LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NN Woekerpolis afkopen

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
mailer
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2011 11:55

NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door mailer »

Goedemorgen,

Ik heb me de afgelopen dagen proberen in te lezen in het afkopen van mijn woekerpolis maar ik zie door de bomen het bos niet meer kan iemand mij adviseren met het volgende:

Ik heb een beleggingsverzekering van NN sinds 1998 de inleg van de polis komt uit mijn spaarloon. Nu gaat dit verdwijnen en ik ga de polis niet nog langer aanhouden. Mijn enige optie is eigenlijk afkopen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik moet een brief schrijven maar heb geen idee wat erin moet staan of waar ik een voorbeeld kan vinden.

Alvast bedankt

Jos

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Jos,

Normaal gesproken kan je gewoon een brief (aangetekend!) sturen naar NN, waarin je schrijft dat je je verzekering wil afkopen. Je mag ook een gewenste toekomstige afkoopdatum opgeven.

Kijk op jouw correspondentie of bel NN voor het juiste adres, waarschijnlijk:
Nationale Nederlanden
Leven Particulieren
Postbus 93604
2509 AV Den Haag

of

Nationale Nederlanden
Leven Particulieren
Postbus 796
3000 AT Rotterdam

Met vermelding van je naam, adres en polisnummer(s).


Let op:
1) Als je van mening bent dat je mogelijk schade hebt geleden door deze polis, onderteken dan niets van NN, wat je rechten op schadevergoeding zou kunnen blokkeren ("afzien van rechten", "finale kwijting", ....etc)
2) Je moet een AFKOOPNOTA ontvangen na afkoop en bij ontvangst van het geld. Daarop staat het afkoopbedrag, kosten, afkoopdatum etc. Alles wat niet duidelijk is: schriftelijk opvragen (verkoopdatum, aantal verkochte participaties, verkoopkoers, ....)
3) Controleer alles met je polis(-voorwaarden) en je spaarloon-inleg van alle jaren. Bij twijfel: opnieuw de missende informatie schriftelijk opvragen bij NN.


Indien tevreden: Geniet van het vrijgekomen geld.

Indien onduidelijke of onjuiste informatie vanuit NN: Verdiep je verder in de Woekerpolisaffaire!!! Je bent niet de enige.....

De beleggingsverzekeringen van NN blijken vele verborgen kosten en premies te hebben. Laat je niet afschepen met de mededeling dat dit enkel beurskoersverliezen zouden zijn of dat er destijds geen wetten/regels zouden zijn omtrent verborgen kosten.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Bijna vergeten:

Laat je even goed informeren over de fiscale gevolgen van de afkoop. Het kan zijn dat je veel belasting moet betalen als je (te vroeg) afkoopt.

mailer
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2011 11:55

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door mailer »

Bedank voor het advies, ga hier meteen mee aan de gang

tasso
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 sep 2005 12:37

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door tasso »

Ik heb dus precies hetzelfde probleem ook bij de nn.
Heb vanaf 1994 vanuit mijn spaarloon mijn lijfrente betaald bij elkaar 9180 euro.
Nu heb ik de afkoopwaarde opgevraagd en mijn geld is eigenlijk gewoon verdampt.
Afkoopwaarde 4500 euro daar moet nog 52% loonbelasting af en nog eens 20% belasting. Nou kan stoppen met werken want ik hou maar liefst 1260 euro over.
Echt voor mij nooit meer iets van een verzekeraar wat te maken heeft met sparen. Het ergste vind ik nog dat ik nooit wist dat ik een lijfrente had tot een maand of 4 geleden toen ik eens ging informeren hoe dat zat met mijn situatie omdat de overheid de spaarloon ging stoppen. Er is mij destijds gevraagd wil ik het kort of lang vastzetten klaar. Heb gezegd zet maar vast tot ik 65 ben klaar. Er is mij nog nooit gezegd dat er een lijfrente werd afgesloten. Ach ja pak dit verlies wel voordat ik straks nog meer geld in nn stop.

GHR
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:24

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door GHR »

@tasso

In het geval er sprake is van een lijfrente, dan zou ik in jou geval eens een aantal belastingaangiften opnieuw in gaan dienen met verzoek om ambsthalve correctie. Er moet alleen een verzoek om ambtshalve correctie worden ingediend wanneer de aanslagen van de afgelopen jaren definitief zijn vastgesteld. Is de aanslag nog niet definitief vastgesteld dan kun je zo een nieuwe aangifte indienen.

Om dit te kunnen doen moet er uiteraard wel sprake zijn van een pensioentekort.

mailer
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2011 11:55

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door mailer »

Ik heb net bericht gehad van NN

de afkoopwaarde is op 24 nov €6942,04. Ja heb het nagerekend en ik ga toch aardig het schip in maar dat wist ik van te voren. Ik heb ongeveer €9000 ingelegt in die 12 jaar dat ie loopt.

Nu staat er een heel stuk over belasting kom er niet uit of ik nu wel of niet belasting moet betalen:

Ik heb een kapitaal verzekering eigen huis (KEW). De uitkering is tot een max vrijgesteld als ie aan de volgende eis voldoet:
- uitkering moet je gebruiken als aflossing van een gedeelte van de woningschuld
- de hoogste premie mag niet meer zijn dan 10x de laagste premie

premie betaling van minimaal 15 jaar vrijstelling €34.100
premie betaling van minimaal 20 jaar vrijstelling €150.000

Er staat ook nog een stuk over als ik al eens een uitkering heb ontvangen dat ik die van de vrijstelling moet aftrekken, dit is niet het geval, ik heb nog nooit wat ontvangen.

onderaan staat dan nog: Is de uitkering hoger dan het bedrag van de vrijstelling dan word alleen het rente bestanddeel belast van de het deel van de uitkering dat dat boven de totale vrijstelling uitkomt.

Mijn financieel adviseur zegt dat ik geen belasting hoef te betalen omdat ik geen winst maak op de polis en de uitbetaling lager ligt dan de inleg.

Moet ik nu wel of niet belasting betalen en zo ja hoeveel procent is dat dan?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Je belastingadviseur heeft gelijk. Je uitkering is lager dan je inleg. Bij een KEW hoef je dan geen belasting te betalen. De regels die je opschrijft gelden alleen bij winst.
(N.B. Daar ben ik de afgelopen dagen achtergekomen).
ik ga toch aardig het schip in maar dat wist ik van te voren
Als ik zo iets precontractueel (van te voren) geweten zou hebben, dan zou ik deze KEW niet genomen hebben. Maar ja, mensen doen soms rare dingen.... :D

Waren alle kosten en premies duidelijk gemaakt vóórdat je de polis aanvaardde?

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door hakra »

03-12-2011

EX-TUSSENPERSOON GRAAFSMA STELT NATIONALE NEDERLANDEN AANSPRAKELIJK

Voormalig tussenpersoon en strijder tegen woekerpolissen René Graafsma gaat persoonlijk het gevecht aan met verzekeraar Nationale Nederlanden.

Rene Graafsma gaat als (ex) tussenpersoon Nationale Nederlanden aansprakelijk stellen voor de schade die hij dankzij de verzekeraar heeft geleden. Graafsma vindt dat hij als tussenpersoon jarenlang slecht door Nationale Nederlanden is geïnformeerd waardoor hij uiteindelijk zakelijk onderuit gleed.

Ooit verkocht hij zelf woekerpolissen, de laatste jaren vecht hij tegen de uitwassen van de meest rampzalige financiële productsoort die verzekeraars ooit aan de man hebben gebracht. René Graafsma kwam in 2005 tot inkeer toen hij doorkreeg wat voor rommel hij jarenlang aan zijn klanten had verkocht. Het was een zinnetje van de hand van Frits van Bruggen, de toenmalige directeur van Nationale Nederlanden.

"Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan", schreef Van Bruggen hem opgewekt. Nationale Nederlanden sprak de taal van een charlatan en Graafsma begon zich af te vragen of hij zijn klanten wel deugdelijke producten had verkocht. Het duurde even, maar na vele onbeantwoorde vragen en het nodige onderzoek had Graafsma het lek boven. Hij had beleggingsverzekeringen verkocht en dat bleken woekerpolissen te zijn.

Graafsma besloot uiteindelijk de polissen van zijn klanten af te wikkelen en ze waar mogelijk schadeloos te stellen. Hij leverde uiteindelijk ook zijn vergunning van tussenpersoon bij de AFM in. De afwikkeling kostte hem honderdduizenden euro's en bezorgde hem zijn bankroet.

Dossier openbaar
Vorige week kondigde Graafsma tijdens een lezing aan dat hij Nationale Nederlanden aansprakelijk gaat stellen voor de gebrekkige informatie over de ware kosten in beleggingsverzekeringen die hij jarenlang kreeg. Het ontbreken van die informatie zorgde ervoor dat hij zijn klanten geen goed advies kon geven en deugdelijke producten kon adviseren. Integendeel.

"De komende weken maak ik het dossier openbaar", zegt Graafsma in het weekblad VVP voor financiele dienstverleners. "Ik ga als tussenpersoon Nationale Nederlanden aansprakelijk stellen voor de schade die ik heb geleden sinds 2005".
Graafsma is tegenwoordig voornamelijk actief in de "consumenteneducatie". Ook adviseert hij leden van de Tweede Kamer over een deugdelijke afwikkeling van het woekerpolisprobleem.

In de relatie die Nationale Nederlanden met tussenpersonen onderhoudt, is sowieso een fundamentele kentering gaande. Vorige maand keerde NN zich defintief af van de traditionele tussenpersoon en gaat tegenwoordig zelfs de concurrentie met ze aan.

De aansprakelijkheidsstelling van Graafsma geeft een nieuwe dimensie aan het zeer omvangrijke woekerpolisdossier. Tussenpersonen hebben zich nog niet eerder in de strijd gemengd. In theorie zouden nog vele andere tussenpersonen zaken tegen verzekeraars kunnen beginnen.

"...wat er ook gebeurd'.

blade0172
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2010 16:35

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door blade0172 »

Beste mensen,

Ik heb dus ook een polis bij NN en heb geen idee wat ik ermee moet
doen, afkopen,niet meer inleggen,wel inleggen,oversluiten naar ander product.
Mijn collega van personeelszaken zegt niet meer inleggen. Ik heb nog geen compensatie-voorstel mogen ontvangen.Ik betaal deze premie middels de spaarloon-regeling

-Als ik zie wat er gebeurt met afkopen dan blijft er niet veel over idd
+- 9000 euro gespaard vanaf 2000 de polis loopt tot 2029.

-Bij niet meer inleggen moet je toch ook nog een bepaald bedrag per jaar betalen voor voortzetting van de polis??

-Wel inleggen zou een beetje dom zijn denk ik zo maar??

-Oversluiten ander product??

met vriendelijke groet

Michel

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door juwita »

@Blade,
De minste slechte oplossing is oversluiten naar banksparen en de in de periode vóór het oversluiten ontstane schade (in de vorm van de verborgen gehouden kosteninhoudingen, inteereffecten ed.) te claimen in een KIFID procedure.

Succes ermee !

blade0172
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2010 16:35

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door blade0172 »

juwita schreef:@Blade,
De minste slechte oplossing is oversluiten naar banksparen en de in de periode vóór het oversluiten ontstane schade (in de vorm van de verborgen gehouden kosteninhoudingen, inteereffecten ed.) te claimen in een KIFID procedure.

Succes ermee !
bedankt voor de reactie "juwita"

krijg net met de post een pakker binnen van brand new day om over te stappen

Wingchun
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2011 20:16

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door Wingchun »

Beste Jos,

Heb ook een beursspaarplan van RVS nu samengegaan met NN, deze werd betaald vanuit mijn spaarloon, ik wilde niet meer verder gaan met het storten in een bodemloze put en was dus benieuwd wat de gevolgen waren als ik hem premievrij zou maken of afkopen. kreeg in oktober een overzicht en schrok (was wel te verwachten ) van de opbrengst, zeker gezien de inleg die je afgelopen jaren heb gedaan.Ik ben van plan om het bedrag er af te halen en op een gewone spaarrekening te zetten, omdat er vanuit het spaarloon (met een belastingvoordeel is gespaard was ik benieuwd wat voor fiscale gevolgen dit zou hebben.
Kontakt opgenomen met NN/RVS en zei vertelden mij dat als je afkoopsom lager is dan je inleg dat je dit geen fiscale gevolgen heeft.(dus betalen van inkomstenbelasting)
Als je het alleen premievrij laat maken en je het laat staan tot de einddatum polis dan worden er kosten ingehouden vanwege administratieve handelingen, dit wordt verrekend door een aantal participaties in te houden .
Jos, zie je in boevenstaande iets bekends of ben ik misschien weer op het verkeerde been gezet.

dank je wel

Mvg. John

kovi
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jun 2009 09:35

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door kovi »

Misschien iets om tegen lage kosten van u woekerpolis bij NN af te komen

www.moneywise.nl/

Vivian Kooi

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik zou voordat je iets overzet eerst eens een berekening laten maken door de huidige verzekeraar en de bank en op basis van die berekening een besluit nemen. Houd hierbij in je achterhoofd dat beide partijen wel uit moeten gaan van hetzelfde kapitaal en rendement. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Eric-H
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2012 17:00

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door Eric-H »

Wingchun schreef:Beste Jos,

Heb ook een beursspaarplan van RVS nu samengegaan met NN, deze werd betaald vanuit mijn spaarloon, ik wilde niet meer verder gaan met het storten in een bodemloze put en was dus benieuwd wat de gevolgen waren als ik hem premievrij zou maken of afkopen. kreeg in oktober een overzicht en schrok (was wel te verwachten ) van de opbrengst, zeker gezien de inleg die je afgelopen jaren heb gedaan.Ik ben van plan om het bedrag er af te halen en op een gewone spaarrekening te zetten, omdat er vanuit het spaarloon (met een belastingvoordeel is gespaard was ik benieuwd wat voor fiscale gevolgen dit zou hebben.
Kontakt opgenomen met NN/RVS en zei vertelden mij dat als je afkoopsom lager is dan je inleg dat je dit geen fiscale gevolgen heeft.(dus betalen van inkomstenbelasting)
Als je het alleen premievrij laat maken en je het laat staan tot de einddatum polis dan worden er kosten ingehouden vanwege administratieve handelingen, dit wordt verrekend door een aantal participaties in te houden .
Jos, zie je in boevenstaande iets bekends of ben ik misschien weer op het verkeerde been gezet.
dank je wel

Mvg. John
Hoi John, ik zit in hetzelfde schuitje en heb hier pas ook een topic voor geopend.
Maar naar aanleidig wat ik net van jou lees is mijn vraag aan jou.
Ik spaar nu bijna 11 jaar, 6 jaar hiervan is betaald van een spaarloon regeling en 5 jaar van mijn prive rekening omdat het spaarloon bij me baas toen stopte.
Als ik nu uit reken hoeveel ik premie heb betaald en kijk wat nu het saldo is dan ben ik er ruim 1000 euro op achter uit gegaan.
Volgens jou tekst wat jij gehoord hebt bij NN ( waar ik ook bij zit ) zou ik geen belasting hoeven te betalen omdat het eind saldo lager is.
In hoeverre is dit zeker.? En is dit echt door NN jou persoonlijk verteld.
Ik hoor dus alleen verhalen dat je sowieso rond de 50% over je belaste deel moet betalen. ( het deel waar je premie via de belasting hebt teruggevraagd ) in mijn geval de helft van het bedrag, de laatste 5 jaar heb ik geen teruggave van de premie gekregen ( geen wao gat meer! ) en dat je 20% boete moet betalen! In dit geval houd ik dan bijna niks over, vandaar dat ik zo verbaasd was over wat jij bij NN gehoord had.
Mvg, Eric.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Het verhaal dat je geen belasting hoeft te betalen bij beleggingsverlies geldt in ieder geval voor beleggingsverzekeringen. (ook voor lijfrenten??)

NN, RVS en ING houden informatieavonden in februari 2012 over de woekerpolisaffaire. Aanmelden kan via:
http://www.bijeenkomsteningbelegging.nn ... e_id=21894

Wingchun
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2011 20:16

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door Wingchun »

Hallo Eric,

Natuurlijk met in het achterhoofd de verzekeringsadviseur die deze polissen heeft aangesmeerd en zelf rijker ervan is geworden ben je toch voorzichtiger geworden.

Ik heb veel op forums gelezen van medegedupeerden, consumentensite gelezen en natuurlijk de belastingsite en uiteindelijk veel wijzer geworden. Afgelopen maanden meerdere malen kontakt gehad met NN /RVS en e.e.a werd bevestigd en door hun werd ook verwezen naar de uitspraak commissie Wabeke die de verzekeringsmij behoorlijk aan banden heeft gelegd

Mbt jou vraag

Heb ook een polis die ik nu 10 jaar heb lopen en welke wordt betaald uit eigen zak en minder opleverd dan de inleg, ook hier kan je zonder probleem deze afkopen zonder boete en opgaaf aan de belasting.
Het zou te gek zijn als je al zoveel kosten hebt gemaakt om nog eens een keer aan de belasting af te dragen
Mits je afgelopen jaren al voordeel heb gehad van de belasting dan wordt het een ander verhaal !
Heb zelf de polissen afgesloten voor een X aantal jaren om uiteindelijk belastingvrij te ontvangen.

Ik wacht zelf nu op de brieven met de premievije waarde en de afkoopsom.

Zelf ben ik er al over uit, geld overschrijven naar een deposito en vast zetten tegen een hogere rente.

Mvg. John

Eric-H
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2012 17:00

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door Eric-H »

Beste Wingchun,
Wat jij schrijft is duidelijk maar mijn situatie is net iets anders.
Ik heb de eerste 5 of 6 Jaar wel mijn premie inleg aan de belasting op gegeven en de laatste 5 of 6 jaar ( nu nog steeds automatisch ) mijn premie van mijn persoonlijke rekening betaald ( dus niet meer van een spaarloon rekening )! en niet deze premies aan de belasting doorgegeven.
Hoe zit dat nu in mijn situatie. ?
En hoe lang heb je trouwens de tijd om een keuze te maken bij NN ?

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: NN Woekerpolis afkopen

Ongelezen bericht door aardjee »

Erik,
je had op een ander Topic al aangegeven wat jouw situatie is, in jouw verhaal had je ook aangegeven dat je een belastingconsulente had die jouw aangiften inkomstenbelasting heeft gedaan of beoordeeld dat weet ik niet.
De vraag die jij jezelf moet stellen is eigenlijk wat wil ik met de polis doen, waarvoor heb je deze afgesloten.
Bij jou zijn een aantal jaren premies lijfrente afgetrokken in je aangifte bij afkoop dienen deze als negatieve uitgaven in de aangifte opgenomen te worden, de niet afgetrokken premies niet. Zet je je huidige lijfrente om in een geblokkeerde bank spaar of beleggingsrekening met de zelfde voorwaarden als de lijfrentepolis, dan is deze omzetting fiscaal onbelast. In dat geval moet je wel kijken naar de huidige lijfrentepolis en het bankspaarproduct met betrekking tot de uitkering.
Tevens is er nog de vraag of je nog aanspraak kan maken op de reserveringsruimte pensioen uit het verleden.
Met andere woorden ik denk dat het verstandig is om in jouw geval toch met een adviseur te kijken welke mogelijkheden je hebt, uitgaande van je wensen.

Gesloten