LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door woekerprofi »

Hoewel KPDWK moet worden geprezen voor moed en volharding, is de kous niet af.

In de door Hoge Raad bevestigde uitspraak van het Hof is vastgelegd dat bij Koersplan sprake was van 'misleiding'. Het daardoor ondervonden nadeel is veel groter dan louter de compensatie voor de te hoge risicopremie. Maar KPDWK was 'onderweg' deze vordering vergeten in te dienen (een gevolg van het feit dat ze als stichting zich op 1 gemeenschappelijke punt moesten richten, anders niet-ontvankelijk), dus bleef de uitspraak van het Hof zoals dat zo mooi heet "zonder rechtsgevolgen".

Dat betekent dat zowel aangeslotenen als niet aangeslotenen de volledige schadeloosstelling kunnen vorderen in KiFiD-procedure. Tien-tallen gedupeerden hebben zich al gemeld bij de experts van de Stichting ODIN (want je kunt dit niet zelf, te ingewikkeld).

Registratie bij de stichting is voorwaarde, meld dat je naar aanleiding van dit forum komt en door mij bent verwezen.

http://www2.stichting-odin.nl/23-455/aa ... ulier.html

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door arvandongen »

trosradar-site schreef:Er is opnieuw een claim ingediend tegen verzekeraar Aegon vanwege het verkopen van woekerpolissen. De eis komt van de Stichting Woekerpolisproces die dinsdag is opgericht. Dit meldt Nu.nl

Stichting Woekerpolisproces wil de verzekeraar dwingen een schadevergoedeing te betalen aan de honderdduizenden nog niet gecompenseerde polishouders, aldus Pieter Lijesen, voorzitter van de stichting.
Net zoals bovenstaande professional: Het wordt hoog tijd om je claim in te dienen bij Aegon (als je nog niet meedeed aan KPDWK). Zie ook Woekerprofi: Vergeet niet de volledige schade a.g.v. alle misleiding terug te vorderen.
.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door juwita »

Mooi ! En voor wie intussen meer achtergrondinformatie over de witte-boorden-criminelen aan de top van AEGON wil lezen, leze men het boek ''Eelijk over later; in de wurggreep van AEGON'' van onderzoeksjournalist Kees Kooman. Vorige week verschenen.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door juwita »

Het bericht hierboven dat de Stichting Woekerpolisproces onlangs een nieuwe claim (bedoeld zal zijn collectieve rechtszaak) aanhangig heeft gemaakt tegen AEGON kan ik toch niet helemaal rijmen met het in dezelfde zin genoemde feit dat deze stichting kennelijk in dezelfde week zou zijn opgericht.

Een nog niet bestaande stichting kan uiteraard geen rechtszaak starten en een pas opgerichte stichting kan dit pas NADAT er een serieuze schikkingspoging is ondernomen t.a.v. de partij die met gaat dagvaarden (nadat de schikkingspoging mislukt blijkt !). Daarnaast stelt artikel 3:305a Burgerlijk Wetboek nog wat andere wettelijke eisen waaraan zo'n stichting ( i.c. woekerpolisproces) dient te voldoen.

Kortom, het bericht roept toch wat vraagjes op !

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door arvandongen »

@juwita

Leuk dat je er met zo een scherp juridisch oog naar kijkt. Je hebt gelijk.

Ik heb mij daarnaast even verwonderd waarom Pieter Lijessen niet gewoon onder de noemer van Consumentenclaim de procedure heeft ingezet.
.

ClaimConcept
Berichten: 1971
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

De claim wordt ingediend door de nieuwe Stichting Woekerpolisproces, een initiatief van Pieter Lijesen die vorige maand is opgestapt als voorzitter van de Vereniging Woekerpolis.
Bron FD

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door woekerprofi »

Het is kennelijk onvermijdelijk dat allerlei beunhazen zich geroepen voelen wat aan hun eigen PR te doen en niet meer dan dat.

Collectieve rechtszaken aanspannen is pure marketing bluf. Iedereen kan weten dat je daarvoor eerst een paar honderdduizend euro proceskosten bij elkaar moet halen en dan je vordering op een klein gemeenschappelijk puntje moet richten. Zelfs als je daarbij de 30.000 van KPDWK letterlijk wil volgen, heb je weer een jaar of 5 procederen voor de boeg. De verzekeraars weten daar wel raad mee en gaan echt niet voortijdig schikken. Hoe meer uitstel, hoe meer ontmoediging bij de massa immers. En over 5 jaar zijn alle nieuwe vorderingen ondertussen wel verjaard.

Bovendien is de misleiding bij Koersplannen veel ernstiger dan louter een te hoge risicopremie.
Daarvoor kun je niet collectief naar de rechtbank, de verschillen tussen polishouders zijn te groot om 1 gemeenschappelijke vordering te stellen. Voor individuele zaken procederen is natuurlijk ook al onbegonnen werk. Dat heeft Woekerpolisclaim zo'n 5 jaar geleden ook geprobeerd, maar men heeft vervolgens gedupeerden in de kou laten staan en de reeds opgestelde dagvaarding niet ingediend, om voor het grote geld van de compensatieregelingen te kiezen (het grote geld voor de stichtingen, wel te verstaan en een fooi voor de gedupeerden).

De enige manier om individuele misleiding succesvol in een schadeloosstelling om te zetten is een gang naar KiFiD. Daarvoor kun je het beste de hulp inroepen van de experts van de Stichting ODIN, die al in een vergevorderd stadium zijn om KiFiD tot standaard jurisprudentie te brengen over woekerpolissen. Ja, daarna kan ook opgeschaald worden naar grotere aantallen individuele zaken, kijk maar eens hoe KiFiD dat in 2010 heeft afgehandeld in effectenlease zaken.

En ja, inmiddels hebben zich ook al de nodige houders van Koersplan bij ODIN experts gemeld, omdat ze de vergoeding voor de risicopremie ook onvoldoende vonden om hun schade te delgen.

En ja, ook die door Woekerpolisclaim in de steek gelaten consument wordt inmiddels door experts ODIN ondersteund bij zijn KiFiD procedure. Uitspraak een van de komende maanden, maar molens malen langzaam.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door juwita »

En over 5 jaar zijn alle nieuwe vorderingen ondertussen wel verjaard.
@Woekerprofi,
Deze opmerking is toch echt onzin ! Juist door het starten van een collectieve rechtszaak wordt ook collectief verjaring gestuit. Zo'n collectieve stuiting van verjaring is juist een groot voordeel ten opzichte van de noodzaak om individueel verjaring te moeten stuiten (en tijdig herhalen !!) wat voor 90% van polishouders al een brug te ver is .

En verder, wat zou er gebeuren wanneer alle 500.000 koersplan gedupeerden (met een legitieme schadeclaim) die niet bij KPDWK waren aangesloten, al dan niet met hulp van je vrindjes van ODIN, een KIFID klachtprocedure zouden starten.
Juist ja, dan gaat het KIFID naarstig op zoek om schadeclaims af te gaan wijzen of op KPDWK niveau versneld af te doen (want tja u bent met te veel ! en als KIFID pseudo-rechters willen we ook om 5 uur naar moeders pappot).

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door woekerprofi »

juwita schreef:
En over 5 jaar zijn alle nieuwe vorderingen ondertussen wel verjaard.
@Woekerprofi,
Deze opmerking is toch echt onzin ! Juist door het starten van een collectieve rechtszaak wordt ook collectief verjaring gestuit. Zo'n collectieve stuiting van verjaring is juist een groot voordeel ten opzichte van de noodzaak om individueel verjaring te moeten stuiten (en tijdig herhalen !!) wat voor 90% van polishouders al een brug te ver is .
Ik merk dat je de touch met de realiteit beetje verloren hebt.
Stuiting werkt niet bij KiFiD, dat moet je toch weten. Indien je niet binnen 3 maanden na ontdekking productgebrek klacht hebt voorgelegd ben je niet meer ontvankelijk.

Een collectieve stuiting bij rechtbank helpt je geen fluit verder. Je zult individuele rechtszaken moeten voeren, want er is geen gemeenschappelijke noemer voor vordering die verder reikt dan de te hoge risicopremie.

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door woekerprofi »

juwita schreef:
En over 5 jaar zijn alle nieuwe vorderingen ondertussen wel verjaard.
@Woekerprofi,

En verder, wat zou er gebeuren wanneer alle 500.000 koersplan gedupeerden (met een legitieme schadeclaim) die niet bij KPDWK waren aangesloten, al dan niet met hulp van je vrindjes van ODIN, een KIFID klachtprocedure zouden starten.
Juist ja, dan gaat het KIFID naarstig op zoek om schadeclaims af te gaan wijzen of op KPDWK niveau versneld af te doen (want tja u bent met te veel ! en als KIFID pseudo-rechters willen we ook om 5 uur naar moeders pappot).
Graag wel met voetjes op de grond blijven. Ten eerste melden zich geen 500.000 gedupeerden (was dat maar waar). En ten tweede zal er bij KiFiD geen collectieve vordering worden toegewezen, maar volgen er individuele toewijzingen, maar wel met standaard gevormde jurisprudentie. Waar haal je het rare idee vandaan dat KiFiD schadeclaims zou afwijzen? Dat is een slag in de lucht. Je hebt kennelijk ook mijn voorbeeld niet opgezocht: tientallen uitspraken in 2010 over effectenlease, na inhoudelijke behandeling 4 voorbeeldzaken. Die tientallen kunnen er ook honderden worden en duizenden als het moet.

Voorlopig stel ik slechts vast dat beunhazen ego-PR maken met bluf van collectieve dagvaarding en denken dat verzekeraars wel snel met hen om tafel willen. Dat is met vereniging woekerpolis niet gebeurd en dat is met wakkerpolis niet gebeurd. En gaat ook niet gebeuren met woekerpolisproces. In tegenstelling tot deze beunhazen hebben de verzekeraars wel geleerd van hun avontuur met die zogenaamde consumentenstichtingen. Dat was eens maar nooit weer. Ze gaan echt niet opnieuw om tafel om miljoenen uit te delen aan paar werkloze advocaten.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door juwita »

@Woekerprofi,
Tientallen uitspraken over effectenlease
En misschien straks een paar honderd tot (ten hoogste) een paar duizend uitspraken van het KIFID over woekerpolissen.

Leuk voor de desbetreffende individuele gedupeerden, maar je kunt dit ook ''gerommel in de marge'' noemen. Kost verzekeraars (en leasebanken) nog wat extra kruimels bovenop de eerdere compensatiefooien conform Wabeke-norm en Duisenberg-fooiregeling.

Een collectieve rechtszaak dient geen pion in een spel van ego-blufpoker te zijn, maar vooral om uit te procederen tot er een veroordelend vonnis ligt (en dan wel vaak in één klap ten behoeve van vele tien- tot honderdduizenden belazerde klanten). KPDWK had dat redelijk goed begrepen; ofschoon ze naar mijn oordeel ook collectief ''dwalingveroorzaking'' tegen AEGON in stelling had moeten brengen (naast misleiding over de OVRpremie)

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door juwita »

Vandaag was er weer een interessant artikel te lezen op de financieel-economische onderzoekswebsite ''Follow the money'' http://www.ftm.nl van journalist Jan-Hein Strop. Dat artikel gaat over de pogingen van AEGON om de circa 600.000 Koersplan-deelnemers die -om wat voor reden dan ook- destijds niet bij de Stichting ''Koersplan de Weg Kwijt'' waren aangesloten, met een kluitje in het riet te sturen en op die manier onder AEGON's schadevergoedingsverplichting uit te komen.

De kop boven dit forum item: ''Koersplan gedupeerden kom zelf in actie'' geldt nog onverminderd.

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door woekerprofi »

juwita schreef:@Woekerprofi,

Een collectieve rechtszaak dient geen pion in een spel van ego-blufpoker te zijn, maar vooral om uit te procederen tot er een veroordelend vonnis ligt (en dan wel vaak in één klap ten behoeve van vele tien- tot honderdduizenden belazerde klanten). KPDWK had dat redelijk goed begrepen; ofschoon ze naar mijn oordeel ook collectief ''dwalingveroorzaking'' tegen AEGON in stelling had moeten brengen (naast misleiding over de OVRpremie)
Nog steeds niet helemaal met de voetjes op de grond?

Eens met je oordeel over KPDWK. Maar dat waren dus 30.000 bij die stichting aangeslotenen en 8 jaar procederen. Ik kan iedereen 1 ding beloven: over 8 jaar is er geen woekerpolisaffaire meer als niet nu duizenden zelf in actie komen en zich aansluiten. En dan niet voor 8 jaar procederen, maar voor 9 maanden snelrecht via KiFiD. Ik heb nu een paar keer de route gewezen.

ClaimConcept
Berichten: 1971
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

woekerprofi schreef:9 maanden snelrecht via KiFiD.
Snelrecht, sinds wanneer? Behalve de afwijzingen (90%!), is er vrijwel geen enkele procedure korter dan twee jaar. Een Kifid-procedure heeft dan ook alleen zin via rechtshulpverleners als woekerprofi en ... (vul zelf maar in).

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door felixbeijer »

woekerprofi schreef:
juwita schreef:@Woekerprofi,

Een collectieve rechtszaak dient geen pion in een spel van ego-blufpoker te zijn, maar vooral om uit te procederen tot er een veroordelend vonnis ligt (en dan wel vaak in één klap ten behoeve van vele tien- tot honderdduizenden belazerde klanten). KPDWK had dat redelijk goed begrepen; ofschoon ze naar mijn oordeel ook collectief ''dwalingveroorzaking'' tegen AEGON in stelling had moeten brengen (naast misleiding over de OVRpremie)
Nog steeds niet helemaal met de voetjes op de grond?

Eens met je oordeel over KPDWK. Maar dat waren dus 30.000 bij die stichting aangeslotenen en 8 jaar procederen. Ik kan iedereen 1 ding beloven: over 8 jaar is er geen woekerpolisaffaire meer als niet nu duizenden zelf in actie komen en zich aansluiten. En dan niet voor 8 jaar procederen, maar voor 9 maanden snelrecht via KiFiD. Ik heb nu een paar keer de route gewezen.
Woekerprofi,
Over 8 jaar pas??
Al veel eerder is er geen Aegon meer.

http://www.trosradar.nl/sites/radarextra/

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door felixbeijer »

woekerprofi schreef:
juwita schreef:@Woekerprofi,

Een collectieve rechtszaak dient geen pion in een spel van ego-blufpoker te zijn, maar vooral om uit te procederen tot er een veroordelend vonnis ligt (en dan wel vaak in één klap ten behoeve van vele tien- tot honderdduizenden belazerde klanten). KPDWK had dat redelijk goed begrepen; ofschoon ze naar mijn oordeel ook collectief ''dwalingveroorzaking'' tegen AEGON in stelling had moeten brengen (naast misleiding over de OVRpremie)
Nog steeds niet helemaal met de voetjes op de grond?

Eens met je oordeel over KPDWK. Maar dat waren dus 30.000 bij die stichting aangeslotenen en 8 jaar procederen. Ik kan iedereen 1 ding beloven: over 8 jaar is er geen woekerpolisaffaire meer als niet nu duizenden zelf in actie komen en zich aansluiten. En dan niet voor 8 jaar procederen, maar voor 9 maanden snelrecht via KiFiD. Ik heb nu een paar keer de route gewezen.
Woekerprofi,
Over 8 jaar pas??
Al veel eerder is er geen Aegon meer.

http://www.trosradar.nl/sites/radarextra/

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door Degrelle »

Goeie trailer. Uitspraak in die trailer:
//Je bent als consument niets anders als een sucker waar zoveel mogelijk geld uit gezogen moet worden//

Een waarheid als een koe. En wat doet Rutte: die zegt koop een nieuwe auto.
Ik los echter liever mijn hypotheek af...

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door woekerprofi »

Ik geloof dat er nog steeds mensen zijn die dit eenvoudige bericht verkeerd interpreteren.
Eens met je oordeel over KPDWK. Maar dat waren dus 30.000 bij die stichting aangeslotenen en 8 jaar procederen. Ik kan iedereen 1 ding beloven: over 8 jaar is er geen woekerpolisaffaire meer als niet nu duizenden zelf in actie komen en zich aansluiten. En dan niet voor 8 jaar procederen, maar voor 9 maanden snelrecht via KiFiD. Ik heb nu een paar keer de route gewezen.
Niet 8 jaar gaan procederen dus, dat is dom. 9 maanden via KiFiD route. Ik heb nu een paar keer de route gewezen. En: duizenden zullen in actie moeten komen, anders blijft het succes slechts voorbehouden aan de tientallen die zich nu inmiddels voor die KiFiD route hebben gemeld.

Graag relevante reacties. Voetjes op de grond.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door juwita »

Ik kan iedereen 1 ding beloven: over 8 jaar is er geen woekerpolisaffaire meer als niet nu duizenden zelf in actie komen en zich aansluiten
@Woekerprofi,

Een KIFID klachtprocedure voert een individuele klager zelf. Hij kan daarbij hulp inroepen van een derde, maar het blijft een individuele klachtprocedure. Onder ''aansluiten'' bedoel je dus kennelijk een commerciele hulpverlener.

Het maakt mij helemaal niets uit welke weg een Koersplanner (die om wat voor reden dan ook destijds niet bij KPDWK was aagesloten) volgt om zijn/haar zo groot mogelijk deel van de schade vergoed te krijgen. Aansluiting bij een volgende collectieve rechtszaak tegen AEGON of individueel via het KIFID, mits men maar wel in actie komt om te beginnen door een stuitingsbriefje te zenden aan AEGON en daarna door echt achter de schadevergoeding aan te gaan. AEGON weg laten komen met honderden miljoenen aan ontrecht verkregen woekerbaten lijkt mij geen optie. Geldt overigen ook voor alle andere woekeraars in de financiele sector.

ClaimConcept
Berichten: 1971
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:
woekerprofi schreef:9 maanden snelrecht via KiFiD.
Snelrecht, sinds wanneer? Behalve de afwijzingen (90%!), is er vrijwel geen enkele procedure korter dan twee jaar. Een Kifid-procedure heeft dan ook alleen zin via rechtshulpverleners als woekerprofi en ... (vul zelf maar in).
En zelfs dan is het nog een kwestie van heel veel geduld: Laagdrempelig? Snelrecht? Ammehoela!

Gesloten