LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reaal: Weer wat olie op het vuur...

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Ratzymin
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2016 13:04

Reaal: Weer wat olie op het vuur...

Ongelezen bericht door Ratzymin »

Ik heb een woekerpolis bij Reaal-verzekeringen.
Nog een jaar.
Enige tijd geleden kreeg ik van Reaal-verzekeringen een brief met daarin de mededeling dat het beoogde eindkapitaal van de beleggingsverzekering cq woekerpolis niet gehaald gaat worden. Het speet Reaal ten zeerste dit te moeten melden. (Deze spijtbrief zijn ze verplicht te sturen)
Reaal heeft de laatste tijd een compensatie uitgekeerd.
Dit naar aanleiding van een overeenkomst voortgekomen uit een deal met, ik meen, de stichting 'polisverlies'. Vele consumentenrubrieken spreken schande van deze compensatie en noemen het een 'lachertje'. Alle grote verzekeringsmaatschappijen, waaronder Reaal-verzekeringen, verschuilen zich nu achter deze overeenkomst. 'Er wordt immers een compensatie uitgekeerd!
Vele jaren geleden al heb ik contact gezocht met Reaal om mijn bezorgdheid te uiten over het resultaat dat tot dan toe behaald was. Ik werd teruggebeld door een aardige man die mij verzekerde dat de verzekering aan het eind enorm zou gaan renderen. Geduld, was het advies.
Niet dus.
Later werd mij ook nog een hersteladvies aangeboden waarbij ik het advies kreeg zoveel geld 'in de pot' te stoppen om zodoende het eindresultaat wel te behalen. Met andere woorden: 'mijn eigen verlies financieren'.
Na vele e-mails heen en weer de laatste tijd wordt mij nu een fooi aangeboden om de boel te schikken en "Reaal wenst daarbij te benadrukken dat het voorstel uitsluitend uit coulance, zonder erkenning van enige aansprakelijkheid wordt gedaan...." Door het voorstel te accepteren moet ik tevens "afstand doen van enige vordering jegens Reaal".
Ook wordt er ten stelligste ontkent dat er ooit een (telefonisch) advies over de verzekering is gedaan, "Reaal geeft geen adviezen", wordt er beweerd. Leugens! Leugens! Ook daar bedienen ze zich van.
Waarom wordt deze fooi-aanbieding gedaan als het een eerlijk en integer product is?

Reaal wijt het tegenvallende te verwachten eindkapitaal aan de beleggingsresultaten.

Ik ben van mening dat als Reaal-verzekeringen de ingelegde maandpremies had belegd in plaats van het in de zakken van de fondsmanagers te laten verdwijnen, o.a. door aan- en verkoopkosten, poliskosten, beleggingskosten, vermogenbeheerkosten, fondsadministratiekosten en jaren daarvoor ook nog kosten aan de bedenkers van het product ( ja, u leest het goed) en als dat geld had gerendeerd, dan had het beoogde eindkapitaal wel behaald kunnen worden.
Van de ruim € 15.000 betaalde premies verdween er ruim € 4200 in de zakken van alle fondsmanagers. Bravo Reaal.

Nu wordt mij dus een fooi aangeboden ten bedrage van 5% van het verlies dat komen gaat.
Er wordt mij verweten dat ik alles van te voren had kunnen weten. Over de bekende misleidingen van de Woekerpolis waar kranten, internet, Radar etc. vol van staan wordt uiteraard gezwegen. Eigen schuld, dikke bult. Dat is dus de coulance van Reaal-verzekeringen.
Waar is de zorgplicht?
Reaal-verzekeringen had in het eerste jaar van de verzekering (14 jaar geleden) al die brief kunnen versturen met de mededeling dat het eindkapitaal nooit gehaald gaat worden, dat wisten ze toen al!

Die voorgestelde fooi mag Reaal houden.
Verdeel het maar onder de fondsmanagers als oudejaarsuitkering voor alle schitterende behaalde resultaten ten koste van alle woekerpolissen die Reaal-verzekeringen nog steeds heeft uitstaan.

Heeft u nog een woekerpolis bij Reaal-verzekeringen?
Laat 'm niet verlopen en neem actie! Neem geen genoegen met die fooi van een compensatie. U bent toentertijd misleid. Kijk op het internet en bekijk uw kansen en sluit u aan bij bijvoorbeeld 'vereniging Woekerpolis', of iets dergelijks.
Er wordt op het ogenblik tegen alle grote verzekeringsmaatschappijen juridische stappen ondernomen. Vandaag (31 augustus 2016) werd Reaal-verzekeringen juridisch nog op de vingers getikt. (Telegraaf)

Gaarne reacties.

-wordt vervolgd-

Ratzymin
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 sep 2016 13:04

Re: Reaal: Weer wat olie op het vuur...

Ongelezen bericht door Ratzymin »

[quote=Ratzymin]Bedankt Reza,

Het klopt wat u zegt over de ambitie van Reaal-verzekeringen de klanten van niet-opbouwende beleggingsverzekeringen te activeren. Maar dit is niet de issue.
Ik heb de stukken gisteren ook gelezen. Ook ben ik sinds gisteren lid geworden van uw Reaal-forum en ik verheug me enorm op de vele discussies over dit onderwerp die hopelijk gaan volgen.

Reaal-verzekeringen benadert cliënten van deze niet-opbouwende beleggingsverzekeringen, (waarom mijden we hier het woord 'woekerpolissen' angstvallig?) om tot een rechtvaardige oplossing te komen. Biedt Reaal-verzekeringen hiermee een voor de cliënt gunstige oplossing? In mijn geval niet.

In mijn geval wordt geprobeerd mijn woekerpolis af te kopen door het aanbieden van € 450 tegen een te verwachten verlies van ruim € 9000. Je kunt er een mooi bos bloemen voor kopen, zeg ik maar. Bovendien zou ik dan mijn mond moeten houden en mijn pen moeten neerleggen.

Wat ik al eerder vermeldde is dat Reaal-verzekeringen dit verlies wijt aan beleggingsresultaten, dat dus niet zo is, maar dat het verlies eerder komt door zakkenvullerij van hun fondsbeheerders.
Bovendien heb ik Reaal geadviseerd voor eens en altijd af te rekenen met deze vorm van diefstal. Het is niet meer van deze tijd! Kijk naar wat er is gebeurd met onze vriend Dirk Scheringa en zijn DSB bank.
Reaal-verzekeringen blijft halsstarrig volhouden met deze Niet-Opbouwende-Beleggingsverzekering een goed, integer, eerlijk, rendabel product te hanteren. Vele cliënten vinden van niet. De vele anti-woekerpolis stichtingen ook niet. Radar, AFM, Kifid ook niet.
Wie heeft of krijgt er gelijk? De tijd zal het leren.

Waar gaan we naar toe?

Omdat ik geprobeerd heb tot een, voor beide partijen, redelijke oplossing te komen, maar omdat ik in mijn hemd word gezet, ben ik min of meer genoodzaakt met deze zaak door te gaan.
Het wordt tijd dat de bezitters van alle woekerpolissen, laten we het maar weer gewoon bij de naam noemen, in actie komen en zich verenigen tegen deze vorm van ordinaire diefstal.
Ik bijt me er in ieder geval in vast.
Ik ga de fracties van de tweede kamer aanschrijven om het weer eens op de agenda te zetten. Of het helpt weet ik niet. En ik heb meerdere ideeën.

Heeft u een woekerpolis. Laat de einddatum in ieder geval niet verlopen!

-wordt vervolgd-

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Reaal: Weer wat olie op het vuur...

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

formele klacht indienen en daarna naar KiFiD stappen

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Reaal: Weer wat olie op het vuur...

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ratzymin schreef:Ik ben van mening dat als Reaal-verzekeringen de ingelegde maandpremies had belegd in plaats van het in de zakken van de fondsmanagers te laten verdwijnen, o.a. door aan- en verkoopkosten, poliskosten, beleggingskosten, vermogenbeheerkosten, fondsadministratiekosten en jaren daarvoor ook nog kosten aan de bedenkers van het product ( ja, u leest het goed) en als dat geld had gerendeerd, dan had het beoogde eindkapitaal wel behaald kunnen worden.
Leuke aanname, maar niet echt steekhoudend natuurlijk. Als er minder kosten gemaakt waren, was er weliswaar iets meer beschikbaar geweest om eventueel te kunnen renderen. Maar juist dat renderen deed het niet... en daarmee is je hele statement ontkracht.

Dat met minder kosten ineens wél je beoogde eindkapitaal behaald zou worden, is een utopie.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Reaal: Weer wat olie op het vuur...

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Dat met minder kosten ineens wél je beoogde eindkapitaal behaald zou worden, is een utopie.
Volgens mij is de essentie in een hoop woekerproducten juist dat deze producten verborgen kosten bevatten, waardoor voorgespiegelde eindkapitalen structureel niet behaald konden worden.
Moneyman schreef:Maar juist dat renderen deed het niet...
Dat valt echt wel mee. Dit soort producten hebben vaak maandelijkse inleg, komt er dan een flinke daling op de beurs, zoals in 2008, dan wordt daarna weer goedkoop bijgekocht. Maar een jaarlijkse beheerkosten, bovenop de verborgen kosten van een huisfonds hakken er wel flink op in.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Reaal: Weer wat olie op het vuur...

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, inderdaad zijn tegenvallende resultaten van beleggingen een oorzaak van uw rendement.
Dat is altijd een risico als je belegt en dat heeft iedereen kunnen weten die een zo’n polis afsloot.
Wat anders zijn de kosten die in rekening zijn gebracht. Bij woekerpolissen verborgen en/of veel te hoog.
Dat was een stuk lastiger of zelfs onmogelijk om als klant te doorgronden.
Daar is door enkele claimorganisaties een deal over gesloten met Reaal. U schijft over de stichting polisverlies maar u bedoelt Verliespolis. Aangeslotenen bij Verliespolis zijn met 98,53% van 12.494 stemmers akkoord gegaan met de schikking, zo is te lezen op de website van Reaal.
Maar dat houdt niet in dat u daarmee akkoord hoeft te gaan natuurlijk. Zoals iemand hier al aangeeft kunt u terecht bij het Kifid.
Dat vergt nogal wat kennis, energie en doorzettingsvermogen.
U kunt zich ook aansluiten bij organisaties als Woekerpolis.nl of Woekerpolisproces.nl waar men uw belangen voor u behartigt,
soms op no cure no pay basis.

Ik weet niet precies wat u bedoelt met Laat de einddatum in ieder geval niet verlopen!
Ook reeds beëindigde polissen kunnen nog meedoen in claim-acties. Het is wel zaak om op tijd te melden middels een stuitingsbrief wat uw bezwaren zijn. Info daarover is op de betreffende sites te vinden.

Succes!

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Reaal: Weer wat olie op het vuur...

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Joepie Joepie schreef:formele klacht indienen en daarna naar KiFiD stappen
Gelukt / hulp nodig?

Woody-Ellen
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 dec 2016 22:46

Re: Reaal: Weer wat olie op het vuur...

Ongelezen bericht door Woody-Ellen »

Ik kom op mijn werk nog regelmatig polissen tegen met 30% kosten of meer. Daar valt geen rendement tegenop te halen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Reaal: Weer wat olie op het vuur...

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hier https://www.woekerpolis.nl/informatie/i ... ersbericht is nieuws inzake de procedure van de Vereniging Woekerpolis.nl tegen Reaal in een collectieve procedure.

Gesloten