LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
dasaliz
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 okt 2006 20:40

Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Ongelezen bericht door dasaliz »

Ik heb in dit onderwerp het een en ander doorgenomen maar ik kwam niet tegen waar ik zelf mee zit... namelijk het volgende:

Ik heb twee Flexibel Verzekerd Beleggen polissen lopen bij Nationale Nederlanden. Nu gaat het er even niet om wat voor polis ik heb lopen en bij wie, maar voor de volledigheid vermeld ik het even. Eentje staat op mijn naam, de ander op naam van mijn vriendin, en beide polissen zijn gekoppeld aan de spaarloonregelingen bij ons op het werk. Aangezien spaarloonregelingen overal gelijk zijn, we sparen beiden het maximale bedrag, is de inleg in beide verzekeringen gelijk en dit vanaf het begin van beide polissen.
De eerste polis, de mijne, is gestart op 1 september 1999, de polis van mijn vriendin is gestart op 1 januari 2000. Met andere woorden: ik heb vier maanden meer premie ingelegd dan er in de polis van mijn vriendin is gestoken.

Het vreemde dat ik tegenkom is dit: in maart van dit jaar ontvingen wij een waardeoverzicht, huidige stand van beide polissen.
Mijn polis, gestart 01-09-1999, had op 01-03-2007 een waarde van E 2801,12. De polis van mijn vriendin, gestart op 01-01-2000, had op 01-03-2007 een waarden van E 3345,71. Dat is een verschil van meer dan E 500,00!!!!! In het voordeel van de korstlopende polis?!

Misschien dat dit vaker voorkomt... maar dan verneem ik dit graag. Ook hoor ik graag wat ik hiermee moet. Moet ik dit bij mijn tussenpersoon melden, met wie ik overigens geen goede band heb want hij doet helemaal niks voor zijn centen? Of moet ik direct bij Nationale Nederlanden melden?

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Ongelezen bericht door sieward »

@dasaliz
Wellicht een andere samenstelling van fondsen binnen de polis? Dit zou een boel kunnen verklaren. :wink:

Mocht de samenstelling en de inleg echter gelijk zijn, dan is dit inderdaad zeer vreemd. Wellicht ligt het aan het "software foutje" in de offerte software :shock: van deze specifieke polis? een aantal mensen hebben daarom een extra bedrag ontvangen :!: In ieder geval is het dan de moeite om dan tussenpersoon aan te spreken.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Ongelezen bericht door Harderwijk »

ik ken de polis niet goed maar ik denk dat je het verschil moet zoeken in de overlijdensrisicoverzekering.

Deze verzekering is onderdeel van je premie. Aangezien jij man bent is jou kans van overlijden gedurende de looptijd groter dan die van een vrouw van dezelfde leeftijd. Dit houd dus in dat deze verzekering een groter onderdeel is van de premie waardoor er een kleiner deel belegd wordt.

Belangrijk om te weten is of de looptijd gelijk is aan beide polissen en de geboortedatum van de verzekerde en geslacht. Hoe ouder hoe duurder kan je zeggen.

Succes

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Ongelezen bericht door RalphL »

Ik had een soortgelijke situatie (met beleggingspolissen van AMEV/Fortis). Het verschil zat inderdaad in de betaalde premie's voor de overlijdensrisicoverzekeringen (man/vrouw, leeftijd).

dasaliz
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 okt 2006 20:40

Re: Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Ongelezen bericht door dasaliz »

Overlijdingsrisico premie, dat zou inderdaad kunnen... ik ben twee jaar ouder dan mijn vriendin op wie de andere polis staat. Mijn polis loopt daardoor twee jaar eerder af dan de hare...

zou ik dus kunnen navragen want dat vind ik nergens terug op de polis. Is wel een aanzienlijk verschil nog steeds, maar ik zal het nakijken en de uitkomst hier plaatsen.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Ongelezen bericht door Harderwijk »

zo.... ook weer opgelost :lol:

air
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:01

Re: Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Ongelezen bericht door air »

Zucht,

u is ook al door dit tv programma beinvloed.

- leeftijd verschild
- ingangsdatum verschild
- einddatum verschild
- door verschillende ingangsdatum verschillen de aankoopmomenten

Zie daar een verschil in waarde opbouw.

Groet,

Air

Jan Klaassen
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 jul 2007 13:56

Re: Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Ongelezen bericht door Jan Klaassen »

Beste Radars,

Ik heb wat reacties op de site gelezen en ben me rot geschrokken. Is dit het beeld dat jullie van mij hebben als adviseur? Vooropgesteld, jullie hebben het volste recht om mij als financieel adviseur kritisch te benaderen. Echter ik neem mijn taak als zeer serieus, ik spreek mijn klanten jaarlijks, ben open over de kosten en smeer ze geen overbodige troep aan. Met mij zijn er voldoende adviseurs in de sector die er op deze wijze inzitten.

Ik weet dat er cowboys actief zijn, en terecht dat jullie daar achteraan gaan. Echter nu creëeren jullie een sfeer waarin de hele sector over één kam geschoren wordt. De goeden leiden daardoor onder de kwaden en daar heb ik moeite mee.

rugzak
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jun 2007 08:37

Re: Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Ongelezen bericht door rugzak »

Ja, Jan Klaasen dat kan wel zijn maar hoe moeten we weten wie een goede adviseur is.
Lid van een branche vereniging, aangemeld bij kifid, nma.
Leg een zaak voor aan diversen adviseurs en er komt overal een ander advies uitrollen.
Het is maar net hoe de zaak bekeken gaat worden en wat er uitrolt.
Jammer dat de klanten er voor jaren aan vast zitten ook als het niet goed is.
Vandaar dat mensen vaak negatief zijn over tussenpersonen.

Of geeft u garantie en omruil mogelijkheid ?

air
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2007 20:01

Re: Verschil in opgebouwde waarde van twee gelijke polissen?

Ongelezen bericht door air »

Beste Jan K.

Ik zit zelf ook in de verzekeringsbranche en ben me ook rot geschrokken. Maar al op het moment dat deze mediahype het levenslicht zag.

Helemaal met je eens dat er cowboys rondlopen maar door de ongenuanceerde verslaggeving van dit programma verliezen onze klanten onnodig vertrouwen. En krijgen klanten een hele verkeerde indruk.

Gesloten