LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC spaarplan ervaringen

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Joopp
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2007 18:29

ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door Joopp »

Ook ik heb sinds 1-1-94 een spaarplan van 50 gulden (nu +/- 22 euro per maand) Ik moest regelmatig de afkoopwaarde weten voor mijn uitkeringsinstantie en het viel mij op dat de afkoopwaarde erg laag was. Ok, de kosten/provisie gingen er van af en dan hou je weinig over. Toch krijg ik ieder jaar een brief dat het meestal (op een paar jaar na) een goed beleggingsjaar is geweest. Verder wordt je nooit op de hoogte gehouden van jouw "vermogensgroei". Er zijn er al veel in mijn buurt die het afgekocht hebben. Mijn pa zei, hou het maar want met afkopen bereik je toch ook niks. Dus hou ik het maar... Verder heb ik Amev wel eens gebeld en die kwamen met een lulverhaaltje dat het ene jaar goed is en het andere jaar wat minder... Heb me bij stichting woekerpolisclaim aangesloten... (heb daar ook zo mijn twijfels over..)

Ik denk dat alle instellingen die deze producten verkopen of verkocht hebben nu wel kunnen inpakken. Het vertrouwen van de massa in de grootbanken is tot een nulpunt gedaalt. Ik ga nog een paar jaar meedoen en dan beleg ik het wel in mijn eigen business.

Geen positive ervaring dus.

thoompy
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 nov 2003 22:06

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door thoompy »

Beste man

Ik heb het zelfde ook in 1994 afgesloten voor mijn zoontje hij zou lopen tot dat hij 16 is .
Maar inderdaad als je hem wil leggen schrik je je rot .........
ik heb ook 50 euro per maand ......
Ik heb wel aangemeld kijken wat er gaat gebeuren :oops:

Zomaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jan 2007 13:05

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door Zomaar »

Ook ik heb voor mijn dochter in 1995 een ABC spaarplan afgesloten. Ik ben erg bezorgd maar vooral teleurgesteld in de tussen persoon. Destijds gaf ik aan om te willen sparen voor mijn dochter en voor mijn man en ik, niets wetend zitten wij nu aan deze onzin vast. Wij zelf hebben ieder een beleggingsmix bij Aegon. Na jaren kwam ik erachter dat wij aan deze onzin vast zitten. Ik heb inmiddels alle verzekeringen weggehaald bij deze tussenpersoon....Daar gaan je welverdiende centen naar de verzekeraars. Als ik deze plannen wil stoppen, wat zijn de gevolgen? Kan mij hier iemand een antwoord op geven?
Ze lopen alle drie in 2010 af......Krijg ik in ieder geval mijn inleg nog terug?

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door RalphL »

Tip: Ga eens lezen op:
Overzicht forums/Banken/ABC Spaarplan

Zomaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jan 2007 13:05

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door Zomaar »

Is er iemand die de polis al heeft afgemaakt en er winst uit heeft gehaald?

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door particulier »

De Stichting Woekerpolis Claim onderneemt actie tegen Fortis ASR, voorheen AMEV m.b.t. het Variabel Investerings Plan. In een nieuwsbericht hebben ze ook aangegeven het ABC Spaarplan van AMEV te onderzoeken.

vdW
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:55

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door vdW »

Ook ik trapte in die mooi voorspiegelingen van de toenmalige bank VSB, later Fortis. Ik wilde wat extra's sparen voor na mijn pensionering en vroeg om een 10 of 15 jarige spaarregeling die wat meer opzou brengen dan de gebruikelijke rentepercentages. Dus werd er voor mijn vrouw en mij het ABC spaarplan voorgelegd dat in guldens na 15 jaar per persoon zo'n 35.000 gulden zou opleveren als gemiddelde. Laag zou 30.000 zijn en hoog meer dan 35.000! Mijn spaarplan gaat volgens de jaarlijkse uitdraai van Fortis slechts ietsje meer zijn dan mijn totale inleg! Omgerekend 25.000 gulden! Mijn vrouw heeft een ander type spaarplan en zij hoort alleen van Fortis dat die wederom b.v. 16% winst hebben gemaakt op de beurs. Hoeveel mijn vrouw nu heeft opgespaard is volledig onbekend. Ik heb Fortis hierover een bericht gestuurd en kreeg als antwoord dat deze kwestie nu zo ingewikkeld was dat er geen antwoord mogelijk was! Ik heb mij ook aangesloten bij Woekerpolis en hoop dat er uiteindelijk gerechtigheid voor de gedupeerden zal zijn. Dit is een ware mafia terreur ! Na 15 jaar hetzelfde terugkrijgen wat je gespaard hebt! Het gaat de laatste jaren weer enorm goed op de beurzen dus dat verhaaltje dat het slecht gaat op de kapitaalmarkt en beurzen gaat niet op! Fortis wordt gewoon rijk over de ruggen van onnozele spaarders!

Roeieber
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 nov 2005 00:20

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door Roeieber »

Ik heb sinds 1993 een ABC-spaarplan van toen 25gulden per maand (was toen pas 13, ouders meegetekend) op de polis gaat men uit van een opbrengst van 6400 gulden (8% per jaar). Heb net gebeld met mijn tussenpersoon ivm het dubbel afschrijven deze maand. Zij gaf me toen de huidige afkoopwaarde €2070, dus net mijn inleg. Het goede nieuws er komt nog ca. €100 bij en ik heb nog 1,5 jaar te gaan! Totaal rendement nog geen €10 per jaar. "Ja", zei ze, "het is de laatste jaren slecht geweest." dat is al jaren geleden en de AEX stond op 125 in 1993 en nu op 500. Ta, zal wel aan mij liggen.

vdW
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:55

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door vdW »

Hallo Roeieber,
Ik heb mij aangesloten bij de woekerpolis groep voor 25 euro p/p en hoop via hen een wat draaglijker uitkering te kunnen bemachtigen. Het is inderdaad zo dat als het even wat minder gaat op de beurzen dan kost het ONS ons geld! Wat doen die smeerlappen? Met ONS geld gaan ze de beurs op en verdienen er normaal gesproken dik op. Wij krijgen dan ook wat kruimels. Gaat het slecht, dan moet je daar zwaar voor boeten terwijl ZIJ diegenen zijn die er alleen de vruchten van plukken. Verder hebben ze de boel belazerd door in het begin alle kosten , zeg maar dubbele kosten! , aan ons, de spaarders in rekening te brengen zodat de spaarder nauwelijks iets spaart. Je betaalt alleen de kosten voor HUN speculaties op de beurzen. Ik vertrouw geen bank meer! Die lui behoren achter de tralies wegens oplichting!
Mvg,

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door marpet »

Volgens mij worden twee dingen door elkaar gehaald. Het werkelijk uit te keren bedrag bij het einde van de looptijd of het uit te keren bedrag bij tussentijdse beëindiging. Als je tussentijds beëindigt, heb je volgens mij geen of nauwelijks winst. Ge je door tot het einde van de looptijd, dan heb je wel degelijk winst. Onze polis is eind 2006 afgelopen en wordt medio mei uitgekeerd. Inleg 100 gulden per maand. Na 15 jaar wordt uitgegaan van een voorlopige uitkering 11.748,97 euro. Dus tel uit je winst.

vdW
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:55

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door vdW »

Ik heb het niet over tussentijdse beëindiging maar gewoon na 15 jaar sparen een uitkering. Vorig jaar maart ontving ik het laatste bericht van Fortis met de verwachting wat het eindbedrag na 15 jaar zou worden. Dit zou dan zijn: 10.260 bij 7,9% rendement ; 8856 bij 4% rendement en 7935 bij 0% rendement. Ja, tel uit je winst! Voorspeld was: laag f 30.000 , normaal f 35.000 en hoog > f 35.000 . Met 10.260 euro kom ik daar natuurlijk bij lange na niet aan want zelfs met de laagste verwachting zou dit zo'n 13.600 euro moeten zijn! De huidige stand van zaken na 12 jaar sparen is dat er een rendement is van 5,72%.

Nu de feiten: 15 jaar gespaard met f 100 p/m= 45,38 euro. 12x45,38=544,56 p/j. Na 15 jaar 15x544,56= 8168 euro! Bij 0% rendement krijg ik zelfs minder terug dan mijn inleg! Maximaal 10.260 hetgeen ook ver beneden de prognose is bij aangaan van de spaarregeling. ( Heb ik zwart op wit!)
@ Marpet:Dat u waarschijnlijk 11.748 euro zal gaan ontvangen is vrij hoog vergeleken met mijn verwachte uitkering in 2009!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Er zijn op dit forum al eens reacties over dit spaarplan geweest.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=24133

Monique_Nino
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 dec 2005 22:08

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door Monique_Nino »

8) 15 mei heb ik mijn uitbetaling.....

wat het opleverd? niet veel, je kan het beter elke maand op een spaarrekening storten :?

Dan krijg je zeker meer voor je geld terug

maar goed, de eerste word uitbetaald (vanaf 1986)
De tweede komt in 2009 , dat is aanzienlijk meer dan die nu uitbetaald, maar is een leuke spaarpot.

Maar nogmaals inleggen daar? nee , echt niet!

Ook_Handelaar
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2004 20:00

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door Ook_Handelaar »

De tweede komt in 2009 , dat is aanzienlijk meer dan die nu uitbetaald, maar is een leuke spaarpot.
Het is nog maar helemaal afwachten wat de koers is per 2009.

Het kan inderdaad een leuke spaarpot zijn, maar evengoed verlies opleveren. Kort voor afloopdatum één vliegtuig in een flat (niet te hopen) en u staat dik in de min.....

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door marpet »

Mij uitbetaling is ook in de week van 15 mei. Wij weten in ieder geval dat wij meer krijgen dan de inleg. Er loopt er nog een tot 2014. Wat die doet, geen idee. Interesseert mij ook niet echt, ik merk het wel. Wel weet ik dat ik niet meer zo'n plan zou afsluiten. Voortaan maar weer gewoon sparen. Ach, een ervaring rijker en een illusie armer. Zo zie ik het. En het zijn geen bedragen om je een buil te vallen (45 euro per maand).

vdW
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:55

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door vdW »

Ach, een ervaring rijker en een illusie armer. Zo zie ik het. En het zijn geen bedragen om je een buil te vallen (45 euro per maand).
Het is voor een aantal mensen geen groot probleem, maar het gaat er om dat je besodemieterd wordt door banken die miljarden verdienen PER JAAR! Ik gun die oplichters dat niet. Al is het 1 euro! Als je mooie aanlokkende voorspellingen doet en op die manier mensen "wijsmaakt"dat je beter middels een ABC spaarplan kan sparen dan op een gewone spaarrekening dan moet je je beloften waar maken. Nu blijkt dat enorm veel kosten door ONS worden betaald en dát heeft men er nooit bij verteld! Na 15 jaar sparen op een gewone rekening heb je veel meer dan nu. Ik voel mij bestolen en besodemieterd! Dit is oplichting middels valse voorlichting! Moeten wij ALLES pikken van die bankiers? Kom nou! Op de barricaden! :twisted:

Gr,

$ir€
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:49

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door $ir€ »

Pffff....mensen, niet zo klagen... :roll:

Het is ook altijd hetzelfde liedje. Als mensen al even denken dat ze er financieel beter van kunnen worden dan horen ze alleen wat ze willen horen. Tussenpersonen en adviseurs (Of liever gezegd: verkopers in het algemeen) spelen hier gewoon gretig op in. Big Business omdat iedereen meer geld wil verdienen en dus iedereen erin trapt.

Bij het aangaan van zo'n product gewoon goed alle lettertjes lezen. Tis toch inmiddels wel algemeen bekend dat er met zulke premies belegd wordt? Zelfs met je pensioenpremie wordt belegd! In de financiele wereld is wat mij betreft alles gewoon één pot nat, dus Amev (Fortis ASR) is lang niet de enige die hier de consument te slim af is.

Nog een tipje voor alle ABC-spaarplanhouders: is de spaarplan vóór september 1999 afgesloten dan komt het geld belastingvrij vrij. Let er trouwens ook op welke clausule je hebt afgesloten: A B of C, daar zat volgens mij ook nog verschil in.

Iemand zei eerder dat ie het geld gewoon op de spaarrekening had kunnen laten, nou... daar geloof ik echt niet in. De rente is de afgelopen 10 jaar alleen maar gezakt.

Mijn ABC loopt nog 5 jaar, ik maak me in de tussentijd echt geen zorgen over hoe deze "belegging" loopt. Het rendement ervan zal toch wel boven die 2 % van mijn gewone spaarrekening uitkomen???

:wink:

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door marpet »

Hij heeft uitgekeerd. Per maand inleg 45 euro, 15 jaar: 12.550 euro. De opmerkingen dat als je het op een spaarrekening gezet had, zijn onzin. Ik spaarde elke maand 45 euro, dus begonnen met niets. Ja, wel als ik 10.000 euro op een spaarrekening had weggezet en 15 jaar had laten staan. Maar je moet uitgaan van niets. Ik voel mij in ieder geval niet bekocht.

gertkauw
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2007 20:01

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door gertkauw »

ook ik heb vandaag mijn rekening bijgevuld gekregen.Iedere maand 100 gulden = € 45.38 gestort 15 jaar lang.
Ontvangen € 10845.44 min € 8168.04(inleg) = € 2677.40

Marco66
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2007 14:39

Re: ABC spaarplan ervaringen

Ongelezen bericht door Marco66 »

Ik had Spaarplan12 van 1992-2004. Inleg: 100 gulden/maand.
Totale inleg 12*12*100=f 14.400 of €6.534
Oprengst: € 7.940. Het resultaat is erg SLECHT.
Vergelijkbaar met Sparen: rente van 2,6 %/jaar.
Daarnaast is Sparen flexibeler is tov ABC-spaarplan.
Elk jaar krijg ik een ABC-folder met o.a. een belegingreusltaaat van xx%, helaaas, de relatie met eindresultaat klopt NIET.
Kortom een slecht product.

Gesloten