LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stuitingsbrief woekerpolis claim

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
frans de bruijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2008 23:37

stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door frans de bruijn »

Beste mensen,

Zowel ik als mijn jongste broer zijn aangesloten bij woekerpolis claim. Dit hebben wij gedaan omdat we allebei 17 jaar geleden een mix fund levens verzekering hebben afgesloten bij de Aegon en wij zijn bang ons pensioen geld te verliezen. Nu is het zo dat we na het lezen van de stuitingbrief van woekerpolis claim constateren dat er hoofdzakelijk een verzoek gedaan werd tot ontbinding van de polis en een terugbetaling van het reeds betaalde geld. Gezien dit onze enigste pensioen is schrikken wij daar dus van, is er misschien iemand die in het zelfde pakket zit als ons en inmiddels al weet hoe hier mee om te gaan ? Of interpreteren wij de brief misschien verkeerd, we zijn geen juristen dus misschien zien we het te somber en kunnen we deze brief zonder problemen versturen ?

Anneke W.
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2008 21:51

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door Anneke W. »

de vereniging eigen huis adviseert nu nog niets te doen. de verzekeraars gaan binnenkort compenseren en als je nu je verzekering stopt neem je je verlies.
zie mail over rechtsbijstandsverzekering vergoedt deelname st. verliespolis

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door Elias »

Anneke W.

Ik wil toch effe opmerken, dat we zeer argwanend en vooral kritisch moeten blijven kijken naar wat Stichting VerliesPolis (SVP) voor ons allemaal probeert te bereiken, naar hun zeggen....

Kijk naar functies en verleden van bestuursleden en advocaten van deze stichting. Ze zitten "verworteld" in en worden gespekt door datzelfde verzekeringswereldje dat 100 % verantwoordelijk is voor de elende.
Daarnaast zegt ook die "nauwe" samenwerking met o.a. V.E.B., Consumentenbond, V.E.H. etc. en hun rol genoeg, kijkend naar de aandelenleaseaffaire, waar vele duizenden gedupeerden zijn bedonderd en nog steeds de wrange vruchten van moeten plukken.

Vertrouw ze voor geen meter en hou hun voor de camera wegdraaiende oogjes maar goed in de gaten.....

Anneke W.
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2008 21:51

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door Anneke W. »

Hi Elias,
ik ben het met je eens dat er veel belangen spelen.
echter nu uitstappen betekent dat je bijna niets over houdt en geen compensatie krijgt. (zie vraag over stuitingsbrief hierboven) [/u]

HAMSTEG
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:40

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door HAMSTEG »

De schade is er toch al, wacht eerst even af wat de compensatie is.

Nu verlies nemen is bijna zeker niets overhouden. Misschien komt er nog een soort van korstenvrijstelling bij overstappen naar bepaalde spaarproducten.

Het komt nu op een paar maand niet meer aan dus blij fnog even zitten.

axasjaak
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 sep 2007 12:24

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door axasjaak »

Beste forumleden ,
De stuitingsbrief wil niets anders zeggen dan dat de klant aan de verzekeraar duidelijk maakt dat hij/zij een eventuele verjaringstermijn stuit , zodat de verzekeraar zich er nooit op kan beroepen dat het gerezen geschil te oud is en dus verjaard is ,
waardoor juridsche stappen niet meer mogelijk zouden zijn.
Lopende contracten worden dus niet gestopt of gewijzigd.
Mogelijke reactie van de verzekeraar is voorspelbaar :
Hij begrijpt het probleem van de klant totaal niet.

Chuqui
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2008 09:27

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door Chuqui »

Hallo allemaal,

Ik vrees dat het één en ander omtrent de stuitingbrief mij niet helemaal duidelijk is. Hopelijk kan ik hier wat verheldering krijgen.
In april 2007 heb ik het Flexvermogensplan afgesloten bij De Goudse. Ik heb tot nu toe 1.300 euro ingelegd. Uit het overzicht dat ik onlangs kreeg blijkt dat ik van het ingelegde bedrag slechts 500 euro heb overgehouden. De rest is opgegaan aan premies en vergoedingen aan de tussenpersoon. Ik heb contact opgenomen met mijn tussenpersoon en volgens hem is het normaal dat er in de eerste vijf jaar van de polis veel kosten zijn. Na vijf jaar wordt de volledige inleg belegd. Ik heb besloten de polis (nog ) niet op te zeggen en te kijken hoe de zaak zich ontwikkeld. Ik vind echter wel dat de tussenpersoon zich niet heeft gehouden aan de informatieplicht; ik had er geen idee van dat er een dergelijk groot deel van mijn inleg zou ‘verdampen’. Maar goed, dat terzijde. Ik ben inmiddels lid geworden van Stichting Woekerpolis Claim en zij adviseren om de zogenoemde klachtenbrief te sturen teneinde een eventuele claim niet te laten verjaren. Het lijkt mij dat de brief verder gaat dan een ‘klachtenbrief’ aangezien er wordt gesproken over een eis van terugbetaling van premies en ontbinding van de polis. Ik twijfel of ik de brief wel moet versturen aangezien ik de polis (nog) niet wil opzeggen. Ik vind het nogal een ‘zware’ brief en ik weet niet welke stappen De Goudse zal ondernemen na ontvangst hiervan. Het lijkt me niet aannemelijk dat ze de premies zonder meer terug zullen betalen. Ik heb ook geen idee van de juridische strekking van de brief. Kortom, ik hoop dat iemand me wat duidelijkheid kan verschaffen: moet ik de brief wel of niet versturen en waarom wel of niet?

Alvast bedankt!

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door peewee »

Chuqui,

De opmerking van je tussenpersoon dat na 5 jaar de premie volledig wordt belegd kan die tussenpersoon niet waarmaken. Onzin dus. Ook na 5 jaar resteert veelal een behoorlijk percentage aan kosteninhoudingen.

Een stuitingsbrief is een EENZIJDIGE rechtshandeling richting je verzekeraar. Het enige dat voor jou van belang is de zekerheid dat je brief is ontvangen. Een reactie van je verzekeraar in welke vorm (behoudens een ontvangstbevestiging) is niet van belang.

Een stuitingsbrief om verjaring van een claim te voorkomen geldt niet tot in lengte van jaren. Mijn advies zou zijn om deze brief te herhalen VOORDAT een termijn van 3 jaar is verstreken na de verzending van deze (eerste) stuitingsbrief.

De reden waarom de St. Woekerpolisclaim de brief een ''klachtbrief'' noemt in plaats van een ''stuitingsbrief'' zal er mee te maken hebben dat je je door middel van deze brief ook een beetje beklaagt.
Een lawine aan klachtbrieven zal zeker impact hebben bij een verzekeraar. Overigens denk ik dat het met die lawine nog wel meevalt. Uit de persmedia valt op de maken dat tot nu toe hooguit 100.000 boze polisbezitters zich hebben aangemeld bij hetzij de Stichting Woekerpolisclaim hetzij bij de stichting Verliespolis. Op de keper beschouwd is dat ongeveer DRIE PROCENT van alle woekerpolisbezitters. Het grootste deel van polisbezitters zit nog te navelstaren. Weet bij God niet wat ze met de zaak ''aan moeten'' (en loopt dus het risico dat hun claim tijdens dit navelstaren aan het verjaren is !).
Laatst gewijzigd door peewee op 18 apr 2008 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door sieward »

Chuqui, je schrijft:
Ik heb besloten de polis (nog ) niet op te zeggen en te kijken hoe de zaak zich ontwikkeld.
Waarom eigenlijk?? Je hebt 1300 betaald, en nog 500 over. Dat grapje heeft je dus 800 euro gekost. Dat wil je dus nog 4 extra jaren doen? Je bent bereid om nog eens extra 5200 euro in te leggen? Waarom wil je dat eigenlijk? Waarom wil je nog eens 4 x 800 euro verliezen, en gooi je niet de 500 euro die je over hebt weg? Klaag ze aan, dat pik je toch niet, of wel soms? Volgens mij heb je uiteindelijk in de toekomst meer geld als je ergens anders opnieuw begint.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door peewee »

Anneke W.

Een polis afkopen (stoppen dus) en verlies van je schadeclaim vanwege de in het verleden plaatsgevonden hebbende gebrekkige informatieverstrekking over kosteninhoudingen zijn TWEE VERSCHILLENDE ZAKEN die los van elkaar staan.

Tussentijds afkopen van de polis is een recht dat alle polisbezitter hebben (uitgezonderd bij sommige beleggingslijfrenteverzekeringen). Of NU afkopen zinvol is, is een vraag die slechts individueel is te beantwoorden. Wanneer verzekeraars massaal weigeren om bestaande polissen zodanig aan te passen (met terugwerkende kracht) deze polissen nog een geringe kans op rendement bieden, dan lijkt mij dat afkopen de enige oplossing biedt. Doorgaan is dan goed geld naar kwaad geld gooien.

Een schadeclaim verliezen kan slechts door twee oorzaken:

1) door verjaring (maar dat is vrij eenvoudig te voorkomen door een stuitingsbrief te verzenden aan je verzekeraar);

2) doordat je je verzekeraar schriftelijke vrijwaart van aansprakelijkheid (maar dit doe je natuurlijk niet zonder schadevergoeding !)

Verder ben ik het met Elias eens, in de zin dat een deel van de clubs die achter de Stichting Verliespolis zitten geen goede reputatie hebben bij het bereiken van resultaten. Of dat ook voor de VEreniging Eigen Huis geldt weet ik niet, maar de VEH is sinds eind jaren negentig geen zuivere consumentenorganisaties meer, maar tevens tussenpersoon in hypotheken. Dat geeft te denken.
Je mag aannemen dat de VEH de afgelopen jaren zelf ook in honderden gevallen hypotheken met daaraan gekoppeld beleggingsverzekeringen heeft geadviseerd en bemiddeld (als tussenpersoon) Helemaal schone handen heeft de VEH dus niet.

Wanneer je er dieper over nadenkt dan valt voor de Vereniging Eigen Huis te hopen dat zich geen polisbezitters melden bij Tros Radar of bij de persmedia met de klacht dat zij via de VEH hun beleggingshypotheek annex beleggingsverzekering afsloten. Zou dat gebeuren, dan krijgt de woekerpolisaffaire een heel vervelend boemerang-effect voor de VEH

Chuqui
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2008 09:27

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door Chuqui »

Beste Peewee,

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp dus dat het zinvol is om de klachtenbrief te versturen. Ik verwacht overigens niet dat ze op de eis van terugbetaling in zullen gaan. Ik zal erop letten deze brief te herhalen binnen drie jaar. Het zou fijn zijn als mensen die dergelijke brief hebben verstuurd naar hun verzekeraar zich hier melden zodat bekend wordt wat de reactie van de verzekeraar is.

Chuqui
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2008 09:27

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door Chuqui »

Beste Sieward,

Ik pik het inderdaad niet dat mijn geld verdampt. Ik baal ervan dat ik hierin ben getrapt en ik ben kwaad over het feit dat ik niet goed ben ingelicht. Het kost echter ook flink wat geld en inspanning om De Goudse aan te klagen. Mijn rechtsbijstandverzekering dekt dit soort akkefietjes niet helaas, dus een jurist inschakelen wordt een dure grap. Ik weet niet goed wat ik moet doen; ik wil geen geld verliezen maar het lijkt erop dat, wat ik ook doe, ik geld kwijt zal zijn. Advies aan mijn tussenpersoon vragen heeft geen zin; deze is niet onafhankelijk en zal natuurlijk blijven herhalen dat ik niet op moet zeggen en dat het rendement na 5 vijf aanzienlijk zal zijn.

Groet,
Chuqui

Chuqui
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2008 09:27

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door Chuqui »

Beste Peewee,

Ik zou eigenlijk een onafhankelijk iemand moeten laten kijken naar mijn polis. Ik kan zelf niet goed inschatten of het verstandig is om nu te stoppen. Uiteraard heb ik niets aan mijn tussenpersoon, deze wil slechts aan mij verdienen. In de tussentijd verstuur ik de klachtenbrief.

Groet,

Chuqui

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door sieward »

Chuqui,
In je uppie een rechtszaak aanspannen is natuurlijk een muisje dat tegen een olifant zit te vechten, dan weet je bij voorbaad de uitkomst. Laat de stichtingen maar hun werk doen. Maar stuur wel een stuitingsbrief.

Wat ik bedoel, is wat ga je doen met het geld wat je in de toekomst wilt sparen? Doe je dat bij de Goudse, waar je weet dat ze meer dan 50% afpakken, of doe je dat bijvoorbeeld hier:

http://www.abnamro.nl/nl/prive/vermogen/svo.html

Mensen, kijk naar alternatieven! Het gaat niet alleen om het geld wat je hebt verloren en wilt terugkrijgen, maar het gaat vooral om het geld wat je in de toekomst juist wilt besteden! Gooi je dat ook weg, of doe je daar iets slims mee.

Chuqui
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2008 09:27

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door Chuqui »

Beste Sieward,

Dat zijn wijze woorden. Ik kan nu mijn verlies pakken, er even om rouwen en dan verder gaan. Qua alternatief kan ik beter blijven banksparen. Daar weet ik tenminste zeker dat mijn geld niet verdwijnt. Mijn tussenpersoon zei overigens dat het aandeel dat naar hen wegvloeit 'volkomen normaal' is: "ja mevrouw, wij moeten ook ons brood verdienen en we staan wel gedurende de gehele looptijd voor u klaar als u vragen heeft". Te gek voor woorden. Als ik de Postbank bel voor een vraag staan ze me ook altijd te woord, gratis! Maar goed, ik moet nog even goed bedenken wat ik ga doen, ik wil geen overhaastte beslissingen nemen en wellicht mijn polis voorleggen aan iemand anders. In ieder geval verstuur ik de klachtenbrief.

Groet,
Chuqui

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door peewee »

Chuqui,

Ik begrijp je beslisprobleem.

Het is overigens wel een misvatting dat de Postbank ''gratis'' werkt. Ook de kosten van de Postbank zitten verstopt in de prijs van de producten die ze voeren. Met z'n alle betalen de Postbank-klanten voor dit ogenschijnlijk gratis advies. Zelfs Jan Mulder (die oud voetballer, rijmelaar, side kick en optredend in de Postbankreclame) eet van jou centen.

Chuqui
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2008 09:27

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door Chuqui »

Hallo Peewee,

Ik bedoelde te zeggen dat er niet een gedeelte van mijn spaargeld wegvloeit naar de Postbank omdat ik ze mag bellen voor vragen. Tuurlijk verdienen ze aan ons.

Groet,
Chuqui

peterpaultje
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:02

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door peterpaultje »

Ook mijn vrouw heeft al 13 jaar een woekerpolis bij de Goudsche en die loopt nog 2 jaar met inleg van haar spaarloon. Laatste overzicht bleek er ruim 1100 euro negatief te zijn verdampt zonder enige verder verduidelijking hoe dan, je moet het maar geloven. Zij heeft nu de stuitingsbrief van Woekerpolis aangetekend verzonden al verwachten we er niets van, toch zijn we erg benieuwd naar de reaktie van de Goudse, ik hou jullie op de hoogte, Peter van der Puyl,Texel

ace1963
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 nov 2007 17:14

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door ace1963 »

Ook ik heb een stuitingsbrief verstuurd naar Delta Lloyd.
De enige reactie die ik ontvangen heb was dat ze de brief in goede orde hebben ontvangen.Het aparte is wel, dat ik deze ontvangstbevestiging pas kreeg NA het mislukken van het overleg tussen de partijen.De stuitingsbrief 29 januari 2008 verstuurd, en hoe raar ook net na het overleg metr o.a. verliespolis pas een bevestiging gekregen dd 15 april 2008 van ontvangst door DL.

Chuqui
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2008 09:27

Re: stuitingsbrief woekerpolis claim

Ongelezen bericht door Chuqui »

Beste Peterpaultje,

Weet je toevallig of je vrouw in de eerste jaren van de polis ook aanzienlijk wat geld kwijt was? Zo heb ik 1300 euro ingelegd en heb ik daar nog zo'n 500 euro van over, de rest is weg. Waarschijnlijk was het dertien jaar geleden niet inzichtelijk; verzekeraars zijn m.i.v. dit jaar begonnen met het sturen van de overzichten. Ik zie het somber in voor mezelf.

Succes met alles!

Gesloten