LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie helpt mij!!!!!!!!!!!!!

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
gizpit
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2012 19:33

wie helpt mij!!!!!!!!!!!!!

Ongelezen bericht door gizpit »

Ik heb bij de Aegon een beleggingsverzekering voor mijn pensioen.
Per 1-1-11 heb ik deze premievrij gemaakt. Ik wil deze graag oversluiten naar banksparen. Mogen ze hier tegenwoordig nog kosten voor rekenen? Ik heb iets gehoord dat dit niet meer mag, maar ik kan het nergens terug vinden.
Nu heb ik zojuist een overzicht gekregen, normaal betaal je iets van 200,- aan administratiekosten per jaar, maar dat is nu omdat ik het premievrij heb gemaakt 1858,13 euro. Ik voel me bestolen. Het is toch mijn inleg. Nu is mijn vraag wat moet ik doen om dit aan te vechten. Ik heb een rechtsbijstand verzekering dus daar moet maar eens gebruik van worden gemaakt.
Ik als klant word met mijn rug tegen de muur gezet, en ik heb niks te zeggen over mijn geld, want dat is het toch nog steeds. Ik weet niet waar ik hulp kan krijgen, en wat mijn rechten zijn.
Wie heeft er verstand van en kan mij helpen.
Mijn tussenpersoon heeft al jaren veel aan mij verdient, maar als ik hem nodig heb is hij niet te bereiken, het vertrouwen in hem is weg, dus ik heb het gevoel dat ik er alleen voor sta.
Graag hoor ik van iemand een juist advies.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: wie helpt mij!!!!!!!!!!!!!

Ongelezen bericht door wevera »

Op de financiele markten moet een mens op de eerste plaats zichzelf helpen. Een ander doet niets voor je tenzij er voor betaald wordt.

In het voorjaar van 2011 heeft minister Jager geadviseerd aan de banken/verzekeraars om de overstap van verkeerde financiele produceten, zoals woekerpolissen, naar beter financiele producten, zoals bankspaarproducten kostenloos te maken en zo gemakkelijk mogelijk.
Hij haastte zich tegelijkertijd te zeggen dat hij geen macht heeft over private partijen. Zijn advies is dus geheel vrijblijvend.
Mevr. Kellerman, een directielid van DNB, heeft midden vorig jaar gezegd, in het kader van het woekerpolisdebat, dat DNB het verbiedt aan banken/verzekeraars, om maatregelen te nemen die het voortbestaan van bankverzekeraars in gevaar zouden kunnen brengen.

Hiermee heeft elke bank- en verzekeringsinstelling het recht, en de steun van DNB, om helemaal niets te doen aan het oplossen van het woekerpolisprobleem en om alles te laten zoals het is.

In de Geldgids van de consumentenbond van november 2011 staat een artikel, blz. 24 en 25, met de kop "Verplicht doorwoekern".
Hierin staat nog wel iets hoopgevends.
Aegon heeft nl. de OSK , Overeenkomst Stroomlijning Kapitaaloverdrachten, ondertekend. Hiermee wordt het fiscaalvriendelijk omzetten naar een bankspaarproduct mogelijk gemaakt. Tevens heeft Aegon beloofd het gratis intern oversluiten en extern oversluiten mogelijk te maken .
Maar financiele adviseurs, ook als die voor Aegon werken, zijn weer niet verplicht dit te doen.

In het nummer van februari/maart 2012, dus zeer recent, van de geldgids, blz.5, staat een klein artikeltje, "Snel af van Woekerpolis". Hierin wordt aangegeven dat Het Verbond van Verzekeraars met de banken is overeengekomen dat een consument binnen 30 dagen zijn woekerpolis naar een bankspaarproduct moet kunnen overzetten. Dit geldt voor alle financiele instellingen die de OSK hebben ondertekend. Dus ook voor Aegon.

Mijn advies is: Schrijf een aangetekende brief naar Aegon waarin je eist dat de beleggingsverzekering wordt overgesloten naar een bankspaarproduct, binnen 30 dagen na dagtekening, met vermelding van het polisnummer. Zet in de brief dat Aegon de OSK heeft ondertekend en dat ze dat dus moeten doen.

Indien Aegon dit niet doet dan moet er over 35 dagen een klacht ingestuurd worden naar het KIFID. (dit is ook het advies van de consumentenbond zoals vermeldt in de geldgids van november 2011. zie http://www.kifid.nl )

Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

Gesloten