LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
ourmaninindia
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2017 18:44

MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door ourmaninindia »

Onze zoon van 16 kwam, vanuit Katwijk, afgelopen week naar het MediaMart filaal te Cruquius om een luidspreker (merk Marshall) te kopen. Tot onze grote verbijstering werd hij weggestuurd met de boodschap dat hij enkel artikelen onder de 25 euro mocht kopen. Hij had zijn ID bij zich. Daar wij dat weekend in het buitenland waren konden wij hem niet helpen. Hij moest toen helemaal verder met het openbaar vervoer gaan naar nabij Amsterdam Amstel om het bij BoxMusic te kopen.

Reactie was "Geachte meneer Tuinman, Wij hanteren in MediaMarkt Cruquius de regel dat verkopen boven € 25,- niet mogelijk zijn indien de klant jonger is dan 18 jaar. Wij houden ons hiermee aan de regelgeving conform Consuwijzer. "

Niets staat echter op de MediaMart website en Consuwijzer geeft helemaal geen richtlijn aan zoals wordt gesuggereerd. Het kan toch niet zo zijn dat jongeren niets meer zonder aanwezigheid van een ouder mogen kopen! Ik vind het schandalig.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 sep 2017 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

NeoDutchio
Berichten: 12313
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

uw zoon is voor de wet nog handelingsonbekwaam:
Handelingsonbekwaamheid
• Bij minderjarigen en bij meerderjarigen
die onder curatele zijn gesteld
• Ter bescherming tegen onervarenheid en
mogelijk misbruik in het rechtsverkeer
• Rechtshandeling (bijv. een overeenkomst)
v.e. handelingonbekwame is vernietigbaar
tenzij hij toestemming had/bekwaam was

Officieel zou hij toestemming van u moeten hebben om een aankoop te doen. Nu hoor ik pas voor de eerste keer dat een winkelier dit ook echt toepast. Het zou kunnen zijn dat ze bij MM vervelende ervaringen hebben en daardoor hebben besloten niet meer te verkopen aan minderjarige personen zonder ouders. Aan de andere kant doet MM wel meer om hun klanten weg te jagen.

Juridisch mogen ze dit doen, maar klantvriendelijk is het zeker niet. MM lekker links laten liggen voortaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het juist wel goed dat ze zo'n grens trekken. Wat neodutchio ook al aangeeft, minderjarigen zijn nog handelingsonbekwaam en mogen dus in principe alleen met toestemming van de ouders grote uitgaven doen. Dus zonder ouders of verklaring van de ouders, zou hij zulke grote uitgaven eigenlijk niet moeten kunnen doen. Helaas trekken de meeste winkels zich daar niets van aan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ourmaninindia schreef:Consuwijzer geeft helemaal geen richtlijn aan zoals wordt gesuggereerd.
Dan had u toch beter moeten zoeken:

https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-d ... jarig-kind

De ondernemer (MediaMarkt) in dit geval kan tot 3 jaar na dat u de aankoop ontdekt. U kunt deze wetgeving schandalig vinden maar hiermee beschermen we minderjarige voor verkeerde aankopen. Veel winkel doen hier echter niets mee, veelal omdat ze niet bekend zijn met de regels. Waarschijnlijk heeft de MM nare ervaringen en zijn ze dus gedwongen de wetgeving beter aan te houden.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Het is zo dat een winkelier het verkochte goed moet terugnemen als de ouders dat eisen.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:Ik vind het juist wel goed dat ze zo'n grens trekken. Wat neodutchio ook al aangeeft, minderjarigen zijn nog handelingsonbekwaam en mogen dus in principe alleen met toestemming van de ouders grote uitgaven doen. Dus zonder ouders of verklaring van de ouders, zou hij zulke grote uitgaven eigenlijk niet moeten kunnen doen. Helaas trekken de meeste winkels zich daar niets van aan.
Dit dus. Gedraagt een winkel zich eens zoals het hoort, is het wéér niet goed...

stofzuigertje

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Volledig mee eens behalve... ik zou de grens op €100,- zetten omdat ze dan een voordelige telefoon kunnen kopen, prepaid.

En bij de Aldi de Laptop gehaald van €495,- afgelopen woensdag, was pinpas vergeten en kleinkind van 6 pinde voor mij het even!
Mag dat dan wel van haar rekening?

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

stofzuigertje schreef:Volledig mee eens behalve... ik zou de grens op €100,- zetten omdat ze dan een voordelige telefoon kunnen kopen, prepaid.

En bij de Aldi de Laptop gehaald van €495,- afgelopen woensdag, was pinpas vergeten en kleinkind van 6 pinde voor mij het even!
Mag dat dan wel van haar rekening?

Jij was erbij, dat zal het verschil zijn. Als kleinkind van 6 alleen aan de kassa was verschenen zou neem ik aan hetzelfde gebeuren als nu bij MM is gebeurd.

Verwijderd

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Gut, wat kinderachtig van MM. In de jaren '90 mocht ik als 14 jarig jochie gewoon een walkman kopen ter waarde van 200 gulden, met oordopjes erbij van 50 gulden (ik heb hem nog steeds ergens in de kast liggen). En ik sloeg wekelijks zo'n 40 gulden stuk aan cd's en singletjes in de muziekwinkel. Daar is ook nooit om toestemming van mijn ouders gevraag. En al helemaal als je 17 bent. Kom op zeg, een grens van €25 slaat toch nergens op. Doe dan €100 ofzo.

Cool1946
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 sep 2015 19:15

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Cool1946 »

stofzuigertje schreef: En bij de Aldi de Laptop gehaald van €495,- afgelopen woensdag, was pinpas vergeten en kleinkind van 6 pinde voor mij het even!
Mag dat dan wel van haar rekening?
Ja hoor dat mag, je kleinkind kocht niets, maar betaalde voor opa die zijn pas vergeten was.
:lol: :lol:

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:Gut, wat kinderachtig van MM. Kom op zeg, een grens van €25 slaat toch nergens op. Doe dan €100 ofzo.
stofzuigertje schreef:Volledig mee eens behalve... ik zou de grens op €100,- zetten omdat ze dan een voordelige telefoon kunnen kopen, prepaid.'
En dank komt men weer klagen omdat er voor een dergelijk groot bedrag is gekocht door een minderjarige zónder toestemming.
stofzuigertje schreef: was pinpas vergeten en kleinkind van 6 pinde voor mij het even! Mag dat dan wel van haar rekening?
Welke bank is dat? Bij de banken die ik ken ligt de leeftijdsgrens om te pinnen veel hoger dan 6 jaar.

Uitkijktoren
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2016 11:04

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Uitkijktoren »

Willemzelf schreef:Het is zo dat een winkelier het verkochte goed moet terugnemen als de ouders dat eisen.
Dat is inderdaad zo! Vind ik nog goed ook, als zoon bv. aankomt met een nieuwe brommer van het geld waar opa hem in zij testament mee bedacht heeft. Vind voor bepaalde bedragen zelfs 18 nog te jong, zeker als die niet door hemzelf verdiend zijn. Mijn stiefzoon wilde met 18 van zijn erfenis een Porsche kopen. Veel ruzie gehad, wij verboden het hem. Tien jaar later is ie vader geworden en zij kopen een huis. Toen heeft ie ons een keer bedankt want nu kon die erfenis bij het huis.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Artikel 1: 234 BW
1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
Zie lid 3, hoe grijs kan het zijn. Dit is duidelijk een vraagstuk waarbij iedere situatie afhankelijk is van de omstandigheden van het geval.

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. En dankzij die grijstinten kunnen winkeliers daar deels hun eigen beleid voor creëren.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door HADES2001 »

dat is het nadeel van deze regels, de ene vind het geweldig, de ander vind het overdreven en hierdoor kan je nooit iedereen tevreden houden.
officieel doen ze wat er gevraagt word, u vind het onzin (vind zelf de grens van 25 euro ook wel relatief laag) en de ander vind het goed.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Beste ourmaninindia
Ik ben wel benieuwd hoe duur deze luidspreker was
Tussen bijvoorbeeld 30 euro of 300 zit toch wel een verschil

Moneyman
Berichten: 30034
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Moneyman »

taxikemperman schreef:Beste ourmaninindia
Ik ben wel benieuwd hoe duur deze luidspreker was
Tussen bijvoorbeeld 30 euro of 300 zit toch wel een verschil
Een snelle blik in de webshop leert me dat die luidsprekers van € 180,00 tot € 400,00 kosten. Best aanzienlijk dus.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door mp2017 »

stofzuigertje schreef:Volledig mee eens behalve... ik zou de grens op €100,- zetten omdat ze dan een voordelige telefoon kunnen kopen, prepaid.

En bij de Aldi de Laptop gehaald van €495,- afgelopen woensdag, was pinpas vergeten en kleinkind van 6 pinde voor mij het even!
Mag dat dan wel van haar rekening?

Ik vind het geweldig dat een kleinkind van 6 jaar haar eigen rekening heeft, en opa dan kan helpen en ff € 495,00 kan pinnen! :lol: :lol:

ourmaninindia
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2017 18:44

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door ourmaninindia »

De speaker was 210 euro. Jongeren verdienen normaliter geld door te werken bij een supermarkt. Uitgeven kan dan blijkbaar niet zonder toestemming - althans bij Mediamarkt want ik kan me niet voorstellen dat een kledingwinkel hem een aankoop van een jas zou verbieden. Het is goed dat de wet er is maar de houding van Mediamarkt vind ik doorgeslagen.

Consuwijzer reageerde met deze tekst: "Kinderen jonger dan achttien jaar mogen beslissingen meestal niet zelfstandig nemen. Volgens de wet mogen zij daarom alleen iets kopen als hun ouders daarvoor toestemming hebben gegeven. De ouders hoeven deze toestemming niet altijd 'echt' te geven. Bij sommige producten mag de verkoper ervan uitgaan dat de ouders toestemming hebben gegeven. Bijvoorbeeld bij een schoolagenda of een cd. Voor welke producten dit geldt, hangt af van de omstandigheden, zoals de leeftijd van het kind en de prijs van het product. Ook verandert dit steeds. Iets wat een kind vroeger niet mocht kopen, is nu misschien wel heel gewoon."

Een grijs gebied dus. 25 Euo is dus wel bizar laag voor iemand van 16. Voortaan zal hij wel elders kopen of online bestellen...

Volgend jaar als hij 17 is en naar de universiteit gaat mag hij nog steeds niets kopen zonder mijn toestemming (en niet meedoen aan de studentenverenigingen omdat er bier wordt geschonken). Vreemd en paternalistisch.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: MediaMarkt weigert verkoop boven €25 aan jongeren

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
kweenie schreef:Ik vind het juist wel goed dat ze zo'n grens trekken. Wat neodutchio ook al aangeeft, minderjarigen zijn nog handelingsonbekwaam en mogen dus in principe alleen met toestemming van de ouders grote uitgaven doen. Dus zonder ouders of verklaring van de ouders, zou hij zulke grote uitgaven eigenlijk niet moeten kunnen doen. Helaas trekken de meeste winkels zich daar niets van aan.
Dit dus. Gedraagt een winkel zich eens zoals het hoort, is het wéér niet goed...
Denk dat de onbekendheid met deze regelgeving eerder het probleem is, ik had er in ieder geval ook nog nooit van gehoord.

Gesloten