TVReus weigert aanspraak op garantie

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
ferby
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2023 14:50

TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door ferby »

Ik heb op in december een televisie voor garantie verstuurd naar TVReus met PostNL.

Ik heb het originele pakket verzekerd verzonden (met behulp van het meegeleverde schuimblok). Bij aankomst zat er een klein gat (2-3cm in doorsnee) in de doos en een barst in het scherm. PostNL heeft op 6 januari om aanvullende informatie gevraagd en die heb ik op 10 januari verstrekt. Uiteindelijk heeft PostNL me gebeld:

Helaas moet ik u mededelen dat PostNL geen schadevergoeding zal toekennen in dit dossier. De geadresseerde heeft uw zending geaccepteerd en tevens getekend voor goede ontvangst.

Wij krijgen dusdanig veel schademeldingen bij specifiek deze ontvanger (van andere consumenten betrof het ook televisies die retour werden gestuurd voor reparatie naar TVReus), dat wij vermoeden dat er onzorgvuldig met deze pakketten wordt omgegaan bij de ontvanger, en dat daar dus de schade ontstaan is. Wij betreuren de voor u ontstane situatie, maar wij kunnen hier geen aansprakelijkheid voor accepteren.


Ik ben vervolgens te rade gegaan in de wetgeving, die aangeeft:
Bij non-conformiteit is anders geregeld. De consument hoeft in dat geval niet de kosten te dragen en draagt daarnaast niet het risico voor verlies en diefstal van het product. Het risico blijft namelijk bij de verkoper als de consument op goede gronden (non-conformiteit) het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van het product inroept. De consument moet zich vanaf het moment dat hij de non-conformiteit ontdekt wel gedragen als ‘zorgvuldig schuldenaar’. De verkoper kan hier bijvoorbeeld aan de consument vragen of hij het product aangetekend verstuurd.



TVReus had, ondanks dat zij verantwoordelijk zijn, dus geen boodschap aan. Nadat ik de foto's nogmaals heb bekeken leek het wel of de doos met een klauwhamer onder handen genomen was.. Resultaat: TV Weg, geld weg.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Je hebt de TV voor garantie verzonden naar TVReus? ik neem aan dat dat dan niet ging omtrent een barst in het scherm?
Als de TV stuk is gegaan tijdens vervoer dan kan TVReus daar niets aan doen en twijfel ook sterk of de wetgeving die je gevonden hebt hier voor geld. Dit heeft niets met non-conformiteit. Non-conformiteit is dat het product niet de eigenschappen had waarmee het wel geadverteert werd. Dit is gewoon schade tijdens transport

Lady1234
Berichten: 27099
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u de reactie van Post.nl ook zwart op wit?

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door criticus2 »

HADES2001 schreef:
22 feb 2023 11:31
Je hebt de TV voor garantie verzonden naar TVReus? ik neem aan dat dat dan niet ging omtrent een barst in het scherm?
Als de TV stuk is gegaan tijdens vervoer dan kan TVReus daar niets aan doen en twijfel ook sterk of de wetgeving die je gevonden hebt hier voor geld. Dit heeft niets met non-conformiteit. Non-conformiteit is dat het product niet de eigenschappen had waarmee het wel geadverteert werd. Dit is gewoon schade tijdens transport
het transport eindigt niet waar TVReus het overneemt van Post. Die doos gaat ook onder hoede van TVReus nog ergens heen, om geopend te worden. Ook al zal dat traject kort zijn, kan het genoeg zijn om nog schade op te leveren.
En als het wel bij Post gebeurt is , hadden ze het gezien de te verwachten inhoud niet met schade aan verpakking moeten accepteren. Daarmee kwam de verantwoordelijkheid wel bij hen te liggen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

HADES2001 schreef:
22 feb 2023 11:31
Als de TV stuk is gegaan tijdens vervoer dan kan TVReus daar niets aan doen en twijfel ook sterk of de wetgeving die je gevonden hebt hier voor geld. Dit heeft niets met non-conformiteit. Non-conformiteit is dat het product niet de eigenschappen had waarmee het wel geadverteert werd. Dit is gewoon schade tijdens transport
Je mist het punt. Juist als de TV wegens nonconformiteit retour is gestuurd, komt de schade voor rekening van TV-Reus (omdat het risico dan wettelijk ben hij ligt). En daarom is de vraag of de schade bij PostNl of bij TV-Reus zelf is ontstaan helemaal niet relevant: in beide gevallen komt het voor risico van TV-Reus.

barrierman
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2021 23:07

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door barrierman »

PostNL:
Helaas moet ik u mededelen dat PostNL geen schadevergoeding zal toekennen in dit dossier. De geadresseerde heeft uw zending geaccepteerd en tevens getekend voor goede ontvangst.

Wij krijgen dusdanig veel schademeldingen bij specifiek deze ontvanger (van andere consumenten betrof het ook televisies die retour werden gestuurd voor reparatie naar TVReus), dat wij vermoeden dat er onzorgvuldig met deze pakketten wordt omgegaan bij de ontvanger, en dat daar dus de schade ontstaan is. Wij betreuren de voor u ontstane situatie, maar wij kunnen hier geen aansprakelijkheid voor accepteren.
Dit verbaast mij totaal niet van deze post- & pakketdienst. Als webshop eigenaar verstuur ik ruim 100 pakketten per week, en omdat c.a. de helft brievenbus-pakketjes waren, zijn we jaren veroordeeld geweest tot PostNL. En wat daar (maar ook bij enkele anderen) mis gaat, is met geen pen te beschrijven. Retourzendingen worden tegen de grond 'gekwakt' terwijl de verpakking al vol zat met deuken en scheuren voordat hij dit binnen bracht. Maar als je een opmerking maakt dat het pakket beschadigd is en een opmerking wil laten plaatsen in het 'systeem' van de bode, kan dat niet. En mee terug nemen omdat je weigert het pakket in ontvangst te nemen (wegens de schade) kan ook niet want ze weigeren de deur van de bus te openen om het weer in te laden. In plaats van een handtekening zelf een opmerking plaatsen in de 'handheld' kan ook niet. Sinds corona laten ze die niet meer tekenen en zetten de bode's zelf een 'paraaf'. Met andere woorden: je krijgt de kans niet om een pakket te laten markeren als 'beschadigd'.

Dus ziet een support-medewerker van PostNL geen melding in het systeem, als je er over reclameert. Daarna wordt de conclusie getrokken dat het pakket dus zonder schade is afgeleverd. NOT!!

Maar we hebben ook voldoende andere voorbeelden dat het structureel fout gaat bij PostNL. Correct geadresseerde pakketen komen retour met het label 'onjuist adres'. Pakketen staan op de Track&Trace link gemeld als afgeleverd, maar in werkelijkheid liggen die nog steeds in een sorteercentrum. Afgeleverd in een pakketautomaat, maar nooit de klant een code gestuurd. Chauffeurs van de ophaaldienst komen niet opdagen, of raken al pakketje al kwijt voordat ze bij het sorteercentrum aankomen. Meldingen dat pakketten 'zoek' zijn of 'andere problemen' worden structureel NIET in de 'systemen' van PostNL geregistreerd zodat er later ook niets terug te vinden is. Bel je een week later weer over het zelfde onderwerp, kennen ze het hele issue niet en kan je weer overnieuw beginnen. Maar de meeste pakketten 'verdwijnen' na de eerste sortering. Dan spreekt postNL over een 'verloren zending'. Als webshop eigenaar moet je bedelen om dan de verzendkosten terug te krijgen wat vaak niet niet eens lukt. Laat staan dat er een vergoeding komt voor de inhoud of de verpakking. En die 'verloren' pakketten komen NOOIT meer boven water. Terwijl er magazijn vol moeten liggen in Nederland gezien de hoeveelheid er bij ons zijn verdwenen. Zou daar de website Marktplaats zijn bestaan uit danken of is PostNL daar aandeelhouder van?

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad lijkt met het scenario van Snuffel erg plausibel.
Het verhaal van Barrierman herken ik helemaal niet. Ik heb voor ons bedrijf in de loop der jaren honderden pakketen verstuurd, soms pakketten welke een niet standaardvorm hadden. In die jaren heb ik 1 keer meegemaakt dat een pakket niet is aangekomen (en had ik sterkte twijfel of de ontvanger wel eerlijk was) en 1 keer een sterk beschadigd pakket dat naar buitenland is verstuurd.
Reclamatie bij PostNl heeft inderdaad weinig zin, in beide gevallen gaven ze aan het te onderzoeken en daarna hoor je niets meer van ze.
Maar voor de rest zijn ze allemaal aangekomen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
22 feb 2023 18:50
In dit geval is het pakket door TVReus geaccepteerd en dat gebeurt alleen de verpakking in onbeschadigde staat verkeerd. Post.nl valt eigenlijk niets te verwijten maar TVReus dan weer wel want die is na ontvangst verantwoordelijk voor het verdere transport naar de reparateur die vaak niet in Nederland gevestigd is dat zal zeker niet via Post.nl gebeuren. Uw track and trace bewijs waarop vermeldt staat dat TVReus in ontvangst genomen heeft moet al voldoende bewijs zijn dat de tv in een onbeschadigde verpakking is ontvangen.
Op zichzelf waar, maar niet relevant: zoals al geschreven is blijft de TV hoe dan ook voor rekening van TV-Reus. Zelfs als PostNL de TV zou hebben beschadigd, is dat het probleem van TV-reus en niet van TS.
snuffel1 schreef:
22 feb 2023 18:50
Ik vrees dat TVReus mede omdat u de tv verzekerd diende te verzenden Post.nl de schuld in de schoenen probeert te schuiven in de hoop garantie reparaties niet te hoeven te betalen …
Iets beter lezen: TS heeft ‘m ook verzekerd verstuurd.
ferby schreef:
21 feb 2023 15:00
Ik heb het originele pakket verzekerd verzonden (met behulp van het meegeleverde schuimblok).
snuffel1 schreef:
22 feb 2023 18:50
… en zeker niet als het Europese import tv's betreft waar verkopers garantie op van toepassing is.
Geen idee wat je hiermee bedoelt, het maakt namelijk helemaal niet uit wat TS koopt: hij heeft sowieso recht op garantie en bescherming onder het Nederlandse consumentenrecht.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Deze winkel staat er om bekend parallel import te doen. De normale importeur van het merk wil daarop natuurlijk geengarantie verlenen maar dat maakt voor de consument niet uit want die moet voor garantie bij de verkoper zijn. Echter de verkopers willen nog wel eens misbruik maken van de onwetendheid van de consument.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
22 feb 2023 21:37
. Echter de verkopers willen nog wel eens misbruik maken van de onwetendheid van de consument.
Klopt. Juist daarom is het van belang dat forumleden het niet nóg verwarrender maken :wink:

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

eigenlijk is de zaak op zich vrij simpel, tv-reus heeft getekend voor goede ontvangst dan ligt het risico verder bij hen.

spreek ze daarop aan en laat je verder niet afleiden van de zaak ts.

Seinhuis
Berichten: 2373
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: TVReus weigert aanspraak op garantie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

TS, u kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Hopelijk kunnen hun u helpen met het oplossen van dit probleem.

Plaats reactie