LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tussenpersonen

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
francesco
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2007 10:24

Tussenpersonen

Ongelezen bericht door francesco »

Ik vraag mij af waarom alleen de verzekeraars aangepakt worden en de tussenpersonen die je die "fantastische" polissen aangesmeerd hebben, volledig buiten schot blijven?

Die tussenpersonen zijn voor de verzekeraars grote kostenposten (provisies), die men vervolgens uiteraard terugpakt bij de verzekerden. Bij voorbaat is je toekomstig rendement al weg.

En die tussenpersonen verkopen je natuurlijk graag de polis die hen de
meeste provisie oplevert. Zakkenvullers met mooie praatjes.

Hoe kan ik naast de verzekeraar ook mijn tussenpersoon aanpakken?
En heeft dit zin?

changi
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 feb 2007 09:54

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door changi »

Tja,

Het hangt mijn inziens af bij welke tussenpersoon je terecht bent gekomen. Er zijn slechte tussenpersonen maar ook goede.

Ik zelf ben hypotheekadviseur en kom in mijn dagelijkse werk dingen tegen die door sommige tussenpersonen zijn geadviseerd die zo dramatisch zijn dat hetgeen wat nu bij tros radar is geweest verbleekt.

Tevens kunnen sommige verzekeringsmaatschappijen er ook wat van. Breng zelf al geen produktie meer onder bij bepaalde maatschappijen en ik kan met mijn ervaringen met sommige maatschappijen diverse uitzendingen vullen denk ik. Kan wel zeggen dat het nog erger is als de woekerpolis affaire. Maar ook hier geld dat er ook hele goede verzekeringsmaatschappijen zijn.

Jammer genoeg worden de goede tussenpersonen en maatschappijen over 1 kam geschoren met de slechte en dat vind ik niet terecht.

changi

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door peewee »

De woekerpolis-affaire gaat over het door VERZEKERAARS niet verstrekken van informatie over de kosteninhouding die er op een polis plaatsvinden. Veel tussenpersonen -niet allen- waren soms zelf ook niet volledig op de hoogte van de kosten die er terzake van een bepaalde polis werden ingehouden.

In het totaal van de ingehouden kosten vormt de provisie voor een tussenpersoon weliswaar een niet-onbelangrijk onderdeel, maar in totaal zal die provisie zelden meer dan een kwart van de totale kosteninhoudingen uitmaken.

Het is dus logisch dat pijlen zich richten op VERZEKERAARS en niet op tussenpersonen.

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door Pieter »

Beste francesco,

Zie de tussenpersoon als een freelance verkoper van een winkel die jouw een artikel met verborgen gebreken heeft verkocht, de verkoper heeft zich bediend van allerlei mooi opgeklopte verkoop praatjes.
Wie stel je aansprakelijk voor de verborgen gebreken? De medewerker (verkoper) of de eigenaar van de winkel die wist wat voor verborgen gebreken aanwezig zijn?

Detail invulling ter zake, zie posting van Pewee.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

karenina
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2007 20:38

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door karenina »

Ja, ik vraag me ook af waarom er niets aan de tussenpersoon wordt gedaan. Ik heb (eindelijk) een kostenoverzicht ontvangen van Delta Loyd en daaruit blijkt dat de tussen persoon (jazeker.....) een kwart van het rendement heeft ontvangen voor 'bemiddelingskosten' terwijl bij het afsluiten van de hypotheek al bemiddelingskosten waren betaald.
Ik neem aan dat een grote organisatie als de hypotheker dit tructje vaker heeft toegpast en dat ze daarom best gezamenlijk aangepakt kunnen worden.

Saillant detail is dat ik de betreffende adviseur van hypotheker haarlem heb gevraagd of er kosten in rekening zouden worden gebracht bij de beleggingen en dat hij dit heeft ontkend.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Goede tussenpersonen zijn daarin niet actief betrokken geweest daar goede tussenpersonen deskundig genoeg zijn om te beoordelen of het product wat ze aan de man brengen voldoet aan wat de klant wenst en of het product staat voorwat het zijn moet. Een goede bemiddelaar, om het zo maar even te noemen, brengt alleen zuiver producten aan de man en geen zaken als deze die op voorhand niet sluitend zijn.
Het zijn waarschijnlijk mensen met een niet al te hoge opleidingsgraad geweest of die welke blindelings vertrouwen hebben in de maatschappijen, laten we eerlijk zijn dat de namen van betrokken partijen welke hier genoemd worden geen kleintjes zijn en een goede reputatie hebben opgebouwd, en alleen een seminar hebben gevolgd.
In zo'n seminar worden je de meest noodzakelijke verkooptechnieken eigen gemaakt en de basis kennis van het product. Daarom hebben ze alleen maar één verkoop praatje wat als een boek ter ore wordt gebracht.
Zijn deze strafbaar geweest? Dat hangt geheel van de gang van zaken af. Het kan zijn dat ze ter goeder trouw hebben gehandeld maar het kan ook zijn dat ze hebben geweten dat er grote risico's aan het product hebben gehangen maar vanwege hun provisie deze aspecten naast zich neer hebben gelegd. Het kan derhlave goed dat ze strafbare feiten hebben begaan maar ik meen eerder te mogen aannemen dat ze ten goeder trouw hebben gehandeld zoals u en duizenden anderen.

rugzak
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jun 2007 08:37

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door rugzak »

Ik heb mijn tussenpersoon inmiddels ook een stuitingbrief gestuurd met de mededeling dat die geld voor alle bij hem afgesloten verzekeringen/beleggingen.

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door sieward »

@Pieter,
Goede vereniging, leuk van jullie te horen!

Ik kan een heel eind met je meekomen, dat het werkelijke probleem bij een woekerpolis in het product zelf zit en in mindere mate bij de verkoper.

Het vergelijk gaat echter niet helemaal op: De tussenpersoon kan namelijk kiezen tussen producten die aan de vraag van de klant beantwoorden en producten die alleen nog maar goed zijn voor hemzelf. Een freelance verkoper verkoopt alleen wat er in de betreffende winkel is.

loekiemeer
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2007 15:08

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door loekiemeer »

Ik heb al 1x eerder gereageerd maar zie dat een select groepje blijft doorzeuren. Jullie hebben een boodschap duidelijk willen maken en dat mag. Ik denk echter wel dat die nu wel begrepen is door mensen die het WILLEN begrijpen. Emoties lijken enorm de boventoon te voeren waardoor de objectiviteit sterk in twijfel is te trekken. De AUTORITEIT FINANCIELE MARKTEN die strenge eisen en toetsen opleggen hebben mij naar aanleiding van 1 aanvraag schriftelijk geinformeerd en NBG is uiterst zorgvuldig en correct. DIT ZOUDEN MEER MENSEN MOETEN DOEN! Een intermediair die al zolang bestaat en zo groot is KAN met de strenge eisen geen oplichter zijn. Er zijn genoeg instellingen waar je je klachten kunt deponeren en als je gelijk HEBT zul je het ook KRIJGEN. Een forum zoals dit is bedoeld om een boodschap achter te laten en niet een bedrijf te schaden. landelijke banken en verzekeringsmaatschappijen willen niet gelinkt worden met slechte intermediairs. Ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken en vermelden dat ik GEEN link heb met NBG (wat dat is steevast jullie bekrompen reactie) maar WEL ervaring heb met laster!

JESSE W
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jul 2007 14:46

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door JESSE W »

ALS JE HELDER ADVIES WENST,MOET JE VRAGEN OF DE TUSENPERSOON MET RETOURPROVISIE WERKT.HET VOORDEEL IS DAT DE PROVISIE VAN DE TUSSEN PERSOON NAAR DE KLANT GAAT.ZO HEBBEN WIJ HET OOK GEDAAN.JE VOORKOMT HIERMEE DAT JE IN HANDEN VALT VAN PROVISIE JAGERS!
IN ONS GEVAL KREGEN WE 3750 EURO RETOUR VAN ONZE ADVISEUR!
EN ALLES ZWART OP WIT.HIJ ONTVING 5000 EURO AAN PROVISIE EN REKENDE VOOR HET HELE TRAJECT 1250 EURO.RESTANT DUS 3750 EURO.
:D KIJK DAT IS NU EENS HELDER EN TRANSPARANT.EEN NIEUW HUIS KOST TENSLOTTE AL GENOEG.
UURTRARIEF?NIET ECHT TRANSPARANT,WANT JE WEET NIET ECHT OF DE UREN DIE GESCHREVEN WORDEN ,OOK DAADWERKELIJK GEMAAKT ZIJN.KWESTIE VAN VERTROUWEN DUS. :roll:

MAXIEM

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag jessew,

Schreeuw niet zo! :idea:

Maxiem.

JESSE W
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jul 2007 14:46

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door JESSE W »

:D
Laatst gewijzigd door JESSE W op 01 jul 2007 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag jesse w,

Het is nu eenmaal not-done op een forum om je caps-lock aan te laten staan. Blijkbaar ben jij van die impliciete regel niet op de hoogte. :idea:

Vriendelijke groet, Maxiem.

JESSE W
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jul 2007 14:46

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door JESSE W »

ik dank je voor je scherpte :Zo beter ? :D

MAXIEM

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Nogmaals dag jesse w,

Prima reactie jesse, eindelijk eens iemand die bij een "correctie" niet op de hoogste kast gaat zitten. :)

Fijne dag verder,

Maxiem.

JESSE W
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jul 2007 14:46

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door JESSE W »

Ben het met je eens.Heb er wel een kanttekening bij:Het moet wel in verhouding staan met de geleverde prestaties qua tijd en energie.

Als je uitgaat van totaal 10 a 15 uur werk voor een hypotheek en daarbij in je achterhoofd houd dat er net zoveel tijd voor een hypotheek van 200.000 euro als een voor 400.000 zit,maar de provisie navenant verdubbeld,dan staat dit niet in verhouding met elkaar.Totale scheef groei dus.

Ik heb me laten vertellen,met de huidige woning markt dat een hypotheek van 200.000 euro (minimale provisie =2000euro)hier vaak meer werk en dus tijd in gaat zitten dan voor een hypotheekvan 400.000 euro.(minimale provisie=4000 euro tot boven de 8000 euro !)

Leker snel en makkelijk cashen voor die tussenpersonen.Zakkevullers ? :shock:

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door Elias »

Hoi paulhouw,
Maar we hebben ook zorgplicht, dus alles moet binnen het klantprofiel passen. Daarbinnen is geld verdienen inderdaad de drijfveer waarom wij zo succesvol zijn.
Die zorgplicht komt dus duidelijk op de 2e plaats na dat u als adviseur de klant hebt bezocht, gewikt en gewogen.

M.a.w. nadat u weet wat terzake de inhoudelijke kennis is van deze klant en hoe en wat u hem allemaal aan kan smeren.
Bij een simpele klant een wat ruimer profiel en dus ook wat "ruimere informatie en voorlichting".... :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik waardeer de eerlijkheid op dit forum van paulhouw. Maar ik heb dan wel mijn twijfels over de kwaliteit van de adviezen.

Er zijn namelijk grote verschillen tussen 'gewone' handelaren en financieel adviseurs. Een van de verschillen is dat mensen bij financiele producten geen idee hebben wat er aan aanbod is en wat nuttig en belangrijk is. Bij auto's is in het algemeen wel bekend welke merken en types er bestaan, en dat er stof en leer is. Een klant kan dan zelf makkelijker een keus maken. Bij financiele producten vertrouwen klanten vaak blind op wat de adviseur zegt. Als de adviseur zegt dat product x, met twee keer zo veel provisie, het beste is, dan geloven ze dat. Zeker als ze niet weten dat er ook een product y bestaat dat wellicht beter past, maar minder provisie oplevert.

Als NBG finance zich profileert als 'onafhankelijk adviseur', dan zou ik dat dus erg dubieus vinden. Als ze zich profileren als verkoper van polissen, dan heb ik er minder bezwaar tegen.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door Janny »

En ik kan begrijpen dat veel tussenpersonen jalours zijn op nbgfinance en zijn commerciele successen..
Nee, want respect kun je niet kopen.
respect kun je alleen verdienen.
Respect en eerlijk handelen zijn waardevoller dan een bak met geld.
Ik gun iedereen zijn overtuiging ,ook paul.Een boterham met Tevredenheid smaakt prima. Is bovendien nog goed voor de lijn.
janny

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Tussenpersonen

Ongelezen bericht door peewee »

Iemand die veel verkoopt, verdiend ook meer
Afgezien van de taalfout (verdiend moet zinj verdient) zegt dit eigenlijk al alles.

Het gaat NBG er dus om (zo veel mogelijk) producten te verkopen. Niet om klantgericht adviseren. Met zo'n bedrijfsattitude handelt NBG volgens mij in strijd met de Wfd en de nadere regels van de AFM.

Gesloten