LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
anna_anna
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2018 17:08

Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door anna_anna »

Goedemiddag,

Afgelopen weken ben ik bezig geweest met een project waarbij ik kleding in diverse winkels heb gekocht. Een deel hiervan wil ik nu retourneren omdat dit niet is gebruikt. In één van de winkels (een grote keten), wordt nu door enkele verkopers gezegd dat ze kleding mogen weigeren terug te nemen. Ik breng enkel kleding terug die absoluut niet gebruikt is, waar alle kaartjes nog aanzitten, en die zo terug de winkel in kunnen. Ook staat op de bon dat ik 14 dagen de tijd heb om dingen terug te brengen. Mogen zij dit alsnog zomaar doen? Ik weet dat winkels niet verplicht zijn om dingen terug te nemen als je ze in een fysieke winkel hebt gekocht, maar is dit ook zo als op de bon staat aangegeven dat ongedragen producten binnen een bepaalde termijn terug kunnen?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door riddert »

Staat er werkelijk op de bon dat je de kleding retour mag brengen, of mag je ruilen binnen twee weken? Dat is wel een verschilletje.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ruilen zal wel mogelijk zijn binnen een zekere termijn. Maar gewoon de koop ongedaan maken en geld terug? Dat zal niet bedoeld zijn met de tekst op de bon. Wat niet betekent dat geld terug incidenteel (goede vaste klant) misschien, uitgesloten is. Als de winkel er echter lucht van krijgt dat u in wezen met voorbedachten rade handelt en eigenlijk kleding leent voor 'een project', waarvan u al van tevoren weet dat u ze weer terug gaat brengen, dan bent u vanzelfsprekend de laatste die voor een dergelijke coulance in aanmerking komt.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door witte angora »

anna_anna schreef:Goedemiddag,

Afgelopen weken ben ik bezig geweest met een project waarbij ik kleding in diverse winkels heb gekocht. Een deel hiervan wil ik nu retourneren omdat dit niet is gebruikt. In één van de winkels (een grote keten), wordt nu door enkele verkopers gezegd dat ze kleding mogen weigeren terug te nemen. Ik breng enkel kleding terug die absoluut niet gebruikt is, waar alle kaartjes nog aanzitten, en die zo terug de winkel in kunnen. Ook staat op de bon dat ik 14 dagen de tijd heb om dingen terug te brengen. Mogen zij dit alsnog zomaar doen? Ik weet dat winkels niet verplicht zijn om dingen terug te nemen als je ze in een fysieke winkel hebt gekocht, maar is dit ook zo als op de bon staat aangegeven dat ongedragen producten binnen een bepaalde termijn terug kunnen?
Een aantal weken is natuurlijk meer dan 14 dagen. Was je wel op tijd met terug brengen?

Verder sluit ik me bij de vorige schrijvers aan. 'Ongedragen' is wat anders dan 'ongebruikt'. En jij hebt ze zeker wel gebruikt. Om wat voor hoeveelheden gaat het? Dat mensen één kledingstuk terugbrengen omdat het niet past/staat, dat is volkomen begrijpelijk. Twee of drie kan ook nog wel. Maar als het om een flinke stapel gaat, en dan ook nog alles wat op de bon staat? Dan kan ik me indenken dat ze daar niet op zitten te wachten. Wat voor project is het? 'Zorg ervoor dat je concurrent niks kan verkopen omdat de winkel leeg is'?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

anna_anna schreef:Afgelopen weken ben ik bezig geweest met een project waarbij ik kleding in diverse winkels heb gekocht. Een deel hiervan wil ik nu retourneren omdat dit niet is gebruikt. In één van de winkels (een grote keten), wordt nu door enkele verkopers gezegd dat ze kleding mogen weigeren terug te nemen. Ik breng enkel kleding terug die absoluut niet gebruikt is, waar alle kaartjes nog aanzitten, en die zo terug de winkel in kunnen. Ook staat op de bon dat ik 14 dagen de tijd heb om dingen terug te brengen. Mogen zij dit alsnog zomaar doen? Ik weet dat winkels niet verplicht zijn om dingen terug te nemen als je ze in een fysieke winkel hebt gekocht, maar is dit ook zo als op de bon staat aangegeven dat ongedragen producten binnen een bepaalde termijn terug kunnen?
Nee, dat mogen ze niet doen. Ze moeten zich houden aan de toezegging die op de bon staan.

Erthanax
Berichten: 9683
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door Erthanax »

De vraag in de eerste reactie van riddert is dan ook: Wat staat er precies op de bon? Helaas is daarop geen antwoord gekomen.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
anna_anna schreef:Afgelopen weken ben ik bezig geweest met een project waarbij ik kleding in diverse winkels heb gekocht. Een deel hiervan wil ik nu retourneren omdat dit niet is gebruikt. In één van de winkels (een grote keten), wordt nu door enkele verkopers gezegd dat ze kleding mogen weigeren terug te nemen. Ik breng enkel kleding terug die absoluut niet gebruikt is, waar alle kaartjes nog aanzitten, en die zo terug de winkel in kunnen. Ook staat op de bon dat ik 14 dagen de tijd heb om dingen terug te brengen. Mogen zij dit alsnog zomaar doen? Ik weet dat winkels niet verplicht zijn om dingen terug te nemen als je ze in een fysieke winkel hebt gekocht, maar is dit ook zo als op de bon staat aangegeven dat ongedragen producten binnen een bepaalde termijn terug kunnen?
Nee, dat mogen ze niet doen. Ze moeten zich houden aan de toezegging die op de bon staan.
U weet niet wat er exact op de bon staat. Wat er wel bekend is dat er een tijd op staat van 14 dagen, dus als het weken geleden gekocht is zit je al over die 14 dagen.
Dus ja, ze moeten zich houden aan de afspraak, dus ze mogen het wel weigeren als de koper daar niet aan voldoet.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:Nee, dat mogen ze niet doen. Ze moeten zich houden aan de toezegging die op de bon staan.
Ze moeten zich inderdaad houden aan de toezegging die op de bon staat.
Of dat betekent dat je met stelligheid kunt beweren 'nee, dat mogen ze niet doen' hangt volgens mij af van wat er precies op de bon staat.

Ik weet dat niet.
Jij wel?

TS geeft daar geen duidelijkheid over. Ze gebruikt slechts een formulering die niet duidelijk maakt of het gaat om terug brengen in de zin van 'ruilen' of terug brengen in de zin van 'de koop ongedaan maken'.
(ik kan mij overigens niet voorstellen dat op de bon de formulering voorkomt in de trant van 'om dingen terug te brengen').

Een andere reden waarom je niet zonder meer kunt zeggen dat ze 'dat niet mogen doen', is dat niet duidelijk is of TS voldoet aan gestelde voorwaarden, 'binnen 14 dagen'. TS laat zich niet uit over de termijn waarbinnen ze probeerde zaken terug te brengen. Witte angora stipte dat al aan.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 15 mar 2018 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ruilen of tegoed bon geld voor particulieren in normale hoeveelheden.......

U is zakelijk bezig met grotere voorraden en dan mogen ze weigeren.
Vergeet vooral niet dat als ik vandaag 100 jeans bij de Zeeman zou halen om volgende weer terug te brengen ze geen ruimte in de winkel hebben..
Ook geen magazijn ruimte, en de lege dozen onder zijn weg gepleurd dus groot probleem voor deze vestiging!

Daarom is een zakelijke levering andere voorwaarden redelijk.
Je mag blij zijn met tegoed bon die beperkt houdbaar is, want bij terug nemen is er veel werk voor €0,00 omzet dus kosten zonder dat het iets opleverde....


Als dit wel zou mogen.... elk jaar je Saldo boven de €30.000,- belastingvrij spaargeld omzetten rond kerst en eerste week januari weer retour?
Ja, dat zou kunnen om belasting te ontduiken want ik moet geld opgeven, niet mijn kleding voorraad!
Laatst gewijzigd door Radar op 15 mar 2018 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende tekst verwijderd

stofzuigertje

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoe is deze kleding bewaard?

In mijn auto word iets sneller vochtig....
En de kringloop winkel zal kleding van Rokers weg pleuren wegens geur....
Die word vernietigd omdat de geur op deze kleding voor niet rokers ruikbaar is en dan de schone rest ook onverkoopbaar word.
De plaatselijke kringloop heeft dus voor kleding en stoffen op meubels een pleur maar weg beleid!

Net als de auto van roker minder inruilwaarde heeft, en op vele websites waar ze aangeboden worden dit erbij gezet word.
Op grote Duitse website word Roken / Niet Roken altijd aangegeven en de Rokers zijn altijd voordeliger in aankoop!

Daarom ruilen mits schoon, droog en geurvrij bewaard... en dus meer als kaartjes....
Bij passen personeel en soms op grond pleuren is kleding ook wel eens uitverkoop.
Daarom heeft een goede kleding winkel zeer schone vloeren!

Ook zal het uitmaken of je netjes opgevouwen Jeans of rommelig in doos gepleurd probeerde in te leveren!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het is mogelijk wel van belang om te weten om wat voor 'project' het hier gaat.
Het kan zijn dat de winkel (niettegenstaande voorwaarden gesteld op de bon) vermoedt dat er iets ongewoons aan de hand is ('een project') en dat dat hun opstelling mede bepaalt.
Hoeveel kledingstukken betreft het eigenlijk en hoeveel waren er oorspronkelijk aangeschaft?
Laatst gewijzigd door Radar op 15 mar 2018 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald offtopic bericht verwijderd

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:
alfatrion schreef:Nee, dat mogen ze niet doen. Ze moeten zich houden aan de toezegging die op de bon staan.
Ze moeten zich inderdaad houden aan de toezegging die op de bon staat.
Of dat betekent dat je met stelligheid kunt beweren 'nee, dat mogen ze niet doen' hangt volgens mij af van wat er precies op de bon staat.
De vraag is of een fysieke winkel verplicht is om kleding terug te nemen, als dit op de bon vermeld staat, en of ze dat dan toch mogen weigeren. Het antwoord op de eerste vraag is: ja, dat zijn ze verplicht; met als logisch gevolg dat het antwoord op de tweede vraag is: nee, dat mogen ze niet weigeren.
NeoDutchio schreef:U weet niet wat er exact op de bon staat. Wat er wel bekend is dat er een tijd op staat van 14 dagen, dus als het weken geleden gekocht is zit je al over die 14 dagen.
Als ik kleren op 4 maart 2018 hebt gekocht en 12 maart 2018 terug breng, dan heb ik de kleren drie weken terug gekocht. En als ik kleren op 29 december 2017 heb gekocht en deze op 3 januari 2018 terug brengt, dan heb ik de kleren vorig jaar gekocht.
tttlocke schreef:Ze gebruikt slechts een formulering die niet duidelijk maakt of het gaat om terug brengen in de zin van 'ruilen' of terug brengen in de zin van 'de koop ongedaan maken'.
In beide gevallen moet de winkel de kleren terugnemen. Ik verwacht verder dat als de winkel alleen de kleren wilde terugnemen, mits TS deze tegen andere kleren ruilen, dat de verkoper en TS hier een opmerking over had gemaakt. Ik acht het daarom waarschijnlijk en aannemelijk dat de winkel gewoon weigert, omdat het kan.

Ik ken overigens genoeg winkels waar op de bon staat ruilen en waar gevraagd wordt of je het geld terug wilt. Ik ken geen winkels waarbij dat niet zo is. Misschien dat door werkt in gewoonterecht, misschien ook niet.
tttlocke schreef:Een andere reden waarom je niet zonder meer kunt zeggen dat ze 'dat niet mogen doen', is dat niet duidelijk is of TS voldoet aan gestelde voorwaarden, 'binnen 14 dagen'.
Dat lees ik tussen de regels door. TS benoemt dit zo expliciet, dat ik in waarschijnlijk acht en aanneem dat TS binnen deze termijn zit.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door mahadma »

Bij een nu niet meer bestaande vogelse zaak kreeg je alleen binnen de retour termijn een tegoed/kado bon, stond bij de kassa vermeld.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door JvandeW »

Leo The Emperor schreef:Je ontneemt de winkelier de mogelijkheid om in de tussenliggende weken deze producten aan anderen te verkopen, maar verwacht wel gewoon na een aantal weken je geld terug omdat ze niet gedragen zijn. .
Als winkel een service bieden om gekochte producten te kunnen retourneren maar oh we als je gebruik gaat maken van de service..

Wat is dan het nut van zo'n service?

Feit is dat als op de bon vermeld staat dat de koper de tijd heeft om de aankopen terug te brengen en geld terug te ontvangen, de verkoper dit niet mag weigeren wanneer de koper dit binnen de gestelde termijn doet.

Of de TS heeft voldaan om binnen die termijn de aankopen terug te brengen, kan zij vast heel goed zelf bepalen. Dit maakt voor de vaststelling of het wel of niet mag, niet uit.
Dat niet genoemd wordt dat de kledingstukken buiten de gestelde termijn worden teruggebracht en dit ook niet als discussiepunt wordt aangevoerd in de TS, maakt het meer dan aannemelijk dat dit niet de reden voor weigering is.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 mar 2018 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaalde aanvallende/offtopic berichten verwijderd

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is zelfs zo dat door middel van mededelingen in de winkel het recht op ruilen/retour teniet gedaan kan worden. Bijvoorbeeld bij opruimingsartikelen. Dan kan er bij de voorwaarden staan dat ze niet terug gebracht mogen worden.

In zo'n geval kan er op de bon wel zoveel staan...

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Weigeren ongebruikt product terug te nemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat werd er precies gezegd in deze winkel tegen TS? Ik neem aan dat men niet alleen heeft gezegd geen kleding terug te nemen en dat men er wel een reden voor heeft gegeven. Dit kan variëren van 'het is al de 5e keer in 3 weken dat u hier kleding komt terug brengen, ergens houdt het op' tot 'helaas, wij nemen geen kleding retour'.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 mar 2018 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Herhalingen en reacties op eerder weggehaalde offtopic berichten verwijderd

Gesloten