Omruilgarantie Beddenreus

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
tjalknocht
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2023 11:26

Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door tjalknocht »

Ik heb bij de Beddenreus een matras á €309 gekocht. Meteen al na de eerste nacht had ik de hele dag erg veel last van rugpijn en ik heb nooit rugpijn.
Het matras is dus blijkbaar niet geschikt voor mij. Langer uitproberen wil ik niet want de pijn is echt niet goed.
Ik ben terug gegaan naar de winkel en daar bleek mijn matras geen omruilgarantie te hebben. Volgens de klantenservice zou mij dat bekend zijn gemaakt tijdens de koop.
Dit laatste is niet waar, het is mij niet verteld en het staat ook nergens op de factuur vermeld.
In hun algemene voorwaarde staat wel: Het geleverde product moet de eigenschappen bezitten die de afnemer op grond van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten.

Mijn vraag is: mag de Beddenreus deze beperking stellen aan het omruilen?

Alvast bedankt,

Jeroen Baars

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Heeft u het matras in een fysieke winkel gekocht of online?

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ga uit van een verkoop in de fysieke ruimte. Er is dan geen omruilrecht, tenzij dat overeengekomen is.

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij de Beddenreus zie ik nergens iets staan van omruilgarantie. Er zijn beddenverkopers die het wel aanbieden om B.V. binnen 30 dagen het matras aan te passen of te wisselen. Maar Beddenreus doet dat niet.
In fysieke winkels is koop echt koop. Recht om te ruilen is er niet. In een winkel kan je namelijk het product zien en testen alvorens de keus te maken.

tjalknocht
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2023 11:26

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door tjalknocht »

NeoDutchio schreef:
29 mar 2023 13:08
Bij de Beddenreus zie ik nergens iets staan van omruilgarantie. Er zijn beddenverkopers die het wel aanbieden om B.V. binnen 30 dagen het matras aan te passen of te wisselen. Maar Beddenreus doet dat niet.
In fysieke winkels is koop echt koop. Recht om te ruilen is er niet. In een winkel kan je namelijk het product zien en testen alvorens de keus te maken.
Ja maar even een paar minuten proberen is wat anders dan er een nacht op slapen

Het is gekocht in een winkel in hoorn

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door moederslink »

Laat u goed voorlichten in een fysieke winkel en bestel daarna online een voor u geschikt matras. Dan is retourneren wel mogelijk.
Probeer dit reeds gekochte matras te slijten bij vrienden/familie of op MP.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dan is het alleen geen overeenkomst op afstand en is er dus geen wettelijk recht om de koop te ontbinden.
Artikel 6:230g lid 1 sub e BW
overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wettelijk gezien heeft u geen recht op teruggave van de matras. U kunt daar de matrassen uitproberen.

Op www.beterbed.nl/klantenservice/matras-u ... ergarantie staat Matras uitprobeergarantie. De winkel mag zijn eigen voorwaarden bepalen. In het beginsel moet de winkel daar wel aan houden.

Ga na of u aan de voorwaarden voldoet. U kunt eventueel contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Tevens staat op www.beterbed.nl/klantenservice/klachten naar welke geschillencommissie u kunt gaan.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door Techneut71 »

@Seinhuis:
TS heeft het over Beddenreus, niet over BeterBed.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
29 mar 2023 13:53
Dan is het alleen geen overeenkomst op afstand en is er dus geen wettelijk recht om de koop te ontbinden.
Artikel 6:230g lid 1 sub e BW
overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Je bedoelt toch hopelijk niet dat bij vooraf oriënteren in een fysieke winkel het herroepingsrecht niet van toepassing is? Dat zou én een onjuist standpunt zijn, én daarnaast in de praktijk ook niet controleerbaar zijn.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door alfatrion »

Overweging 20 Consumentenrechten richtlijn
Die definitie dient ook situaties te bestrijken waarin de consument de verkoopruimten alleen bezoekt om informatie over de goederen of dienst te vergaren, terwijl vervolgens de onderhandelingen over en de sluiting van de overeenkomst op afstand plaatsvinden. Daarentegen dient een overeenkomst waarover in de verkoopruimten van de handelaar wordt onderhandeld en die uiteindelijk wordt gesloten met behulp van een middel voor communicatie op afstand, niet als overeenkomst op afstand te worden aangemerkt. Ook een overeenkomst die met behulp van een middel voor communicatie op afstand wordt geïnitieerd, maar uiteindelijk wordt gesloten in de verkoopruimten van de handelaar, dient niet als overeenkomst op afstand te worden beschouwd.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens die definitie is de werkwijze van moederslink (jezelf laten voorlichten in een fysieke winkel) dus gewoon een koop op afstand. Er wordt immers niet onderhandeld, maar informatie vergaard.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het zou ook niet te controleren zijn. Consument koopt op internet en wil gebruikmaken van retour recht. De winkel kan dan natruurlijk niet zeggen u bent voor dit product eerst in de winkel geweest dus koop is koop.

tjalknocht
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2023 11:26

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door tjalknocht »

Bedankt voor al jullie reacties. Ik begrijp dat ik mijn pijn moet nemen zoals het is of een nieuwe matras kopen .

bennie02
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 nov 2018 12:15

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door bennie02 »

moederslink schreef:
29 mar 2023 13:48
Laat u goed voorlichten in een fysieke winkel en bestel daarna online een voor u geschikt matras. Dan is retourneren wel mogelijk.
Probeer dit reeds gekochte matras te slijten bij vrienden/familie of op MP.
en daarom verdwijnen er steeds meer fysieke winkels :)
(
tenzij u natuurlijk bedoelt online bestellen bij de winkel waar de verkoper aandacht en tijd aan u besteed heeft)

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door geengast »

Heb even nagekeken, maar elke matrassenwinkel die omruilgarantie heeft, verlangt dat u minimaal 30 dagen het matras uitprobeert. Er is geen enkele winkel die een matras omruilt na één dag slapen.
Dit staat los van het feit of u wel of geen omruilgarantie heeft.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Omruilgarantie Beddenreus

Ongelezen bericht door Moneyman »

En da's ook logisch: je lichaam moet immers wennen aan een nieuw matras, en dat kan aan het begin even klachten geven.

Plaats reactie