LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maatwerkverzekering ING

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
pietpiraat
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2012 10:58

Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door pietpiraat »

Wij hebben problemen met de uitbetaling van onze maatwerkverzekering bij de ING....

Ik ben sinds februari bezig om het geld los te krijgen van de maatwerkverzekering. Onze rentevaste periode hield op en we zijn naar een andere hypotheekverstrekker gegaan. Nu willen wij onze maatwerkverzekering (stukje belegging en stukje spaar) laten uitbetalen. ING houdt ons aan het lijntje,
stukken niet binnen, interne verhuizing, achterstand, etc

Vanmorgen te horen gekregen, (ik bel iedere dag ondertussen)...dat Nationale Nederlanden het nu beheert en dat daar een achterstand is,
het kan nog weken gaan duren!

De bank incasseert rente van ons bedrag en ik lees op forums dat de verzekering waar wij het over hebben een zogenaamde woekerpolis zou zijn????

Wie kan ons helpen, wij willen ons geld hebben! Als ik iets moet betalen en ik doe dat niet op tijd krijg ik een boete oid. Kan ik de bank aansprakelijk stellen?

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Waar wil je de bank voor aansprakelijk stellen? Met elke dag bellen maak je echt geen vrienden en daar duurt het vaker langer door dan dat het sneller gaat!

pietpiraat
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2012 10:58

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door pietpiraat »

Dag Suzanne, ik begrijp jouw reactie niet helemaal. Ik wil de bank aansprakelijk stellen voor het feit dat zij rente trekken over mijn geld. Ik bel iedere dag omdat ik het geld nodig heb, ik vind ook dat ik geen vrienden hoef te zijn met de bank, ik wil gewoon graag MIJN geld hebben. Als jij mij een bedrag schuldig ben kun je dat de volgende in huis hebben door een overmaking, wij wachten al weken.

sebastien81
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2012 10:15

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door sebastien81 »

Beste Suzanne, ik ben met je eens dat iedere dag bellen wellicht weinig verandering oplevert. Maar ik zit in hetzelfde schuitje als de heer Piraat en er wordt op z'n zachtst gezegd slecht omgegaan met de cliënt.

Ik heb qua uitkering van de polis hetzelfde probleem: 7 februari het pand verkocht waarover de maatwerkpolis liep, met wat verlies. Contact met de bank is dus nodig. Toestemming voor verkoop gekregen, en ervoor gekozen om het restbedrag van de hypotheek uit eigen middelen af te lossen en hier niet de maatwerkverzekering voor te gebruiken (de datum tussen notaris-afspraak en het definitief rondkomen van de financiën van de koper zat tamelijk dicht op elkaar (20 dagen) en ik wilde geen risico nemen dat de verkoop bounced omdat het geld uit de polis nog niet uitgekeerd is).

Ik bel opnieuw met de bank, zij gingen hier akkoord mee, uitkeringsprocedure besproken. "Meneer, wij wikkelen dat intern af, u krijgt een brief en kunt in reactie daarop specificeren of, hoe en waarheen u het geld uitgekeerd wilt hebben. Dat duurt drie tot vier weken." Dit wordt bevestigd door de medewerkster van het notariskantoor als de normale procedure. So far, so good.

Op 1 maart een premieafschrijving voor de maatwerkverzekering. Ik krab me eens onder mijn kin en bekijk de kalender. Drie tot vier weken? Hoort dit?
Ik bel met NN omdat ik op de ING site zie dat zij sinds 1-1-2012 alle ING verzekeringen beheren. "Meneer, het gaat om een verpande verzekering, ING is uw aanspreekpunt." 0900-0933. "Oeps, foutje. U krijgt z.s.m. een kwitantie toegestuurd."
Op maandag 5 maart ploft een op 29-2 gedateerde brief van NN op mijn mat: of ik 4 fondsen wil specificeren waar de verzekering naar overgezet kan worden. Ik wil het bedrag uitgekeerd hebben naar mijn rekening en dat kan, dus... ik bel nog een keer met ING. "U kunt die brief als niet verzonden beschouwen, want NN gaat niet over verpande verzekeringen. We zijn bezig met uw kwitantie, als u hem eind deze week niet heeft, bel dan nog eens."

Ik wacht twee weken en bel opnieuw op vrijdag 16 maart. Deze keer wordt ik niet doorverbonden maar handelt de man aan de helpdesk mijn case af. "Op die afdeling zeggen ze dat de kwitantie 6 maart verzonden is." "Ik heb niets gehad." "Ze weten niet meer naar welk adres. Ze zeggen dat het best wel eens het oude adres geweest kan zijn."
"Mijn adres is al sinds eind december op mijn huidige woonplaats geregistreerd, het adres dat ik iedere keer opgeef om me te identificeren als mijzelf."
"Het klinkt inderdaad verdraaid veel als lariekoek, dat ben ik met u eens."
(Ik vergeet op dat moment dat NN wèl mijn goede adres heeft voor hun brieven inzake deze regeling dus dat dit verkeerde adres echt onzin is).
"Maar dat helpt me niet verder, hoe lang duurt het tot er opnieuw een kwitantie verzonden wordt?"
"Tien werkdagen, meneer."
"OK."
Ironisch genoeg ontvang ik de dag na dit gesprek een envelop met twee aan mij geadresseerde enveloppen erin van de koper van mijn oude woning aangaande de laatste 6 weken: hij stuurt mijn post uitermate netjes door en er zit niets van ING noch NN in).

Vorige week: ik bel opnieuw. De helpdeskmedewerkster op 0900-0933 meldt mij monter dat ik een 058 nummer moet draaien wat niet op de ING site te vinden is. Ik bel, allang blij dat ik 10 ct per minuut niet meer hoef te betalen.
"Oh, ik zie inderdaad dat er nooit een kwitantie is verzonden."Dus... ook daar zien ze de spookkwitantie naar het oude adres niet.
"Ik begin me zorgen te maken over inkomstenderving uit de rente, weet u hoe dat zit?"
"Nee, maar ik dien namens u een klacht in en daar zet ik deze vraag ook in. Of en wanneer er reactie komt, weet ik niet."
"Waarom duurt het zo lang? De huizenmarkt ligt volkomen op z'n gat, zo druk kan het niet zijn qua nieuwe hypotheken."
"Interne verhuizing."
En als ik assertief was geweest, had ik even moeten vragen waarom ik dat niet bij telefoongesprek 1 tot en met 4 gehoord heb, inclusief mijn gesprek in januari.

En nu is het vandaag, en ben ik een beetje aan het rondkijken online wie er nog meer issues hebben.

MAXIEM

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door MAXIEM »

pietpiraat

Stuur ING een aangetekende brief, waarin je aangeeft dat je een klacht gaat indienen bij de GeschillenCommissie Kifid en dat je vanaf 1-4-2012 alle extra kosten en eventuele schade op hen zult verhalen.

Adres Kifid:

Klachten Instituut Financiële Dienstverlening

http://www.kifid.nl/consumenten/

Kifid
Postbus 93257
2509 AG DEN HAAG
Telefoon 0900-fklacht ofwel 0900-3552248

Sukses, Maxiem.

pietpiraat
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2012 10:58

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door pietpiraat »

Dank Maxiem en Sebastien voor jullie reacties, hier kan ik iets mee, ik heb ondertussen mijn rechtsbijstand erbij gehaald en ik ga Radar hier eens over bellen, misschien is het een uitzending waard...ik merk dat wij niet de enige zijn!
Ik ga die aangetekende brief sturen, nogmaals dank.

sebastien81
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2012 10:15

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door sebastien81 »

Pietpiraat:

Wat inkomstenderving betreft, zou, conform mijn laatste gesprek van vanochtend met NN (heb besloten om die weg nu te bewandelen), je spaargedeelte gewoon door moeten lopen tegen het rentepercentage wat je altijd al ontving.

Ik heb een belofte op zak dat ik volgende week de kwitantie zou moeten ontvangen, zo niet, dan zal ik MAXIEM's aanbeveling opvolgen - alvast dank daarvoor.

pietpiraat
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2012 10:58

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door pietpiraat »

Ik heb de kwitantie (die wij getekend moesten terugsturen) uiteindelijk wel ontvangen maar ik wacht nu al zo lang op uitbetaling...advies, stuur het per fax, per mail of misschien nog beter aangetekend terug. Bij mij was de eerste smoes dat ze de getekende kwitantie kwijt waren....

MAXIEM

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door MAXIEM »

pietpiraat

In elk geval zou ik even over deze ******** praktijk van de ING-bank kontakt opnemen met de RadarRedactie. De zogenaamde fatsoenlijke bedrijven in dit polderland zijn nogal gevoelig voor landelijke "publiciteit" :wink: .

Sukses, Maxiem.

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Beste Pietpiraat en Sebastien81,

Vervelend om te lezen dat we jullie niet hebben kunnen helpen zoals jullie van ons mogen verwachten. Ik heb jullie een Persoonlijk Bericht gestuurd om te kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

Deniz
ING Webcare Team
http://www.ing.nl/webcare
http://www.twitter.com/INGnl_webcare

sebastien81
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2012 10:15

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door sebastien81 »

Om een vervolgreactie te geven, mede op het bericht van het ING Webcare Team:

Inmiddels lijkt de afhandeling van de polis bij mij goed op streek: er is nu een persoonlijk contactpersoon op de klantenservice die zich over mijn case buigt, de kwitantie komt mij z.s.m. toe en deze kan ingescand geretourneerd worden.

harstock
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2011 10:11

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door harstock »

Ik snap niet waarom de verwerking om een levensverzekering uit te keren die beieindigd is zo enorm lang moet duren. Volgens nationale nederlanden komt dat omdat vele mensen hun polissen wijzigen.
De verwerking duurt inmiddels 6 vollen weken! Ik neem aan dat zij over dit bedrag gedurende deze tijd ook rente uitbetalen!
Wat te doen!!???zijn????

Wie kan ons helpen, wij willen ons geld hebben! Als ik iets moet betalen en ik doe dat niet op tijd krijg ik een boete oid. Kan ik de bank aansprakelijk stellen?[/quote]

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Beste harstock,

Ik heb je een Persoonlijk Bericht gestuurd om te kijken wat ik voor je kan betekenen.

Deniz
ING Webcare Team
http://www.ing.nl/webcare
http://www.twitter.com/INGnl_webcare

mkluiver
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2012 08:01

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door mkluiver »

Precies hetzelfde probleem met de maatwerkverzekering. Huis verkocht in Februari. Eind Februari afrekening gehad voor afkoop en om nogmaals te bevestigen dat ik de maatwerkverzekering wilde afkopen. En sindsdien alleen maar ellende, eerst waren de poststukken niet ontvangen omdat er een vertraging was door een interne verhuizing. Eind maart waren de stukken er wel maar door een vertraging zou het binnen twee weken opgelost en uitbetaald zijn. Klachten die ingediend worden wordt niet op gereageerd, je wordt totaal niet serieus genomen. En wacht nu al een dikke 8 weken!

Ga nu aangetekende brief versturen zoals eerder voorgesteld!! Ben helemaal klaar met ING/NN

Groet, Martijn

harstock
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2011 10:11

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door harstock »

Kreeg van Nat. Nederl. bericht . Het kan zeker nog enige tijd duren (half mei) Krijg wel rentevergoeding van 4% vanaf de officiele aanvraag tot en met uitbetaling

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MAXIEM schreef:pietpiraat

In elk geval zou ik even over deze ******** praktijk van de ING-bank kontakt opnemen met de RadarRedactie. De zogenaamde fatsoenlijke bedrijven in dit polderland zijn nogal gevoelig voor landelijke "publiciteit" :wink: .

Sukses, Maxiem.
Het is alleen zo jammer dat als deze bedrijven bereid zijn om uit te leggen hoe het precies werkt, zo continu de mond worden gesnoerd door de presentatoren van consumentenprogramma's. Het maakt niet uit wie gelijk heeft, uiteindelijk zijn die programma's slechts een publiciteitsvehikel voor de presentatoren.

Eevie
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2012 16:06

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door Eevie »

Hier ook hetzelfde probleem. Huis verkocht in februari en wordt nu constant aan het lijntje gehouden.

Ik heb wel netjes een 020 nummer van de klantenservice gekregen en een contactpersoon. Die dame aan de telefoon meldt mij alleen steeds dat de afdeling te druk is dus ben nog aan het wachten op mijn geld. Ik word er echt niet goed van :(

hekking
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2012 09:33

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door hekking »

Beste allemaal,

Ik heb in mei 2011 een hypotheek afgesloten bij de ING en daarnaast een maatwerkverzekering. Deze verzekering bestaat, als het goed is, uit een deel overlijdensrisico, ik woon alleen en vraag me af ik dit wel nodig is, een deel dat wordt belegd en een stukje spaar. Klopt dit mensen en valt deze zgn. Maatwerkverzekering onder een woekerpolis? Zoja, hoe te handelen?
Graag jullie reacties. Bvd.
Met vriendelijke groet,

Richard.

ivobrugman
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jun 2012 21:18

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door ivobrugman »

Beste Mensen,

Ik ben ook gestart met het uitnodigen van een adviseur aangaande mijn maatwerkhypotheek.

Metname de communicatie over de garanties mbt uitkering van het rentefonds potjes zijn in mijn ogen misleidend geweest als ik naar de financiele bijsluiter uit 2005 kijk, in vergelijking tot nu. Adviseur geeft aan dat je het beste al je geld in het rentefonds potje kunt doen en qua verdeling 100% "rentepotje" . Deze rente is gelijk aan de betaalte rente.

Echter, je kunt deze mutatie natuurlijk zo laten uitvoeren (ook al zijn ze verschrikkelijk traag en onprofessioneel in hun reacties) maar het punt is dat het ontwerp van de hypotheek tot schade heeft geleden, metname als er geld onttrokken is uit dat rentepotje (wat volgens het advies van 2005 niet het geval zou kunnen zijn).

Ik heb een tweede aangetekende brief klaar liggen, inclusief een stuitingsbrief. Deze brief zal ik als klacht insturen. De eerste is naar hypotheek beheer gegaan. Via de adviseur kreeg ik het bericht dat de druk hoog is en dat ze "hopen" op een snelle afhandeling. Ik vind ING op dit moment zeer onbetrouwbaar en teleurstellend.

Ik kreeg zelfs het advies om geen brieven meer te sturen en dat aangetekende brieven weinig zin hebben. Dat geeft al aan dat ze enkel aan hun eigen belang denken en niet voornemens zijn om de klant te helpen bij het rotte product wat ze geadviseerd hebben.

Pad:
- tweede aangetekende brief met termijn er in.
- aanmelding bij rechtsbijstand
- Kifid brief
- juridisch traject indien nodig.

Ik heb niets tegen een beleggingsproduct, maar deze constructie is op zijn minst misleidend. Mij werd door de adviseur gezegd "dat wisten wij toen ook niet" . Het is onbegrijpelijk dat de verkoper van het product zich 5 jaar later zo opstelt.

Nee, ING heeft net wat te weinig aandacht gehad. Ik heb ze een voorstel gedaan om de zaak af te handelen, het zal aan ING liggen wat de afloop van deze zaak zal zijn, ik zal tot het uiterste gaan om mijn recht te halen.

Overigens is het niet binnen een redelijke termijn muteren ook tegen het afgesloten contract en in die zin ontvankelijk in een rechtszaak (tenzij ze de extra kosten vergoeden). Dit..nog los van het ontwerp van dit financiele product.

mvdooren
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2012 20:11

Re: Maatwerkverzekering ING

Ongelezen bericht door mvdooren »

Ik heb hetzelfde probleem met ING/NN voor wat betreft de uitbetaling van de maatwerkpolis. Begin januari heb ik mijn hypotheek overgesloten. Mijn hypotheek bestond voor een deel uit die maatwerkpolis, wat een zgn. KEW-polis betreft. Om nu de opgebouwde waarde uit deze polis mee te nemen naar een nieuwe hypotheek dient er een zgn. fiscale doorstorting plaats te vinden, anders zou je een naheffing van de belastingdienst krijgen. Nu moet ING/NN hiervoor een formulier een formuliertje invullen en dit naar mij opsturen.

Ten eerste heeft het al tot eind mei (5 maanden!) geduurd tot de waarde van de maatwerkpolis werd vrijgegeven, maar tot op heden, na meer dan 6 maanden heb ik dat fel begeerde formuliertje nog steeds niet ontvangen. Hierdoor kan de polis van de nieuwe hypoyheek niet opgesteld worden, en tevens levert de waarde die is vrijgegeven nu geen rente meer op. Het resultaat is nu dat we al een half jaar met torenhoge maandlasten zitten.

Inmiddels heb ik zo'n beetje iedereen bij ING en NN wel aan de telefoon gehad, maar ze geven zelf toe dat het op de afdeling waar dit moet worden afgewikkeld gewoon een puinhoop is met grote achterstanden, sinds NN dit van ING heeft overgenomen.

Verder zijn er tijdens het oversluiten van de hypotheek door ING nog diverse fouten gemaakt. Een kleine opsomming: hypotheekadviseur komt niet opdagen op afspraak (voor niets vrij genomen), vergeten de opgebouwde waarde van het andere hypotheekdeel vrij te geven (heeft uiteindelijk ook 5 maanden geduurd), hoogte van de opgebouwde waarde klopte niet (te laag natuurlijk), etc. etc.

Ik heb inmiddels besloten dat als dit drama met ING en NN achter de rug is, dat ik al mijn bankzaken weghaal bij ING en dat ik nooit meer een verzekering zal afsluiten bij NN.

Gesloten