Ongevraagd lidmaatschap bij webwinkel LuxPlus

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
A. Doornhof
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2022 11:44

Ongevraagd lidmaatschap bij webwinkel LuxPlus

Ongelezen bericht door A. Doornhof »

Koop je een product op de site van Luxplus moet je heel goed opletten want bij een aankoop wordt je lid en wordt er maandelijks 8,95 euro van je rekening afgeschreven. Mag dat? Mogen ze je lid maken bij aankoop? En je gegevens, die invult omdat je een product wilt ontvangen en wilt betalen, dan meteen gebruiken voor een lidmaatschap? Nergens klik je aan dat je lid wilt worden, je leeftijd wordt ook niet gecheckt. Nee, je gaat voor de goedkope prijs, het heet wel een ledenprijs, maar dan nog vind ik dit misleiding. Je trapt er daarom in. Waarom niet gewoon aanvinken of je wel of niet lid wilt worden? Ik zie meerderd klachten op internet over deze gang van zaken. Ik heb sindsdien nooit meer wat gekocht daar, heb deze producten niet nodig en wist ook niet dat ik een lidmaatschap had, blijkbaar al een hele poos. Ik wil dus dat lidmaatschapsgeld terug en wil dan voor dat ene product wel de 'niet-ledenprijs' betalen, alsnog.

Moneyman
Berichten: 25813
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongevraagd lidmaatschap bij webwinkel LuxPlus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als ik op luxplus kijk, is letterlijk de eerste pop-up die ik krijg de onderstaande.
Welkom bij Luxplus
Luxplus is een ledenconcept waarmee u veel kunt besparen op vele duizenden producten. U kunt kiezen voor de Normale prijs of u kiest voor de Ledenprijs en het daarbij behorende lidmaatschap waardoor u profiteert van alle ledenvoordelen. De eerste maand gratis en vervolgens €8,95 per maand. U kunt opzeggen wanneer u wilt.

Naast de korting op de producten krijgt u als lid ook ALTIJD gratis bezorging. We hopen u snel te mogen verwelkomen!
En vervolgens, als je een product kiest, moet je kiezen uit twee opties:
# €2,49 Ledenprijs
Kies voor de Ledenprijs en ontvang gratis bezorging. De eerste 30 dagen zijn gratis (vervolgens €8,95 p/m). Lees meer over de voordelen.
# €4,99 Normale prijs
En onderaan iedere pagina staat vervolgens ook nog:
De Luxplus prijzen zijn alleen van toepassing op leden. U wordt automatisch lid bij uw eerste bestelling. De eerste maand lidmaatschap is gratis.
Blijkbaar heb je dat allemaal niet gelezen, of gewoon weggeklikt en gedacht "het zal wel". Je zegt dat er niets gevraagd wordt, en dat een en ander niet aangegeven wordt, maar dat is gewoon onjuist: je hebt gewoon niet gelezen. De door jou veronderstelde isleiding zie ik dan ook totaal niet.

Je zoekt de fout bij de ander, maar ik zou naar jezelf kijken. Zie het als een les. Je eis om je lidmaatschapsgeld terug te krijgen en het product alsnog voor de niet-ledenprijs te kopen is kansloos.

juliomariner
Berichten: 3317
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ongevraagd lidmaatschap bij webwinkel LuxPlus

Ongelezen bericht door juliomariner »

Moneyman, klopt herlemaal wat u schrijft. Echter u schrijft bij de eerste pop-up. Als iemand dan een pop-up blocker heeft geistalleerd krijgt deze dat niet te zien waarschijnlijk. De 2e vermelding als je een product besteld is natuurlijk duidelijk genoeg.
Maar mag je als bedrijf deze mededelingen in een pop-up zetten die soms worden geblokkeerd?

Moneyman
Berichten: 25813
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongevraagd lidmaatschap bij webwinkel LuxPlus

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
08 mar 2022 11:16
Moneyman, klopt herlemaal wat u schrijft. Echter u schrijft bij de eerste pop-up. Als iemand dan een pop-up blocker heeft geistalleerd krijgt deze dat niet te zien waarschijnlijk.
Goed punt. Dat is echter wel een keuze waarvan ik zou zeggen dat die voor risico van de koper komt (want die kiest ervoor boodschappen niet te zien).
juliomariner schreef:
08 mar 2022 11:16
De 2e vermelding als je een product besteld is natuurlijk duidelijk genoeg.
Eens. Die pop-up is niet bepaald de enige mededeling, de site staat er vol mee.
juliomariner schreef:
08 mar 2022 11:16
Maar mag je als bedrijf deze mededelingen in een pop-up zetten die soms worden geblokkeerd?
Ik denk het wel (denk bijvoorbeeld ook aan de wettelijk verplichte cookie-meldingen, die ook altijd als pop-up komen). Desondanks zou ik er al verkoper altijd voor kiezen om niet alleen van die pop-up afhankelijk te zijn. En dat heeft dit bedrijf ook gedaan.

Methusalah
Berichten: 599
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ongevraagd lidmaatschap bij webwinkel LuxPlus

Ongelezen bericht door Methusalah »

juliomariner schreef:
08 mar 2022 11:16
Moneyman, klopt herlemaal wat u schrijft. Echter u schrijft bij de eerste pop-up. Als iemand dan een pop-up blocker heeft geistalleerd krijgt deze dat niet te zien waarschijnlijk. De 2e vermelding als je een product besteld is natuurlijk duidelijk genoeg.
Maar mag je als bedrijf deze mededelingen in een pop-up zetten die soms worden geblokkeerd?

Ik heb een hele strenge pop-up blocker. Die laat deze melding gewoon door. Dit soort pop-ups worden niet geblokkeerd.

Alex E
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Ongevraagd lidmaatschap bij webwinkel LuxPlus

Ongelezen bericht door Alex E »

Moneyman merkt terecht op dat je bij het bezoeken van de LuxPlus website direct geïnformeerd wordt over het eventueel afsluiten van een lidmaatschap.
Helaas is daar geen sprake van op de website van Amazon.
Bij het plaatsen van elke bestelling op Amazon, via de website of via de App,
moet je goed opletten dat je niet automatisch klikt op het afsluiten van het Amazon Prime lidmaatschap, dat de 1e maand dan gratis is.
Deze keuze wordt prominent aangegeven in een geel gekleurd kader, nota bene onder de voorwaarden die behoren bij bestellingen zonder lidmaatschap.
Wanneer je ervoor kiest om toch geen lidmaatschap aan te gaan dan moet je eerst klikken op een linkje met zeer kleine lettertjes.
Vervolgens wordt je in elke vervolgstap nogmaals gewezen op de voordelen van een lidmaatschap, zoals gratis verzending.
Bij mij komt, wat Amazon betreft, de vergelijking op met het inmiddels verboden systeem bij het boeken van een vliegticket in het verleden.
Standaard stond daar o.a. het afsluiten van een verzekering aangevinkt, die je dan zelf effectief moest verwijderen.

Plaats reactie