LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aegon mix fund lijfrente pollis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door santygo »

De looptijd is 33 jaar en er wordt maandelijks € 65,64 ingelegd waarvan 40% geinvesteerd wordt in het Equity- en 60% in het Indexplus Fund
Echt niet.
dat er momenteel € 48,14 als spaarpremie belegd wordt.
Er wordt € 48,14 belegd (voor kosten, na kosten nog maar € 46,66) bij een inleg van € 65,64. Overigens zijn de aan-en verkoopkosten bij Aegon Equity Fund niet 3% maar 0,3%, als je 3% betaalt dan wordt je opgelicht.

Ik zie een gat van € 17,50 tussen inleg en beleggingsdeel. Dat is de ORV-premie die je betaalt en dat is 26,66% van de inleg.

net zo serieus
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 okt 2006 21:37

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door net zo serieus »

Beste mensen,

ik volg zo nu en dan eens een discussie op dit forum, meer bepaald met dit onderwerp.

Bij het lezen van bovenstaande herinner ik mij een andere discussie, nl die over de kosten van een polis van aanbieder Hamburg Mannheimer.
Ik heb een lijfrente bij Aegon sinds 1/1999 (Aegon Fundpensioen) met een dekking bij overlijden voor einde van de looptijd (termijnpremies retour bij voortijdig overlijden). De looptijd is 33 jaar en er wordt maandelijks € 65,64 ingelegd waarvan 40% geinvesteerd wordt in het Equity- en 60% in het Indexplus Fund. Met betrekking tot de kosten, deelde mij Aegon recent mee, dat er momenteel € 48,14 als spaarpremie belegd wordt. Van dit bedrag gaat dan nog af de aan- en verkoopkosten fondseenheden te weten 3% en de maandelijkse beheerkosten voor beide funds 0,065. De overlijdensrisicopremie bedraagt overigens op dit moment maandelijks € 0,33.

santygo Geplaatst op: 07 Jun 2007 20:06 Onderwerp:

De looptijd is 33 jaar en er wordt maandelijks € 65,64 ingelegd waarvan 40% geinvesteerd wordt in het Equity- en 60% in het Indexplus Fund
Echt niet.
dat er momenteel € 48,14 als spaarpremie belegd wordt.
Er wordt € 48,14 belegd (voor kosten, na kosten nog maar € 46,66) bij een inleg van € 65,64. Overigens zijn de aan-en verkoopkosten bij Aegon Equity Fund niet 3% maar 0,3%, als je 3% betaalt dan wordt je opgelicht.

Ik zie een gat van € 17,50 tussen inleg en beleggingsdeel. Dat is de ORV-premie die je betaalt en dat is 26,66% van de inleg.
Na wat knippen en plakken, ter vergelijk:
een G60 met een maandpremie van 50 euro.
van de eerste €240 gaan er netto €188,64 in het fonds.
Van overige €360,= worden volgens schrijver €225,07 gespaard. M.a.w. van de inleg wordt werkelijk 68,95% gespaard, tegen 71,08% bij Aegon.

Echter:
een dekking bij overlijden voor einde van de looptijd (termijnpremies retour bij voortijdig overlijden).
Bij Aegon
bij overlijden de actuele waarde
Kapitaal betaalbaar bij vroegtijdig overlijden voor 65 jaar:
€ 4470,07
Waarvan contractueel:
€ 4070,07
Prognose risicobonus:
€ 407,01

Kapitaal betaalbaar bij blijvende fysiologische invaliditeit door ongeval:
Contractueel: X% x € 16280,26

Kapitaal betaalbaar bij overlijden door ongeval voor 65 jaar:
Contractueel:€ 16280,26

Bij arbeidsongeschiktheid (>=25% en >90 dagen) door ziekte of ongeval worden de premies terugbetaald in verhouding tot de graad van invaliditeit.
Bij Hamburg Mannheimer

Bij het lezen van deze discussie, begrijp ik de andere niet meer.

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door sieward »

Hi Net zo serieus!

Ik vindt dat je toch goed samenvat: In beide gevallen wordt er bij de een iets meer dan bij de ander ongeveer 30% aan kosten ingehouden. Waarschijnlijk hangt het preciese percentage af van de looptijd, van de gekozen samenstelling van de polis etc. etc. Maar 30%+/ 10% aan kosten (excus: kosten plus diverse premies) voor beide verzekeringen schijnt te kloppen. Voor die premies krijg je wel zekerheden terug.

In geval van Aegon werven ze met een garantie-rendementen van ca. 4%. Echter als je goed kijkt, betreft het een bruto redement en kom je met deze garantie netto (feitelijk dus) niet tegen de inflatie op. Verder kun je zoals ik vermoed uit de folder die Gerborgh heeft geplaatst bij Aegon ervoor kiezen om een vaste uitkering bij overlijden te krijgen of en premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid. Hiervoor betaal je redelijkerwijze ook een premie en dat heeft invloed op de kosten+premies.

In geval van HM werven ze met een aantal dingen. Twee springen mij in het oog.

punt 1: Er worden zekerheden geboden bij arbeidsongeschiktheid, invaliditeit en bij overleiden. Ik kan en wil omdat ik het product niet nader heb onderzocht ook niet in detail oordelen of dit substantiele zekerheden zijn. Ik vermoed dat in de beginperiode de verzekeraar dan een hogere uitkering biedt, maar dat je aan het eind indien je geld gespaard zou hebben met 4-6% rendement veel meer bijelkaar zou hebben. Ik daag HMI-NL uit om bij een looptijd van 30 jaar te berekenen na hoeveel jaar dat omslag punt, bijvoorbeeld in geval van overlijden, wordt bereikt. Is dat na ca. 6 jaar?

punt 2: Van je netto inleg (dus na aftrek van 30% kosten) wordt 40% belegt en wordt 60% gespaard met een stuk winstdeling, als ik het goed begrijp.

Echer, als je nu doordenkt kun je zelfs afvragen wat het verschil is tussen een garantiefonds, wat minimaal 4% bruto (netto 1,2%) oplevert en een spaarfonds van 2,5% bruto (netto ??, HMI-NL?) waar je bovendien nog wat wistdeling kunt krijgen. Het zelfde idee, maar dan in een ander verpakking? Niet alles gaat overigens in het spaarfonds. Bij HM is er vaste 60/40 verdeling, bij Aegon kun je zelf bepalen hoeveel je in het garantiefonds stopt en hoeveel in andere fondsen.

Kortom, het zijn redelijk vergelijkbare producten, maar ik vind dat Aegon heel stuk flexibeler is, omdat je zelf kunt bepalen wat je wilt verzekeren en hoeveel garantie fondsen je wilt hebben. Je kunt ook nog gaan verglijken wat de historische gegevens zijn van het garantiefonds en deze vergelijke met het spaarfonds plus de winstdeling die je daarbij zou krijgen, maar als ik weer terug ga naar heb begin het zijn wel redenmenten die pas behaald worden nadat je 30% van je inleg hebt afgedragen aan kosten en premies.

Tja.. ik denk ik stop hier maar met het vergelijk.

HMI NL
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 okt 2006 14:21

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door HMI NL »

Hoi sieward,
bij een looptijd van 30 jaar te berekenen na hoeveel jaar dat omslag punt, bijvoorbeeld in geval van overlijden, wordt bereikt.
Berekeningen mbt. zelf sparen zijn gemaakt aan 6% rendement.

In geval van overlijden aan de gevolgen van een natuurlijke oorzaak.

Zelf sparen: €4436,30 te bereiken binnen 6 jaar.

Vanaf dag 1:
Hamburg Mannheimer €4070,07 gegarandeerd.
Plus: Risicobonus (verschil tussen het aantal verwachtte overlijdens en effectieve) €407,= prognose.
Plus: Actuele waarde beleggingen


In geval van overlijden aan de gevolgen van een ongeval. Definitie ongeval:"Een gebeurtenis buiten de wil van het organisme om."

Zelf sparen: €21471,35 te bereiken na 19 jaar.

Vanaf dag 1:
Hamburg Mannheimer €4070,07 gegarandeerd.
Plus: €16280,26 gegarandeerd.
Plus: Risicobonus €407,= prognose.
Plus: Actuele waarde beleggingen

In beide gevallen, dus zowel bij overlijden door ongeval als bij natuurlijk overlijden, wordt de polis premie vrij. Maw. de maatschappij spaart voor de nabestaande(n) verder en op einddatum keert de maatschappij uit €8140,13 plus de winstdeelname €2730,23 (prognose).
punt 2: Van je netto inleg (dus na aftrek van 30% kosten) wordt 40% belegt en wordt 60% gespaard met een stuk winstdeling, als ik het goed begrijp.
Hier is een misverstand: De verdeling gaat als volgt:
De premie:
verdeling in 60% en 40%.
60% min kosten; sparen
40% min kosten; beleggen
2,5% bruto
Netto.
Bij HM is er vaste 60/40 verdeling
Geplaatst op 31 Okt 2006 09:22 door HMI NL
Verder kunt u ervoor kiezen meer te sparen en minder te beleggen. Of u kunt in elke gewenste verhouding beleggen in beide fondsen.
Jouw post:
je zelf kunt bepalen wat je wilt verzekeren en hoeveel garantie fondsen je wilt hebben
Het betreffende produkt van Hamburg Mannheimer dat hier wordt aangehaald is een combinatie van allerlei opties en keuzemogelijkheden die de maatschappij in één polis kan aanbieden.
Ik kan en wil omdat ik het product niet nader heb onderzocht ook niet in detail oordelen
Echter je hebt wel je mening klaar.
maar ik vind dat Aegon heel stuk flexibeler is, omdat je zelf kunt bepalen
Geplaatst op 15 Jun 2007 13:31 door HMI NL
@ sieward

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... &start=105

Ik ga ervan uit dat na het lezen van een en ander jou het nodige duidelijk zal zijn. Indien je toch vragen of opmerkingen hebt kun je gratis bellen met de help desk tel:0800 4266266.

Hartelijke groet,
HMI NL
Tja.. ik denk ik stop hier maar met het vergelijk.
Appels en peren?

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door santygo »

Hier is een misverstand: De verdeling gaat als volgt:
De premie:
verdeling in 60% en 40%.
60% min kosten; sparen
40% min kosten; beleggen
Let op het woord "min kosten"!

Er wordt gesuggereerd dat er een verdeling plaats vindt van 60/40 op de inleg. Feitelijk wordt er een verdeling toegepast op de inleg na kosten!

De inleg na kosten is slechts een fractie van de feitelijke inleg.

HMI NL
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 okt 2006 14:21

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door HMI NL »

@ santygo
Feitelijk wordt er een verdeling toegepast op de inleg na kosten!
Zou je zo goed willen zijn iedereen te laten weten waar jij je wijsheden precies op baseert?
De inleg na kosten is slechts een fractie van de feitelijke inleg.
Blijkbaar weet jij meer van onze kostenstructuur dan ik. Wil je dan even de juiste berekening neerzetten aub?

Verder krijg je dezelfde reactie als sieward:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... &start=105

Ik ga ervan uit dat na het lezen van een en ander jou het nodige duidelijk zal zijn. Indien je toch vragen of opmerkingen hebt kun je gratis bellen met de help desk tel:0800 4266266.

Hartelijke groet,
HMI NL
Uiteraard kun je ook deze link gebruiken.
http://tinyurl.com/2amp7g

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door sieward »

Hi HMI-NL

Je mag dan niet met me eens zijn, maar ik wil wel sportief zijn: Hartelijk dank voor het berekenen van het spaarscenario voor het overlijdensrisico: De uitkering die men gedurende een periode van 30 jaar klaarblijkelijk krijgt ingeval van overlijden door een ongeval kan met 6% rendement ook verkregen worden indien men 19 jaar lang de inleg zou sparen/beleggen of zelfs in 6 jaar in alle andere gevallen van voortijdig overlijden. Dit lijkt mij een duidelijk en eerlijk antwoord.

Maar er komen uit jou antwoord wel nieuwe vragen uit voort:
- waarom zouden nabestaanden minder geld nodig hebben als de verzekerde niet door een ongeval komt te overlijden?
- het lijkt alsof nabestaanden niet meteen alles bij overlijden krijgen uitkereerd, maar dat ze een extra bedrag krijgen na verloop van een aantal jaren. Waarom nou op deze manier, wat hebben nabestaanden eraan? Hoe zit zoiets fiscaal in elkaar?
- je zegt dat je ook keuze mogelijkheden hebt bij het product Golden 60? Kun je er ook gewoon voor kiezen dat de verzekering een vast bedrag bij overlijden, ongeacht hoe je komt te overlijden, voor 100% zeker meteen uitgekeerd wordt? Om weer terug te komen op het vergelijk met Aegon..

Ik wilde overigens niet in detail naar G60 kijken, omdat ik telkens weer tegenstrijdige en heel ingewikkelde dingen tegenkom. Allemaal extra zaken, die het erg ingewikkeld maken, en voor een aantal zaken, zo vermoed ik ook onnodig duur. Maar ik ben zeker bereid om op hoofdlijnen naar het product te kijken, dat komt uiteindelijk de leesbaarheid van e.e.a. ook ten goede. Ik vertrouw daarbij wat dat betreft op jouw productkennis en ik neem aan dat je de nodige details wel zult noemen indien ze relevant zijn.

Eerder schreef je:
€50,= per maand, €600,= per jaar voor het gemak.

40%= €240,=
Deze worden ingehouden als incassokosten, wat er verder mee gebeurd zie vorige post.

60%= €360,=

Premie BVRO Plus €61,20
Premie BVRI €23,04

Rest €275,76

Acquisitiekosten 7,16%
€19,74
Beheerskosten 10,95%
€30,95

Rest €225,07
Hier krijgt de spaarder (Bas) 2,5% rente over
€230.70.
Dus als ik het goed begrijp dan is van de 60% inleg zijnde €360 maar €230,70 over voor het sparen tegen 2,5%. Dan klopt toch gewoon wat santygo schrijft? Dan is toch ook het bruto rendement van 2,5% niet hetzefde als het netto-rendement, zoals dat begrip in financiele bijsluiters gebruikt wordt. Ik verwacht/bereken daarom een netto redenment van -0,25% (dus een negatief rendement). Ook hier dus vragen...

Ach ja, hoe zit het nou met die winstdeling? Je schreef toch ook:
In een G60 wordt een deel van de netto-premie (60%) weggezet tegen een vaste rentevoet. Die rentevoet bedraagt 2,5% gedurende de gehele looptijd. Het batig saldo tussen de behaalde rente en de gegeven rente is winst voor de maatschappij. Winst die ze deelt met haar klanten.
Hoe deelt de maatschappij de winst met haar klanten, of is het toch de klant die de winst waarop hij heeft gehoopt uiteindelijk moet delen met de maatschappij?

Ik ben opnieuw benieuwd naar je reactie.
Laatst gewijzigd door sieward op 18 jun 2007 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door santygo »

Zou je zo goed willen zijn iedereen te laten weten waar jij je wijsheden precies op baseert?
Van de inleg wordt slechts 60% gebruikt als bruto spaarpremie, de netto te beleggen spaarpremie is dus nog aanmerkelijk lager, want die is na aftrek van kosten, nadat het bedrag is gedecimeerd naar 60% van de inleg.
:cry:

Hoe moet er op die manier ooit nog enig rendement uit de volledige inleg komen?

Ik heb het niet over een uitkering bij overlijden (verzekering) maar over de einduitkering bij nog in leven zijn (spaardoel).

Een op zichzelf staande overlijdensrisicoverzekering kan overal aanmerklijk goedkoper worden afgesloten.

Een simpele spaarrekening levert aanzienlijk meer op, zonder dat er aanmerkelijke bedragen aan de spreekwoordelijke strijkstok blijven hangen.

anneke veninga
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2007 19:43

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door anneke veninga »

hallo ik ben jullie reacties aan het lezen, weten ook iets van een lijfrente save system polis anneke

h.hoek
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2007 09:51

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door h.hoek »

hallo,

ik doe sinds 1999 mee aan het eagon spaarkas equity fund
ik leg elke maand €. 90 in en mijn man ook.
er is mij toendertijd verteld dat dit produkt gekoppeld kan worden aan een hypotheek weet iemand hier iets over, of hoe dit in zijn werk gaat er zit in deze polis ook een overlijdensverzekering.
is het verstandig om hiermee door te gaan of stoppen!
wij zijn zelfstandig ondernemers en hebben dit eigenlijk gedaan voor ons pensioen en om ter zijner tijd een hypotheek op af te sluiten
is dit wel mogelijk? of zijn ons dingen voorgespiegeld die niet kloppen!

mijn tussenpersoon evenals Eagon zelf geven geen antwoord.
Bij Eagon wordt gezegd gaat u maar naar uw tussenpersoon en visa versa.
wij weten het onderhand niet meer

wie weet antwoord

gr. Hanneke

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door sieward »

Hi h.hoek,

Ik ken het Aegon spaarkas equity fund niet, maar om toch te kunnen helpen heb ik een polis calculator gebouwd waarmee men zelf kan uitrekenen wat het bruto en netto rendement en de kosten ongeveer zijn. Ik vermoed dat het voor meer mensen handig kan zijn. Het programma werkt met MS Excel voor polissen met een looptijd tussen januari 1982 – juni 2007.

http://www.xs4all.nl/~sieward/Polis.xls

Verder lijkt het mij lastig om een hypotheek achteraf nog te combineren, wellicht bedoeld men dat een losse aflossingsvrije hypotheek los wordt afgesloten en dat deze met het opgebouwde kapitaal uit de polis uiteindelijk weer wordt aflost. Dit lijkt mij fiscaal overigens niet slim, daar vaak over het opgebouwde kapitaal nog belasting betaald moet worden. Ik vraag mij toch al af hoe zoiets fiscaal dan in elkaar moet zitten. Ik denk daarom dat simpel gezegd het hypotheekverhaal niet klopt. Maar om het zeker te weten zou men met tussenpersoon of met Aegon zelf contact moeten opnemen en hen specifiek op dit punt om een toelichting moeten vragen.

Indien jullie een eenmanszaak hebben of een VOF bestaat de mogelijkheid tot een Fiscale Oude Dag reserver (FOR-regeling). Je kunt dan zelf naar eigen inzicht een deel van de winst opzij zetten voor je oude dag. Informeer bij je accountant naar de mogelijkheden. Vaak wordt dit overigens niet aanbevolen omdat men dan moeilijker geruisloos naar een BV over kan gaan, maar ik zeg het is een heel stuk flexibeler en goedkoper dan een polis. Dus het is juist wel een mooie mogelijkheid.

Of het verstandig is om een polis af te kopen hangt af van een aantal zaken. Fiscaal is het handig om de polis over te sluiten naar een koopsom en deze als een extra oude dag reserve te zien, kosten technisch moet je alles wel eerst laten doorrekenen. Wat je nodig hebt zijn de toekomstige kosten van de oude polis, de afkoopkosten en de kosten van de nieuwe polis. Het is uiteindelijk een verhaal van de weg met de minste kosten.

d'n Woerd
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2007 14:02

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

@ anneke veninga
Het safesysteem klinkt heel veilig maar is het niet. Je premie wordt in een aandelenfonds (het Equity fund) belegd. Bij een winst van meer dan 5% wordt het merendeel in staatsleningen ingelegd waarmee het de bedoeling is dat die winst wordt veiliggesteld. Groot nadeel van het safesysteem is dat je niet kunt switchen (wisselen van fonds). Is echt iets uit de tijd van eind jaren 90 toen het idee bestond dat beurzen niet naar beneden konden.

Beginjaren zullen bij jou waarschijnlijk een redelijk dramatisch rendement hebben gegeven. Resultaten van het Equityfund de laatste jaren zijn zover ik weet goed. Hoe de kosten zijn weet ik niet uit mijn hoofd.


@ h. hoek
Het Aegon spaarkas equity Fund is zover ik weet een spaarkasproduct dat belegt in het Equity fund. Het equity fund is een aandelenfonds. Over spaarkasproducten in zijn algemeen kun je veel vinden op dit forum. Simpelgezegd neem je met een flink aantal mensen deel aan een spaarkas. Op moment dat iemand afkoopt, premievrijmaakt of overlijdt kunnen (onder vorowaarden) de actieve deelnemers een stukje winst krijgen.

Belangrijk voor jou is na te gaan of je de premie aftrekt of niet. Ik hoop eerlijk gezegd van wel. Dan is het een lijfrente en bedoelt voor je oude dag. Als zelfstandig ondernemer kun je momenteel alleen via een lijfrente (eventueel met de oudedagsreserve) iets doen voor je oude dag waarmee je een fiscaal voordeel kunt hebben.

De polis koppelen aan je hypotheek kan als je de premie NIET aftrekt. Dan is het een kapitaalverzekering. Juist om kapitaalverzekeringen gekoppeld aan een hypotheek is zoveel te doen omdat het in veruit de meeste gevallen veel beter is om niet een polis maar gewoon een beleggingsrekening of spaarrekening te koppelen aan je hypotheek (en dan liefst in box 3). Uiteraard wel aangevuld met een goede dekking bij overlijden (risicopolis)

Ga dus na of:
1. de polis een lijfrenteclausule heeft
2. zo ja. of je de premie wel aftrekt als lijfrentepremie
3. zo nee, wat de polis dan voor doel voor je heeft dat je niet met een gewone rekening kunt bereiken
4. als het geen doel heeft dat je ook op een andere manier kunt bereiken dan kun je een opgave vragen van wat er gebeurt als je de polis premievrij maakt en wat er gebeurt als je de polis afkoopt. Mijn ervaring is dat afkopen in de regel slechter uitpakt dan de opties premievrijmaken (stoppen met premie betalen) of toch doorgaan met de premie te betalen

Als overigens de polis een lijfrenteclausule heeft en je trekt de premie niet af van de inkomstenbelasting, geef dat dan even aan. Dat is een aparte situatie die wat extra uitleg behoeft.

Is je doel nog steeds iets opzij te zetten voor je pensioen en voldoet de polis daar niet aan, dan zijn er genoeg producten die daar wel aan voldoen. Let alleen dan op de kosten!

frankletradar
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jul 2007 18:22

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door frankletradar »

Ik ben in 1996 via mijn toenmalige werkgever (i.v.m. collectief lagere provisie) in het Aegon Fundplan (mixfund) terechtgekomen.
In mijn offerte van de tussenpersoon is destijds helaas geen brochure van Aegon bijgesloten, waaraan wel wordt gerefereerd. Ondertussen is de tussenpersoon ook al 3x overgenomen en is bij de huidige tussenpersoon geen brochure meer aanwezig. Is er misschien iemand die deze brochure/wegwijzer van rond 1996 nog in zijn bezit heeft en mij deze als pdf kan mailen. Ik ben nl. zeer benieuwd wat er destijds over kosten in de brochure heeft gestaan. Een brochure uit april 2006 heb ik zelf ooit toegestuurd gekregen van Aegon.

Frank
[email protected]

mk56
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2007 21:20

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door mk56 »

het is een grote dieven bende ben al 8 jaar aan het inleggen met 130euro per maand en nog steeds verlies als ik zelf had gespaard had ik veel meer gehad en geen risico en altijd geld voorhanden,als ik mijn polis goed lees zit er bij mij wel een inleg garantie bij(mix fund) das dan het enige positive allemaal mooie voorbeelden komt niks van teregt ik had ook zn mooi sprintplan geweldig was het ben wel al mn geld kwijt zeker 12000gulden was mooi als jonge gast voor na de studie nou 28 jaar en geld kwijt oplichters zijn het al die banken gewoon zelf sparen en die 1,2procent aan de belasting geven dan heb je er netto nog zn 2,5 procent van over das het beste gr martijn :cry: :cry:

Walther73
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2008 20:03

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door Walther73 »

Vandaag het jaaroverzicht ontvangen van mijn Aegon Levensloop Pensioen waarin belegd wordt in het in deze thread genoemde mix fund. En daarin voor het eerst een helder overzicht van de kosten die erbij komen kijken. Da's fijn, maar vrolijk werd ik er niet van.

Ingangsdatum is 05-2002, einddatum 05-2039. Jaarlijks wordt er 864 euro premie betaald. Op 31-12-2006 bedraagt het saldo 3069,30 euro, op 31-12-2007 is dat saldo (incl. premie 2007) 3933,30 euro.

Daar gaat vanaf:

overlijdensrisico: 0,23 euro, kosten verzekeringsmaatschappij (dit zijn de eerste kosten en doorlopende kosten): 78,47 euro, kosten bemiddelaar: 250,92, kostenreductie: -8,78 euro en tot slot de aan- en verkoopkosten: 4,20 euro. In totaal 325,04 aan kosten.

Dat geeft als resultaat: 3608,26 euro, waar dan nog 63,43 aan resultaat op de beleggingen bij komt. In totaal 3671,69 euro (ruim 193 participaties tegen een koers van 18,97 euro).

Aegon vermeldt in de brief dat men de kosten met ingang van 2007 maximeert op 35% van de premie (beleggingskosten uitgezonderd): als gevolg hiervan is er in het kostenplaatje de reductie van 8,78 euro opgenomen.

Een nadrukkelijke kostenpost zijn die voor de bemiddelaar, ofwel tussenpersoon: 29% maar liefst. Die tussenpersoon is inmiddels failliet (hoe is het mogelijk), maar het contract is overgenomen (door een volle dochter van Aegon). Mijn vraag: blijf ik die premie de rest van de looptijd betalen? Dat zou ruim 9000 euro zijn.

Zeg me dat het niet zo is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door kweenie »

Vaak worden de eerste kosten over de eerste 5 jaar uitgespreid, dus wellicht ben je nu net van het grootste deel van die eerste kosten voor de bemiddelaar af. af. Maar omdat je een relatief lange looptijd hebt (37 jaar), zou het kunnen dat je nog een paar jaar aan die kostenpost vastzit.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Wees gerust, de kosten die verband houden met de bemiddelaar of tussenpersoon betaal je niet de gehele looptijd. Zoals kweenie al zegt worden die in de beginperiode verrekend met je polis. Zo ook in dit geval.

mlvld
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:53

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door mlvld »

Wat is dan de beginperiode ? Ik heb sinds 1995 een lijfrente lopen bij Aegon en betaal nog steeds kosten aan zowel Aegon als mijn tussenpersoon. Lange beginperiode lijkt mij.

Zie ook http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=58466

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door kweenie »

De eerste kosten worden in een korte periode verrekend, maar daarnaast heb je nog doorlopende kosten en administratiekosten etc. Maar die zijn relatief laag ten opzichte van de eerste kosten.

Dotteke
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:33

Re: aegon mix fund lijfrente pollis

Ongelezen bericht door Dotteke »

ik vind het ook veel, wat je aan kosten moet betalen, wij hadden bij een spaarbedrag van 900€, 222€ aan kosten die eraf getrokken werden. Ik vind dit erg veel! En die tussenpersoon was Spaaradvies en dat is nu allemaal Aegon, dus betaal ik het toch aan hen zelf??

Ik ga nu kijken of we niet beter ergens anders of iets anders kunnen doen om bij te sparen voor het pensioen!

Gesloten