LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
hidr
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jan 2015 19:01

Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door hidr »

Ik zie steeds vaker mensen hun producten zelf scannen in de supermarkt. Zelf betaal ik nog gewoon aan de kassa, maar ik merk dat dat zelf scannen veel sneller gaat. Maar wat zijn nu je rechten als je betrapt wordt omdat je per ongeluk een product vergeten bent te scannen, of omdat iemand per ongeluk iets in het verkeerde wagentje heeft gelegd????

Ik zie trouwens zelden dat iets gecontroleerd wordt, vooral niet als het druk is.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door crazyme »

U zoekt een juridische basis om proletarisch te winkelen ?

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:U zoekt een juridische basis om proletarisch te winkelen ?
Verbazingwekkend dat tot nu toe niemand die juridische basis gevonden heeft. :wink:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door kokka »

Heel simpel, als je de winkel verlaat met een artikel in je bezit die niet betaald is, is dat diefstal.
het excuus dat iemand anders die in je wagentje gelegd heeft snijdt geen hout.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

kokka schreef:Heel simpel, als je de winkel verlaat met een artikel in je bezit die niet betaald is, is dat diefstal.
Voor diefstal is meer nodig. De goederen moeten namelijk weggenomen zijn, met de bedoeling om het ze toe te eigenen zonder te betalen. Zonder deze bedoeling is er geen sprake van diefstal, ook al ben je in bezit van goederen waar niet voor betaald is.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
kokka schreef:Heel simpel, als je de winkel verlaat met een artikel in je bezit die niet betaald is, is dat diefstal.
Voor diefstal is meer nodig. De goederen moeten namelijk weggenomen zijn, met de bedoeling om het ze toe te eigenen zonder te betalen. Zonder deze bedoeling is er geen sprake van diefstal, ook al ben je in bezit van goederen waar niet voor betaald is.
Maar, indien betrapt, zul je moeten bewijzen dat het géén diefstal is...

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door riddert »

alfatrion schreef:
kokka schreef:Heel simpel, als je de winkel verlaat met een artikel in je bezit die niet betaald is, is dat diefstal.
Voor diefstal is meer nodig. De goederen moeten namelijk weggenomen zijn, met de bedoeling om het ze toe te eigenen zonder te betalen. Zonder deze bedoeling is er geen sprake van diefstal, ook al ben je in bezit van goederen waar niet voor betaald is.
Bedoel je hiermee dat je dan vrijuit gaat?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door ruud_a »

riddert schreef:
alfatrion schreef:
kokka schreef:Heel simpel, als je de winkel verlaat met een artikel in je bezit die niet betaald is, is dat diefstal.
Voor diefstal is meer nodig. De goederen moeten namelijk weggenomen zijn, met de bedoeling om het ze toe te eigenen zonder te betalen. Zonder deze bedoeling is er geen sprake van diefstal, ook al ben je in bezit van goederen waar niet voor betaald is.
Bedoel je hiermee dat je dan vrijuit gaat?
Definitie diefstal:
Het delict diefstal bestaat uit diverse juridische bestanddelen. Er wordt gesproken van diefstal wanneer iemand een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, wegneemt, met het oogmerk het goed zich wederrechtelijk toe te eigenen.
Het vergeten te scannen is dus geen diefstal volgens de definitie van de wet, tenzij opzet kan worden bewezen.
De praktijk zal weerbarstig zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:
riddert schreef:
kokka schreef:Heel simpel, als je de winkel verlaat met een artikel in je bezit die niet betaald is, is dat diefstal.
Voor diefstal is meer nodig. De goederen moeten namelijk weggenomen zijn, met de bedoeling om het ze toe te eigenen zonder te betalen. Zonder deze bedoeling is er geen sprake van diefstal, ook al ben je in bezit van goederen waar niet voor betaald is.
Bedoel je hiermee dat je dan vrijuit gaat?
Definitie diefstal:
Het delict diefstal bestaat uit diverse juridische bestanddelen. Er wordt gesproken van diefstal wanneer iemand een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, wegneemt, met het oogmerk het goed zich wederrechtelijk toe te eigenen.
Het vergeten te scannen is dus geen diefstal volgens de definitie van de wet, tenzij opzet kan worden bewezen.
De praktijk zal weerbarstig zijn.
Waarmee je de spijker op de kop slaat wat betreft alle posts hier met van die gequote wetteksten etc. Die zijn in de praktijk alleen iets waard indien uitgesproken door een rechter, en die staan doorgaans niet bij de AH kassa's te wachten. Kortom, als je betrapt wordt met niet gescande producten, en die controle's zijn best vaak begrijp ik van collega's die er al langer mee werken, gemiddeld 1x per week, dan zullen ze het gewoon behandelen als winkeldiefstal, en kan men wetteksten quoten tot je een niet afgewogen ons weegt, maar komt de politie gewoon, en krijgt men een winkelverbod.

mh73

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door mh73 »

Dat scannen hebben ze toch niet bij Lidl en Aldi?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

De praktijk is helemaal niet zo weerbarstig. Ik ben al jaren zelfscanklant bij de AH, en heb in die tijd heel wat controles gehad. Soms twee per week, soms maanden niets. De computer geeft dat at random aan. Ik heb meermalen een "probleem" gehad. Een keer had ik iets stomweg niet gescand. Een keer had mijn zoontje het product verwijderd. Een keer klopte de scancode niet. Maar nooit heb ik er daadwerkelijk problemen mee gehad. Er wordt echt niet direct diefstal geroepen.

Pas als je vaker betrapt wordt, of overduidelijk de boel belazert (heel veel artikelen niet gescand, 600 gram appels in een zakje met een sticker van 200 gram, noem maar op) is diefstal een veel voor de hand liggender conclusie en zul je navenante acties kunnen verwachten. Waarschijnlijk levert het je een winkelverbod op en een vrijspraak bij de rechter omdat de vereiste opzet (zie post Alfatrion) niet bewezen kan worden.

Maar, HIDR, vanwaar deze interesse?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:Dat scannen hebben ze toch niet bij Lidl en Aldi?
Nee, nu je het zegt. Daar heb je toch een moreel wat hellend vlak te pakken, deze keten werd toch zo verketterd door TS?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Maar, indien betrapt, zul je moeten bewijzen dat het géén diefstal is...
Onjuist, je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. De bewijslast rust op de schouders van het OM. Als het OM slaagt om dit wettig en overtuigend te bewijzen, dan kun je natuurlijk altijd met tegenbewijs komen. Dit tegenbewijs hoeft de rechter alleen te doen twijfelen.
Moneyman schreef:Pas als je vaker betrapt wordt, of overduidelijk de boel belazert (heel veel artikelen niet gescand, 600 gram appels in een zakje met een sticker van 200 gram, noem maar op) is diefstal een veel voor de hand liggender conclusie en zul je navenante acties kunnen verwachten. Waarschijnlijk levert het je een winkelverbod op en een vrijspraak bij de rechter omdat de vereiste opzet (zie post Alfatrion) niet bewezen kan worden.
Dit leverde een veroordeling op:
Hof 's-Hertogenbosch, 27-08-2012, ECLI:NL:GHSHE:2012:BX5743 schreef:Uit de hoeveelheid goederen die verdachte niet heeft gescand (21), en dat het steeds betrof meerdere stuks van een product waarvan een aantal, althans één, wel steeds waren/was gescand (proces-verbaal van bevindingen, dossierpagina 20), alsmede de verhouding tussen de waarde van de niet gescande goederen (€ 27,33) (winkelbon, dossierpagina 24) ten opzichte van de totale waarde van alle in de winkelwagen bevindende goederen (€ 69,33) (winkelbon, dossierpagina 23), blijkt naar het oordeel van hof dat geen sprake is geweest van een enkel misverstand of een enkele fout bij verdachte.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Check! Mooi zo, toch een stok achter de deur ;)

mh73

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door mh73 »

sjohie schreef:
mh73 schreef:Dat scannen hebben ze toch niet bij Lidl en Aldi?
Nee, nu je het zegt. Daar heb je toch een moreel wat hellend vlak te pakken, deze keten werd toch zo verketterd door TS?
Ik zat meer aan de pegels te denken. Als je weinig te besteden hebt, ga je geen boodschappen doen bij AH, lijkt me.

Had ik me voorgenomen helemaal niet meer op topics van TS te reageren, doe ik het toch... Het vorige topic net als het topic daarvoor is al verdwenen. TS plaatst alleen maar onderwerpen om de boel te trollen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik ben erg vergeetachtig en onhandig met elektronische apparaten. Volgens sommigen zou ik dan zonder problemen weg kunnen komen met niet gescande producten. Interessant.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
witte angora schreef:Maar, indien betrapt, zul je moeten bewijzen dat het géén diefstal is...
Onjuist, je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. De bewijslast rust op de schouders van het OM. Als het OM slaagt om dit wettig en overtuigend te bewijzen, dan kun je natuurlijk altijd met tegenbewijs komen. Dit tegenbewijs hoeft de rechter alleen te doen twijfelen.
Maar dan heb je het over wat er bij de rechter gebeurt. In de winkel zal personeel aan de hand van vermoedens handelen. Ik heb jaren bij een AH met zelfscan gewerkt en we kenden "het type" wel dat smokkelde. Ook waren er een aantal "bekenden" waarvan we wisten dat we ze goed in de gaten moesten houden. Die kregen van de computer dan ook altijd een volledige controle. Verder kiest de computer willekeurig transacties voor controles dus je kan altijd gepakt worden. Bij alcohol dient men de leeftijd te checken (van afstand of anders legitimeren). Rond de 20% van de transacties wordt geflagd en dient gecontroleerd te worden, hoewel dit in de praktijk kan afwijken afhankelijk van de drukte.

Als iemand wel de goedkope dingen scant en het dure vlees niet is het voor het personeel duidelijk genoeg. Als je de kratjes niet scant of een volle kar meeneemt en €10 afrekent geldt het zelfde. De lengte van je bon kijken ze ook naar, zelfs als je niet een controle hebt; statiegeld kijken ze na vanaf de computer dus hier merk je zelf ook niets van. Als je dan gepakt wordt halen ze de politie erbij, krijg je een winkelverbod en daarna mogelijk een boete van (ik dacht) € 182.

mh73 schreef:Als je weinig te besteden hebt, ga je geen boodschappen doen bij AH, lijkt me.

Had ik me voorgenomen helemaal niet meer op topics van TS te reageren, doe ik het toch... [...]
Volledige +1, for the record (ook voor het deel dat ik hier niet citeer).
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 27 jul 2015 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

renewouters schreef:Ik ben erg vergeetachtig en onhandig met elektronische apparaten. Volgens sommigen zou ik dan zonder problemen weg kunnen komen met niet gescande producten. Interessant.
Zo werkt het dus niet. De eerste keer zal men er misschien niet zo'n punt van maken (afhankelijk van wat voor product het is, en dan wel eentje en niet 10), maar ik zou het niet riskeren. ;)
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 27 jul 2015 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door scontra »

De periodieke controle vindt plaats "voor" er afgerekend wordt.
Er kan dus nooit sprake zijn van diefstal want dat komt pas aan de orde als men de winkel verlaat zonder het artikel te hebben afgerekend.
Indien er tijdens de controle een artikel wordt gevonden dat niet gescand is krijgt men de gelegenheid om dit alsnog te scannen.
Wel wordt de tijdspanne tussen de controles korter en bij herhaling kan een zelf scan of winkelverbod worden opgelegd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rechten consument bij zelf scannen in supermarkt

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mein33 schreef:Er kan dus nooit sprake zijn van diefstal want dat komt pas aan de orde als men de winkel verlaat zonder het artikel te hebben afgerekend.
Zeg dat maar tegen de man die afgelopen zaterdag met de politie meemocht, toen hij zo'n €5 dacht te gaan betalen voor zijn toch wel iets vollere karretje boodschappen. Weet niet wat ze verder met hem gedaan hebben, maar het karretje bleef in de AH en de meneer liep tussen 2 agenten mee naar buiten.

Ik denk niet dat dat was omdat hij zo graag bij oom agent op de koffie ging.

Gesloten