LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help!!

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Help!!

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Wij hebben 2 (woeker)polissen bij de Aegon en wel het Fundsparen en het Spaarplan Beleggingsmix.

Zojuist hebben we vrijwel alle vragen doorlopen, maar nergens vind ik een antwoord op de vraag of het verstandig is de polis te beëindigen en wat er dan gebeurt.

Is er iemand die ons hierin kan adviseren?

Het gedoe met Verliespolis, waar we ons bij hebben aangesloten, duurt wel érg lang en bovendien zijn zij moeilijk te bereiken en verstrekken summiere informatie.

We weten het niet meer!!!

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Help!!

Ongelezen bericht door Harderwijk »

de informatie die je geeft is wel heel summier. Wat is bijvoorbeeld de ingangsdatum en einddatum van de polis? In welke fondsen beleg je? Wat is de waarde van beide verzekeringen? Wat is er ingehouden aan kosten afgelopen jaar? Zijn het kapitaalverzekeringen of lijfrenteverzekeringen?

Graag wat meer informatie zodat de leden hier op het forum jullie verder kunnen helpen. Want de gegeven informatie is toch echt te weinig.

Ik lees het graag

Ashie
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2007 15:28

Re: Help!!

Ongelezen bericht door Ashie »

Hoi Digitaaltje,

Wat ik zo links en rechts hier op het forum lees is "afkopen = je verlies nemen". Ik heb geen juridische achtergrond, maar ik ga er vanuit dat dit klopt en dat je bij afkoop dus geen aanspraken op compensatie meer kunt maken.

Hoe naar ook, wij hebben ervoor gekozen om voorlopig nog steeds geld in de bodemloze put te gooien. Gedeeltelijk is het nu ook een principekwestie geworden voor ons, maar goed... dat kan dezelfde reden zijn om te kiezen voor vroegtijdige beëindiging.

Ik wens je veel wijsheid!

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Help!!

Ongelezen bericht door sieward »

Volgens mij veranderd je rechtspotitie niet, op moment dat je onder protest akkoord gaat met een afkoopvoorstel. De aanbeveling van Wabeke voorziet zelfs in polissen die voor 1 jan 2008 zijn afgekocht (punt 8 )
http://www.kifid.nl/uploads/2008-03-04_ ... udsman.pdf
Dat is zeer opmerkelijk, daar mensen die voor 1 jan hebben afgekocht zelfs meer vergoed lijken krijgen, dan degenen die door zijn gegaan. Dat is zo, omdat de looptijd beduidend is ingekort, waardoor minder hoge kosteninhoudingen volgens de aanbeveling zijn toegestaan en ook minder kosten zijn berekend.

Wat ik mij afvraag is in hoeverre de aanbeveling voor mensen die na 1 jan hebben afgekocht dit niet ook zou moeten gelden. Er lijkt mij geen duidelijke juridische reden te zijn waarom deze groep mensen uitgesloten kan worden. Wat op 1 januari is veranderd, is dat vanaf dat moment ook banken vergelijkbare producten mogen aanbieden en dat men verpicht is duidelijkheid te verschaffen over de kostenstructuur, maar of dat legitieme reden zijn om mensen van een regeling uit te sluiten vraag ik mij af.

Waar het thans op lijkt is dat verzekeraars inderdaad een compensatievoorstel in voorbereiding hebben, die zo vermoed ik iets beter uitpakt dan de Wabeke aanbeveling. Ze lijken te hopen, dat zo veel mogelijk mensen met dit voorstel akkoord gaan, zodat een zo klein mogelijke groep maar doorprocedeerd. Duisenberg II regeling, zeg maar. Bij veel mensen die niet met Duisenberg akkoord zijn doorgegaan, lijkt het erop, dat de contracten nietig worden verklaart, waardoor men de inleg plus rente en proceskosten teruggestort krijgt.

Ik kan mij overigens voorstellen, dat verzekeraars met een beter voorstel komen naarmate het protest onder hun klanten groter is, en ze beginnen te merken, dat de ontevredenheid van klanten in hun portemonnee voelbaar wordt. In die zin is ook verstandig om nu wel over afkopen te informeren. Het kan geen kwaad om nu al offertes op te vragen voor afkopen (via oversluiten!) waarbij deze kan worden vergeleken met premievrijmaken of doorgaan. Er zijn tegenwoordige goede alternatieven. Mocht er dan eind volgende maand inderdaad een belabbert voorstel liggen, voorzover je er op wilt wachten, liggen dan alle papieren klaar om goed onderbouwd een knoop door te hakken. Want de regeling die daarna zal komen kan waarschijnlijk nog een hele tijd duren.

Het juiste motto moet zijn: In het verleden geleden verliezen, geven geen aanleiding om het in de toekomst ook zo te doen.

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: Help!!

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Hallo,
Het is alweer even geleden dat ik deze vraag heb geplaatst. Omdat ik geen bericht via Tros Radar kreeg van een reactie, leek het me vanmorgen verstandig nog eens bij anderen te lezen wat hun ervaringen zijn.

Nu pas zie ik 3 reacties op mijn vraag!!

Ik ga ze even lezen en vervolgens reageren.

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: Help!!

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Geplaatst op 06 Apr 2008 16:55 door Harderwijk


--------------------------------------------------------------------------------
de informatie die je geeft is wel heel summier. Wat is bijvoorbeeld de ingangsdatum en einddatum van de polis? In welke fondsen beleg je? Wat is de waarde van beide verzekeringen? Wat is er ingehouden aan kosten afgelopen jaar? Zijn het kapitaalverzekeringen of lijfrenteverzekeringen?

Graag wat meer informatie zodat de leden hier op het forum jullie verder kunnen helpen. Want de gegeven informatie is toch echt te weinig.

Ik lees het graag

===================================================


@Harderwijk:

De ingangsdatum van de Aegon Spaarplan Beleggingsmix is 1993, de einddatum 2013.
Ingehouden kosten van het afgelopen jaar bedragen 230,67 Euro.

De reden dat ik de vraag heb gesteld is dat men via de beleggingsinformatie over dit Spaarplan meldt dat het saldo per 31 december 2006 ruim 10.000 Euro was en per 31 december 2007 ruim 11.000 Euro. Wanneer ik hier onze eigen berekening naastleg, dan zie ik geen nadelig gevolg en juist dit verbaast me. omdat ook deze polis wordt aangemerkt als een 'woekerpolis'.

Ditzelfde resultaat geldt voor het Fundsparen


Bedankt voor je reactie
Laatst gewijzigd door digitaaltje op 14 apr 2008 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: Help!!

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Geplaatst op 11 Apr 2008 20:49 door Ashie


--------------------------------------------------------------------------------

Hoi Digitaaltje,

Wat ik zo links en rechts hier op het forum lees is "afkopen = je verlies nemen". Ik heb geen juridische achtergrond, maar ik ga er vanuit dat dit klopt en dat je bij afkoop dus geen aanspraken op compensatie meer kunt maken.

Hoe naar ook, wij hebben ervoor gekozen om voorlopig nog steeds geld in de bodemloze put te gooien. Gedeeltelijk is het nu ook een principekwestie geworden voor ons, maar goed... dat kan dezelfde reden zijn om te kiezen voor vroegtijdige beëindiging.

Ik wens je veel wijsheid!

===============================================
@Ashie

Dat hebben we ook gelezen, maar mijn partner is 'een beetje eigenwijs' en wil tóch de polis afkopen en geen geld meer stoppen in deze beleggingsmix. Vandaar dat ik de vraag heb gesteld en hem misschien op deze manier kan overtuigen dat juist niet te doen.

Dank je wel voor je reactie

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: Help!!

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Geplaatst op 12 Apr 2008 01:06 door sieward


--------------------------------------------------------------------------------

Volgens mij veranderd je rechtspotitie niet, op moment dat je onder protest akkoord gaat met een afkoopvoorstel. De aanbeveling van Wabeke voorziet zelfs in polissen die voor 1 jan 2008 zijn afgekocht (punt 8 )
http://www.kifid.nl/uploads/2008-03-04_ ... udsman.pdf
Dat is zeer opmerkelijk, daar mensen die voor 1 jan hebben afgekocht zelfs meer vergoed lijken krijgen, dan degenen die door zijn gegaan. Dat is zo, omdat de looptijd beduidend is ingekort, waardoor minder hoge kosteninhoudingen volgens de aanbeveling zijn toegestaan en ook minder kosten zijn berekend.

Wat ik mij afvraag is in hoeverre de aanbeveling voor mensen die na 1 jan hebben afgekocht dit niet ook zou moeten gelden. Er lijkt mij geen duidelijke juridische reden te zijn waarom deze groep mensen uitgesloten kan worden. Wat op 1 januari is veranderd, is dat vanaf dat moment ook banken vergelijkbare producten mogen aanbieden en dat men verpicht is duidelijkheid te verschaffen over de kostenstructuur, maar of dat legitieme reden zijn om mensen van een regeling uit te sluiten vraag ik mij af.

Waar het thans op lijkt is dat verzekeraars inderdaad een compensatievoorstel in voorbereiding hebben, die zo vermoed ik iets beter uitpakt dan de Wabeke aanbeveling. Ze lijken te hopen, dat zo veel mogelijk mensen met dit voorstel akkoord gaan, zodat een zo klein mogelijke groep maar doorprocedeerd. Duisenberg II regeling, zeg maar. Bij veel mensen die niet met Duisenberg akkoord zijn doorgegaan, lijkt het erop, dat de contracten nietig worden verklaart, waardoor men de inleg plus rente en proceskosten teruggestort krijgt.

Ik kan mij overigens voorstellen, dat verzekeraars met een beter voorstel komen naarmate het protest onder hun klanten groter is, en ze beginnen te merken, dat de ontevredenheid van klanten in hun portemonnee voelbaar wordt. In die zin is ook verstandig om nu wel over afkopen te informeren. Het kan geen kwaad om nu al offertes op te vragen voor afkopen (via oversluiten!) waarbij deze kan worden vergeleken met premievrijmaken of doorgaan. Er zijn tegenwoordige goede alternatieven. Mocht er dan eind volgende maand inderdaad een belabbert voorstel liggen, voorzover je er op wilt wachten, liggen dan alle papieren klaar om goed onderbouwd een knoop door te hakken. Want de regeling die daarna zal komen kan waarschijnlijk nog een hele tijd duren.

Het juiste motto moet zijn: In het verleden geleden verliezen, geven geen aanleiding om het in de toekomst ook zo te doen.


@Sieward
Meteen na het bekend worden van deze 'woekerpolissen' via de uitzending van Tros Radar, hebben wij ons aangesloten bij Verliespolis.nl.

Ik heb begrepen dat zij inmiddels in onderhandeling zijn met 3 verzekeringsmaatschappijen, maar welke vraag ik me dan af. Misschien zij we (na 2 jaar) te ongeduldig, maar Verliespolis is erg summier met het vrijgeven van informatie en het enige wat wij kunnen doen is afwachten en afwachten.

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Help!!

Ongelezen bericht door sieward »

Oh, digitaaltje,
Heel de wereld roept: Afkopen is niet slim, wacht nog even etc. Je schrijft zelf: het enige wat wij kunnen doen is afwachten en afwachten.

Wat een apathie, wat een schaapsvolk is Nederland toch! Mensen, afwachten kost geld, en daarmee speel je verzekeraars in de kaart. Dacht je nou echt dat zij uit zich zelf zeggen: Oh, fijn dat u niet protesteert en lekker door blijft betalen, nou dan zullen wij wat minder aan kosten rekenen en dan krijgt u van ons een compensatie.

Wat je kunt doen? Informeren, wat er werkelijk aan de hand is. Maak een rekensommetje. Wat heb je in totaal ingelegd, hoeveel is daar nog van over. Hoeveel procent wordt ingehouden aan kosten en hoeveel aan premies. Heb ik de verzekeringen die erbij inzitten wel nodig en zijn ze niet te duur? Welke alternatieven zijn er (lees ook mijn bijdrage onder alternatief woekerpolis)? Wat kost afkopen, en wat levert je dat in de toekomst op? Actie dus niet wachten. Lees ook wat meer over wat mensen bijvoorbeeld schrijven over verliespolis, dan weet ook wat meer wat je van ze kunt verwachten.

Het juiste motto moet zijn: In het verleden geleden verliezen, geven geen aanleiding om het in de toekomst ook zo te doen.

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: Help!!

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Oh, digitaaltje,
Heel de wereld roept: Afkopen is niet slim, wacht nog even etc. Je schrijft zelf: het enige wat wij kunnen doen is afwachten en afwachten.

Wat een apathie, wat een schaapsvolk is Nederland toch! Mensen, afwachten kost geld, en daarmee speel je verzekeraars in de kaart. Dacht je nou echt dat zij uit zich zelf zeggen: Oh, fijn dat u niet protesteert en lekker door blijft betalen, nou dan zullen wij wat minder aan kosten rekenen en dan krijgt u van ons een compensatie.

Wat je kunt doen? Informeren, wat er werkelijk aan de hand is. Maak een rekensommetje. Wat heb je in totaal ingelegd, hoeveel is daar nog van over. Hoeveel procent wordt ingehouden aan kosten en hoeveel aan premies. Heb ik de verzekeringen die erbij inzitten wel nodig en zijn ze niet te duur? Welke alternatieven zijn er (lees ook mijn bijdrage onder alternatief woekerpolis)? Wat kost afkopen, en wat levert je dat in de toekomst op? Actie dus niet wachten. Lees ook wat meer over wat mensen bijvoorbeeld schrijven over verliespolis, dan weet ook wat meer wat je van ze kunt verwachten.

Het juiste motto moet zijn: In het verleden geleden verliezen, geven geen aanleiding om het in de toekomst ook zo te doen.


Sommige mensen hebben meer verstand van verzekeren en anderen van weer andere zaken, Sieward :wink:

We zullen hier het weekend eens gaan bekijken wat wijsheid is. In de tussentijd hoop ik nog op reactie(s) van mensen die een beslissing in deze hebben genomen en wat de uitkomst c.q. verwachting daarvan is.

Oh, de kudde roept ...... ik moet gaan! :)

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: Help!!

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Toch wachten en aanmelden bij Verliespolis en/of Woekerpolis Claim. Beiden hebben een iets andere focus dus ik heb me bij beiden aangemeld.

Als je nu overstapt heb je wettelijk gelijk dat je nog steeds recht zou hebben op bla-die-bla-die-bla maar dan sta je achteraan in de rij en met een beetje pech zul je het gevecht zelf aan moeten gaan. In een groep sta je sterker en is er een grotere kans, met minder moeite, dat je wat bereikt.

Technisch gezien is even wachten ook beter want de rente-op-rente wordt dan ook gecorrigeerd. Als je nu overstap wordt alles tot nu uitgekeerd (minus alle eerste kosten) en heb je geluk dan krijg je later nog eens een correctie. Die correctie geldt tot het moment van uitstappen.

Het lijkt er echter wel op dat de verzekeringsmaatschappijen er een lange adem van willen maken in welk geval verlies nemen wel eens kan lonen ... ik wacht tot december om even te kijken wat Verliespolis en Woekerpolis Claim voor resultaten boeken. die 8 maand doen het 'em ook niet. Overhaast een beslissing nemen vanuit emotie is zelden een goede beslissing.

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Help!!

Ongelezen bericht door sieward »

Hi Hamsteg,
leuke bijdragen, dank daarvoor. En natuurlijk heb je gelijk als je schrijft dat je nooit alleen vanuit emoties over dit soort zaken moet beslissen. Je neemt je besluit inderdaad op basis van heldere offertes en naar wijs beraad, het gaat immers om veel geld. Maar ik blijf kritische noten geven, anders komen de schaapjes niet van hun plek.

Je stelt, dat mensen die afkopen achter moeten aansluiten voor een mogelijke toekomstige regeling. Maar voorlopig is er niets anders dan het miserabele voorstel van de ombudsman, en hoe gek het ook klinkt, in dit voorstel komen mensen die voor 1 jan hun woekerpolis hebben overgesloten, er niet slechter vanaf dan degene die door zijn gegaan. Het tegendeel is zelfs het geval!

Maar even doordeken.
Stel iedereen gaat door met zijn polis en de verenigingen gaan naar de rechter, dan zal het lang procederen worden, want hoe legt men de rechter uit dat de woekerpolissen slecht zijn voor de mensen, als mensen gewoon ermee doorgaan. Hoe leg je uit dat mensen ontevreden zijn, als ze niet protesteren. Het zal dan lang duren, waarbij iedere millimeter zal moeten worden bevochten. En wat nou als er dan helemaal geen regeling komt, of een regeling die maar heel weinig voorstelt. Wie staat er dan beter voor?

Stel echter iedereen komt in opstand, de mensen vragen op wat het afkopen van hun polis kost en wat het kost om nu ongewijzigd door te gaan. Dan komen de mensen tot de conclusie, dat het beter is om over te sluiten naar een nieuwe polis, waar geen of maar heel weinig kosten worden gerekend. Dan worden alle polissen afgekocht. Maar alles gebeurd onder protest en met onvrede over de verborgen kosten. Verzekeraars zullen dan proberen om zo veel mogelijk van deze overlopers voor zich te winnen. Er komt concurrentie. Er komt transperantie. Mensen weten hoe ze zijn bedonderd, rechters begrijpen, dat de woekerpolissen niet kloppen, want ze kunnen vergelijken. Er komen rechtszaken. De mensen staan sterk, er komt een regeling. Wie denk je heeft dan de betere regeling?

Ik kan scenarios schetsen, maar ik kan niet in een glazen bol kijken. Het blijft onzeker, wie er uiteindelijk beter voor zal staan, waarbij het is niet onwaarschijnlijk dat degene die onder protest hebben overgesloten het beter zullen hebben. Eigenlijk zijn zij al van de problemen af nadat zij dat besluit hebben genomen. Vanaf dan gaat het goed, eerder verlies is genomen, en alles wat nog vergoed wordt is extra. Het tweede scenario is overigens niet onwaarschijnlijk. Het is wachten totdat ook belangenverenigingen dat zien, en gaan adviseren om over te sluiten op basis van goede offertes.

MAW: Het kost voor de schaapjes altijd extra energie om van een afgegraasd weiland naar een nieuw vers weiland te lopen, ze willen daarom het liefst blijven waar ze zijn, ook al weten ze dat er niet genoeg te eten is. Maar als de kudde eenmaal naar het nieuwe weiland is gelopen, waar ze wel genoeg te eten hebben, dan zijn achteraf toch wel blei dat ze het hele end hebben gelopen en weer wat te eten hebben. Maar het blijven schaapjes, ze zullen nooit alleen gaan lopen. Want in de groep denken ze sterker te zijn.

digitaaltje
Berichten: 73
Lid geworden op: 29 sep 2006 13:57

Re: Help!!

Ongelezen bericht door digitaaltje »

Toch wachten en aanmelden bij Verliespolis en/of Woekerpolis Claim. Beiden hebben een iets andere focus dus ik heb me bij beiden aangemeld.

Vrijwel direct na het bekend worden van Verliespolis, hebben wij ons aangemeld. We wachten het wel af, maar gaan het weekend toch maar aan de slag met (be) rekenen.

Dank je voor je reactie

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: Help!!

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Ik ben al in heel wat andere weilanden geweest maar op dit moment is afkopen voor mij helaas nog niet efficiënt. Verder is het tijdstip ook niet gunstig. De fondsen staan relatief laag, wat betekent dat je door uitstappen alleen al verlies neemt op de belegging ... hebben we het nog niet over de eerste kosten die ze dan in rekening gaan brengen of extra opzeg kosten. Nu verlies nemen zou voor mij meer dan 50% van de inleg betekenen ... ik kijk de richting van de eerste rechtszaken dit jaar wel even aan. Als je wilt gaan, stap dan uit vlak voor de zomervakantie of ergens in december, historisch (rendementen uit het verleden bla-die-bla) gezien zijn dat de pieken in een jaar en voor fondsen dus vaak een goed moment om uittestappen.

Het kon nog wel eens verstandig zijn geen premies meer te betalen en alles gewoon te laten staan. Open een nieuwe lijfrente op basis van rente bij een bank of vergeet dat gedoe met fiscaal voordeel ... deze fiscale regelingen worden door de instellingen gebruikt als melkkoe. Open gewoon zelf een aantal internetspaarrekeningen (AK BANK, AT BANK, SNS BANK allen >4.25%) bij verschillende banken (max 40k, 80k bij fiscaalparkner) elk en controleer wie onder welke moedermaatschappij valt ivm DNB garantie).

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Help!!

Ongelezen bericht door sieward »

Hi Hamsteg. Ik lees dat je al hebt geinformeerd wat afkopen je kost. Dan weet je volgens mij al veel meer dan de meesten. Maar weet je ook wat het kost om door te gaan, en wat het kost om premie vrij te maken. Met andere woorden wat voor jouw het goedkoopste alternatief is?

Kijk ook even bij een antal grote banken, want die hebben sinds kort zogenaamde bankspaarproducten, waarbij je in een fiscaal beschermd regiem lijfrente kunt opbouwen, ook met beleggen. Oversluiten is volgens mij nu een reeele optie.

Het klopt dat de beuzen nu laag staan, dus je kunt wachten dat ze weer omhoog gaan. Maar als ze omhoog gaan zullen overal omhoog gaan. Dus vergelijk ook de fondsen van de verschillende maatschappijen en beslis vervolgens waar je het meeste vertrouwen in hebt.

Het juiste motto moet zijn: In het verleden geleden verliezen, geven geen aanleiding om het in de toekomst ook zo te doen.

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: Help!!

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Ik ga wat hoger uitstappen en daarna alles op spaarrenterekeningen zelf beheren. Ik stap (voorlopig) niet meer in aandelen.

Die bankspaarproducten bestaan omdat de overheid banken toestaat nu onder die noemer lijfrente regelingen te mogen vangen ... dit is echter nog steeds geen open markt, zolang je het niet zelf kunt beheren zullen ook de banken hiervan meer profiteren als van een normale spaarrekening. Toegegeven dat banken transparanter zijn met hun kosten die wel lager liggen maar ten opzichte van een spaarrekening nog wel veel extra's in rekening brengen!. Het fiscaal voordeel wordt op die manier nog steeds voor een groot deel weggesnoept

Rentevrij maken loopt nog maar AEGON heeft al lang niet gereageerd ... zullen het wel druk hebben ;) Binnenkort gaat er een tweede brief als herinnering die kant op. Ik ga overstappen, maar het is nu zo chaotisch dat ik ook even wacht totdat er wat rust is en alles weer te overzien is.

Alles loopt al 10 jaar, een half jaar langer is de pijn niet meer, mijn gedachten kijken al naar de toekomst maar ratio moet wel emotie overstemmen ;)

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Help!!

Ongelezen bericht door sieward »

HAMSTEG,
je wilt sparen, en wacht daarom totdat de beuzen zijn herstelt? Ik kan je daarin volgen, ik geef je zelfs grotendeels gelijk.

Maar waarom vind je bijvoorbeeld bij dit product dat de bank wel veel extra's in rekening brengt. Is 4-5% rente zonder allerlei vergoedingen voor een polis dan werkelijk zo slecht?
http://www.snsbank.nl/particulier/spare ... paren.html

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: Help!!

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

Ik heb even een gezonde afkeer van instanties.

Deze aanbieding ziet er leuk uit ... 4% en bij aangaan van langere verbintenis zelfs tot 5% maar dan zit ik er volledig aan vast.

Echter ik vang nu zelf 4,5 en er zijn er al die 4,8 aanbieden. Dit is 20% meer en is meer dan een mogelijke fiscale winst (nu inhouden op loonbelasting en straks weer bij loon optellen). Het belastingtruukje wordt verkocht al de reden waarom ik in lijfrente moet instappen maar als ik moeite doe vang ik netto gewoon meer zonder kleine lettertjes.

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Help!!

Ongelezen bericht door sieward »

HAMSTEG,
Je begint mij aardig goed te begrijpen! dat is erg leuk om te zien. Maar toch, en niet alleen voor jou hoor, een belangrijke waarschuwing! Indien je afkoopt, zonder over te sluiten, moet je met terugwerkende kracht inkomstenbelastingen betalen. Dat is normaalgesproken meer dan 50% aan belastingen! Echt gekkenwerk dus, een bonus die verzekeraars hebben gekregen van de overheid om hun klanten nog beter te kunnen chanteren. Indien je bij het afkopen oversluit naar bijvoorbeeld dit product, dan hoef je bij het afkopen geen belastingen te betalen. Daarom heb je geen echte keuze voor wat je met het geld na het afkopen kunt doen.

Maar voor de nieuwe inleg heb je uiteraard wel keuze. Maar dan moet je zaken goed doorrekenen. Ik heb hier wel eens een poging gewaagd:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=51389

Je zult zien dat nu de vermogensbelasting ad 1,2% parte gaat spelen. Maar waar hebben we het trouwens nog over: je had eerst 40% aan vergoedingen, die je hebt weggegooid en nu zit je te zeuren dat je geen 4,8% rente krijgt maar 4,2% of zoiets. Er zijn vast nog meer aanbieders. Maar wel erg geinig hoor deze ontwikkeling... ;)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help!!

Ongelezen bericht door kweenie »

Je moet inderdaad ook rekening houden met die 1,2% vrh die je elk jaar uitspaart. Bij veel mensen zal een overgang van beleggingsverzekering naar spaarrekening namelijk ook betekenen dat er over het saldo jaarlijks 1,2% vrh betaald moet worden. Dan moet je het voor een eerlijke vergelijking dus met een spaarrente van 3,3% of 3,6% vergelijken.

Overigens kun je met een beetje goed shoppen voor een gewone spaarverzekering of gegarandeerde koopsom de zelfde rendementen halen als bij die bankspaarproducten. De hoge kosten zitten vooral bij belaggingspolissen (en bij sommige spaarpolissen waar mensen blind ingestapt zijn...).

Overigens vind ik de tip die ik iemand op het forum gaf ook een goeie, dat je met uitstappen niet hoeft te wachten vanwege de nu lage beurs, als je gewoon de opbrengst zelf weer in de zelfde fondsen stopt. Dan profiteer je namelijk gewoon alsnog van een evenuteel herstellende beurs.

Gesloten