LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon wat is overlevingswinst?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
cjb64
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2008 09:17

Aegon wat is overlevingswinst?

Ongelezen bericht door cjb64 »

Mijn vrouw heeft een lijfrente product ''toekomstplan'' bij Aegon.
Dit heeft ook een overlijdensrisico.
Wat gebeurd er met haar inleg als ze voor haar 65e overlijd ?

Dit is de uitleg van Aegon.

Bij overlijden van de verzekerde van een overeenkomst komt het contract te vervallen. De begunstigde ontvangen een uitkering die betaal word uit de overlijdensrisico verzekering.
De stortingen in het belegingsfonds en het rendement hierop worden aan het einde van de looptijd verdeeld onder alle nog in leven zijnde inschrijvers van een spaarovereenkomst. Deze overeenkomst wordt overlevingswinst genoemd.

Mij is onduidelijk wie de nog in leven zijnde inschrijvers zijn.
Ben ik dat als haar wettige echtgenoot?

met dank,
cjb

d'n Woerd
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2007 14:02

Re: Aegon wat is overlevingswinst?

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

U ontvangt blijkbaar een uitkering uit een risicoverzekering direct na haar overlijden. Het opgebouwde spaargedeelte vervalt. U bent dus geen "een in leven zijnde inschrijver". Dit zijn de andere deelnemers aan de spaarkas die nog leven. Is zij in leven op de einddatum dan zult u zien dat het kapitaal is opgehoogd met een stukje "sterftewinst". Dat komt voort uit de polissen van de personen die zijn overleden tijdens de looptijd.

Het is een beetje typisch systeem.

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Aegon wat is overlevingswinst?

Ongelezen bericht door Gerborgh »

De verzekering is een zogenaamde "sterftekas". Eigenlijk komt dit voort uit de eerste soort levensverzekeringen: het tontinesysteem.

Heel simplistisch uitgelegd hoe het in de middeleeuwen werkte: de deelnemers stoppen hun geld in deze ton en spreken van te voren af op welke datum deze ton weer opengaat. Op die datum wordt het bedrag dat in deze ton zit verdeeld over de deelnemers die op dat moment nog in leven zijn. Ben je niet meer in leven op dat moment dan dus ook geen uitkering.

In de moderne vorm is er vaak ook sprake van een uitkering als je voortijdig komt te overlijden. Maar dit is dan een vastgesteld bedrag en dus niet de opbrengst van de beleggingen.

cjb64
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2008 09:17

Re: Aegon wat is overlevingswinst?

Ongelezen bericht door cjb64 »

Dank voor jullie reactie.
Moet Aegon niet duidelijk zijn wat dit overlijdensrisico inhoud?
En wat deze uitkering is ?
Dank voor jullie hulp

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aegon wat is overlevingswinst?

Ongelezen bericht door kweenie »

Omdat het overlijdensrisico van tevoren onzeker is, is ook niet duidelijk hoe hoog het risico is en wat de uitkering dan dus wordt. Dat hangt ook nog eens sterk af van je leeftijd en de looptijd van de polis, dus het is moeilijk van tevoren een inschatting te maken.

Maar als het product bijvoorbeeld 20 jaar loopt, dan zal ongeveer 1 op de 10 mensen zijn overleden en krijg je dus voor elke ingelegde euro (los van kosten, beleggingsrendement en verzekeringspremie) ongeveer 1,10 terug als je blijft leven.

cjb64
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2008 09:17

Re: Aegon wat is overlevingswinst?

Ongelezen bericht door cjb64 »

Sorry, het is me nog steeds niet duidelijk.
Als mijn vrouw komt te overlijden voor haar 65, wat wordt er dan uitbetaald van haar inleg ?
Of in andere woorden wat wordt aan mij als nabestande uitgekeerd?

met dank,
cjb

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Aegon wat is overlevingswinst?

Ongelezen bericht door Harderwijk »

dat is niet zo moeilijk hoor.

de uitkering zal zijn: je gedane inleg tot het moment van overlijden vermeerderd met 3% samengestelde interest vanaf begindatum contract tot datum overlijden.

cjb64
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2008 09:17

Re: Aegon wat is overlevingswinst?

Ongelezen bericht door cjb64 »

Harderwijk en ook andere heel hartelijk bedankt voor jullie reactie.
Mag ik verwachten dat ik dit van Aegon zwart op wit krijg ?

met dank

Gesloten