Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op de doos stond een gewicht toen u het ontving en het pakket is gewogen toen het weer terug gestuurd werd. Dan is het aan u om het aannemelijk te maken dat het verschil in gewicht dat ene artikel is dat u gehouden hebt.
Wettelijke rechten zijn er zo niet, het is een geschil. U beweert iets terug gestuurd te hebben en de ontvangende partij zegt dat het niet ontvangen is. De verzender is verantwoordelijk en dus is het aan u om te bewijzen dat het vermiste kledingstuk wel in de retourkosten zat.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Beste antwoord
Gekozen door NeoDutchio

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

door NeoDutchio » 12 jan 2022 11:37

Op de doos stond een gewicht toen u het ontving en het pakket is gewogen toen het weer terug gestuurd werd. Dan is het aan u om het aannemelijk te maken dat het verschil in gewicht dat ene artikel is dat u gehouden hebt.
Wettelijke rechten zijn er zo niet, het is een geschil. U beweert iets terug gestuurd te hebben en de ontvangende partij zegt dat het niet ontvangen is. De verzender is verantwoordelijk en dus is het aan u om te bewijzen dat het vermiste kledingstuk wel in de retourkosten zat.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door witte angora »

martinebx schreef:
12 jan 2022 10:31
Ik heb een bestelling retour gestuurd aan een kleding webwinkel. Van de gehele bestelling heb ik één artikel gehouden en de andere artikelen teruggestuurd. De webwinkel beweert nu dat er nog één artikel mist (deze zou ik vergeten zijn te retourneren stellen zij). Ik weet echter 100% zeker dat ik dit artikel bij de retourzending heb gedaan.

[...]

Vanuit een klantvriendelijk perspectief vind ik het in ieder geval niet zo netjes om mij zo te beschuldigen...
Eerlijk gezegd zie ik geen beschuldiging. Enkel een constatering: er ontbreekt iets. Er wordt ook niet gesteld dat je het bewust hebt achtergehouden. Hoe moeten ze dit volgens jou dan anders communiceren als er inderdaad een artikel ontbreekt?

Het is jouw woord tegen dat van hen. Maar met de manier waarop je dit tegemoet treedt sta je wat mij betreft al met 1-0 achter.

Overigens: heb je bij het retour zenden wel aangegeven dat je één artikel hebt gehouden?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door alfatrion »

martinebx schreef:
12 jan 2022 10:31
Ik heb een bestelling retour gestuurd aan een kleding webwinkel. Van de gehele bestelling heb ik één artikel gehouden en de andere artikelen teruggestuurd. De webwinkel beweert nu dat er nog één artikel mist (deze zou ik vergeten zijn te retourneren stellen zij). Ik weet echter 100% zeker dat ik dit artikel bij de retourzending heb gedaan.
Heb je dit gedocumenteerd?

J. Deltoer
Berichten: 3033
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Volgens mij is er niets mis mee met de manier hoet TS communiceert hier. Het probleem wordt benoemt en er wordt zonder naam en toenaam advies gevraagd hoe dit het beste in het vat gegoten kan worden.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
12 jan 2022 13:05
Volgens mij is er niets mis mee met de manier hoet TS communiceert hier.
Jawel. Zij noemt het een beschuldiging. Dat is er mis.
Als elke keer dat twee partijen het met elkaar oneens zijn het een beschuldiging is wordt het een nogal onleefbare en onprettige wereld.
En TS komt met "de webwinkel geeft mij het gevoel dat ik het bewust achterhou". Hoe doen ze dit dan?

Advies vragen en vragen hoe het op te lossen is ook prima. Maar zoals bij elk (zakelijk) geschil, hou het bij de feiten. Laat gevoelens weg.

======
Hoe te bewijzen dat TS het wel heeft meegstuurd? Geen idee. De tip van NeoDutchio om te kijken naar de gewichten van beide zendingen lijkt me een goede start.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zullen we het anders gewoon over de inhoud hebben in plaats van over de vorm?

Ontopic: volgens mij heeft NeoDutchio al een heel aardige eerste stap omschreven. Wat je verder kunt, hangt af van wat je kunt bewijzen. Jij moet bewijzen dat je de bewuste kleding teruggestuurd hebt. Kun je dat niet, dan hang je.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wanneer de winkel is aangesloten bij Thuiswinkel org, dan kun je Thuiswinkel.org om bemiddeling vragen. Je geeft dan in elk geval een signaal af en wie weet komt er nog schot in de zaak.

Mentaal zou ik mijn verlies alvast nemen en voortaan elders kopen.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies voor advies. Verder is alles gezegd.

Chris Hodiamont
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2019 16:30

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door Chris Hodiamont »

Ik heb dat ook gehad, wat die mevrouw met dat kledingstuk had. Ik had dat met afslanktabletten, had alle teruggestuurd, en hun zeiden ook dat er een artikel ontbrak, na veel bellen en zogenaamd in hun magazijn kijken, maar er waren maar 2 doosjes van de drie teruggestuurd, maar ik moest de hele bestelling betalen. Dat waren de voorwaarden bij hun. Na een juridisch loket ingeschakeld te hebben, die hebben toen een pittige brief gestuurd. Nooit meer iets gehoord, ik kreeg dat gestuurd door Billink, due de betalingen deed. Billink heeft me verwijderd, m.a.w ik mag niks meer bij hun bestellen. Zoals die mevr ook, die proberen dat gewoon uit of je er in trapt, het zijn oplichters. Als ik haar was zou ik naar een juridisch loket gaan, als die dan een brief schrijven, hoort ze waarschijnlijk niks meer.

mnie
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2008 17:40

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door mnie »

Je hebt er helaas nu niets meer aan, maar ik fotografeer altijd de items die ik in de doos doe, plus de doos met verzendetiket. Maar ja, ook dan kunnen ze zeggen dat ze wat missen, maar misschien schelen de foto's toch.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

mnie schreef:
14 jan 2022 15:08
Je hebt er helaas nu niets meer aan, maar ik fotografeer altijd de items die ik in de doos doe, plus de doos met verzendetiket. Maar ja, ook dan kunnen ze zeggen dat ze wat missen, maar misschien schelen de foto's toch.
Volgende keer een filmpje maken van het deponeren van de retourstukken, het dichtplakken van de doos en het wegen van het pakje. Daarna laten wegen op het postkantoor en ook dat filmen.
Of: deze handelingen vermijden door naar een fysieke winkel te gaan, zodra deze weer open zijn - ze hebben heel hard klanten nodig.

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Is in het contract niet vermeld dat je dit VOLLEDIG moet terug sturen. Dit houdt dan natuurlijk niet een 1stuk apart. Een telefoontje had op voorhand kunnen gevraagd en/ of gezegd worden. Maar hoe ga je dit oplossen, daar heb ik ook direct geen idee van, over. :roll:

Hollandaise
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2022 13:25

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door Hollandaise »

Ik heb dit zelf ook een keer meegemaakt en het is heel vervelend. Ik begrijp heel goed dat je je in een hoek gedrukt voelt waar je helemaal niet wil zijn. Hoe moet je nu in vredesnaam aantonen dat je het artikel wel degelijk hebt teruggestuurd; dit is niet mogelijk. In mijn eigen geval was de webwinkel zo slim om het niet op de spits te drijven, en ik hoefde het artikel niet te betalen. In jouw geval zou ik een brief sturen naar de webwinkel, waarin je de situatie uitlegt en waarom je zeker weet dat je het artikel hebt teruggestuurd. Bijvoorbeeld omdat je altijd alle spullen bij elkaar houdt en natelt bij retourzending. Verder zou ik me erop beroepen dat je al x-jaar een goede klant bent die altijd op tijd de rekeningen betaalt. Als ze dan nog moeilijk doen, dan zijn ze niet klantvriendelijk en dom, want ze verliezen voor die 25 euro een trouwe klant. Dan zou ik er ook nooit meer iets kopen en een negatieve ervaring dreunt ook altijd nog door in je omgeving die dan ook denkt: laat maar.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Vele van de andere commentaren zijn van het principe: eigen schuld dikke bult, maar dan zou je nooit iets bij een webwinkel kunnen kopen!
Laatst gewijzigd door Hollandaise op 15 jan 2022 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat zijn je rechten als een webwinkel beweert dat een deel van de retour mist?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Noël Maesen schreef:
15 jan 2022 11:37
Is in het contract niet vermeld dat je dit VOLLEDIG moet terug sturen. Dit houdt dan natuurlijk niet een 1stuk apart.
Dat is én geen logische bepaling, én niet rechtsgeldig.

Gesloten