LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opdringerig Winkelpersoneel

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
au-379
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 mar 2009 10:48

Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door au-379 »

"Kan ik u misschien helpen?"

Verschrikkelijk: van die winkels waar je zo gauw je ook maar 1 voet hebt binnengezet al iemand bij je staat.
(En dan heb ik het echt niet over die hele chique zaken...)

Denken ze nou serieus dat dit valt onder "klantvriendelijkheid" ?

Ik zou eerder denken aan: hoe jaag ik iemand zo snel mogelijk mijn zaak uit...

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Tja, jij vindt het klantonvriendelijk, maar er zijn genoeg mensen die het wel prettig vinden.
Als ik bijvoorbeeld gericht naar iets zoek ben en niet weet of een winkel het verkoopt, dan vind ik het vriendelijk als een verkoop(st)er hulp aanbiedt.
Meningen verschillen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Behalve hulpvaardig, is het ook bescherming van de winkel.

de klant weet namenlijk dan dat hij/zij gezien is - en voor de minder eerlijke mensen onder ons, werkt dit toch afschrikwekkend.

au-379
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 mar 2009 10:48

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door au-379 »

Hoi,

Ik snap wat u bedoelt.

Ik denk dat het ook nogal afhankelijk is van de situatie.

Ik heb ook meer problemen met de manier waarop dit gebeurt.
Op mij komt dit haast "agressief" over...

Ik zou me kunnen indenken dat de gemiddelde klant het liefst zelf even rondkijkt.

Het eerste waar ik nu aan moet denken zijn kledingzaken e.d.

Mensen kunnen bijvoorbeeld echt wel zelf beoordelen of ze iets mooi vinden of niet.

En als ze iets willen weten vragen ze het echt wel!

Maarre: ieder zijn mening, toch?

:D

au-379
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 mar 2009 10:48

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door au-379 »

@ Guardian72

Ik begrijp uiteraard wat u bedoelt.

Er zijn altijd mensen die niet van andermans spullen kunnen afblijven.

Maar om iedere klant te zien als potientiële winkeldief?

Ik vind dat persoonlijk nogal beledigend :(

marieke2407

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hoi hoi

nou eerlijk gezegd ben ik het met de topic starster wel eens...
ik zeg altijd als we binnen lopen vooral bij dixons,its,enz 1,2,3 ja hoor komt ie...en dan kan ik u helpen,nee ik kijk ff,dank u wel,alles staat daar achter glas dus stelen is niet aan de orde..
maar dan komt de 2de..kan ik u helpen..nee ik kijk even...
komt nr 3 door de deur gelopen kan ik u helpen..ik zeg zo dit is nou de derde ik kijk ff,maar nu heb ik het wel gezien,mzzl...je wordt er knetter van...
het ligt ook aan de manier waarop!soms blijven ze ook net irritant naast je staan...ga weg ik wil kiijken en overleggen...

over hoe je met winklende mensen moet omgaan weet ik,ik heb 15 jaar ind e winkel gewerkt...maar niet zo...

ik geef je helemaal gelijk!
je kan beter naar mediamark of weet ik wat gaan daar laten ze je met rust,het zijn echt de kleine zaken,die nog overzicht hebben ook en waar niks te stelen valt ,waar ik dan kom...

en dan sta je te kijken en dan wijs je iets aan en dan is het ja dat is een hele goede,..dan zeg ik (kan mijn mond dan niet houden) ik heb het er met mijn man over hoor....ik ga weg dan...ik gun het ze niet koop het wel ergens waar ik met rust gelaten wordt...

mvg marieke

Fabel
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:45

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door Fabel »

en dan sta je dan in de mediamarkt war ze je met rust laten en je hebt een vraag over een product....geen personeel te bekennen en als je dan iemand gevonden hebt om aan te spreken, sta je (te) lang in de rij omdat er x wachtenden voor je staan die ook een vraag hebben.
Dan denk ik mwah, laat maar zitten, ik koop het wel bij it's/Dixons/BCC omdat ze daar gelukkig wel opdringerige verkopers hebt die graag informatie geven

marieke2407

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hoi hoi

nou wij zoeken van te voren wel uit wat we willen hebben en dan hoef ik niks meer te vragen..daarom is de mediamarkt en saturn soms ik zeg soms niet altijd goedkoper...omdat het personeel daar dus geen tijd voor heeft...maar kijk als er eentje op je afkomt oke..maar af en toe man dan wordt je er knetter gek van ,ik woon in rdam dus..ja.....
maar ik loop niet met een grote tas..enz enz..ik kijk gewoon en als ikeen vraag heb dan g aik het netjes vragen ....en als ik dan 1x nee zeg dan is het nee en niet nog een keer vragen..dat is irritant...

wat ik al zei ik heb zelf 15 jaar als winkelpersoneel gewerkt en filiaalleidster..maar ik liet ze altijd even kijken en zag ik dat ze oogcontact zochten dan wist ik ,kan ik u helpen....
maar ach sommige die willen maar verkopen nu he...is de tijd ervoor...

mvg marieke

Fabel
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:45

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door Fabel »

het is altijd tijd om te verkopen, dat zou jij met je winkelervaring moeten weten.

freddyonderstal
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2009 22:50

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door freddyonderstal »

8)

marieke2407

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door marieke2407 »

gegroet fabel :D

het is ook wat je leert he....als je tenminste een opleiding heb....niet te opdringerig

mvg marieke....einde van deze discussie op ruziekzoekers ga ik verder niet in....

stofzuigertje

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als U wat wilt weten zegt U het maar, dit is minder opdringerig en afhankelijk van antwoord kun je dan ook andere dingen doen.

Op die manier bepaal ik zelf als klant of ik een vraag wil stellen of rustig wil snuffelen.

Ook het kunt U het vinden of wilt U hulp is zo iets...
dus de woordkeuze is het belangrijkste, je laat zo horen dat je beschikbaar bent als de klant het zou willen.

Dit is voor mij de goede tussenweg en laat de klant lekker zelf bepalen.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Als U wat wilt weten zegt U het maar, dit is minder opdringerig
Minder opdringerig dan wat ? Dan "kan ik u helpen" ?

marieke2407

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hoi oude aap en stofzuigertje...

idd ik zeg altijd de eerste keer netjes nee hoor dank u wel....en als ze dan vaker komen dan ja dat heb ik al beschreven...

laat me ,als ik hulp nodig heb dan vraag ik het...
er zijn ook winkels waar ik heel vaak kom en die zeggen hallo en die weten dat ik hulp nodig heb bij sommige dingen,sommige hier weten dat ik veel mankeer dus dan is het al helpen...end at vind ik okee!!!
die mensen kennen mij enz..

maar als ik dan voor een tv ga kijken en er komen er 4!!!! op me af....
ik loop weg...

mvg marieke

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door osseworst »

Een mooi voorbeeld van hoe opdringerig personeel hun eigen zaak te gronde helpen zag ik vorig jaar op de Canarische eilanden. In een groot winkelcentrum zitten daar een aantal parfumeriezaken vlak bij elkaar. Bij alle winkels was het ontzettend rustig, en als er al iemand binnenkwam, dan werd die gelijk ‘overvallen’ door het personeel (look here, I give you 30% discount, ….). Behalve bij 1 zaak, daar was het altijd razend druk. Rijen voor de kassa’s met betalende klanten. En deze winkel was echt niet de goedkoopste. Maar inderdaad, hier geen opdringerig personeel. De verkopers uit de andere winkels moeten dat toch ook zien, ik heb dan ook nooit begrepen dat ze toch doorgingen met hun ‘domme’ gedrag.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nou Osseworst, ik kan je dat wel uitleggen.
Die andere "parfumzaken" (die naast "echte" Hugo Bos, Jan Paul Gaultier en Praada vaak ook "echte" Filips, Sonny en Nocia etc. verkopen) zijn de zogehete "Sams".
Vaak wordt je al aangeraden die heren te vermijden, bijv. in de praatjes van de reisleidsters.
Die Sams staan ook zeer slecht bekend bij de lokale bevolking.
De duurdere winkels verkopen echte artikelen en worden gerunt door Canariërs.
De Sams zijn 9 van de 10 keer oplichters uit het buitenland, meestal uit Afrika.
Vandaar dat het bij de dure winkel druk was, daar verkopen ze echt spul.
Heeft niet eens zoveel met de opdringerigheid te maken, meer met het feit dat alles nep is bij die gasten en binnen de korste keren stuk gaat.
Ik ga zelf als ik op vakantie ga naar Lanzarote, daar ziet het er ook zwart van.

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door osseworst »

Nou VioletPrue, hoewel je er niet bij was, toch fijn dat jij het beter denkt te weten.
In dit geval ging het echter niet om Sams. Voor de kenners, ik heb het over het winkelcentrum Yumbo in Playa del Ingles op Gran Canaria.
Er zitten daar, naast de Sams, een paar grote, nette, goed verlichte parfumeriezaken, en daar heb ik het over. Ik heb ook niet gezegd dat het er duurder was, maar "niet de goedkoopste", om aan te geven dat de mensen niet op goedkope prijzen afkwamen. Met andere woorden, hoewel de prijzen in deze winkels op ongeveer hetzelfde niveau lagen (dus niet die goedkope Sams), was het in de winkel waar de mensen rustig konden shoppen veel en veel drukker. Er was voldoende personeel, maar deze kwamen pas in aktie als de klant contact zocht.
Hier was heel goed zichtbaar dat opdringerige verkopers de klanten binnen de kortste keren de winkel uitjagen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Sorry dat ik letterlijk heb gezegd het beter te weten dan jij.
Uit je beschrijving leek het of je het over Sams had.
Maar goed, nogmaals sorry hoor.

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door Chief »

Hebben jullie er misschien aan gedacht dat het winkelpersoneel hier waarschijnlijk niets aan kan doen.Het zelfde verhaal als tassen controle bij de lidl geen een personeelslid zit hier op te wachten.
Dat dit vriendelijke aanspreek gedrag moet, dit om de verkoop te stimuleren. Hebben jullie wel eens gehoord van een secret shopper dit zijn personen ingehuurd door een winkel die kijken of het personeel zijn best doet om spullen te verkopen. Bekijk het eens uit een oogpunt van de verkoopster/verkoper die hier ook niet altijd blij mee is, om gemaakt vriendelijk te vragen of je geholpen wil worden.
En wat mij nu inderdaad opvalt is toch dat het nu dat het allemaal wat slechter gaat het weer wat meer gebeurt dat je word aangesproken.
Neem het de verkoper/verkoopster niet kwalijk en neem het voor lief.
En stoort het je echt neem dan contact op met de directie en spuw daar je gal.

marieke2407

Re: Opdringerig Winkelpersoneel

Ongelezen bericht door marieke2407 »

hallo chief

idd wij kregen dat ook wel eens...een mystery gast noemde ze dat..
gelukkig kwamen we er met alle zaken goed uit :D
maar er is opdringerig en opdringerig...dat is denk ik wat deze persoon duidelijk wil maken...en ik ook....als je 2x nee hebt gezegd heel vriendelijk en de 3de persoon komt in een winkel van zeg 12 bij 7 meter...waar 5 man werken dan wordt je ff niet goed...
gelukkig hier op het winkelcentrum kennen ze ons,groot wc..alleen bij dixons zijn ze erg opdringerig...dat is het enige...
ook al loop ik met een grote boodschappen tas in een boekenzaak ze kenen me..en trouwens..ik zou het niet eens overmijn hart krijgen om iets te doen... :oops: ik koop er elke week boekjes voor zo,n 25 euro dus daar zijn ze al blij mee en dan mijn elke mnd met zijn foto boekjes ongeveer 4 a 4,95 ....dus ik breng wel in,gelukkig..

ik denk dat iedereen gewoon zijn eigen mening erover heeft,
en dat moet ook gerespecteerd worden net als ie ieder antwoord,vind ik hoor...

je kan door gaan tot we een ons wegen maar iedereen.denk toch iets anders en het hoeft maar net ff niet je dag te zijn ...en bingo je schiet uit je slof....ja toch?

in deze moeilijke tijden..tja..ik moet je eerlijk zeggen,dat ik toch wel heeeeel veel verkoop zie hoor,ik weet niet waar ze het vandaan halen?
maar ook dure aankopen,ik zelf ook,alleen voor de mensen met ontslag dat vind ik vreselijk!!! heel erg en hopelijk trekt het weer bijen vinden deze mensen weer een baan...en ja ik weet ook hoe dat voelt....5 jr terug had mijn man excat het zelfde,godzeidank gelijk een baan gevonden...!!! sloot precies aan...en geweldig naar zijn zin,wij zeggen wel eens het had zo moeten zijn..

maar hopelijk komen er aan deze moeilijk tijden langzaam aan een eind...

mvg marieke2407

Gesloten