LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Janenrenate
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2021 20:54

Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door Janenrenate »

Ik heb een trui besteld bij een webshop, heb een totaal andere trui toegestuurd gekregen. Ik heb formulier met herroepingsrecht ontvangen, maar moet hem op eigen kosten terugsturen, naar China nota bene. Dat zal minimaal de helft van de aankoopkosten zijn om het terug te sturen.
Ik heb toch recht om het kosteloos terug te sturen als het een fout van het bedrijf is?
Een malafide bedrijf vrees ik, maar hoe kan ik het beste mijn geld terug krijgen?
Rechtsbijstand zinvol om hiervoor in te schakelen? Of gaat dit via de mazen van de wet?

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Ik denk dat de trui van Aly of Wish is of zo, kost natuurlijk bijna niets. Houden en je verlies nemen.
In Nederland verkopen ze ook hele mooie truien en terug sturen als het niet bevalt is een stuk simpeler...
Ik wilde het toch ook eens uit proberen..
Iets besteld bij Wish en Aly.... Wish een mooie deken van 40,00 euro en Aly lukte niet eens. De deken was zo tegen gevallen om het nooit meer te doen. En ik zal het ook nooit meer doen. Ik heb mijn verlies genomen.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Laat mij raden, een geweldige aanbieding op Facebook en blind besteld. Geen KVK vermelding of een neppe. Adres, als het er al staat, zal een woonhuis zijn. Zit ik er ver naast?

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door henk51 »

Als het u al zal lukken om de trui retour gestuurd te krijgen zal het retour bedrag slechts een fractie zijn dan wat u heeft betaald op de webshop.Waarschijnlijk zijn de retour kosten meer dan de retour waarde. En waar denkt u dat de refund heen zal gaan niet naar uw
rekening waarschijnlijk maar naar rekening dropshipper want die is de koper met uw verzend adres.
Neem zoals alle duizenden anderen die iets kopen via facebook uw verlies.

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wettelijk gezien is de retourzending voor eigen kosten. Enkele (grote) webshops bieden gratis retour als service aan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door scontra »

[b schreef:Jan[/b]enrenate post_id=2810310 time=1612814561 user_id=420259]
Ik heb een trui besteld bij een webshop,
Wie is er zo dom geweest om zomaar, waarschijnlijk zonder enige controle, een trui te bestellen, JAN of RENATE ? :oops:
De besteller komt van de "koude kermis" thuis en heeft niet eens een warme trui om zich op te warmen.

Retourneren heeft (zeer waarschijnlijk) geen zin, zeker niet al u de kosten zelf moet dragen. De kans is zeer groot dat u nooit en te nimmer uw geld terug krijgt en daarbij nog eens opgeteld de retourkosten en de geretourneerde trui , wordt een driedubbel verlies.
Uw RB zal in deze niets voor u doen, want de kosten in het geheel zijn het zout in de pap nog niet waard.

Jammer, maar helaas Jan en/of Renate !

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Seinhuis schreef:
09 feb 2021 13:39
Wettelijk gezien is de retourzending voor eigen kosten. Enkele (grote) webshops bieden gratis retour als service aan.
Wettelijk gezien heeft TS recht op wat er besteld is. En mocht er iets anders geleverd worden, dan moet dat kosteloos opgelost worden.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door Dirkie »

NeoDutchio schreef:
09 feb 2021 14:16
Seinhuis schreef:
09 feb 2021 13:39
Wettelijk gezien is de retourzending voor eigen kosten. Enkele (grote) webshops bieden gratis retour als service aan.
Wettelijk gezien heeft TS recht op wat er besteld is. En mocht er iets anders geleverd worden, dan moet dat kosteloos opgelost worden.
Als de webshop in Nederland zit klopt dit. Maar als deze in China zit gelden denk ik andere regels...

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dirkie schreef:
11 feb 2021 14:02
NeoDutchio schreef:
09 feb 2021 14:16
Seinhuis schreef:
09 feb 2021 13:39
Wettelijk gezien is de retourzending voor eigen kosten. Enkele (grote) webshops bieden gratis retour als service aan.
Wettelijk gezien heeft TS recht op wat er besteld is. En mocht er iets anders geleverd worden, dan moet dat kosteloos opgelost worden.
Als de webshop in Nederland zit klopt dit. Maar als deze in China zit gelden denk ik andere regels...
Dan nog hoor je te krijgen wat je besteld hebt. Echter ga je geen zaak starten voor een verkoper in China. De kosten wegen immers niet op tegen de waarde.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door Aygulf »

NeoDutchio schreef:
09 feb 2021 14:16
Seinhuis schreef:
09 feb 2021 13:39
Wettelijk gezien is de retourzending voor eigen kosten. Enkele (grote) webshops bieden gratis retour als service aan.
Wettelijk gezien heeft TS recht op wat er besteld is. En mocht er iets anders geleverd worden, dan moet dat kosteloos opgelost worden.
Niet waar. Wanneer u een bestelling plaatst, zult u in de algemene voorwaarden moeten kijken bij wie u de order plaatst. Dat zal veelal een Chinees bedrijf zijn. Deze bedrijven hoeven niet te voldoen aan de Europese e-commerce wetgeving. Dit in tegenstelling tot uw aankopen bij Nederlandse of Europese webshops.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door grun »

Aygulf schreef:
11 feb 2021 16:48
Dat zal veelal een Chinees bedrijf zijn. Deze bedrijven hoeven niet te voldoen aan de Europese e-commerce wetgeving.
Daar komt binnenkort verandering in, het bekende Chinese platform Aliexpress gaat zich conformeren aan Europese wetgeving.
https://tweakers.net/nieuws/177954/alie ... ingen.html
Laatst gewijzigd door grun op 11 feb 2021 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Aygulf schreef:
11 feb 2021 16:48
NeoDutchio schreef:
09 feb 2021 14:16
Seinhuis schreef:
09 feb 2021 13:39
Wettelijk gezien is de retourzending voor eigen kosten. Enkele (grote) webshops bieden gratis retour als service aan.
Wettelijk gezien heeft TS recht op wat er besteld is. En mocht er iets anders geleverd worden, dan moet dat kosteloos opgelost worden.
Niet waar. Wanneer u een bestelling plaatst, zult u in de algemene voorwaarden moeten kijken bij wie u de order plaatst. Dat zal veelal een Chinees bedrijf zijn. Deze bedrijven hoeven niet te voldoen aan de Europese e-commerce wetgeving. Dit in tegenstelling tot uw aankopen bij Nederlandse of Europese webshops.
Dus als je iets in China besteld mag je iets anders ontvangen dan je besteld hebt? Die logica ontgaat mij in het geheel.

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
11 feb 2021 17:12
Aygulf schreef:
11 feb 2021 16:48
NeoDutchio schreef:
09 feb 2021 14:16


Wettelijk gezien heeft TS recht op wat er besteld is. En mocht er iets anders geleverd worden, dan moet dat kosteloos opgelost worden.
Niet waar. Wanneer u een bestelling plaatst, zult u in de algemene voorwaarden moeten kijken bij wie u de order plaatst. Dat zal veelal een Chinees bedrijf zijn. Deze bedrijven hoeven niet te voldoen aan de Europese e-commerce wetgeving. Dit in tegenstelling tot uw aankopen bij Nederlandse of Europese webshops.
Dus als je iets in China besteld mag je iets anders ontvangen dan je besteld hebt? Die logica ontgaat mij in het geheel.
Dat is overduidelijk niet wat er gezegd wordt.

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

NeoDutchio schreef:
09 feb 2021 14:16
Seinhuis schreef:
09 feb 2021 13:39
Wettelijk gezien is de retourzending voor eigen kosten. Enkele (grote) webshops bieden gratis retour als service aan.
Wettelijk gezien heeft TS recht op wat er besteld is. En mocht er iets anders geleverd worden, dan moet dat kosteloos opgelost worden.
Wettelijk gezien waarschijnlijk wel maar praktisch is dit een volkomen nutteloze opmerking die mensen alleen maar op het verkeerde been zet. Hobby?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

DeZevendeHenk schreef:
11 feb 2021 22:28
NeoDutchio schreef:
09 feb 2021 14:16
Seinhuis schreef:
09 feb 2021 13:39
Wettelijk gezien is de retourzending voor eigen kosten. Enkele (grote) webshops bieden gratis retour als service aan.
Wettelijk gezien heeft TS recht op wat er besteld is. En mocht er iets anders geleverd worden, dan moet dat kosteloos opgelost worden.
Wettelijk gezien waarschijnlijk wel maar praktisch is dit een volkomen nutteloze opmerking die mensen alleen maar op het verkeerde been zet. Hobby?
Daar waar de nutteloosheid begon was de opmerking van Seinhuis dat retouren altijd voor eigen rekening komt. Het gaat hier niet om een retour, maar om een verkeerd geleverd artikel. En ongeacht waar de webshop zit, je hoort te ontvangen wat er besteld is. Vreemd genoeg ziet Dirkie dat anders, die vermeld dat een Chinees bedrijf wel iets anders zou mogen opsturen als wat besteld is.
Maar, zoals ik ook al vermelde, het loont niet om een zaak te gaan starten mocht het een Chinese webshop zijn. En of dat echt zo is weet enkel TS.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door Aygulf »

NeoDutchio schreef:
11 feb 2021 17:12
Aygulf schreef:
11 feb 2021 16:48
NeoDutchio schreef:
09 feb 2021 14:16


Wettelijk gezien heeft TS recht op wat er besteld is. En mocht er iets anders geleverd worden, dan moet dat kosteloos opgelost worden.
Niet waar. Wanneer u een bestelling plaatst, zult u in de algemene voorwaarden moeten kijken bij wie u de order plaatst. Dat zal veelal een Chinees bedrijf zijn. Deze bedrijven hoeven niet te voldoen aan de Europese e-commerce wetgeving. Dit in tegenstelling tot uw aankopen bij Nederlandse of Europese webshops.
Dus als je iets in China besteld mag je iets anders ontvangen dan je besteld hebt? Die logica ontgaat mij in het geheel.
Het gaat niet om logica maar om wettelijke regels. Je kunt het artikel altijd terugsturen als het tegenvalt, niet volgens verwachting is e.d. (op eigen kosten zoals in de voorwaarden staat) en ontvangt dan je geld terug. Lange weg (immers naar China sturen) maar het werkt wel. In Mei komt hier trouwens verandering in. AliExpress heeft voorwaarden aangepast aan Europese regelgeving. Dit betekent echter niet dat andere Chinese bedrijven dit ook automatisch zullen doen. Zo logisch zit het dus in elkaar.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Aygulf schreef:
13 feb 2021 09:18
Het gaat niet om logica maar om wettelijke regels. Je kunt het artikel altijd terugsturen als het tegenvalt, niet volgens verwachting is e.d. (op eigen kosten zoals in de voorwaarden staat) en ontvangt dan je geld terug. Lange weg (immers naar China sturen) maar het werkt wel. In Mei komt hier trouwens verandering in. AliExpress heeft voorwaarden aangepast aan Europese regelgeving. Dit betekent echter niet dat andere Chinese bedrijven dit ook automatisch zullen doen. Zo logisch zit het dus in elkaar.
Als iets tegenvalt kan je inderdaad in Nederland en Europa gebruik maken van je herroepingsrecht. Maar als je iets ontvangen hebt wat niet is wat je besteld hebt, dan heb je niets met het herroepingsrecht te maken.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Janenrenate schreef:
08 feb 2021 21:02
Ik heb een trui besteld bij een webshop, heb een totaal andere trui toegestuurd gekregen. Ik heb formulier met herroepingsrecht ontvangen, maar moet hem op eigen kosten terugsturen, naar China nota bene. Dat zal minimaal de helft van de aankoopkosten zijn om het terug te sturen.
Ik heb toch recht om het kosteloos terug te sturen als het een fout van het bedrijf is? Tja , ongelofelijk dat er nog steeds mensen die denken dat het daar verderop het zelfde gaat als bij ons in Europa . Beetje naïef he ! Wetten zijn in China totaal anders ! Maar waarom zou je een trui bestellen in China als het hier ook kan ? Niet zo op je portemonnee zitten zou ik zeggen ! Maar nog wat anders . Per januari 2021 mag je ook nog eens Invoerrechten betalen aan de deur ! Maar ik heb zo het vermoeden , gezien jou verhaal , dat je dat ook niet weet . Succes !
Een malafide bedrijf vrees ik, maar hoe kan ik het beste mijn geld terug krijgen?
Rechtsbijstand zinvol om hiervoor in te schakelen? Of gaat dit via de mazen van de wet?

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Rechten en plichten zijn daar anders dan in de EU ! Probeer een Chinees nou maar eens te vertellen dat je recht heb ergens op . Mens , hij begrijpt je wel maar lacht je gewoon in je gezicht uit ! Succes !

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Webshop: kosteloos terugsturen naar China?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

lubeckdave schreef:
14 feb 2021 12:41
Rechten en plichten zijn daar anders dan in de EU ! Probeer een Chinees nou maar eens te vertellen dat je recht heb ergens op . Mens , hij begrijpt je wel maar lacht je gewoon in je gezicht uit ! Succes !
Recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende zaken. Aangezien u die door elkaar haalt laat blijken dat u er zelf niets van snapt.

Gesloten