LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerde prijs in pop-up advertentie

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Mohilda
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2019 21:36

Verkeerde prijs in pop-up advertentie

Ongelezen bericht door Mohilda »

In een Google pop-up wordt een advertentie getoond waar een artikel wordt getoond met de prijs van € 299,00. Ik weet dat het artikel oorspronkelijk € 549,00 kost. Alleen wordt er dus in de advertentie niet gesproken over een "vanaf"prijs. Die krijg je pas te zien als je de advertentie aanklikt en op de betr. website terecht komt. Het lijkt mij een lokkerte, niet eerlijk dus....
Ik heb de webshop nu per mail verzocht mij het product te leveren voor de € 299,00 die ze aangeven.
Men geeft nu aan dat het de schuld van Google is. Het gaat om een zgn. "dynamisch opgebouwde reclame" en waarschijnlijk gaat er iets in de Google feed niet goed.
Is toch vreemd? Google veranderd de tekst van een reclame toch zeker niet? De tekst wordt toch samengesteld door het bedrijf zelf? Ik vind nog steeds dat ze moeten leveren voor de prijs waarmee wordt geadverteerd, zo onredelijk is hij m.i. niet.

Wie weet raad???

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkeerde prijs in pop-up advertentie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Om wat voor artikel gaat het, wat voor tekst stond in de advertentie en wie adverteerde er mee? Er valt nu einig zinnigs te zeggen zonder te weten waarover het gaat.
Uw computer onthoud waar u op zoekt waarvan google inderdaad passende advertenties kan laten zien. Stel dat de webwinkel van dat artikel meerdere maten heeft voor verschillende prijzen, dan kijkt google niet verder dan het eerste artikel uit die lijst. Stel u zocht op een matras van 140x200 en via de webshop moet u bij dat artikel de juiste maat aangeven, dan laat google alleen de prijs zien van de kleinste maat die bovenaan de lijst staat.

Mohilda
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mar 2019 21:36

Re: Verkeerde prijs in pop-up advertentie

Ongelezen bericht door Mohilda »

Het gaat om een gazelle Panasonic accu die voor € 299 wordt aangeboden door 12go biking. Zie afbeelding.
Bijlagen
FE348D39-FD40-4D87-BC07-A9611E2C889C.jpeg
(104.73 KiB) 3081 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkeerde prijs in pop-up advertentie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja. Of je gelijk hebt of niet, is een kwestie van interpretatie en inschatting. Gezien je eigen zin "ik weet dat hij € 549,00 kost" wist je dat de prijs opvallend laag was. De andere zoekresultaten laten immers ook de prijs van om en nabij € 550,00 zien. Bovendien is, als ik zoek op deze accu, ook op de link naar 12go van Google direct te zien dat het een vanaf-prijs is, zie onderstaande copy/past. .
Gazelle Panasonic Accu | 12GO Biking
https://www.12gobiking.nl/gazelle-panasonic-accu

€ 299,00 tot € 749,00 - ‎Op voorraad
Daarom heeft u bij de Gazelle fietsen met een Panasonic voorwiel motor keuze uit vier verschillende accu's: Brons, Zilver, Goud of Platina. Ieder met z'n eigen, ...
Dus nee, ik geef je geen gelijk. Maar als je denkt dat je het wel hebt, moet je gaan procederen. Succes.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verkeerde prijs in pop-up advertentie

Ongelezen bericht door witte angora »

Mohilda schreef:
14 mar 2019 21:52
Alleen wordt er dus in de advertentie niet gesproken over een "vanaf"prijs. Die krijg je pas te zien als je de advertentie aanklikt en op de betr. website terecht komt.
Dus op de website stond het goed vermeld? Je bent enkel naar de website gelokt? Wat is het probleem dan? Je kon immers pas op de website je keuze maken, waarbij je alle relevante informatie had voordat je een keuze had.
Wie weet raad???
Wil je een lief antwoord of een eerlijk antwoord?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verkeerde prijs in pop-up advertentie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Deze misleidende werkwijze was mij ook al opgevallen en is gewoon staande praktijk bij Google.

Er zijn drie partijen met een belang. Jij als consument, de adverteerder en Google die betaald krijgt door de adverteerder. Google krijgt betaald en vindt het kennelijk prima dat adverteerders zo klanten misleiden.

Als je bijvoorbeeld een losse smartphone zoekt kom je als goedkoopste meestal bij Belsimpel uit. Dit bedrijf misleidt consumenten standaard en staat bovenaan. Als je doorklikt naar Belsimpel blijkt het geen los toestel te zijn maar een toestel met abo. Je wordt dus gefopt door Belsimpel. Klik je door op Belsimpel dan blijkt de losse prijs twee keer zo hoog te zijn. Google vindt dat prima want zij krijgen betaald voor het doorklikken naar Belsimpel.

Het is een oneerlijke handelspraktijk waar door de AFM niets tegen wordt gedaan.


Voorbeeld:

Geen 144+4,95= € 148,95 maar: €298 Twee keer zo veel dus.

https://www.google.com/shopping/product ... rmr:1,cs:1

Gesloten