag mensen in jou buurt die al langer dus meerdere brillen hebben gekocht, en neem geen winkel maar medewerker voor deze aankoop.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat viel me bij Specsavers hier inderdaad ook op: 5/6 personen die ieder hun eigen 'taak' hebben in het aanmeten van een bril. Er hoeft maar een flappo tussen te zitten en dan ga je al.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels zijn we hier een stuk verder.

Een aantal weken geleden, dat zal rond 6 september zijn geweest, liep ik bij een zelfstandige opticien in een nabijgelegen dorp binnen. Aangesloten bij de Nuvo, en een optometrist in dienst. Eens kijken hoe het daar zou zijn. En wat een verschil! Het begon al bij de ontvangst: het voelde direct goed.

Over kosten van glazen wilden ze het niet op voorhand hebben. 'Eerst maar eens kijken wat u nodig hebt'. Dat is iets heel anders dan bij de grote ketens, waar de prijzen van de glazen je op grote formulieren al tegemoet springen. Ergens best wel positief.

De afspraak werd voor gisteren ingepland. De optometrist zat tot dan, dus ruim 4 weken, helemaal vol. Ik heb dat opgevat als een goed teken. Van tevoren werd gezegd dat er ongeveer 3 kwartier voor uit wordt getrokken.

Het aanbod van brillen heeft me ook verrast: waar de grote ketens doorgaans 4 of 5 modellen hebben, heeft hij bijzonder veel titanium monturen.

Afijn, gisteren dus naar de afspraak. En ook dat heeft me in positieve zin verrast. De optometrist is een rustige, geduldige man, die heel veel uitleg gaf. Er werd echt de tijd voor me genomen. Behalve de gebruikelijke meting is er ook nog binnen in de ogen gekeken, en er zijn foto's gemaakt. Geen schokkende dingen, maar het is wel gedaan. Dat zul je bij een keten niet meemaken.

Er werd uitleg gegeven over het verschil tussen enkelvoudige lenzen en multifocaal. Het nadeel van enkelvoudig is natuurlijk dat de bril steeds op en af moet. Het nadeel van multifocaal is het wennen, maar: er zit ook een flink verschil in mijn rechter- en linkeroog. Daardoor krijgt het glas een andere bolling. De optometrist liet met behulp van twee trapeziumvormige glazen zien hoe het licht gebroken wordt, en dat daardoor het beeld in het leesgedeelte bij het ene oog verspringt ten opzichte van het andere. Dat is voor een deel op te vangen door de glazen op een bepaalde manier te slijpen, maar het blijft lastig. Ik weet dus nog niet of multifocaal wijsheid is. Het gaat om sterktes van 1.75 en 4.50 dus best wel een verschil.

Tot dan toe hadden we het nog steeds niet over geld gehad voor de glazen. Die blijken enkelvoudig dus 145 per set te zijn, multifocaal begint bij 400 euro. Dan zitten er drie verschillende coatings op: vuilwerend, krasvast en nog wat. Met name het enkelvoudige valt me heel erg mee, dat is niet duurder, misschien zelfs goedkoper dan bij de ketens. De monturen had ik uiteraard al gezien, de prijzen daarvan liggen voor titanium grotendeels tussen de 200 en 320 euro. Ook gelijkwaardig aan de grote ketens. Ook niet verkeerd dus.

Tot nu toe ben ik aangenaam verrast. Nu nog de overweging maken of het enkelvoudig (met eventueel een leesbrilletje, sterkte +2) of multifocaal wordt. En dan eens zien hoe het fabriceren van de glazen in het montuur uit gaat pakken. Ik hoefde niet meteen te beslissen, maar kreeg alle ruimte om er even rustig over na te denken. Geen opdringerig gedoe omdat ze bang zijn dat je niet meer terug komt. Gewoon rust en vriendelijkheid. Erg prettig.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door Erthanax »

Goed en duidelijk verhaal. Ik hoop dat je een fijne bril gaat krijgen.

Multifocaal is niet voor iedereen een goede oplossing. Na twee keer een maand lang hoofdpijn (halverwege nieuwe glazen) vond ik het wel genoeg.

Toch een kleine waarschuwing: Het eerst helemaal niet over de prijs willen hebben, kan goed uitpakken. Maar het is ook gewoon een verkooptechniek. Precies zoals je beschrijft: heel rustig en vriendelijk de (aller)beste oplossing zoeken. Kijk dit want zus; inderdaad. En kijk dat, want zo; nooit geweten. Is het eindresultaat je eigenlijk toch net iets te duur, dan blijft het wringen en denk je uiteindelijk "toch maar doen".
Hier gaat het wel goed als ik de genoemde prijzen lees. En een goede en vriendelijke vakman mag van mij ook iets kosten.
Ovetigens heb ik zelf zeer slechte ervaringen met zelfstandige opticiëns, en heel goede met twee ketens.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik zelf was in tien minuten gewend met varifocus glazen. Mijn partner ook. Dus simpel gezegd, gewoon proberen. In 90 % van de niet wenners is het gebrek aan doorzettingsvermogen/niet willen.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goed verhaal WA! Het mooie is dat je uiteindelijk je eigen eerste indruk prima blijkt te kunnen vertrouwen.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door Erthanax »

mahadma schreef:
11 okt 2019 12:57
In 90 % van de niet wenners is het gebrek aan doorzettingsvermogen/niet willen.
Dan hoorde ik bij die 10%. Een maand proberen, nieuwe glazen, weer een maand proberen en toen had ik er echt genoeg van. Gebrek aan doorzettingsvermogen of niet willen, daar lag het echt niet aan. Goochelen met twee brillen doe ik echt niet voor mijn plezier, maar ik heb in ieder geval niet de hele dag hoofdpijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kwaliteitsverschillen brillenglazen (en titanium monturen)

Ongelezen bericht door moederslink »

mahadma schreef:
11 okt 2019 12:57
In 90 % van de niet wenners is het gebrek aan doorzettingsvermogen/niet willen.
Dat zou ik zelf niet zo boud willen beweren.
Praktisch mijn hele familie , ook de neven en nichten , is brildragend .
( ik ben de uitzondering 😉 maar heb al wel een jaar of 5 dezelfde leesbril )
En het zijn stuk voor stuk flinke doorzetters en geen mieperds .
En , op 1 zus na , een varifocusbril is geen succes gebleken.

Als jij voor een leesbril " slechts " +2 hebt , hetgeen vlg mij helemaal past bij de leeftijd , zou je zelfs zo.n eenvoudige Hema bril kunnen kopen om eerst eens te proberen . Die wegen niks en passen makkelijk in een borstzakje en daar koop je je ook geen buil aan.
Ik ben daarmee begonnen en kocht er gelijk 2 ...voor bij mijn bed en in de woonkamer. Beviel uitstekend !
Pas na jaaren kocht ik een officiële leesbril , aangemeten door een opticien.

Maar fijn dat je daar zo rustig en goed bent geholpen 👍. Zo kan het dus óók.

Gesloten