LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ter Stal en contant betalen

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
AnneGeert32
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2007 23:31

Ter Stal en contant betalen

Ongelezen bericht door AnneGeert32 »

Beste Radar,

Ik heb gelezen en gehoord dat Ter Stal modewinkels ook na de coronacrisis het contant geld niet terug laat komen en dat je bij Ter Stal dus alleen dus nog kan pinnen met je bankpas. Dus is mijn vraag mag Ter Stal zomaar doen, want contant geld is toch altijd een wettelijke betaalmiddel.

Met vriendelijke groet,

Anne-Geert van Helden uit Wolvega

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ter Stal en contant betalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een ondernemer mag zelf bepalen hoe hij betaald wil worden. Net zo goed dat u mag bepalen of u daar wel of niet zou willen kopen.
Dus ja, ze mogen dat dus doen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ter Stal en contant betalen

Ongelezen bericht door berndv »

AnneGeert32 schreef:
15 okt 2020 06:35
Dus is mijn vraag mag Ter Stal zomaar doen, want contant geld is toch altijd een wettelijke betaalmiddel.
Deze discussie is al vaker voorbij gekomen, in verschillende vormen. Het antwoord is kort. Ja, het is een wettig betaalmiddel. En ja, ze mogen het gewoon weigeren. Dat iets een wettig betaalmiddel is, betekent niet dat een ieder het maar moet accepteren. Het betekent dat het een gegarandeerd betaalmiddel is, gegarandeerd door de overheid. Het ligt daarin niet de plicht op dat een winkelier het moet accepteren.

Klein voorbeeld, 1 en 2 centen zijn ook een wettig betaalmiddel, maar worden door de meeste winkeliers al lang niet meer geaccepteerd. En dit is gewoon toegestaan. Hetzelfde geldt voor groot geld, biljetten van 200 en 500 worden ook vaak niet aangenomen in winkels of tankstations. Ook dit is toegestaan. Ze moeten dit wel duidelijk aangeven overigens.

Het is zelfs zo dat als zij aangeven dat ze alleen in dropjes of kiezelsteentjes betaald willen worden, ze dit mogen vragen en u hier wel of niet in mee kan gaan, die keuze is aan u, maar verplichten om contant geld te accepteren kan niet.

Gesloten