LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
martijnvandelaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2020 15:50

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door martijnvandelaar »

Net helaas hetzelfde meegemaakt. Ben zelf 17 jaar oud, over 4 maanden 18. Ben met mijn broertje van bijna 16 naar de mediamarkt cruquis gefietst, om een nintendo switch te kopen als verrassing voor het sinterklaasspel dat we altijd doen met de familie. Ben toen ook weggestuurd. Nu is natuurlijk ook het idee van een leuk familie cadeau weg.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

martijnvandelaar schreef:
26 nov 2020 15:57
Net helaas hetzelfde meegemaakt. Ben zelf 17 jaar oud, over 4 maanden 18. Ben met mijn broertje van bijna 16 naar de mediamarkt cruquis gefietst, om een nintendo switch te kopen als verrassing voor het sinterklaasspel dat we altijd doen met de familie. Ben toen ook weggestuurd. Nu is natuurlijk ook het idee van een leuk familie cadeau weg.
Tja, iemand van 17 is nog niet volledig handelingsbekwaam. Een Switch varieert van €208,61 tot €369,-, behoorlijke bedragen voor iemand van 17. Media Markt wil niet het risico lopen gedonder te krijgen met ouders omdat de kinderen aankopen doen die wettelijk wellicht niet mogen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door berndv »

martijnvandelaar schreef:
26 nov 2020 15:57
Net helaas hetzelfde meegemaakt. Ben zelf 17 jaar oud, over 4 maanden 18. Ben met mijn broertje van bijna 16 naar de mediamarkt cruquis gefietst, om een nintendo switch te kopen als verrassing voor het sinterklaasspel dat we altijd doen met de familie. Ben toen ook weggestuurd. Nu is natuurlijk ook het idee van een leuk familie cadeau weg.
Bedank je leeftijdsgenoten, en hun ouders.

Heb het hier op het forum ook vaak genoeg als advies langs zien komen als een minderjarige iets koopt, al dan niet met toestemming van de ouders, als het weer terug moet, gooi het op de leeftijd van het kind.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Brahms »

martijnvandelaar schreef:
26 nov 2020 15:57
Net helaas hetzelfde meegemaakt. Ben zelf 17 jaar oud, over 4 maanden 18. Ben met mijn broertje van bijna 16
Je bent dus 17, je broertje 15.
Heel goed dat de Mediamarkt hier op let en de omzet even op de tweede plaats zet en jonge kinderen beschermen tegen zichzelf.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door witte angora »

berndv schreef:
27 nov 2020 08:58
martijnvandelaar schreef:
26 nov 2020 15:57
Net helaas hetzelfde meegemaakt. Ben zelf 17 jaar oud, over 4 maanden 18. Ben met mijn broertje van bijna 16 naar de mediamarkt cruquis gefietst, om een nintendo switch te kopen als verrassing voor het sinterklaasspel dat we altijd doen met de familie. Ben toen ook weggestuurd. Nu is natuurlijk ook het idee van een leuk familie cadeau weg.
Bedank je leeftijdsgenoten, en hun ouders.

Heb het hier op het forum ook vaak genoeg als advies langs zien komen als een minderjarige iets koopt, al dan niet met toestemming van de ouders, als het weer terug moet, gooi het op de leeftijd van het kind.
Je bedoelt: het kind heeft 'per ongeluk' met slechts één druk op een knop iets gekocht op internet, en wat moet ik nu, want ik wil het niet hebben?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
27 nov 2020 10:08
berndv schreef:
27 nov 2020 08:58
martijnvandelaar schreef:
26 nov 2020 15:57
Net helaas hetzelfde meegemaakt. Ben zelf 17 jaar oud, over 4 maanden 18. Ben met mijn broertje van bijna 16 naar de mediamarkt cruquis gefietst, om een nintendo switch te kopen als verrassing voor het sinterklaasspel dat we altijd doen met de familie. Ben toen ook weggestuurd. Nu is natuurlijk ook het idee van een leuk familie cadeau weg.
Bedank je leeftijdsgenoten, en hun ouders.

Heb het hier op het forum ook vaak genoeg als advies langs zien komen als een minderjarige iets koopt, al dan niet met toestemming van de ouders, als het weer terug moet, gooi het op de leeftijd van het kind.
Je bedoelt: het kind heeft 'per ongeluk' met slechts één druk op een knop iets gekocht op internet, en wat moet ik nu, want ik wil het niet hebben?
Zo kan je het noemen inderdaad. Maar gewoon in de breedste zin, kind heeft iets gekocht, al dan niet bewust, en ik als ouder ben het er niet mee eens.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Brahms schreef:
27 nov 2020 09:17
martijnvandelaar schreef:
26 nov 2020 15:57
Net helaas hetzelfde meegemaakt. Ben zelf 17 jaar oud, over 4 maanden 18. Ben met mijn broertje van bijna 16
Je bent dus 17, je broertje 15.
Heel goed dat de Mediamarkt hier op let en de omzet even op de tweede plaats zet en jonge kinderen beschermen tegen zichzelf.
Uh, toen ik 15 was werd van mij verwacht dat ik een bijbaantje zou nemen, zodat ik zelf kon betalen voor de dingen die ik wilde. Heel gek als je dan niet eens in de winkel mag betalen voor iets dat je graag wil hebben.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
27 nov 2020 10:48
Brahms schreef:
27 nov 2020 09:17
martijnvandelaar schreef:
26 nov 2020 15:57
Net helaas hetzelfde meegemaakt. Ben zelf 17 jaar oud, over 4 maanden 18. Ben met mijn broertje van bijna 16
Je bent dus 17, je broertje 15.
Heel goed dat de Mediamarkt hier op let en de omzet even op de tweede plaats zet en jonge kinderen beschermen tegen zichzelf.
Uh, toen ik 15 was werd van mij verwacht dat ik een bijbaantje zou nemen, zodat ik zelf kon betalen voor de dingen die ik wilde. Heel gek als je dan niet eens in de winkel mag betalen voor iets dat je graag wil hebben.
De wet geeft aan dat je toestemming van je ouders moet hebben om dit soort bedragen uit te geven. Dan zul je deze toestemming dus moeten regelen en kunnen aantonen ( neem ze mee ) als je zoiets wilt halen. Niet zo ingewikkeld toch?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door berndv »

angel1978 schreef:
27 nov 2020 11:04
De wet geeft aan dat je toestemming van je ouders moet hebben om dit soort bedragen uit te geven.
De wet maakt in die zin geen onderscheid in bedragen. De wet zegt dat je onder de 18 geen overeenkomsten mag sluiten, tenzij je toestemming van je ouders hebt. Technisch gezien is het kopen van een reep mars nog niet eens toegestaan als je 17 bent, want dan sluit je een overeenkomst met de verkoper. Er is geen grensbedrag, maar men mag uit gaan van enige verantwoordelijkheid die past bij de leeftijd. Het zal voor een 12 jarige niet logisch zijn dat die alleen in de mediamarkt staat om een Nintendo switch te kopen, terwijl een 17 jarige die een Xbox koopt iets plausibeler is. Die kan immers zijn eigen geld verdienen, waar die van zijn/haar ouders ook gewoon zelf zeggenschap over krijgt. Ik vind de regel bij de mediamarkt wel iets te rigide, onder de 18 geen verkoop van iets dat meer dan 25 euro kost.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door angel1978 »

Elke regel is rigide, tenzij je 'm weer zo ruim interpreteerbaar maakt dat men gaat vinden dat het eenduidiger moet.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien heeft de Mediamarkt er redenen voor die niet algemeen bekend zijn? Er zijn bijvoorbeeld plenty jongeren die al op 11 of 12 jarige leeftijd geld verdienen als drugskoerier, soms zijn ze zelfs nog jonger. En wat gaan ze met dat geld doen? Juist. Dure kleren kopen (dan krijg je dus 11-jarigen die al met messen op zak lopen om te voorkomen dat ze hun dure kleren kwijt raken), maar ook dure spelletjes en dergelijke. En hun ouders hebben doorgaans geen idee waar hun kroost mee bezig is. Ik denk dat je dit soort 'klanten' liever niet in de winkel hebt.

Voor een 17-jarige is een grens van 25 euro inderdaad wel heel erg laag, maar welke grens wil je dan trekken?

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is wel ingewikkeld. Het is in mijn ogen niets geks als een 15-jarige een spelcomputer koopt. Misschien dat ik uit een andere generatie kom, maar ik was fervent gamer rond die leeftijd en als ik ons mam mee moest nemen elke keer als ik een spelcomputer, nieuwe videokaart of nieuwe pc ging kopen, dan was ons mam ook gek geworden. Die zei altijd 'als je zelf geld kunt verdienen, dan kun je het ook zelf uitgeven'.

En waar zou overigens de grens moeten liggen dan? Ik verdiende op mijn 16e al 600 per maand, terwijl ik vrienden had die het met 100 euro moesten doen, dan was een paar honderd euro voor mij een stuk minder dan voor mijn vrienden.

Ik vind het persoonlijk een heel apart iets. Het is anders als een meisje van 6 met een paar honderd euro aan komt zetten, maar iemand van 15 en 17, daar vind ik dat totaal niet gek.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb heel wat liever dat MM een minderjarige beschermt dan dat ze denken dat het wel snor zal zitten. Ze houden zich keurig aan de wet en de zorgplicht. Ik vind het een prima keuze van de MM.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat mij opvalt is dat de verontwaardiging direct weer enorme proporties aanneemt.
Wanneer je 3 seconden nadenkt en je realiseert dat MM een winkel is en het liefste alles verkoopt aan iedereen, dan snap je toch dat ze dit niet zelf verzinnen ?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
27 nov 2020 12:35
Wat mij opvalt is dat de verontwaardiging direct weer enorme proporties aanneemt.
Eens. Zeker omdat er, als de winkel zijn zaakjes niet op orde heeft, ook vaak direct met het vingertje gewezen wordt. Je kunt het als winkel zo nooit goed doen natuurlijk. Ze houden zich hier in ieder geval keurig aan de regels.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Moneyman »

martijnvandelaar schreef:
26 nov 2020 15:57
Ben met mijn broertje van bijna 16 naar de mediamarkt cruquis gefietst, om een nintendo switch te kopen als verrassing voor het sinterklaasspel dat we altijd doen met de familie.
Balen zeg... het was nog wel zo'n geweldige aanbieding :D

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Mag hij wel voor zijn moeder boodschappen doen bij de Jumbo boven de 25 euro !!!!!

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
30 nov 2020 12:40
martijnvandelaar schreef:
26 nov 2020 15:57
Ben met mijn broertje van bijna 16 naar de mediamarkt cruquis gefietst, om een nintendo switch te kopen als verrassing voor het sinterklaasspel dat we altijd doen met de familie.
Balen zeg... het was nog wel zo'n geweldige aanbieding :D
Wow, 2 cent goedkoper. :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Irene van Houte schreef:
30 nov 2020 13:01
!!!!!
Toe maar - maar liefst 5 uitroeptekens, terwijl er eigenlijk een (één) vraagteken hoort te staan :D

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Aygulf »

Verwijderd schreef:
18 sep 2017 14:34
Gut, wat kinderachtig van MM. In de jaren '90 mocht ik als 14 jarig jochie gewoon een walkman kopen ter waarde van 200 gulden, met oordopjes erbij van 50 gulden (ik heb hem nog steeds ergens in de kast liggen). En ik sloeg wekelijks zo'n 40 gulden stuk aan cd's en singletjes in de muziekwinkel. Daar is ook nooit om toestemming van mijn ouders gevraag. En al helemaal als je 17 bent. Kom op zeg, een grens van €25 slaat toch nergens op. Doe dan €100 ofzo.
Ongeveer 25 jaar geleden als 14 jarige al 160 gulden per maand aan cd's e.d.??????

Gesloten