LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Rendementje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2007 17:59

Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Rendementje »

Even een voorbeeldje voor de liefhebbers. Ik ben per 1-11-91 begonnen met het Aegon Fundplan. De maandelijkse storting in 'mijn' Mixfund bedraagt EUR 45,38 (NLG 100). Vandaag (uiteraard op zaterdag) ontving ik een overzicht van de belegde waarde per 31-12-2006. Dat deed weer even pijn...

Ik heb de getallen maar even op een rijtje gezet om mijn verdriet te delen.

- 182 stortingen van EUR 45,38 maakt EUR 8.259,16
- waarde per 31-12-2006: EUR 9.453,00
- gemiddeld rendement derhalve 1,74% (!!!!)


Een paar jaar geleden ben ik al een keer in de slag gegaan met Aegon en toen werd (uiteraard) aangevoerd dat de kosten in de eerste jaren het hoogst zijn en dat dan een relatief laag rendement wordt behaald.

Ik ben geduldig, maar in het 15e jaar had ik toch wel een iets hoger rendement verwacht, met name omdat we geen slecht jaar achter de rug hebben op beleggingsgebied. De feiten:

- waarde per 31-12-2005: EUR 8.790
- betalingen: 12 x EUR 45,38 = EUR 545
- waarde per 31-12-2006: EUR 9.453

Excel vertelt mij dat gedurende het afgelopen jaar Aegon voor mij het indrukwekkende rendement van 1,3% heeft behaald.

U mag raden welke maatschappij maandagochtend aan de beurt is!

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door peewee »

Een rendement tussen de 1 en de 2% is een heel 'normaal' rendement dat veel polishouders krijgen aan het eind van de rit. Achteraf hadden ze hun inleg beter op een spaarrekening kunnen zetten. Het zegt ook iets over de prognoses van rendement van 8,9 of 10% die veel verzekeraars de deelnemers vooraf voorspiegelden. Die prognoses zijn boterzacht
.

Droevig mensje
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:46

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Droevig mensje »

Hieronder nog een triest rendement vanuit mijn Fundplan:

Op 1 maart 1999 ben ik begonnen met het Fundplan. De inleg is het spaarloon. Dit wordt belegd in het Equity Fund.

Tot 1 januari 2003 was het spaarloon 65,65 euro per maand.
Dit is 46 maanden x 65,65 = 3019.90
Daarna is het spaarloon 51,08 geworden.
Dit is tot 1-1-2007 een totaal van 48 maanden.
48 maanden x 51,08 is 2451,84

De totale inleg over 8 jaar sparen is dan 5471.74.

Onlangs ontving ook ik een overzicht per 1-1-2007.
Het bedrag hierop was iets meer dan 3200 euro.
Dit betekent dat er 5471,74-3200 is 2271,74 euro gewoonweg weg is na 8 jaar sparen. Hier word ik wel heel erg triest van :cry:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nee Peewee dat is niet normaal. Het Fundplan is een beleggingsfonds, dat moet meer opleveren dan die paar dooie rotcenten!

hansjouwe
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2006 10:24

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door hansjouwe »

mixfund heeft garantie kapitaal. dat gegarendeerd is op eind datum. kijk even hoeveel dat is en dan kijken hoeveel je gaat betalen tijdens de looptijd. durf te wedden dat dat ruim meer is dan je inlegt. bij de bank krijg je nooit meer dan 3% en soms misschien ff 3,5%. je moet gewoon de rit uitzitten en anders niet aan beginnen.
heb zelf ook een mixfund plan en dat gaat nu de goeie kant op.

suc6

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door RalphL »

Het Fundplan is een beleggingsfonds, dat moet meer opleveren dan die paar dooie rotcenten!
Helaas, het rendement van het beleggingsfonds (Equity Fund) is niet het rendement van het plan (Fundplan). Oorzaak: Onkosten (tot wel 40% van de inleg, en inderdaad behoorlijk verborgen want men heeft dit in het algemeen nog steeds niet in de gaten).

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door sjapo »

Rendeminetje :? ,

Ja dat is ook ronduit schandalig, zeker omdat de overheid er tot op heden niets tegen doet en zo alle risico's bij de gewone burgers liggen.

De ondoorzichtigheid van al die constructies waarbij de grote jongens een steeds dikker spek laag krijgen lijd naar een ongezonde situatie.
Kijk maar wat er in usa gebeurd!

Rendementje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2007 17:59

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Rendementje »

Naar aanleiding van het waardeoverzicht per 31-12-2006 ben ik toch maar weer in de pen geklommen en heb Aegon om opheldering gevraagd met betrekking tot de in rekening gebrachte kosten.

De reactie van Aegon is een standaardbrief van 4 kantjes met vooral heel veel onzin, waar hier en daar mijn gegevens zijn ingevuld. Uit de brief blijkt dat van de maandpremie van EUR 49 (incl. AOV-premie) uiteindelijk minder dan EUR 30 wordt gebruikt om fondseenheden te kopen. Het meest stuitende is dat Aegon slechts de helft van de kosten verantwoord. De andere helft (die uiteraard de commissie voor de tussenpersoon bevat) wordt voor het gemak maar even 'vergeten'.

De opzeggingsbrief is inmiddels de deur uit. Nog even afwachten hoeveel kosten in rekening worden gebracht vanwege de beeindiging...

Kokopelli
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 nov 2006 18:21

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Kokopelli »

Beste Rendementje,
Er is iets bij jou echt mis gegaan of je hebt in niet te meest renderende fondsen gekozen in het verleden.
Ik heb vanaf december 1991 meegedaan in het AEGON Fundplan en belegd in 100% aandelen. Om kort te gaan, ik heb €90,- per maand ingelegd wat over 15 jaar uitkomt op ongeveer €16000,- per 31 december 2006 is er uitgekeerd. Ik heb ontvangen €22.400,- . Dat is niet slecht vind ik. Wel is gebleken dat er ongeveer 23,75% kosten zijn ingehouden. Ook ik kreeg een brief van AEGON met een hoop onzin. Ik ga dan ook mijn rechtsbijstandverzekering vragen om hier een zaak van te maken. Ik denk toch nog zo'n €3500,- van ze te moeten krijgen.

Vr.groet, Kokopelli

Rendementje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2007 17:59

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Rendementje »

Bedankt voor je reactie Kokopelli en dan met name voor het delen van de cijfers van jouw polis. Dit werpt toch wel weer een interessant licht op de zaak.

Ik heb inderdaad in een ander fonds belegd, namelijk het Mix Fund. De rendementen zllen ongetwijfeld verschillend zijn geweest, maar het lijkt er toch op dat het voornaamste probleem is dat een deel van de kosten onafhankelijk is van de maandpremie. Dit betekent dat op mijn relatief lage maandpremie percentueel gezien veel meer kosten in rekening zijn gebracht.

Op zich is dat helemaal niet zo vreemd, behalve dan dat de openheid hieromtrent bij het verkopen van de polis destijds ver te zoeken was. Als je naar de bedragen kijkt zou je zelfs kunnen stellen dat Aegon een hogere minimum inleg had moeten vaststellen, zodat de kosten niet zo hard op de premie inhakken. Ik ga dit toch maar even aan een jurist voorleggen, want dit riekt naar wanprestatie en/of dwaling.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door bolleke »

Kokopelli, wat mij intrigeert is jouw redenatie. Ik bedoel meer hoe je aan deze "berekening" komt. Eerlijk gezegd denk ik dat je geen zaak hebt. Waarom....omdat je een positief rendement hebt in de zin dat je ruim meer hebt ontvangen dan je inleg was. Ja er zijn kosten ingehouden, maar deze zijn "gebruikt" om jouw inleg te vergroten. Dus ik vraag me af of je een zaak hebt omdat de uitkomst positief is. Maar laat ons weten of jou rechtsbijstand iets gaat doen.

Rendementje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2007 17:59

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Rendementje »

Hoeveel bonter kan het worden?!! Ik gaf al aan dat ik niet helemaal gerust was op een vloeiende beeindiging van mijn polis, maar de praktijken van Aegon beginnen nu op pure oplichting te lijken.

In de eerste reactie van Aegon geven zij aan dat de belegde waarde per 6 maart 2007 EUR 9.528,33 bedraagt. Naar aanleiding van mijn opzeggingsbrief hebben ze een opgave van de afkoopwaarde verstrekt. Deze bedraagt per 26 februari 2007 EUR 8.765,00!!!!

Uiteraard wordt er geen verklaring gegeven voor het verschil, maar ik vrees dat er een schunnig bedrag aan 'beeindigingskosten' in rekening wordt gebracht. Enfin, morgen Aegon maar weer even bellen...

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door sjapo »

Tell me more i know,

We gaan voor de woeker strijd rendementje, hier moet een halt aan worden toegeroepen!

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door roland48 »

Daar gaat-ie weer...

Kokopelli:
1080 euri per jaar
Totaal 16.200 euri inleg
Is geworden 22.400 euri.

Rendement per jaar? ca. 4%

"Ik denk dat er ook bij jouw iets mis is gegaan". Beleggen levert historisch toch iets van 7 a 8% op, per jaar? Leg dit soort getallen even voor aan iemand die ze in excel propt en zie het rendement.

Ook jij had dit op een spaarrekening kunnen halen. Ik moet hier het eerste voorbeeld van een woekerpolis nog zien met een hoger rendement dan 4%.

@Rendementje
Dat zijn inderdaad belachelijk hoge kosten. Wat is jouw looptijd? 15 jaar is inmiddels verstreken...

@Droevigmeisje
Daar zou ik ook droevig van worden...

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Mk »

roland48


Geplaatst op 08 Apr 2007 15:00 door roland48


--------------------------------------------------------------------------------

Daar gaat-ie weer...

Kokopelli:
1080 euri per jaar
Totaal 16.200 euri inleg
Is geworden 22.400 euri.

Rendement per jaar? ca. 4%

Ook jij had dit op een spaarrekening kunnen halen.
Vraag is of uit de inleg ook verzekeringspremies zijn betaald.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door roland48 »

Even afgezien van die verzekeringspremies, want dat is mij nog onduidelijk. (Daarom ook deze vraag: forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=49915).

Want als kokopelli die 1080 per jaar had gespaard, dan heb je geen zogenaamde verzekering nodig, toch? Dat geld op de spaarrekening is van jouw erven, niet van de bank.

Of vindt Aegon dat al jouw ingelegde geld, wanneer je geen verzekeringspremie betaalt, hun zelf toekomt?

Ik vind van niet: zij beheren toch MIJN geld? Dus op het moment van overlijden is de afkoopwaarde toch ook voor mijn erven?

Waar zit dan dat verschil met de ingebouwde OLR? Want een losse OLR, bv voor 20 jaar met gelijkblijvend 200.000 uitkering op 2 levens, KOST gewoon 70 euro per maand.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De risicoverzekeringen voorzien meestal in het voldoen der restschuld bij overlijden, het aanvullen van financiën bij arbeidsongeschiktheid (rationeel).

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Mk »

Als hij inderdaad voor zo lang 1080 had gespaard, dan was bij overlijden wellicht de fiscus langsgekomen voor haar deel in de nalatenschap. Verder ken ik de voorwaarden van dit product niet; welk bedrag krijg je bij overlijden? Als dat een percentage is van de opgebouwde waarde dan ben je echt heel stom als je dat hebt afgesloten; dan maakt het niet uit wat je aan verborgen kosten betaalt, je bent dan altijd genaaid. Ik bedoel; dat je de kosten niet kunt overzien als je zoiets afsluit kan ik nog begrijpen. Maar het uit te keren bedrag?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Mk we hebben het wel over verzekeringen welke uit de inleg betaald worden. De inleg wordt opgesplitst in drie delen. Het eerst en tevens grootste deel (90) word gespaard. De resterende 10% worden als premie voor risicoverzekeringen bij overlijden en arbeidsongeschiktheid aan de inleg onttrokken. Wanneer er een hypithecaire schuld aan vast zit kan men deze niet zomaar zonder meer beëindigen.

hacon
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2009 14:38

Re: Belegde waarde Aegon Fundplan... pijnlijk :-(

Ongelezen bericht door hacon »

Vraag: In mijn fundplan overzicht van staan 2 posten
vermeld: kosten verzekeringsmaatschappij "eerste kosten en doorlopende kosten" 144,20
en kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur144.00
Hoezo verdere kosten verlaging op basis van aanbeveling.
Dat is namelijk al 30% van mijn inleg,zonder de opgevoede
premies-overlijdendsrisico en -arbeidsongeschiktheids risico.
En het komt niet terecht bij mijn verzekeringsadviseur die mij dit
desgevraagd mededeelde.
Vanwege transparant!!!!

Gesloten