LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] misleidende producten supermarkt

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Revoked »

Ook slecht voor je gezondheid: E65 AMG....

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

:mrgreen: vooral slecht voor je portemonnee en imago :mrgreen:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Jablan schreef:
17 jan 2020 16:08
Het kan altijd gekker. Koffie onderweg in Duitsland: meenemen of ter plekke consumeren? Het een valt onder het lage btw-tarief, het ander onder het hoge. (En nog erger: je krijgt er verplicht een kassabon bij)
BTW? Als ik onderweg even bij AH stopte kreeg ik geen bonnetje en betaalde 0% BTW dus omdat de Koffie gewoon gratis daar te drinken is!
Meenemen doe ik nooit, een noodstop en ik ben uren bezig met auto schoonmaken! :mrgreen:

Verder vraag ik me af wat VERS is?
De Verse Haring uit de vriezer die door ontdooien en in koeling leggen daardoor minder lang houdbaar is?

Of Vers Brood, dat zijn op voor gemaakte Halve Gare Fabrieksbroden, die ze dan mogen afbakken!
Dit brood kan enkele dagen oud zijn dus!
Ik haalde in aanbieding deze Halve Gare, thuis in 2 zakken en invriezen... en als nodig in de Combi Magnetron, heb ik vers gebakken uit eigen Keuken!
En als de buren komen denken ze dat ik een perfect Warme Bakker ben.... dus niet! :mrgreen:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door kweenie »

marc1766 schreef:
17 jan 2020 12:48
De tekst suggereert een verse maaltijd bereid in eigen winkel, en dan verwacht je dat dit ook zonder allerlei E nummers, zuurteregelaars en antioxidanten.
Daar zit hem dus de kneep. Jij verwacht blijkbaar bepaalde dingen. Misschien omdat je allerlei associaties hebt. Maar de winkel suggereert deze verwachtingen helemaal niet.

Dat jij bepaalde (onterechte) associaties hebt maakt nog niet dat de winkel misleidend zou handelen.

kuklos
Berichten: 9740
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door kuklos »

marc1766 schreef:
18 jan 2020 09:57
Veldt01 schreef:
17 jan 2020 13:22
Als je een topic start zou ik adviseren je er toch iets verder in de materie te verdiepen. Iets roepen over E nummers zonder te weten wat het zijn komt op zijn best over als "van horen zeggen". E-nummer zitten overal in dus ook in natuurlijke middelen (zoek maar eens
onder Tomaat , zitten er 15 in, of Ei.

Er zitten er 13 in, maar goed, ook jij kunt er eens naast zitten!
E nummers is prima, maar als er in tomaat al 13 E nummers zitten, waarom zie ik er dan maar een paar!

Als je geen E nummers wilt eten zul je wss enkel nog water kunnen drinken. Dat het er op staat is al een plus en er is zoveel onderzoek gedaan naar E nummer dat het eerder een kenmerk is van veiligheid als van wat anders (en ze zijn super handig op het moment dat je echt ergens allergisch voor bent).

Hoezo is dat superhandig, als ik weet dat ik allergisch voor appelzuur ben, weet ik niet automatisch dat ik op E296 moet letten

En dat zelfgemaakt in de supermarkt niet helemaal hetzelfde is als wat jij eronder verstaat zou ook geen geheim moeten zijn zeker als je ziet wat product X kost dan moet al snel helder zijn.
Dus wil je iets niet: gewoon zelf maken zoveel tijd kost dat ook weer niet, maar dan ook meteen je ingrediënten zoveel als mogelijk niet in de supermarkt halen en ook niet voor het goedkoopste gaan want daar zitten soms echt zaken bij de op het randje van acceptabel zitten.
Met zo'n quote is natuurlijk totaal niet duidelijk welk deel van de reactie van jou is, en welk deel van iemand anders is.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mountain dew is toch helemaal niet verboden?

Arizonakid
Berichten: 1100
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Een slim persoon weet waneer hij zijn mond moet houden. Marc.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Quoten blijft lastig :mrgreen:
Er zitten er 13 in, maar goed, ook jij kunt er eens naast zitten!
E nummers is prima, maar als er in tomaat al 13 E nummers zitten, waarom zie ik er dan maar een paar!
Je ziet er maar een paar staan omdat de fabrikant enkel de toegevoegde op de verpakking hoeft te vermelden. De meest biologisch geproduceerde tomaat komt al tot dertien E nuimmers maar een aantal kunnen daar met wat aanvullend onderzoek op alle aangeboden tomaten wel aan worden toegevoegd.

De EU heeft alle toevoegingen een E-nummer gegeven, of ze nu uit het lab komen of van natuurlijke oorsprong zijn. Van nature bevat elke tomaat, ook de biologische, minstens 13 E-nummers. De natuurlijke conserveermiddelen zijn met een sterretje gemarkeerd:


E140 chlorofyl
E160a carotenoïden
E160b annatto of bixine
E160d lycopeen*
E270 melkzuur*
E296 appelzuur*
E297 fumaarzuur*
E300 citroenzuur*
E330 vitamine C*
E440 pektinen
E460 cellulose
E508 kaliumchloride
E921 l-cysteïne

Als er 'tomaat " op de verpakking staat is dat meer dan voldoende enkel als de producent extra zaken (conserveringsmiddelen) heeft toegevoegd moet hij dat op een verpakking vermelden.
Hoezo is dat superhandig, als ik weet dat ik allergisch voor appelzuur ben, weet ik niet automatisch dat ik op E296 moet letten
Geen enkel mens is allergisch voor / reageerd minder goed op alles wel voor één of enkele nummers (als iemand allergisch is voor appelzuur dan heeft zijn arts/diëtist hem heus wel wat wijzer gemaakt)

Enkel die kennis plus een boekje voor een paar Euro zorgt dat je het risico binnen de EU op een allergische reactie behoorlijk kan verkleinen. Ga je daarbuiten dan wordt het pas echt lastig en zul je je soms echt tot vers/zelfgemaakt moeten beperken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
18 jan 2020 15:49
Mountain dew is toch helemaal niet verboden?
Sommige smaken wel, zoals je in het artikel achter mijn link kan lezen. Echter ging dat om een paar bepaalde smaken van dat merk waar gebromeerde plantaardige olie in zat, en speelde het een paar jaar geleden. Het kan dus zo zijn dat of de ingrediënten tussen toen en nu zijn aangepast, waardoor het weer verkocht mag worden, of jij ziet een smaak Mountain Dew in de winkel die wel gewoon mag in de EU.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou ja, mountain dew voor de Nederlandse markt werd gewoon in Nederland gemaakt. Tegenwoordig alleen nog de blikjes. De smaken die jij noemt konden alleen geïmporteerd worden. De normale mountain dew was nooit verboden.

Gesloten