LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door juwita »

Nu het er steeds meer op gaat lijken dat AEGON alleen de circa 30.000 Koersplan-gedupeerden die zijn aangesloten bij St.KPDWK volledig zal gaan compenseren voor de misleiding met de premie OVR, wordt het tijd dat de overige circa 600.000 (evenzeer en in gelijke mate misleidde) Koersplanners wakker worden en in actie komen richting AEGON.

Bedenk dat, nu de collectieve rechtszaak sinds juni 2013 ten einde is, je (door niets te doen) het risico loopt dat je claim binnenkort verjaart. Aan automatische en collectieve stuiting van verjaring van schadeclaims is in juni 2013 immers een einde gekomen. Volgens vaste jurisprudentie geldt dat je dan binnen een redelijke termijn (vermoedelijk circa een half jaar) zelf verjaring moet stuiten.

Stuur dus een stuitingsbrief aan AEGON over de Koersplan misleiding. Voorbeelden zijn er in voldoende mate op het internet te vinden.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Stichting Koersplandewegkwijt (KPDWK) en Aegon bekijken ook hoe niet-leden van KPDWK gecompenseerd moeten worden voor de te hoge en verborgen kosten van een overlijdensrisicoverzekering in het product Koersplan. Mocht Aegon niet met een bevredigende compensatie komen dan zullen er ongetwijfeld nieuwe collectieve initiatieven volgen zoals 'Koersplandewegkwijt-2' e.a. Hou vooral de sites van KPDWK en Aegon in de gaten de komende maanden. Op dit moment een stuitingsbrief sturen is een heel goed idee. Inderdaad, wakker worden.

RVG73
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2013 15:52

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door RVG73 »

Ik heb inmiddels de stuitingsbrief verstuurt maar heb geen idee van het hoe en wat verder...
Kan iemand me hierbij helpen?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door arvandongen »

Hoezo wachten:
Weinig momenteel. Toezien dat u een antwoord krijgt van Aegon (en anders daar achteraan bellen/mailen) en verder wachten (...)
Waarom "wachten" totdat de stuitingsbrief ontvangen is en daarna weer verjaard is? Aegon zal niet uit zichzelf komen met een gelijkwaardige compensatie voor gedupeerden.

RVG73: Je kent het probleem. Aegon kent al de oplossing.

Mijn advies: Schrijf een aangetekende klachtenbrief aan Aegon waarin je vriendelijk verzoekt dat Aegon jouw polis herberekent conform dezelfde regels als "Koersplandewegkwijt". Ook dat ze uitbetalen in dezelfde termijn als "Koersplandewegkwijt". Als Aegon weigert (of niet reageert), schakel dan een professional in en start een individuele procedure bij het KiFiD.

Hoe langer je wacht hoe groter de kans dat je klacht verjaard is. Kijk maar naar de effectenlease-problematiek.
Laatst gewijzigd door arvandongen op 23 okt 2013 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

arvandongen schreef:Hoezo wachten:
Weinig momenteel. Toezien dat u een antwoord krijgt van Aegon (en anders daar achteraan bellen/mailen) en verder wachten (...)
Waarom "wachten" totdat de stuitingsbrief ontvangen is en daarna weer verjaard is? Sinterklaas komt niet met een compensatie voor gedupeerden. Aegon uit zichzelf wel soms? Word WAKKER, Hannah!

RVG73: Je kent het probleem. Aegon kent al de oplossing.

Mijn advies: Schrijf een aangetekende klachtenbrief aan Aegon waarin je vriendelijk verzoekt dat Aegon jouw polis herberekent conform dezelfde regels als "Koersplandewegkwijt". Ook dat ze uitbetalen in dezelfde termijn als "Koersplandewegkwijt". Als Aegon weigert (of niet reageert), schakel dan een professional in en start een individuele procedure bij het KiFiD.

Hoe langer je wacht hoe groter de kans dat je klacht verjaard is. Kijk maar naar de effectenlease-problematiek.
Dat is op dit moment echt niet het goede advies. Zoals hierboven aangegeven kan RVG73 beter de info op de sites van Koersplandewegkwijt en Aegon in de gaten houden totdat er definitief bericht over compensatie verschijnt. Daar wordt momenteel over onderhandeld. En daarna -als dat nódig is- actie ondernemen en dat zeker niet op individuele basis doen maar collectief via bijvoorbeeld een 'Koersplandewegkwijt-2'. Vooralsnog afwachten, vooral de info op de sites eens een keer goed lezen en geen kansloze acties plegen als een aangetekende brief sturen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door arvandongen »

@klaasjan

Afwachten totdat iemand anders actie voor jou neemt is nooit een goed advies.

Als je niet hebt meegedaan met Koersplandewegkwijt-nr1 zou je tenminste je klacht bij Aegon moeten neerleggen om verjaring tegen te gaan. Een stuiting zonder klacht heeft geen waarde. Het officieel indienden van je klacht (in grote lijnen) is nooit een kansloze actie. Ook brengt het geen schade aan je zaak of aan jezelf (behalve de postzegel en een beetje tijd). Misschien heeft je stuitingsbrief al een korte beschrijving van de klacht.

De stichting KPDWK heeft beloofd mee te denken met een oplossing voor degenen die KPDWK- nr1 gemist hebben. Er komt voorlopig geen KPDWK-nr2 zolang er gesprekken zijn. Misschien komt nr2 er nooit.

Aegon heeft er alle belang bij om tijd te rekken en om zo min mogelijk uit te keren. Als de onderhandelingen na lange tijd mislopen (per ongeluk of bewust), dan kan je als klager met lege handen komen te staan. Die foutkans wordt groter als je eigenlijk geen goede reden had om je niet aan te melden bij de eerste: KPDWK-nr1. Had je misschien een beetje afgewacht?
.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Beste arvandongen, wat ik simpelweg wou zeggen: op dit moment wordt er onderhandeld. Dat gaat echt geen jaren duren. Wacht de uitslag van die onderhandelingen nou even af. Daarna kun je altijd nog actie gaan ondernemen.
Ik ben het wel met u eens dat afwachten en niks doen over het algemeen niet goed is. Maar in dit geval ligt er een vonnis van de rechtbank waarvan de uitvoering nog in volle gang is.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door arvandongen »

De uitvoering is in volle gang voor de deelnemers aan KPDWK-nr1. Deze mogen nu afwachten om hun zaak niet te verstoren en omdat de stichting bezig is deze zaak voor alle deelnemers af te ronden.

Voor alle anderen (niet-deelnemers) geldt: Aegon heeft al 3 maanden een definitieve uitspraak tegen. Hoe lang wacht je nog voordat je aan Aegon laat weten dat jij ook een probleem hebt? Heeft Aegon jou al een brief geschreven dat zij tevens voor jouw polis aan het onderhandelen zijn? Waarschijnlijk niet.

Automatisch gebeurt er niets. Kijk maar naar de "eerste-kosten-verzwijging" van Nationale Nederlanden. (http://www.wakkerpolis.nl). De eerste kosten stonden niet in de polisvoorwaarden. Geldig voor ALLE polissen. NN compenseert tot nu toe niets aan mensen die niet klagen.

Han naH
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2013 09:27

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door Han naH »

arvandongen schreef: Waarom "wachten" totdat de stuitingsbrief ontvangen is en daarna weer verjaard is? Sinterklaas komt niet met een compensatie voor gedupeerden. Aegon uit zichzelf wel soms? Word WAKKER, Hannah!

Mijn advies: Schrijf een aangetekende klachtenbrief aan Aegon waarin je vriendelijk verzoekt dat Aegon jouw polis herberekent conform dezelfde regels als "Koersplandewegkwijt". Ook dat ze uitbetalen in dezelfde termijn als "Koersplandewegkwijt". Als Aegon weigert (of niet reageert), schakel dan een professional in en start een individuele procedure bij het KiFiD.

Hoe langer je wacht hoe groter de kans dat je klacht verjaard is. Kijk maar naar de effectenlease-problematiek.
Beste arvandongen

Ik ben al lang wakker hoor. Heb me een paar jaar geleden al aangesloten bij Koersplandewegkwijt.

Een brief schrijven met de inhoud die u aangeeft is vergeefse moeite, want dat gaat Aegon toch niet doen. Je kunt op dit moment (dure) professionals inhuren, maar dat heeft weinig zin, ook zij zullen als ze verstandig zijn de lopende gesprekken afwachten.

Wanneer TS de stuitingsbrief verstuurd kan de zaak de eerste vijf jaar niet verjaren.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Han naH schreef:
arvandongen schreef: Beste arvandongen

Ik ben al lang wakker hoor. Heb me een paar jaar geleden al aangesloten bij Koersplandewegkwijt.

Een brief schrijven met de inhoud die u aangeeft is vergeefse moeite, want dat gaat Aegon toch niet doen. Je kunt op dit moment (dure) professionals inhuren, maar dat heeft weinig zin, ook zij zullen als ze verstandig zijn de lopende gesprekken afwachten.

Wanneer TS de stuitingsbrief verstuurd kan de zaak de eerste vijf jaar niet verjaren.
@Han nah, blij dat u het ook snapt.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door arvandongen »

Deze thread gaat over mensen die nog niet aangesloten waren bij KPDWK.

Het lijkt erop dat de vraagsteller: RVG73 niet aangesloten is. Afwachten is dan geen goed advies.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

'NOG GEEN NIEUWE STICHTING Aegon heeft aan de stichting gevraagd mee te denken over de gevolgen van het arrest voor de overige Koersplan deelnemers. De stichting zal daar aan meewerken. In afwachting van de uitkomst van dit overleg zullen wij voorlopig geen nieuwe stichting starten'. (bron: site van Koersplandewegkwijt)

'Overige KoersPlan-klanten
Als eerste hebben wij ons gericht op het uitwerken van een oplossing voor KoersPlan-klanten die aangesloten zijn bij de stichting Koersplandewegkwijt. Voor klanten die niet zijn aangesloten bij de stichting, vergelijkt Aegon de premie van een zelfstandige overlijdensrisicoverzekering met de premie die bij KoersPlan is berekend. Aegon zal vervolgens bekijken of verdere stappen gepast zijn. Hierover gaan wij nu met de stichting in gesprek. (bron: site van Aegon)

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door juwita »

@Klaas-Jan,

In sommige opzichten kan ik je niet helemaal volgen. Dat KPDWK optreedt voor de 30.000 aangeslotenen bij het malen van afspraken met AEGON over de schadeafwikkeling, kan ik volgen. (Duurt trouwens al behoorlijk lang, ruim 4 maanden na het vonnis en nog geen van de 30.000 heeft ook maar een cent ontvangen van AEGON !). Maar KPDWK heeft helemaal geen onderhandelingsmandaat om voor of namens de overige circa 600.000 Koersplanners overleg te voeren met AEGON. Een onderhandelingsresultaat bindt geen van hen.
Zoals AR van Dongen terecht stelt, er is geen reden voor die 600.000 om met een lagere schadeloosstelling genoegen te nemen. Er is wel alle reden om AEGON NU aan te schrijven (aangetekend) en een identieke schadeloosstelling (als door de rechter bevolen) wegens exact dezelfde misleiding door AEGON te vorderen en gelijkertijd in die brief verjaring te stuiten.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door arvandongen »

Dank je wel Juwita. Je slaat de spijker op zijn kop.

Han naH
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2013 09:27

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door Han naH »

arvandongen schreef:Deze thread gaat over mensen die nog niet aangesloten waren bij KPDWK.

Het lijkt erop dat de vraagsteller: RVG73 niet aangesloten is. Afwachten is dan geen goed advies.
Van dongen, u stelt dat ik wakker moet worden. Ik geef u aan dat ik me jaren geleden al heb aangesloten bij koersplandewegkwijt dus, ik IK BEN WAKKER. En ik geef het wakkere advies: zorg dat je je stuitingsbrief hebt verzonden en bevestigd heb gekregen en wacht even af waar men mee komt.

Natuurlijk heeft KPDWK geen mandaat voor de niet aangeslotene. Maar zij hebben wel alle expertise in huis om wanneer Aegon met alleen wat kruimels komt om KPDWK 2 op te richten en vooral goedkoper tot resultaten te komen. Ik zou daar nog even op wachten. Maar niets houdt iemand tegen om een advocaat in te huren (vanaf 150,- euro per uur) en zelf (voorbarige) procedures op te starten. Wel een heel duur advies voor iemand die een paar honderd euro per jaar heeft ingelegd bij Koerspan.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door arvandongen »

Mijn advies (uitsluitend voor personen die GEEN lid zijn van KPDWK):
Schrijf een aangetekende klachtenbrief aan Aegon en vraag om een identieke schadeloosstelling. Stuit meteen de verjaring indien nog niet gedaan met een eerdere brief. Kosten: Een postzegel en ongeveer 1 uurtje tijd. Wat daarna komt zie je vanzelf wel. Alle opties, inclusief KPWDK-nr2, staan dan nog steeds voor je open. Het kan zelfs zijn dat Aegon bevestigt dat jouw polis in aanmerking komt voor dezelfde schadeloosstelling. Een procedure zou dan niet eens nodig zijn.

Bij enkel een stuitingsbrief:
Verjaring kan eerder ingaan dan je denkt. Bij de aandelenlease moest men binnen bekwame tijd geklaagd hebben en houdt men een periode aan van 1 jaar na het "gewaarwordingsmoment". Het "gewaarwordingsmoment" ligt bij KWDPK tenminste op de datum van de uitspraak. Dat is nu 4 maanden geleden. Nog een beetje rekken en Aegon heeft het jaar volgemaakt. Als Aegon kan aantonen dat je de klacht éérder had geweten, dan heb je dus nog minder tijd. Er komt een moment dat je klacht niet eens meer behandeld mag worden door kiFiD of rechter. KPDWK-nr2 kan dan ook niets meer voor je betekenen.

KPDWK heeft (terecht) als eerste focus de eigen leden. Aegon heeft als focus de eigen schadebeperking. Iedereen die geen lid is van KPDWK en tevens geen klacht heeft ingediend loopt verjaringsrisico. De eigen KPDWK-leden lopen zelf geen verjaringsrisico omdat ze al in een bindende procedure meedoen.

@Hannah: Het "Wordt Wakker" was bij nader inziens een beetje te scherp geformuleerd, vooral omdat er kennelijk in brede kring gedacht wordt dat enkel stuiten voldoende zou zijn. Ik heb de tekst aangepast.
Laatst gewijzigd door arvandongen op 23 okt 2013 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door peewee »

@HanaH,
Met ''alle expertise in huis'' bij KPDWK kan het op juridisch terrein toch nog wel eens tegenvallen. De bijdrage van Juwita hierboven slaat de spijker op de kop. De jurisprudentie rondom artikel 3:305a juncto 3:316 BW geeft aan dat de eerdere collectieve stuiting van verjaring (die voor ALLE Koersplanners gold, dus niet alleen voor de 30.000 aangeslotenen !) die het bijkomende gevolg was van de KPDWK rechtszaak eindigt, tenzij deze binnen ''een redelijke termijn'' gevolgd door het instellen van een (nieuwe) eis in rechte.

Zie ik het goed, dan is het kort dag voor het instellen van een nieuwe vordering in rechte. Zeker wanneer men daarvoor eerst nog een nieuwe stichting wil gaan oprichten.

Ook de website van Verliespolis (wat men verder ook van deze club mag vinden !) geeft over het Koersplan arrest van 14 juni jl. terecht aan dat verjaring complicaties kan gaan geven voor de circa 600.000 die niet bij KPDWK waren aangesloten en raadt aan in ieder geval op de kortst mogelijke termijn verjaring te stuiten.
Ik zou zeggen, claim dan in zo'n (stuitings)brief aan AEGON gelijk ook dezelfde, volledige schadeloosstelling als in de KPDWK-zaak door de rechter is bepaald. Gaat in één moeite door, alleen een paar zinnetjes toevoegen !

Met het ingewikkelde leerstuk van verjaring kan men beter geen enkel risico nemen, te meer daar de Hoge Raad de voorbije 15 jaar nog wel eens is gaan ''sleutelen'' aan de invulling van dit leerstuk.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door arvandongen »

Het is best een slimme zet van Aegon om in het openbaar aan KPDWK te vragen mee te denken over de overige 600.000 polissen. Op deze manier stellen ze veel van de 600.000 gedupeerden gerust en komt er geen KPDWK-nr2, maar tikt de klok naar verjaring gewoon door.

Er hoeft helemaal niet meegedacht te worden want Aegon zou gewoon het arrest van toepassing kunnen laten zijn op alle polissen.

Ref Aegon website:
Voor klanten die niet zijn aangesloten bij de stichting, vergelijkt Aegon de premie van een zelfstandige overlijdensrisicoverzekering met de premie die bij KoersPlan is berekend. Aegon zal vervolgens bekijken of verdere stappen gepast zijn.
Zou dat niet moeten zijn?:
...vergelijkt Aegon de ORV-premie binnen de originele polis, met de premie die bij KPDWK is berekend...
Met de formulering van Aegon ben je als "overige" slechter af dan de KPDWK-deelnemers. De ORV-premie binnen KPDWK is laag vastgesteld door het hof.
Het verschil in behandeling tussen deelnemers en overigen is vreemd, want de misleiding (bedrog) is voor allemaal hetzelfde geweest. Zowel bij verkoop van het product als bij rechtvaardiging daarvan in Aegon's openbare verweren.

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

arvandongen schreef:Mijn advies (uitsluitend voor personen die GEEN lid zijn van KPDWK):
Schrijf een aangetekende klachtenbrief aan Aegon en vraag om een identieke schadeloosstelling. Stuit meteen de verjaring indien nog niet gedaan met een eerdere brief. Kosten: Een postzegel en ongeveer 1 uurtje tijd. Wat daarna komt zie je vanzelf wel.
In theorie een goed advies. Maar als een reactie uitblijft (en die kans is levensgroot), wat is dan het bewijs dat Aegon die brief heeft ontvangen?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Koersplan-gedupeerden: kom zelf in actie !

Ongelezen bericht door arvandongen »

@claimconcept
Aangetekend is meestal voldoende voor een reaktie. Bij TNTpost word meteen een handtekening voor ontvangst gevraagd. Daarnaast Aegon nabellen totdat je een ontvangstbevestiging gekregen hebt.
Ik verwacht wel dat Aegon een reaktie gaat geven, en dat daarin zal staan dat je nog even geduld moet hebben totdat de onderhandelingen met KPDWK afgelopen zijn. Dan kan je beslissen of je daarop wilt wachten. Dat kan -na reaktie van Aegon- een goede keuze zijn.

Als er geen inhoudelijke reaktie komt op je klacht(+stuiting) binnen 6 weken na ontvangst bij Aegon:
a) Dan weet je in ieder geval dat Aegon wegloopt van haar verantwoordelijkheid om jouw polis te bekijken en te compenseren conform KPDWK en
b) Dan kan je een procedure opstarten bij het KiFiD. (Kosten: € 50,- en veel tijd)

Uiteindelijk kan men natuurlijk ook afwachten en hopen dat het allemaal goedkomt. Echter net als jij: Ik geloof hier niet zo in.

Gesloten