LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Ik ga toch maar eens een keer weer met de AFM bellen wanneer aan deze fraude een einde gemaakt wordt.

immers fraude ondermijnt de rechtstaat en de samenleving.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Geachte meneer/mevrouw ,

Hartelijk bedankt voor uw bericht aan onze Klantenservice. We vinden het fijn dat u contact met ons zoekt. Hieronder ziet u de informatie die wij van u hebben ontvangen.

De informatie die u ons stuurde:
Wederom onjuist (te hoog) meetkundig (fonds)rendement in Aegon informatie!

Geachte klantenservice,

Het blijkt dat u nog steeds onjuiste fondsrendementen weergeeft, welke (nog) substantieel te hoog zijn.

Ik heb u hier begin dit jaar ook al over aangeschreven en excel files met de juiste methode verschaft, doch jammerlijk is geen verbetering waarneembaar.

Ik heb deze files nogmaals bijgevoegd aangevuld met de koersontwikkeling van dit jaar.

Bij dezen wil ik van de gelegenheid gebruik maken uit te leggen wat de gevolgen zijn van het gebruik van op onjuiste wijze bepaalde fondsrendementen (welke thans nog te hoog zijn):

1. U misleidt uw klanten door te hoge rendementen (met name voor aandelen) die met beleggen behaald kunnen worden in uw offertes op te geven, met als gevolg dat het beoogd doelkapitaal niet gehaald kan worden zelfs als de koersen zich in historisch perspectief zouden ontwikkelen.
2. Uw klanten hebben op einddatum dus hoogstwaarschijnlijk beduidend minder kapitaal dan beoogd en u zadelt uw klanten dus op met een financieel probleem.
3. Uw klanten zullen teleurgesteld geraken en u loopt een serieus risico op een stortvloed van klachten en rechtszaken omdat u uw klanten onjuist en gebrekkig voorlicht.
4. U trekt onjuiste conclusies aangaande de meest prudente wijze van beleggen en ook aangaande de te nemen schadebeperkende acties.
5. U voldoet niet aan uw wettelijke zorgplicht als opgenomen in de Pensioenwet.
6. U loopt (verdere) imagoschade op.
7. U draait minder omzet doordat minder kapitaal wordt belegd dan nodig is om een beoogd doelkapitaal te kunnen halen.
8. Als u op deze wijze blijft doorgaan, zal uw organisatie (net als de koersen) spoedig crashen.

Zoals u ziet, heeft het alleen voordelen op de juiste wijze bepaalde fondsrendementen te gebruiken.

Ik hoop binnenkort juist vastgestelde fondsrendementen van u te mogen ontvangen.

Zou dat mogelijk zijn?

Met vriendelijke groet,

Dr. Felix Beijer

Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op
We doen ons best uw bericht binnen twee werkdagen te beantwoorden. Soms hebben we meer tijd nodig. Bijvoorbeeld omdat we extra informatie willen opzoeken of omdat we een andere collega inschakelen. Als we meer tijd nodig hebben, laten we u dat ook binnen twee werkdagen weten.

Met vriendelijke groet,

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door jonis »

Met ruim een miljard winst in 2014 zal het crashen wel meevallen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Jonis,

Ik denk dat als binnen afzienbare tijd (2-4 jaar) de bepaalde rendementen nihil worden en mensen hierover vragen gaan stellen, 1 miljard toch iets te weinig zal zijn de schade te compenseren.
Het schijnt dat nog steeds heel veel mensen met woekerpolissen niet in actie zijn gekomen.
(vaak omdat het budget ontbreekt om het om te zetten)

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

felixbeijer schreef:Ik ga toch maar eens een keer weer met de AFM bellen wanneer aan deze fraude een einde gemaakt wordt.

immers fraude ondermijnt de rechtstaat en de samenleving.

Ik heb dus inderdaad met de AFM gebeld en mijn ongenoegen over de gang van zaken geuit.
Het helpt helaas niet veel.
Het enige waarneembare effect is dan dat iemand in het bestuur van de AFM het niet meer ziet zitten en aankondigt per half oktober te vertrekken.
Ik denk dat binnen afzienbare tijd wel meer mensen het niet meer zullen zien zitten.
Heel triest allemaal!

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Een excelletje is altijd leerzaam, ik heb de koerswaarden voor dit jaar aangevuld.

Zie ook https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 9#p2206589
Bijlagen
curvefitting Equity Fund oktober 2015.xls
(302 KiB) 98 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Voor het MIX-fonds is ie nu ook klaar met een extra grafiekje over 25 jaar.
Bijlagen
curvefitting Mix Fund oktober 2015.xls
(364 KiB) 82 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?


felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

hakra,

Ik heb ze nog maar weer van wat zinvolle informatie voorzien. Het gaat niet goed zo!



Geachte meneer/mevrouw ,

Hartelijk bedankt voor uw bericht aan onze Klantenservice. We vinden het fijn dat u contact met ons zoekt. Hieronder ziet u de informatie die wij van u hebben ontvangen.

De informatie die u ons stuurde:
de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire?

Geachte klantenservice,

In aanvulling op mijn eerdere bericht, zie bijgevoegde documentatie.

Hoewel de toekomst uiteraard niet is te voorspellen, ziet het er toch naar uit dat met de “meetkundige” vaststelling van de fondsrendementen een fatale fout is begaan. Overigens: ook met deze methode http://www.pensioenvizier.nl/meetkundig-rendement/ gaat het in de nabije toekomst waarschijnlijk mis.

Voorbeelden voor de juiste meetkundige vaststelling van het (netto) fondsrendement voor het Equity Fund en het MIX-fund heeft u nu al (zie bijgevoegde excel-files), ik beschik helaas niet over de koersdata van andere te kiezen beleggingsfondsen.

Zou u alstublieft uw klanten nu juist en volledig willen voorlichten over de aard en werking van hun beleggingsverzekering, de mogelijke risico’s en de te nemen maatregelen om de schade te beperken (zie bijlage bij beleggingsinformatie)?

Alstublieft!

Ik vertrouw er op dat een en ander duidelijk is, maar mocht u onverhoopt toch nadere uitleg nodig hebben aangaande de juiste meetkundige bepaling van het fondsrendement en juiste voorlichting, ben ik tot nadere uitleg uiteraard gaarne bereid.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Dr. Felix Beijer

Noot aangaande vertrouwelijkheid:

De informatie verzonden met dit bericht is niet van vertrouwelijke aard. Gebruik maken van deze informatie, verspreiding en publiekelijke bekendmaking wordt ten zeerste aanbevolen!

Confidentiality note:

The information submitted in this message is non confidential. Making use of the information submitted, dissemination and making the information publically available is highly recommended!


Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op
We doen ons best uw bericht binnen twee werkdagen te beantwoorden. Soms hebben we meer tijd nodig. Bijvoorbeeld omdat we extra informatie willen opzoeken of omdat we een andere collega inschakelen. Als we meer tijd nodig hebben, laten we u dat ook binnen twee werkdagen weten.

Met vriendelijke groet,

xxxxxx
Directeur Aegon Klantenservice
Bijlagen
de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire v2.docx
(43.82 KiB) 67 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

http://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/nie ... -dashboard
tsja, hoe ze dit cijfer nog hebben kunnen behalen is mij volslagen onduidelijk :?
Het is en blijft onvoldoende!

Hopelijk verbetert het, ik heb ze van juiste uitleg voorzien (zie berichten hierboven).

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

hakra,
een gegeven dat deze woekerprofi zal opbreken is dat veelvuldig is geadviseerd een beleggingspolis met garantie te handhaven, daar heb je zo weinig aan als de verzekeraar crasht.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Zou het publiceren van dergelijke berichten goed zijn voor de verkoop van psycho-farmaceutica en zo een bijdrage leveren aan een koersherstel door stijgende marktwaarde van farmaceutische bedrijven?
Je zou toch verwachten dat bestuurders (oa bij Aegon) enigszins zenuwachtig moeten gaan worden en dit dus een goede actie mijnerzijds is.

En denk nog eens na bij mijn eerdere stelling: veel leeshits op dit forum zijn afkomstig van juristen van (o.a.) Aegon!
Niet alleen van juristen van verzekeraars overigens.

Het is mijn mening dat het publiceren van misstanden en het juist voorlichten van mensen in het algemeen belang van de samenleving is, juist nu nu de koersen zo onwaarschijnlijk hoog staan en waarschijnlijk verdere schade zal ontstaan bij afwachten.
Voor uitleg zie de bijlage drie berichten hierboven.

Vooralsnog is de enige actie die nu kan worden ondernomen te bidden dat de koersen (nog) niet zullen crashen. Dit bidden wordt thans op vele plaatsen gedaan, zoals bij Aegon en andere verzekeraars, bij de AFM, bij de DNB en bij het Ministerie van Financien. Het lijkt afgelopen week iets te hebben geholpen. :D

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Ik bedacht me dat ik nog wel wat meer kan doen. Dus gedaan.

Geachte ontvanger dezes,

Zou u alstublieft zo vriendelijk willen zijn dit bericht aan mevrouw Van Vroonhoven persoonlijk door te sturen? Alvast hartelijk bedankt.

Geachte Mevrouw Van Vroonhoven,

Dank voor uw uitnodiging voor de lunch van het Consument&Panel van de AFM! Ik vind dit een uitstekend initiatief om meer contact met de burgers te krijgen, per slot van rekening is uw taak de burgers van dit land te dienen door toezicht te houden op de eerlijke werking van de financiële markten teneinde de macro-economie en de welvaart van ons land te bevorderen.

Helaas ben ik wegens omstandigheden niet in de gelegenheid zelf te komen, echter het te bespreken onderwerp “waar ligt de verantwoordelijkheid van de Financieel Dienstverleners en waar die van hun klanten” is nu dermate maatschappelijk relevant dat ik de gelegenheid aangrijp u dit bericht te schrijven. Ik hoop dat u even tijd vind zich hierin te verdiepen.

Zoals u wellicht al bekend is, is er een verschil van inzicht tussen mij en de financiële sector aangaande de juiste meetkundige wijze van het bepalen van het fondsrendement. Voor toelichting verwijs ik u naar mijn brief aan de Commissie van Financiën en de Commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (bijgevoegd) met de mogelijk wat onheilspellend overkomende titel “de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire” en de bijlage daarbij (inclusief Excel file).

Ondanks herhaaldelijke meldingen mijnerzijds, ook aan de AFM, is er helaas tot op heden al gedurende jaren geen verbetering waarneembaar in de onjuiste wijze waarop de fondsrendementen worden bepaald en aan klanten worden gecommuniceerd.

De datum waarop deze fatale fout zich vanzelf zal openbaren nadert alras, medio 2020 wellicht al eerder. Toch zou ik u willen verzoeken er op toe te zien dat er reeds nu verbetering volgt. Elk oponthoud heeft een zeer groot risico dat heel veel geld verdampt uit de Nederlandse economie en vele mensen de financiële afgrond in zal sleuren. Wellicht zal oponthoud ook leiden tot ongenoegen jegens uw organisatie.

De werking en risico’s van beleggen dient aan belanghebbenden te worden gecommuniceerd en duidelijk te worden uitgelegd middels brede voorlichting, bijvoorbeeld via een zoveelste uitzending over woekerpolisproblematiek bij RADAR. Daarnaast dienen de slachtoffers van woekerpolissen goed ondersteund en geholpen te worden in de te ondernemen stappen hun financiële toekomst te verbeteren (hoewel de trieste constatering reeds is dat voor velen geldt dat de aangerichte schade niet meer volledig is te herstellen).

Ik hoop dat u zich er hard voor wil maken dat bovenstaande correctieve acties ook daadwerkelijk spoedig plaatsvinden.

Met vriendelijke groet,

Dr. Felix Beijer.

Op 16 oktober 2015 om 13:24 schreef AFM Consument&Panel < [email protected] >:
Bijlagen
curvefitting Equity Fund november 2015.xls
(159 KiB) 72 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

De kwaliteit van de nazorg beleggingsverzekeringen is vele malen slechter dan in dit rapport van de AFM wordt aangegeven.
http://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/nie ... zekeringen
Komt omdat men alleen maar kijkt naar kosten, men moet juist naar rendementen kijken.

Naar mijn mening is elk advies dat niet aangeeft zo spoedig mogelijk af te kopen een slecht advies. Lees ook dit.
http://daskapital.nl/2015/10/ahhh_zieli ... e_ver.html
http://daskapital.nl/2015/06/innovatie_ ... tness.html

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

felixbeijer schreef: Vooralsnog is de enige actie die nu kan worden ondernomen te bidden dat de koersen (nog) niet zullen crashen. Dit bidden wordt thans op vele plaatsen gedaan, zoals bij Aegon en andere verzekeraars, bij de AFM, bij de DNB en bij het Ministerie van Financien. Het lijkt afgelopen week iets te hebben geholpen. :D
De aandelenkoersen zijn gelukkig weer significant gestegen. :D
Puur uit wetenschappelijke nieuwsgierigheid ben ik toch benieuwd hoe groot het verschil kan worden tussen de vastgelegd eindpuntmethode (daadwerkelijk genoten netto rendement op de beleggingen) en de kleinste kwadratenmethode (obv meetreeks te verwachten netto rendement op de beleggingen).

Als doldwaze suicidale lemmingen storten vele mensen hun geld rucksichtlos in beleggen in aandelen.

Puur uit wetenschappelijke nieuwsgierigheid is tevens de vraag hoe ver uit evenwicht dit kan gaan, of mijn model deze dwaasheid wel aan kan, en hoe snel koersen kunnen kelderen.

Dit alles is natuurlijk nuttig voor het voortschrijdend inzicht en de wetenschap, maar erg triest voor de slachtoffers die zullen gaan vallen.

Vooralsnog overigens is er de afgelopen twee weken flink voordeel behaald.
Bijlagen
curvefitting Equity Fund november 2015 v4.xls
(197 KiB) 68 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Er zijn nu nog ca 2.7 miljoen woekerpolissen.
http://amweb.nl/uncategorized/geen-gehe ... polisdeals
(neem dan de link naar de rapportage: klik op het blauwe schrijft bij Dit schrijft minister Dijsselbloem)

Saillant detail: slachtoffers van woekerpolissen.

Als deze nog bestaande woekerpolissen nu allemaal afgekocht worden bij hoge koersen met een bescheiden schadevergoeding gesteld op 2000 euro per polis, zou dat 5.4 miljard betekenen. Bij 4000 euro per polis zou dat 10.8 miljard betekenen.

Rekensommetje over enige jaren bij lage koersen als de betaalde som met wettelijke rente wordt geclaimed.....wil ik liever niet aan denken. Ik zeg niet dat dit zal gebeuren maar de kans hierop is groot.

De AFM dient zich in haar toezicht en rapportage te focussen op rendementen, alleen dan volgt de juiste actie een horror-scenario te voorkomen.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Och heden....... :shock:

http://www.intermediair.nl/magazine/201 ... RF7AKF1#11
http://www.brandnewdayblog.nl/de-rekenr ... d-new-day/

Het dividendrendement is ca 2.2% volgens het artikel in intermediair.
Volgens onderstaande link bedraagt het dividendrendement zelfs 2.8% bij de Vanguard MSCI World Index tracker http://www.iexprofs.nl/Column/Nieuws-Pr ... -Fund.aspx
Het dividendrendement wordt volgens Aegon bij het fondsvermogen bijgeschreven.
Hoe kan ik dan volgens mijn methode op grond van een goede periode op 4.15% uitkomen als het meetkundige rendement van de CBS Koersindex 3.1-3.15% is :?
(met dank aan http://www.woekerpolis.nl voor de data op hun web-site in het rapport crashrisico).

Kijk ook eens naar de koerswaarden van het Aegon Equity Fund vergeleken met de MSCI World index: http://www.behr.nl/fondsdetail/detail/aegn.eqf (klik dan even op 12 jaar). Het Aegon Equity Fund gaat weliswaar sneller omhoog dan de MSCI World Index maar het verschil verklaart geen 2.2-2.8% extra dividendrendement.

Iemand een verklaring?
Bijlagen
curvefitting CBS koersindex.xls
(102 KiB) 68 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Goh de 12 jaarsperiode op http://www.behr.nl/fondsdetail/detail/aegn.eqf is nu ineens ook verdwenen. :x
Zou de invloed van Aegon ook zover reiken dat het ze gaat lukken de gegevens op https://www.msci.com/end-of-day-data-search ontoegankelijk te maken? :mrgreen:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

felixbeijer schreef:Vooralsnog is de enige actie die nu kan worden ondernomen te bidden dat de koersen (nog) niet zullen crashen. Dit bidden wordt thans op vele plaatsen gedaan, zoals bij Aegon en andere verzekeraars, bij de AFM, bij de DNB en bij het Ministerie van Financien. Het lijkt afgelopen week iets te hebben geholpen. :D
Als niets helpt, is het soms beter niets te doen en het onvermijdelijke af te wachten.

We kunnen enkel meer bidden voor een zo (voor)spoedig mogelijk einde.
Moge in Godsnaam de koersen nog flink doorstijgen!
Het gaat gelukkig de goede kant op. http://www.behr.nl/fondsdetail/detail/aegn.eqf :D
En laten we vooral bidden.

“Sanctus Espiritus, redeem us from our solemn hour
Sanctus Espiritus, insanity is all around us

Sanctus Espiritus
Sanctus Espiritus
Sanctus Espiritus”

Vertaling:
Heilige geest, verlos ons uit ons laatste uur!
Heilige Geest, waanzin is overal om ons heen
O heilige geest (3x)
Bron: https://www.youtube.com/watch?v=R2spp13URxQ
FIN

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: de onvermijdelijke fatale afloop van de woekerpolisaffaire.

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Wat ik mij al een tijdje afvraag, gezien uw niet aflatende (geloofs?)overtuiging dat een financieel Armageddon aanstaande is: waarom niet met uw volle vermogen 100% short gaan?

Gesloten