Verkeerd product via Bol.com

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
AnLyRo
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2022 08:25

Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door AnLyRo »

Op 26 oktober 2022 heb ik eeb Ecoflow Delta 1300 besteld voor €997,- op de site van Bol.com. De door Bol aanbevolen partner leek betrouwbaar en heb de bestelling geplaatst.
Op 28 oktober heb ik het pakket ontvangen en het viel mij op dat een Ecoflow van 14 kilo nooit in het ontvangen pakket van 5,5 kilo kon zitten. Na het openen bleek het ook een veel lichtere- en goedkopere voeding te zijn van een onbekend merk.
Per omgaande het pakket volgens de Bol procedure geretourneerd, wat tot mijn verbazing door de partner van Bol (Happyou) werd geweigerd op 29 oktober.
Ik ben direct gaan bellen en chatten met Bol.com om enige opheldering te krijgen, maar ik krijg iedere keer te horen dat ze het hebben uitgezet en ik binnen twee dagen wordt gebeld. Helaas geen enkel bericht en na wederom bellen, weer hetzelfde liedje.
Ik wil (onder meer) via deze weg iedereen waarschuwen voor de praktijken van- en via Bol.com. Ze lijken betrouwbaar, maar als zogenaamde partners je verkeerde producten sturen verschuilen ze zich achter algemene voorwaarden en laten je in de kou staan.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31
Beste antwoord
Gekozen door AnLyRo

Re: Verkeerd product via Bol.com

door Eres » 05 nov 2022 09:12

Ik vind Bol.com een heel ander soort platform, dan Marktplaats of E Bay.
Het vergelijk van een Gemeente die ook voor marktkooplieden of wie dan ook maar verantwoordelijk moet zijn, gaat ook niet op.
Het zou mooi zijn wanneer dit soort platforms wel een goede controle kunnen uitvoeren.
Als ik eigenaar van Bol.com was, controleerde ik binnen al mijn mogelijkheden, wie uit mijn naam daar mag handelen.
Wordt door een partner verkoper mijn naam te grabbel gegooid, heeft dat effect op mijn bedrijf, het lijkt mij toch een eerste vereiste voor een goede bedrijfsvoering.
De regel van Bol.com luidt, bij problemen etc neem contact met de partnerverkoper op en kom je daarmee niet uit, dan is het verzoek om met Bol.com contact op te nemen.
Retourneren via het Bol.com systeem.
Door deze visie verwacht ik eigenlijk, dat ik de partners van Bol.com enigszins wel zou moeten kunnen vertrouwen.
Online zal ik zolang het niet nodig is, geen dure dingen aanschaffen.
Ik vind Nederland afgezakt tot een bedenkelijk niveau, de consument/burger heeft allerlei bescherming en rechten, doch deze krijgen is iets anders.
Door eigen ervaring wijs geworden, iets kopen zowel in een winkel/bedrijf of online heeft een risico, helaas soms ontkom je hier niet aan.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door moederslink »

Zelf bestel ik regelmatig bij Bol én zn partners.
Tot op heden gaat alles naar wens en worden zaken keurig afgewikkeld.
Laatst bestelde ik voor mijn zoon 2x 8 scheermesjes bij een partner van Bol.
We kregen 1x 8 mesjes!
De partner én Bol namen contact op. Binnen 1 week kregen we de andere 8 mesjes toegestuurd.
Het kan dus wel.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

AnLyRo schreef:
03 nov 2022 16:00
Ik wil (onder meer) via deze weg iedereen waarschuwen voor de praktijken van- en via Bol.com. Ze lijken betrouwbaar, maar als zogenaamde partners je verkeerde producten sturen verschuilen ze zich achter algemene voorwaarden en laten je in de kou staan.
Waarom richt je je pijlen op Bol.com? Degene die hier niet doet wat ze moeten doen, is Happyou. Bol.com doet precies wat ze vooraf gecommuniceerd hebben en wat er afgesproken is.

Het lijkt er vooral op dat je je vooraf niet verdiept hebt in je verkoper. Je hebt een verkeerd beeld van wat je van wie mag verwachten, en je hebt bij een verkoper besteld die geen beoordelingen op de site heeft staan en waarvan de identiteit en vestigingsplaats moeilijk te achterhalen is. Dure les.

Naar welk adres heb je geretourneerd? Het op de site van Bol.com gecommuniceerde adres (Vierlingsbeekseweg 3, 5825AS OVERLOON) is een kinderdagverblijf. Heide Commerce, het bedrijf achter Happyou, zit op de Marconistraat 4, 9285WG BUITENPOST).

Als ze echt nergens op reageren, kan je ze in gebreke stellen en een procedure opstarten.
Morganlefay schreef:
04 nov 2022 13:58
Zou Bol op dit stukje tekst wijzen.
https://www.bol.com/nl/nl/v/happyou/1718417/
Daar staat toch niets waar TS wat aan heeft? De bal ligt niet bij Bol.com, maar bij Happyou. Als TS op voorhand op deze pagina zou hebben gekeken (wat gezien het aankoopbedrag wel verstandig was geweest) had hij daar überhaupt nooit besteld.

Ze zijn ook niet meer actief als verkoper overigens, dus wellicht heeft Bol.com al actie ondernomen.

AnLyRo
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2022 08:25

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door AnLyRo »

De procedure richting Happyou loopt!
Je hebt gelijk dat ik me meer had moeten verdiepen in de daadwerkelijke leverancier, maar kies voor Bol.com omdat ik verwacht dat ze uitsluitend werken met betrouwbare partners, deze partners zorgvuldig screenen en niet zomaar iedereen toelaten. Niet iedereen heeft tijd om alles uit te zoeken.

Uiteraard heeft Bol.com deze aanbieder op non actief gezet, ik heb hier vele telefoontjes en berichten over gestuurd naar de klantenservice. Het is alleen jammer dat een klant ze moet wijzen op oplichters binnen hun partnerorganisatie, beetje nalatig, zeker voor een bedrijf van dat formaat.

Desalniettemin, bedankt voor je reactie!
Laatst gewijzigd door AnLyRo op 04 nov 2022 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

AnLyRo schreef:
04 nov 2022 16:20
Je hebt gelijk dat ik me meer had moeten verdiepen in de daadwerkelijke leverancier, maar kies voor Bol.com omdat ik verwacht dat ze uitsluitend werken met betrouwbare partners, deze partners zorgvuldig screenen en niet zomaar iedereen toelaten.
Iedereen met een KVK inschrijving kan gaan verkopen via Bol. Het is een verkeerde verwachting dat Bol hun 49.000 verkopers screenen.
AnLyRo schreef:
04 nov 2022 16:20
Niet iedereen heeft tijd om alles uit te zoeken.
Zoveel tijd kost het niet om een verkoper te screenen. Ik denk zelfs dat het net zoveel tijd kost als het zoeken naar een bepaald artikel. Een paar snelle checks zijn al voldoende. Net zoals in een echte winkelstraat, eerst even naar binnen kijken voordat je daadwerkelijk de stap zet.
AnLyRo schreef:
04 nov 2022 16:20
Uiteraard heeft Bol.com deze aanbieder op non actief gezet, ik heb hier vele telefoontjes en berichten over gestuurd naar de klantenservice. Het is alleen jammer dat een klant ze moeten wijzen op oplichters binnen hun partnerorganisatie, beetje nalatigheid!
Één klacht gaat er niet voor zorgen dat een verkoper op inactief gezet word.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

AnLyRo schreef:
04 nov 2022 16:20
Je hebt gelijk dat ik me meer had moeten verdiepen in de daadwerkelijke leverancier, maar kies voor Bol.com omdat ik verwacht dat ze uitsluitend werken met betrouwbare partners, deze partners zorgvuldig screenen en niet zomaar iedereen toelaten. Niet iedereen heeft tijd om alles uit te zoeken.
Maar dan is niet Bol.com het probleem, dan is jouw eigen niet-gecheckte verwachting het issue. Jij koos ervoor ondanks de forse prijs (duizend euro!) niet één minuut te besteden aan het controleren van de betrouwbaarheid. En nu leg je dat bij Bol.com neer. Onterecht, wat mij betreft.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

Grote apparaten koop ik het liefst via Bol gaat er iets mis is het zo geregeld zeg ik uit ervaring.

Shainora
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2020 11:07

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Shainora »

even op google op Ecoflow Delta 1300 gezocht onder de ongeveer 1250 euro vind ik die niet dus om wat te besparen bij een onbetrouwbare partner van bol besteld terwijl ze bij tal van betrouwbare winkels te vinden zijn.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
04 nov 2022 16:57
Jij koos ervoor ondanks de forse prijs (duizend euro!) niet één minuut te besteden aan het controleren van de betrouwbaarheid. En nu leg je dat bij Bol.com neer. Onterecht, wat mij betreft.
Ik vindt dat de platformeigenaar hierin wel een zorgplicht heeft. Het is Bol.com die hun platform openstelt voor derden.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
04 nov 2022 18:46
Moneyman schreef:
04 nov 2022 16:57
Jij koos ervoor ondanks de forse prijs (duizend euro!) niet één minuut te besteden aan het controleren van de betrouwbaarheid. En nu leg je dat bij Bol.com neer. Onterecht, wat mij betreft.
Ik vindt dat de platformeigenaar hierin wel een zorgplicht heeft. Het is Bol.com die hun platform openstelt voor derden.
Vind je dat ook van eBay en marktplaats? En dan zou je dat indirect ook kunnen zeggen over de gemeente als een marktkoopman mensen opgelicht heeft.

Verder, hoe zie je dat voor je?

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
04 nov 2022 16:29
Zoveel tijd kost het niet om een verkoper te screenen. Ik denk zelfs dat het net zoveel tijd kost als het zoeken naar een bepaald artikel. Een paar snelle checks zijn al voldoende.
De vraag is dan alleen welke checks je zou moeten uitvoeren. Alleen TS heeft er niets meer aan.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Hophophop »

alfatrion schreef:
04 nov 2022 18:46
Moneyman schreef:
04 nov 2022 16:57
Jij koos ervoor ondanks de forse prijs (duizend euro!) niet één minuut te besteden aan het controleren van de betrouwbaarheid. En nu leg je dat bij Bol.com neer. Onterecht, wat mij betreft.
Ik vindt dat de platformeigenaar hierin wel een zorgplicht heeft. Het is Bol.com die hun platform openstelt voor derden.
Ík denk ook dat bol.com een zorgplicht heeft, maar die voert echt niet zo ver dat je verantwoordelijk zijn voor elke transactie die op hun platform plaatsvindt. Maar mogelijk wel in het geval van bijkomende omstandigheden, bijvoorbeeld indien zij bijvoorbeeld op de hoogte zijn van het feit dat een van de verkopers die op hun platform actief is mogelijk mensen oplicht en ze verder geen onderzoek instellen of iets dergelijk.

Maar van dergelijke omstandigheden is niks gebleken.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
04 nov 2022 18:46
Ik vindt dat de platformeigenaar hierin wel een zorgplicht heeft.
Zeker. Net zoals de koper een onderzoeksplicht heeft.

Van schending van de zorgplicht is nog niets gebleken, terwijl een klein beetje onderzoek alle ellende had voorkomen.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
04 nov 2022 20:54
NeoDutchio schreef:
04 nov 2022 16:29
Zoveel tijd kost het niet om een verkoper te screenen. Ik denk zelfs dat het net zoveel tijd kost als het zoeken naar een bepaald artikel. Een paar snelle checks zijn al voldoende.
De vraag is dan alleen welke checks je zou moeten uitvoeren. Alleen TS heeft er niets meer aan.
Als eerste KVK nummer controleren. Klopt het adres daar met het adres bij Bol. Wat geeft de omschrijving aan als soort bedrijf en waar zit het gevestigd. Klopt het soort bedrijf bij het adres.
In dit geval heet de verkoper Happyou op Bol, maar geeft de KVK Heide commerce aan. Het adres bij Bol komt niet overeen met die van de KVK. Het adres in Buitenpost is een woonhuis op een industrieterrein en het adres in Vierlingsbeek laat een kinderdagverblijf zien. Voor mij al reden om niet te gaan kopen. Laat staan een artikel van €1.000,-. Een bedrijf die niet eerlijk is over zijn adres moet je niet bij willen kopen. Zo simpel kan een voorselectie al zijn.
Heb je toch nog twijfels, kan je altijd verder gaan checken. Wat word er verkocht? Zijn het logische artikelen, of is het een ratjetoe. Een verkoper met een paar producten die niets met elkaar te maken hebben (zoals huishoudelijke apparaten met dierverzorging en een zitzak) is in mijn ogen verdachter dan eentje met meer artikelen die op elkaar aansluiten. In het geval van Bol kan je ook kijken hoe lang ze al actief zijn. Een winkel met een jarenlange samenwerking en meerdere producten komt veiliger over als eentje die pas een paar maanden bezig is. Reviews helpen ook, zie je geen of, zoals in dit geval, 1, dan is dat weer een alert.

Net zo goed dat we offline niet zomaar elke winkel gaan binnenstappen moeten we nu ook eens leren dat dat online ook geldt.

alfatrion
Berichten: 21905
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
04 nov 2022 22:11
alfatrion schreef:
04 nov 2022 18:46
Ik vindt dat de platformeigenaar hierin wel een zorgplicht heeft.
Zeker.
Het is heel makkelijk om te roepen dat er niets van een schending van de zorgplicht is gebleken, maar de vraag die dan onbeantwoord blijft is wat er onder de zorgplicht valt. Voor banken geld bijvoorbeeld dat zij particulieren moeten beschermen tegen het gevaar van lichtvaardigheid of gebrek aan inzicht als het gaat om de handel in opties. Voor dar deze door de rechtspraak vastgesteld is vastgesteld kon je roepen "blijkt nergens uit." Ik denk dat een consument van een platform iets mag verwachten. En net zoals bij de mededelingsopicht, kun je je van het schenden van zorgplicht niet verschonen door op de onderzoeksplicht van je klant te wijzen.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De zorgplicht moet simpel blijven. Een bol.com checkt of het KvK nummer klopt. De rest is voor de klant.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat zou Bol nog meer kunnen of moeten checken? Moeten ze bij de verkoper op de koffie komen, hun bedrijfsbeleid doorlichten en controleren of de aangeboden voorraad ook daadwerkelijk aanwezig is? En moeten ze dat eenmalig doen of periodiek? Een keer per jaar een bedrijf doorlichten wil zeggen 272 bedrijven per dag.
En als Bol dat zou moeten doen, wat dan met Marktplaats?

markmark1974
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mei 2018 20:26

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door markmark1974 »

Ts start deze thread omdat hij een verkeerd product kreeg

Wanneer hij foto's ervan naar de klantenservice van Bol stuurt ben ik 100% zeker dat het gewoon keurig opgelost wordt.

Ook bij pakket bezorger gewicht opvragen is eventueel behulpzaam. De twee producten zullen niet heel toevallig hetzelfde wegen.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Eres »

Ik vind Bol.com een heel ander soort platform, dan Marktplaats of E Bay.
Het vergelijk van een Gemeente die ook voor marktkooplieden of wie dan ook maar verantwoordelijk moet zijn, gaat ook niet op.
Het zou mooi zijn wanneer dit soort platforms wel een goede controle kunnen uitvoeren.
Als ik eigenaar van Bol.com was, controleerde ik binnen al mijn mogelijkheden, wie uit mijn naam daar mag handelen.
Wordt door een partner verkoper mijn naam te grabbel gegooid, heeft dat effect op mijn bedrijf, het lijkt mij toch een eerste vereiste voor een goede bedrijfsvoering.
De regel van Bol.com luidt, bij problemen etc neem contact met de partnerverkoper op en kom je daarmee niet uit, dan is het verzoek om met Bol.com contact op te nemen.
Retourneren via het Bol.com systeem.
Door deze visie verwacht ik eigenlijk, dat ik de partners van Bol.com enigszins wel zou moeten kunnen vertrouwen.
Online zal ik zolang het niet nodig is, geen dure dingen aanschaffen.
Ik vind Nederland afgezakt tot een bedenkelijk niveau, de consument/burger heeft allerlei bescherming en rechten, doch deze krijgen is iets anders.
Door eigen ervaring wijs geworden, iets kopen zowel in een winkel/bedrijf of online heeft een risico, helaas soms ontkom je hier niet aan.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkeerd product via Bol.com

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
05 nov 2022 01:53
Het is heel makkelijk om te roepen dat er niets van een schending van de zorgplicht is gebleken, maar de vraag die dan onbeantwoord blijft is wat er onder de zorgplicht valt.
Bij dit soort platforms is die zorgplicht helemaal niet groot. Verder dan een basale check en (vooral!) heldere communicatie op de website gaat die niet. Bol.com heeft haar website op dat punt al meermaals aangepast naar aanleiding van jurisprudentie.

De onderzoeksplicht is een zelfstandige plicht, die los van de zorgplicht wordt gewogen. Duidelijk is in ieder geval dat TS zijn onderzoeksplicht niet heeft uitgevoerd, terwijl nergens uit blijkt dat Bol.com haar zorgplicht zou hebben geschonden.

Plaats reactie