LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Maas2
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2021 13:01

Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Ongelezen bericht door Maas2 »

Eind januari kocht ik bij webwinkel shop4u2 een Sta Op Hulp Elektrisch voor 259 euro. We hebben het product onverzegeld ontvangen. Mijn vader heeft erop gezeten om te proberen, vond het te hard en wilde het niet. Diezelfde dag als dat het product ontvangen was, liet ik weten dat ik het product retour wilde zenden. Op de website van de webwinkel staat geen retouradres, dus ik vroeg via e-mail het adres voor retourzendingen (de procedure voor retourzendingen bij deze winkel). De webwinkel reageerde dat de Sta Op Hulp Elektrisch is uitgesloten van retourzendingen: “Helaas kunnen wij i.v.m. de hygiëneregels (zie onze voorwaarden) niet retour nemen, in deze voorwaarde staat duidelijk vermeld dat rug en of zitkussens niet geretourneerd kunnen worden.”

Ik heb gereageerd dat ik het hier niet mee eens was, omdat:
a) niet duidelijk vermeld staat dat dit elektrische product onder kussens valt ("speciale kussens" is een aparte categorie op de website waar de sta-op-hulp niet bij staat, noch staat in de beschrijving van de sta op hulp het ergens als "kussen" omschreven)
b) er geen direct huidcontact is, dus hygiënische redenen mij onterecht leken (het was ook niet verzegeld verzonden).

De webshop reageerde vervolgens met de reactie dat mensen incontinent zouden kunnen zijn. Verdere e-mailwisselingen leidde niet tot verandering van inzicht.Ik ben het dus niet met de webwinkel eens. Ik heb voor de aankoop de uitzonderingen van retourzendingen doorgenomen, maar de aard van de Sta-op-hulp is zo verschillend van wat werd beschreven onder uitzonderingen, dat ik geen probleem voorzag bij een eventuele retourzending. Daarnaast is überhaupt het vreemd dat dit product om hygiënische redenen niet zou worden teruggenomen: dan zouden bv alle stoelen en banken uitgezonderd zijn. Dat het product niet mag worden uitgesloten van het retourrecht is bevestigd door het juridisch loket, en door de groothandel waar shop4u2 dit blijkbaar heeft gekocht (stond op factuur).

Ik heb een officiële klacht ingediend bij de webshop, maar ze bleven maar verwijzen naar dezelfde algemene voorwaarden. Op hun website verwijzen ze naar www.geschilonline.com voor klachtenafhandeling, maar je komt dan op een dubieuze site terecht waar je verder niks mee kan (alleen een online reactieformulier dat niet werkt). Ze zijn niet aangesloten bij een andere geschillencommissie. Ze verwijzen ook nog naar ODR (Europese geschillenbeslechting), maar hier reageren ze ook niet op en ze reageren nu ook niet meer op mail. Zijn er nog andere mogelijkheden voor mij om te proberen? Gang naar de rechter is me, gezien het bedrag van 260 euro, afgeraden door het juridisch loket, maar ik baal ervan dat een bedrijf met dit soort gedrag gewoon wegkomt. 
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mar 2021 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Witregels toegevoegd door moderator

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt groot gelijk, dit valt absoluut niet onder de hygiene-uitzonderingen. Ik zou ze schriftelijk (digitaal en via aangetekende brief) in gebreke stellen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je zonder vertegenwoordiging naar de kantonrechter zou gaan, dan zou je dat zo'n €300,- kosten. De winkel kan in deze kosten volledig veroordeeld worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Ongelezen bericht door Moneyman »

theodorus.k schreef:
08 mar 2021 16:48
Dus je verliest 40 euro, tijd en energie.
Nope. Dat is pas het geval als je die kosten niet zou kunnen verhalen.

Maas2
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2021 13:01

Re: Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Ongelezen bericht door Maas2 »

Ja, ik heb ook overwogen om naar de rechter te stappen en dan de kosten te verhalen op de winkel. Maar zoals juridisch loket toen ook aangaf: je weet niet zeker of de rechter daarin meegaat.

In gebreke stellen: heeft dat al meteen gevolgen voor de winkel? Ik heb al wel een schriftelijke klacht gestuurd, maar dat is geloof ik niet hetzelfde?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt nooit 100% zekerheid, maar dit je staat wel heel sterk. Een kussen is gewoon geen product dat om wille van de hygiëne niet terug zonden zou kunnen worden.

Ingebrekestelling:
- schriftelijk (mail is ook schriftelijk)
- wat je wilt
- wanneer
- aansprakelijkheidstelling

Maar dat is hier niet juridisch noodzakelijk. Verzuim is in getreden door de weigering en/of de wet.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, die ingebrekestelling is juridisch niet meer noodzakelijk, het verzuim is immers al ingetreden. Ik zou 'm desondanks wél sturen, omdat het er blijk van geeft dat je het serieus neemt en niet bij laat zitten. Soms is dat net het zetjes om alsnog de zaken te regelen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou dat eerder een aanmaning noemen om misverstanden voor te zijn.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als niet specifiek bij het produkt vermeld staat dat het om een hygiene produkt gaat of dat je produkt niet uit de plastic verpakking mag halen hebben ze geen poot om op te staan....

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Webwinkel shop4u2 weigert retourzending

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan met hun contact op.

Verder kan ik je vertellen dat hun NIET lid zijn van een geschillencommissie, echter staat dit wel in hun algemene voorwaarden. Dat zegt iets over het bedrijf.

Gesloten