LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Ik ben het bezit van een ABN AMRO meegroeihypotheek die ik destijds in 1999 heb afgesloten. Waarom deze hypotheek meegroiei heet is mij niet duidelijk omdat uit het overzicht blijkt dat ik jaarlijks meer betaal aan premies dan er wordt ingelegd. De polis verteert op deze manier lekker zodat ik naar verwachting € 120.000,- achterblijf op het doelvermogen. Kennelijk zit ABN AMRO ook wel dat er iets fout is gegaan aangezien bij het overzicht een brief zat waarin zij in een nader gesprek in willen gaan op de ontstane situatie. Graag wil ik in contact komen met andere bezitters van dit wanproduct zodat we ervaringen kunnen delen. Ik ben zeer benieuwd wat anderen in het ' correctigesprek' te horen hebben gekregen. Graag reactie...!

Ron

Buttonr
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 feb 2007 12:22

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Buttonr »

Ik heb eenzelfde hypotheek. Gestart in maart 2007. Gezien de huidige looptijd voor mij geen reden tot paniek. Echter, ik heb mij ook nog niet ingelezen wat betreft de woekerpolissen. Zodra ik dit heb gedaan zal ik je dit laten weten.

Don Quichotte
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2007 18:27

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Don Quichotte »

Ron, ik ben in bezit van dezelfde meegroei hypotheek, toevallig ook afgesloten in 1999. Geprognotiseerd Doelkapitaal in 1999 van € 227.000 en op basis van de huidige stand van zaken zal dit op € 108.500 uitkomen. Dus ook € 119.000 ingeleverd op het eindkapitaal, ofwel In de afgelopen 9 jaar ben ik dus gemiddeld PER JAAR zo'n € 13.000 ingeteerd op het eindvermogen. ( Meegroeien .... ?)
Van een correctie gesprek is mij niets bekend .. hou mij op de hoogte. Hoe kan ik je bereiken ?

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Mijn e-mail adres is: [email protected]

Lucille
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jul 2007 18:08

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Lucille »

Is deze meegroeihypotheek gedeeltelijk spaar, beleg of 100% een spaarhypotheek?

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

:ucille: De meegroeihypotheek is 100% een beleggingshypotheek.....

Erkend Adviseur
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 aug 2007 14:31

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Er zijn een aantal zaken die van belang zijn bij jullie polissen. Ze zijn afgesloten in 1999 toen de beurzen nog goede resultaten lieten zien.

Echter, na 2001 ging het niet zo goed meer. De berekeningen zijn indertijd gemaakt op zeer goede beleggingsresultaten (inderdaad uit het verleden), de prognose in de huidige overzichten op de resultaten uit het verleden met een paar hele slechte jaren. Het verleden wordt nu ook bepaald door de afgelopen 20 jaar, voorheen was dat minder nauwkeurig omschreven. Als het fonds nog geen 20 jaar actief is, moeten de rendementen uit het verleden worden aangevuld met een vast rendement dat door de AFM is bepaald.

Als de resultaten de komende jaren weer beter worden, zal de prognose ook weer stijgen.

Het tweede waar je mee zit, is dat de kosten relatief hoog zijn. Dit heeft ook een effect op de prognose en op de opbouw. Door een slechte opbouw in het begin blijft de premie voor de overlijdensrisicoverzekering ook hoger dan gepland, waardoor de opbouw nog verder achterblijft.

Ga inderdaad het gesprek aan en plaats hier je bevindingen.

XB
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2008 10:24

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door XB »

Dus de Meegroei hypotheek is altyd... 100% een beleggingshypotheek ook al heb je 100% op spaar?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, hangt dan ook weer af van hoe je 'beleggingshypotheek' definieert... Het is immers ook maar een naam. Interessantes is waarom je zou willen weten of het een 'beleggingshypotheek' is of niet?

De meegroeihypotheek is in elk geval een hypotheek waaraan een verzekering hangt voor de opbouw van een kapitaal voor de aflossing van de schuld, en binnen deze polis heb je de mogelijkheid om (naast het gewone sparen) het kapitaal voor de aflossing bijeen te krijgen met beleggen.

Dus omdat de mogelijkheid tot beleggen er is, kun je zeggen dat het een 'beleggingshypotheek' is.

XB
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2008 10:24

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door XB »

Hoi Kweenie,

Ik vraag dit ivm of ik nu ook last heb van de "woeker polis" als ik dus 100% spaar binnen die meegroei hypotheek. Maw ben ik nu ook een groot deel van mn inleg geld kwijt aan de "kosten" van de bank omdat je spaart dmw die verzekering

alvast bedankt!

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Hoe de spaarvariant werkt binnen de meegroeihypotheek weet ik niet. Bij de beleggingsvariant is bij veel klanten een premiedepot gekoppeld van waaruit de premie voor de beleggingsverzekering wordt betaald. Vaak via een 'hoog laag' constructie waarbij in de eerste jaren veel premie wordt betaald daarna minder en vervolgens niets meer. Het gevolg is wel dat de premie voor de overlijdensrisico uit het belegde kapitaal moet komen waardoor op het belegde kapitaal wordt ingeteerd. De polis groei niet meer maar kwijnt weg. Op die manier kan je nooit aan het doelvermogen komen ongeacht wat de beurs doet. Waar het mij om gaat is dat de ABN AMRO in zijn jaaroverzicht claimt dat 100% van de premie wordt belegd. Over de premie voor de overlijdensverzekeing wordt HELEMAAL NIETS gezegd. Dat is je reinste misleiding. Als ze dat wel hadden gedaan dan had ik direct aan de bel getroken. Pas uit het 'commissie Ruiter' overzicht blijkt hoe je jarenlang op het verkeerde been bent gezet. Ik hoop dat uit het IFO blijkt dat de banken en verzekeringsmaatschappijen zich schuldig hebben gemaakt aan: gebrek aan zorgplicht, gebrek aan transparantie, wanprestatie en misleiding (om het woord oplichting nog maar even niet te gebruiken). Met dat in de hand kunnen we naar de rechter. Helaas heb ik weinig vertrouwen in een collectieve schikking zoals de Dexia affaire wel heeft geleerd. Ik roep een ieder op aan de ABN AMRO bank te eisen dat ze polis repareren zodat aan het eind van de looptijd voldoende aan kapitaal is opgebouwd. De extra premie die ze je ongetwijfdeld gaan voorschotelen is tevens de claim aan hun adres. Doe in ieder geval wat. laat het niet wegebben. Na 3 (of 5) jaar is een claim al verjaard. Meld je aan bij de Stichting Verliespolis en stuur een stuitingsbrief om je rechten veilig te stellen. Geef de ABN AMRO niet de kans om de boel te laten verjaren.

S. Jetten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:44

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door S. Jetten »

Geplaatst op 28 Mei 2008 21:31 door Ron48
--------------------------------------------------------------------------------
Beste S. Jetten,

Wij zitten in precies hetzelfde schuitje. Ik heb zojuist een posting geplaatst voor alle bezitters van de ABN AMRO meegroeihypotheek. Ook wij zouden voor 20 mei worden gebeld hetgeen uiteraard niet is gebeurd. Ik heb de laatste week 3X gebeld naar 0900-0024. Na vele malen doortikken en langdurig wachten krijg je uiteindelijk wel iemand aan de lijn. Hierin heb ik gerefereerd aan de brief. Uieindelijk werd ik vandaag (28 mei) gebeld voor het maken van een afspraak. Deze staat nu op 24 juni. Mijn insteeks is aan te horen hoe ZIJ van plan zijn om de polis te repareren. Mijn stelling is dat er sprake is van het niet naleven van de algemene zorgplicht, onjuist en onvolledig vertrekken van informatie en misleiding. Hierbij maak ik onderscheid tussen de reparatie van de polis en een eventuele claim. Met nadere woorden houd je rechten voor! Ik raad je sterk aan je aan te melden bij de stichtig verliespolis. Daar word je geadviseerd een stuitingsbrief te sturen. Op de site wordt wel uitgelegd wat dat is. Verder kun je gebruik maken van de juridische ledenseervice van Eigen Huis. Ik ben van plan om het advies van de ABN AMRO voor te leggen aan Eigen Huis, Neem dus in het gesprek een 'luisterhouding' aan en ga nergens op in. Maak duidelijk dat je je benadeeld voelt door de bank maar ga niet in op een inhoudelijke discussie. Het blijven aalgladde gluiperds die je voor geen cent kunt vertrouwen. Ze zullen sowieso nooit toegeven dat ze je een wanproduktt door de strot hebben geduwd.
Via dit forum probeer ik alle benadeelde bezitters van deze hypotheek te verzamelen om gezamelijk ervarigen uit te wisselen.
Je kunt me bereiken op [email protected]

Ron
Beste Ron,

Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels nog steeds niet gebeld voor een gesprek en overweeg nu even een briefje te schrijven waarin ik hen er op zal wijzen dat ik het gevoel krijg dat ze mij niet serieus nemen.

Ben benieuwd wat er uit jouw gesprek op 24 juni komt.

Groeten S. Jetten

dft
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2007 08:46

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door dft »

In 2006 heb ik een startzeker hypotheek afgesloten, zoals dit ook in de notaris akte is vermeld. Bij elke communicatie met de bank en op alle afschriften staat echter steeds 'meegroei hypotheek' vermeld. Volgens de ABM-AMRO is een meegroeihypotheek met 100% sparen hetzelfde als een startzekerhypotheek. Als ik op hun website kijkt (waar alle kosten opeens keurig vermeld staan tegenwoordig!) zijn er toch wel degelijk hele andere kosten verbonden aan een meegroeihypotheek dan aan een startzekerhypotheek. Als blijkt dat ik heel ander product hebt dan overeengekomen, hebben ze toch een groot probleem...

Ik heb mijn kostenoverzicht trouwens nog steeds niet ontvangen, zijn er nog meer mensen die hier op wachten?

XB
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jun 2008 10:24

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door XB »

Hoi dft,

Ik heb dus hetzelfde als jij en mij is dus vandaag verteld dat het geen beleggingshypotheek is. Bij de startzeker hypotheek heb je de optie om later evt. een deel te gaan beleggen. Mij is verteld dat het dus wel degenlijk een 100% spaarhypotheek is.

De man van de abn-amro hypotheek telefoon zei zelfs dat de kosten maar 1,5% zijn, moet ik alleen nog ff na rekenen.

dft
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2007 08:46

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door dft »

Hoi XB,

Heb je het overzicht al gehad?

petra71
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2008 23:30

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door petra71 »

Hoi Ron,

Ook wij heben een beleggingshypotheek gekoppeld met een meegroei !! verzekering. Deze is ook afgesloten in 1999. Wij hebben de brief voor het gesprek ontvangen en ook al een gesprek gehad. Hier kregen wij het advies de beleggingshypotheek te laten lopen en daarnaast eventueel zelf te gaan sparen om een eventueel tekort in de toekomst aan te vullen met dit spaargeld. Tevens werd gezegd als we de hypotheek nu zouden omzetten wij dus het verlies accepteerden. De vooruitzichten bij deze beleggingshypotheek zijn volgens de adviseur altijd onvoorspelbaar. Nu loopt de rentebedenktijd van de polis bijna af en zitten wij dus in dubio wat nu te doen. Wat denk jij of wat denken de anderen hierover? Ik heb het advies van een belastingconsulent gekregen om op Radar te kijken. Vandaar deze reactie nu.

Bedrogene
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2008 06:32

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Bedrogene »

Hallo Ron,

Ook ik heb een ABN-AMRO Meegroeihypotheek uit 1999. Ik ben zelf nog niet uitgenodigd voor een gesprek. Maar ik ben wel boos,....HEEL ERG BOOS!
Op de eerste plaats op mijzelf, op de tweede plaats op de bank en op de derde plaats op onze overheid die dit alles kennelijk goed heeft gevonden. Ben zeer benieuwd wat voor een reparatie er aan zit te komen.
petra71:
Hier kregen wij het advies de beleggingshypotheek te laten lopen en daarnaast eventueel zelf te gaan sparen om een eventueel tekort in de toekomst aan te vullen met dit spaargeld. Tevens werd gezegd als we de hypotheek nu zouden omzetten wij dus het verlies accepteerden.
Begrijp ik nu goed dat de bank geen ander advies geeft dan dat je het probleem zelf maar op moet lossen door extra te gaan sparen? Ik geloof dat we dat allemaal zelf ook kunnen bedenken.
Hoe reageert de bank verder op de kwestie? Hoe was de houding ten aanzien van de affaire? Hoe reageert de bank op het aflopen van de rentevaste periode en wat hebben ze je te bieden? Probeer een financieel adviseur te vinden.

Zou je iets gedefinieerder willen vertellen hoe de bank zich opstelt en wat ze te bieden heeft? Alvast bedankt.

Bedrogene

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Petra71: Ik heb hier domweg geen woorden voor. Als dit inderdaad de reactie is van de ABN AMRO is dit niet alleen meer dan schandalig maar ook misdadig. Ik vrees dat er geen andere keuze is dan een rechtzaak aan te spannen of een klacht bij het Kifid. Ik vrees dat een collectieve schikking er niet in zit. In ieder geval gaat dat nog jaren duren. We hebben allemaal kunnen zie wat een puinhoop Wouter Bos er van maakt.

petra71
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2008 23:30

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door petra71 »

Hallo Bedrogene en Ron,

De bank heeft natuurlijk allerlei opties, zoals van hypotheek veranderen, maar dan neem je dus je verlies. De hele kwestie over een woekerpolis is niet aan de orde geweest, ook niet omdat we er zelf helemaal niet van op de hoogte waren. We waren alleen erg onzeker over het eindkapitaal dat nu wel erg laag zou zijn. Onze belastingadviseur heeft ons op dit feit gewezen en ons naar deze site verwezen. Bij de bank hebben we het alleen gehad over het lage eindkapitaal. Over het aflopen van de rentevaste periode hebben we het in het kort gehad, willen we de hypotheek zo laten lopen dan moeten we voor augustus beslissen. Aangezien wij niet erg thuis zijn in deze zaken vertrouw je eigenlijk toch wel op de bankadviseur en neem je aan dat hij het beste met je voor heeft. Voor alle zekerheid zetten wij nu wel iedere maand een (hoger) bedrag opzij.

Ron48
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 mei 2008 21:57

Re: ABN AMRO Meegroeihypotheek. Wie heeft die?

Ongelezen bericht door Ron48 »

Petra71:
Adviseurs zijn helemaal niet te vertrouwen. Zij hebben alleen maar oog voor bonussen. Het is niet waar dat als je de hypotheek laat veranderen dat je daarmee je rechten opzegt. Zelfs al had je de hypotheek al had beëindigd en kom je er achteraf achter dat je bedrogen bent kun je ze nog steeds aansprakelijk stellen. Trap niet in hun verhaaltjes en smoesjes. Sta op je rechten!

Gesloten