LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Sabje74
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2015 14:26

Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door Sabje74 »

Ik heb vd week bij Albert Heijn twee pakjes forelfilet van 125 gram a € 2,69 gekocht. Voor een recept moest ik de forel afwegen. Zo kwam ik er achter dat in de ene verpakking geen 125 gram maar maar 111 gram zat en in de andere 110 gram. Ik koop deze forel regelmatig en vind het een erg onprettig idee dat ik niet krijg wat de verpakking aangeeft, namelijk 125 gram forel. Zo betaald ik en ook andere klanten zo'n 32 cent per verpakking te veel voor vis die er niet inzit. En gaat dit zo bij de forel, dan zal dit vast ook voor andere producten gelden.

Heb dit een paar jaar geleden ook al eens met een kilo verpakking kipfilet gehad. Daar zat net iets meer dan 800 gram in. Heb toen een klacht ingediend. Men schreef dat het om incident ging en ik kreeg een tegoedbon voor een nieuwe verpakking.

Maar nu dus weer deze ervaring met de forel. Ik krijg toch een beetje het gevoel dat Albert Heijn ons niet de hoeveelheden geeft die de verpakking belooft. Een mooie verkapte prijsverhoging.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? En gaat dit bij andere supermarkten ook zo?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

De aangegeven verpakkingsgewichten geven een gemiddeld verpakkingsgewicht aan. Meer mag altijd, maar minder dus ook. Wel binnen grenzen (zie hier). De door u aangegeven gewichten overschrijden overigens wel die grenzen. De vraag is alleen of u de juiste weegwijze en de juiste (geijkte) apparatuur gebruikt.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door prem »

Wel te gek voor woorden hoor. Stel dat ze dat bij de benzinepomp zouden doen, u krijgt ongeveer 50 liter, maar het kan ook 46 zijn.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook bij de pomp werkt het zo ;) alleen al temperatuurverschillen hebben invloed op de daadwerkelijke hoeveelheid brandstof die je krijgt.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door prem »

:lol: Dan stop ik ook met tanken ..

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door kokka »

dan moet je dit aankaarten bij Appie zelf, kijken wat ze zeggen.
ik vind het inderdaad misleidend

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voordat je van misleiding kunt spreken, moet je wel weten waarover je spreekt - en waarbij mijn eerder genoemde twee punten behoorlijk van belang zijn.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door kokka »

de afwijking is bijna drie keer zo hoog als toegestaan!
dat vind ik misleidend. de vis wordt duur betaald in dit geval.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

Sabje74 schreef:Ik heb vd week bij Albert Heijn twee pakjes forelfilet van 125 gram a € 2,69 gekocht. Voor een recept moest ik de forel afwegen. Zo kwam ik er achter dat in de ene verpakking geen 125 gram maar maar 111 gram zat en in de andere 110 gram. Ik koop deze forel regelmatig en vind het een erg onprettig idee dat ik niet krijg wat de verpakking aangeeft, namelijk 125 gram forel. Zo betaald ik en ook andere klanten zo'n 32 cent per verpakking te veel voor vis die er niet inzit. En gaat dit zo bij de forel, dan zal dit vast ook voor andere producten gelden.

Heb dit een paar jaar geleden ook al eens met een kilo verpakking kipfilet gehad. Daar zat net iets meer dan 800 gram in. Heb toen een klacht ingediend. Men schreef dat het om incident ging en ik kreeg een tegoedbon voor een nieuwe verpakking.

Maar nu dus weer deze ervaring met de forel. Ik krijg toch een beetje het gevoel dat Albert Heijn ons niet de hoeveelheden geeft die de verpakking belooft. Een mooie verkapte prijsverhoging.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? En gaat dit bij andere supermarkten ook zo?
Het is wel van belang dat je de complete inhoud weegt, dus ook eventuele achtergebleven restjes en vocht etc. Als je het goed wil doen, zou je eigenlijk de complete verpakking met inhoud op kamertemperatuur moeten wegen, dan het product er uit halen, de verpakking goed schoonmaken, een uur in een oven van 60 graden stoppen, en dán de kale verpakking wegen op een geijkte weegschaal. Dan weet je pas enigszins betrouwbaar hoeveel product er in heeft gezeten.Dat is ook hoe het gaat bij controles, tenminste wel toen ik nog in de levensmiddelenindustrie werkzaam was.

Maar goed, je zou het even door kunnen geven aan de AH klantenservice, dan kunnen die dit doorgeven aan de fabrikant. Die kan er ook wat mee aan het rotzooien zijn. AH weegt zulke dingen niet individueel na, en na de start van een nieuw contract worden de steekproeven ook schaars, dus ik verwacht dat die (als dit inderdaad kwade opzet is) niet vanop de hoogte zijn.

En met de ~25.000 producten die een grote supermarktketen voert tegenwoordig, zou dit onmogelijk te verbergen zijn als het een soort crimineel pact zou zijn tussen AH en al hun leveranciers.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door kokka »

Moneyman schreef:Ook bij de pomp werkt het zo ;) alleen al temperatuurverschillen hebben invloed op de daadwerkelijke hoeveelheid brandstof die je krijgt.
Dat is onzin. je koopt je benzine namelijk in een volume maat, en niet in gewicht. 1 liter is altijd 1 liter. ongeacht welke temperatuur de brandstof heeft. 1 liter van 15 graden is wel zwaarder als 1 liter van 35 graden. dus het volume kan wel veranderen als het eenmaal in je tank zit, maar op het moment van tanken is het gewoon 1 liter.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:En met de ~25.000 producten die een grote supermarktketen voert tegenwoordig, zou dit onmogelijk te verbergen zijn als het een soort crimineel pact zou zijn tussen AH en al hun leveranciers.
Van een pact is echt geen sprake. Als je weet hoe de inkoopafdelingen van supermarktconcerns de toeleveranciers uitknijpen, dan zou het me niets verbazen als die leverancier zo terug bijt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
sjohie schreef:En met de ~25.000 producten die een grote supermarktketen voert tegenwoordig, zou dit onmogelijk te verbergen zijn als het een soort crimineel pact zou zijn tussen AH en al hun leveranciers.
Van een pact is echt geen sprake. Als je weet hoe de inkoopafdelingen van supermarktconcerns de toeleveranciers uitknijpen, dan zou het me niets verbazen als die leverancier zo terug bijt.
Er zijn ook leveranciers die het uit zichzelf doen, ik ken er tenminste eentje die het vulgewicht niet op 125g gemiddeld zet, maar op 125 max (om even het gewicht van dit topic te nemen) dan zijn er dus een flink aantal verpakkingen die minder bevatten, iets wat finaal tegen de contractuele afspraken met de klant is, en ook buiten weten van die laatste plaatsvindt. (en ook niet conform de "e" norm is)

Daarom vind ik het ook wel wat voorbarig om AH hier meteen maar de gekleurde piet toe te spelen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door kokka »

TS heeft een koopovereenkomst met AH, dus zijn zij wel het aanspreekpunt.
als AH in dit geval niet op de kleintjes let, dan is die zwarte piet geheel terecht

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door prem »

Of zoals met de haring, gewoon per twee stuks verkopen. Dat is het lastige met dieren ze hebben nooit exact hetzelfde gewicht.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat een land... Ik zie het alweer gebeuren dat ook de voorverpakte zooi per gewicht verkocht gaat worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Wat een land... Ik zie het alweer gebeuren dat ook de voorverpakte zooi per gewicht verkocht gaat worden.
Dat gebeurd al met veel meer dingen, ook veel voorverpakte vis. Bij de AH denk ik dan aan een aantal verpakkingen met zalm, oa de excellent zalmhaasjes gaan per gewicht, en niet per vaste prijs. Idem de biefstuk en kippedijen.

Oude Zeur
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2015 17:50

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door Oude Zeur »

4,5% naar beneden mag en toevoegen water mag ook. Een paar miljoen producten verkopen met dit soort (geprogrammeerde) afwijkingen en je bent spekkoper. Appie let op de kleintjes!
Laatst gewijzigd door Oude Zeur op 03 jun 2015 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door prem »

Ja laatste hadden een hamburger van AH, spatte alle kanten op en er bleef een zielig hoopje vlees (?) in de pan liggen. Maar ja de hond noet ook eten.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door witte angora »

prem schreef:Of zoals met de haring, gewoon per twee stuks verkopen. Dat is het lastige met dieren ze hebben nooit exact hetzelfde gewicht.
Rotbeesten. :evil:

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onjuiste hoeveelheid in verpakking van Albert Heijn

Ongelezen bericht door prem »

Zijn net mensen...

Gesloten