LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie helpt wie?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

https://www.kifid.nl/kifid-rondt-tienta ... elft-2020/
Kifid zet de behandeling van klachten over beleggingsverzekeringen voortvarend voort. In het eerste halfjaar 2020 zijn opnieuw 75 klachten afgerond. Voor een derde hiervan is met inzet van bemiddeling een oplossing gevonden tot tevredenheid van zowel de consument als de verzekeraar. In enkele zaken zijn partijen er samen uitgekomen. In 43 klachtzaken heeft de Geschillencommissie uitspraak gedaan. Hoewel de problematiek al jaren bekend is, ontvangt Kifid nog steeds nieuwe klachten. Het afgelopen halfjaar dienden 45 consumenten een nieuwe klacht over hun beleggingsverzekering in bij Kifid. Het totaal aantal klachten over beleggingsverzekeringen nog in behandeling komt daarmee op iets meer dan zeshonderd.
Hoe tevreden zijn consument en verzekeraar over bemiddeling?
Hoe tevreden zijn consument en verzekeraar over uitspraak van Geschillen Commissie?

Wat is de rol van tussenpersoon en hypotheekverstrekker in deze geweest?
Wat is het verschil tussen "bemiddeling" en "In enkele zaken zijn partijen er samen uitgekomen"?

Ik heb nog heel wat vragen bij dit nieuwsbericht van KiFiD...

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik vind het erg breed. Kifid kan uiteraard wat. Maar de gang naar de rechter is er ook nog.

Bemiddeling sluit je een vaststellingsovereeenkomst maar het kan ook een niet bindend advies zijn. Beide kan.

Hypotheekverstrekkers of tussenpersonen moet je niet vergeten in dit verhaal inderdaad. Die adviseren en de consument tekent met de geldverstrekker maar vaak zijn ze te onwetend wat ze doen. Ik heb gezien van dichtbij.

Wat is je vraag?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

ElleFlowers schreef:
24 jul 2020 00:09
Wat is je vraag?
Goeie vraag!

Wat wil KiFiD ons vertellen met hun nieuwsbericht, hebben ze hiermee goed werk geleverd, goed voor consument of juist voor financiele dienstverlener?

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door juwita »

Zo'n bemiddelingszitting bij het KIFID is alleen maar bedoeld om zaken ''in stilte'' achter de schermen met een fooitje af te doen. De klager is veelal niet opgewassen tegen de gehaaide juristen van verzekeraars. In arren moede wordt dan door de klager maar (met grote tegenzin) genoegen genomen met zo'n schadefooitje. Vaak niet meer dan 10 tot 20% van de daadwerkelijk geleden schade. Verzekeraar blij en KIFID blij (weer een zaak minder om via een uitspraak over te beslissen !)

Dit gebeurt overigens niet alleen bij KIFID bemiddelingen. Het is alom de teneur in Nederland. Een financiële sector die voor tientallen miljarden schade veroorzaakt bij hun klanten en vervolgens worden klagers afgescheept met een fooi. Even ter verduidelijking: in het recht (artikel 162 boek 6 Burgerlijk Wetboek) is het uitgangspunt dat een gedupeerde van een onrechtmatige daad in beginsel VOLLEDIG schadeloos wordt gesteld door de schadeveroorzaker. Niks fooitje.

Het wordt hoog tijd dat Nederland massaal in verzet komt tegen dit soort fooitjes praktijken !

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

juwita schreef:
08 jan 2021 11:16
De klager is veelal niet opgewassen tegen de gehaaide juristen van verzekeraars.
100% precies ook de valkuil bij Kifid, waar de juridisch ongeschoolde consument zelf 'gratis' en 'eenvoudig' kan procederen zonder 'dure' rechtshulp. Tegenover juristen die honderden euro's per uur kosten. Aegon is daarvan natuurlijk het voorbeeld bij uitstek, kampioen Woekerpolis & Effectenlease

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door jonis »

ClaimConcept schreef:
09 jan 2021 11:27
juwita schreef:
08 jan 2021 11:16
De klager is veelal niet opgewassen tegen de gehaaide juristen van verzekeraars.
100% precies ook de valkuil bij Kifid, waar de juridisch ongeschoolde consument zelf 'gratis' en 'eenvoudig' kan procederen zonder 'dure' rechtshulp. Tegenover juristen die honderden euro's per uur kosten. Aegon is daarvan natuurlijk het voorbeeld bij uitstek, kampioen Woekerpolis & Effectenlease
Van de geheel andere kant;

Mijn handelen met een kew uit 2000 looptijd tot 2030 :
-" ik heb alleen nog wat meer aandelen wereldwijd gekocht periode 2008-2013"
- de aanvullende orv vervangen door los goedkoper alternatief toen die voorhanden was, waarvan 1ste nu al helemaal gestopt is.
Totale premies kew 30 jaar looptijd zo'n 10% hoger.

Ik had 20 jaar lang 80% v/d premie beleggen aandelen wereldwijd (8-9% prognoserendement)
Vorig jaar laatste deel totale opgebouwde tegoed geswitched naar sparen á 1,8% binnen polis
Resterende premie's worden wel 100% belegd. (totale jaarpremie = < 1% opgebouwde tegoed)

Deze afgelopen week het laatste verzoek openbreken rentevasttermijn de deur uitgegaan.
Met een verzoek 9 jaar vast tegen 1,45% (dit is dan tevens rendement op sparen en het te vervangen prognoserendement)

Dit alles gaat gewoon minimaal een 95% van mijn initiële doelkapitaal opleveren. ( ik zit nu op zo'n 80% )
Dit terwijl rente is gezakt van 4,9 in 2000 naar 1,45 2021 .... en de tegoedbeleggingen er dus 10 jaar voortijdig eruit zijn gegooid.
Dit alles terwijl mijn verstrekker met deze polis gewoon in de radaruitzending zat en het een "woekerpolis" is/was.

Als er dus uiteindelijk al iets daadwerkelijk gewoekerd heeft binnen mijn polis dan is het het beleggingsrendement geweest.

Destijds schreeuwden men het van de daken toen koersen laag stonden....levert niets op.... risico....oplichters...(je weet het natuurlijk verder wel)

De realtiteit 21 jaar na aanvang van mijn hypotheek met kew is dat:
mijn bruto rentelasten nog geen 1/4 van bij aanvang zijn
de premielast nu ook nog ruim gehalveerd is t.o.v aanvang (omdat ik periode 2008-2013 iets te enthousiast gecompenseerd had)

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

jonis schreef:
09 jan 2021 13:05
Van de geheel andere kant;
Goed verhaal @jonis, goed gedaan ook en geen reden tot klagen, toch? Wat geldt voor 95% van alle financiële producten, wat geldt voor 99,99% van alle consumententransacties.

Maar daar gaat het hier niet om, men klaagt bij de bank/verzekeraar en/of Kifid en/of rechter en/of op een consumentenforum als Kassa en Radar als er iets vreselijk mis is gegaan. Zoals bij vele andere 'Woekerpolissen', bij bijna alle Effectenlease of bij een enkele beleggingshypotheek zoals Joepie's WestlandUtrecht VermogensBeheer Hypotheek (Nationale-Nederlanden). En wie helpt dan wie?

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door jonis »

ClaimConcept schreef:
10 jan 2021 13:43


Maar daar gaat het hier niet om, men klaagt bij de bank/verzekeraar en/of Kifid en/of rechter en/of op een consumentenforum als Kassa en Radar als er iets vreselijk mis is gegaan. Zoals bij vele andere 'Woekerpolissen', bij bijna alle Effectenlease of bij een enkele beleggingshypotheek zoals Joepie's WestlandUtrecht VermogensBeheer Hypotheek (Nationale-Nederlanden). En wie helpt dan wie?
Wie helpt wie?
Je moet nog uitkijken dat je door de hulp niet van de regen in drup belandt:

In mijn voorbeeld zijn de polishouders zijn "geholpen" door Radar, AFM, ombudsman en WPC

https://weblog.independer.nl/in-de-medi ... ekerpolis/
De Rabobank maakte vorig jaar ook al zo’n gebaar naar de bijna 100.000 klanten met een zogenoemde OpMaat Hypotheek. De waarde van de beleggingsverzekering die dient ter aflossing van hun hypotheek, mogen ze stoppen in een bankspaarproduct. De polis afkopen hoeft – ook hier – niet. En daarbij krijgen ze de compensatie van de zogenoemde OpMaat compensatieregeling ook op de bankspaarrekening gestort.
Volgens de bank is van de 94.000 verzekerden 75% ingegaan op een uitnodiging voor een gesprek. Uiteindelijk doet 50% van de OpMaat-klanten sindsdien aan banksparen.
Terugkomend op mijn kew beleggen voorbeeld uit 2000
Dan zou dat betekenen na zo'n 10 jaar beleggen mensen in 2011 (die hadden met beleggen natuurlijk toen wel al wat koersherstel maar opgebouwde tegoeden liepen ver achter op 8-9% prognoserendementen als men niet tussentijds de premie had verhoogd).
Dan ging men overstappen op banksparen destijds bijv 10 jaar zo'n 4%.....
Hierdoor moet je 2x premieverhogen: 1x opgebouwde tegoed achterstand + 1x rendement van 8-9 naar 4%
.......en dan loopt nu je rentevastperiode af......nieuwe rente : 1,45%

Ik denk dat die mensen die destijds van beleggen overgegaan zijn naar banksparen misschien wel zo'n 6-7 voudige premie gaan betalen van wat ik nu betaal.....en over gehele looptijd gezien gewoon het dubbele.

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

jonis schreef:
09 jan 2021 13:05
Ik had 20 jaar lang 80% v/d premie beleggen aandelen wereldwijd (8-9% prognoserendement)
Nogmaals: geen probleem, geen klacht.

Wel als die verhoudingen anders liggen. De Consumentenbond:
- De hoge kosten die de verzekeraar afhaalt van de inleg en/of het jaarlijkse beleggingsrendement.
- De veel te hoge premies voor de overlijdensrisicodekking die uit de polis worden gehaald. Die premies gaan vaak ook nog ieder jaar omhoog.
- De provisies die de verzekeraar uit de poliswaarde haalt om aan de tussenpersoon te betalen.
Met name bij Aegon werd de eerste 5 jaar minder dan 50% daadwerkelijk belegd en pas daarna 70/80%. Nog los van de bewust verzwegen en verborgen kosten voor de ORV

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door jonis »

Ik heb het nergens over de kosten binnen kew gehad, dat was misschien wat onduidelijk. Alleen over het deel beleggen van de premie, rest was sparen.

Geen probleem, geen klacht?
In mijn voorbeeld zijn de polishouders zijn "geholpen" door Radar, AFM, ombudsman en WPC
Problemen, klachten genoeg geweest. Schikking wpc geweest.

Mijn punt was alleen:
Je moet nog uitkijken dat je door de hulp niet van de regen in drup belandt
Van die klagers die zijn overgestapt, zullen er genoeg zijn die zich teveel onnodig hebben laten leiden door het teveel opgeblazen verhaal vanuit "kredietcrisisperspectief".
Beleggingen op laag niveau verkocht, achterstand in opgebouwde tegoeden. Daarna gaan banksparen.
En nu sterk gedaalde rentes krijgen waar ze niet van kunnen profiteren.

Maar idd; als ze het niet zien, niet klagen, geen probleem toch.

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Waarom @juwita dit topic weer naar boven haalt maar vervolgens niet meer reageert is mij een raadsel, maar de kern is dat @Joepie vraagt om reacties van ervaringsdeskundigen bij Kifid. @jonis is dat duidelijk niet, want die heeft geen klacht.

Het gaat hier over het functioneren van Kifid als laagdrempelige alternatieve 'consumentvriendelijke' rechtbank. Voor de kijkers thuis, er liggen anno 2021 nog altijd tientallen zaken te wachten op behandeling die soms al vijf jaar of langer geleden zijn ingediend...
Joepie Joepie schreef:
23 jul 2020 23:35
https://www.kifid.nl/kifid-rondt-tienta ... elft-2020/
Kifid zet de behandeling van klachten over beleggingsverzekeringen voortvarend voort. In het eerste halfjaar 2020 zijn opnieuw 75 klachten afgerond. Voor een derde hiervan is met inzet van bemiddeling een oplossing gevonden tot tevredenheid van zowel de consument als de verzekeraar. In enkele zaken zijn partijen er samen uitgekomen. In 43 klachtzaken heeft de Geschillencommissie uitspraak gedaan. Hoewel de problematiek al jaren bekend is, ontvangt Kifid nog steeds nieuwe klachten. Het afgelopen halfjaar dienden 45 consumenten een nieuwe klacht over hun beleggingsverzekering in bij Kifid. Het totaal aantal klachten over beleggingsverzekeringen nog in behandeling komt daarmee op iets meer dan zeshonderd.
Hoe tevreden zijn consument en verzekeraar over bemiddeling?
Hoe tevreden zijn consument en verzekeraar over uitspraak van Geschillen Commissie?

Wat is de rol van tussenpersoon en hypotheekverstrekker in deze geweest?
Wat is het verschil tussen "bemiddeling" en "In enkele zaken zijn partijen er samen uitgekomen"?

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wie helpt wie?

Ongelezen bericht door jonis »

ClaimConcept schreef:
12 jan 2021 10:13
Waarom @juwita dit topic weer naar boven haalt maar vervolgens niet meer reageert is mij een raadsel, maar de kern is dat @Joepie vraagt om reacties van ervaringsdeskundigen bij Kifid. @jonis is dat duidelijk niet, want die heeft geen klacht.

Jonis is duidelijk sinds aanmelding in 2007 ervaringsdeskundige m.b.t. klagers, klachten met beleggingspolissen.
AFM, ombudsman, radar, politiek en forumklagers.....ervaring Kifid voegt daar weinig/niets aan toe.

Ik heb met eigen polis van dichtbij mogen meemaken het hele trajekt mogen meemaken.
Het hele verhaal was "van hetzelfde":
De hoge kosten die de verzekeraar afhaalt van de inleg en/of het jaarlijkse beleggingsrendement.
- De veel te hoge premies voor de overlijdensrisicodekking die uit de polis worden gehaald. Die premies gaan vaak ook nog ieder jaar omhoog.
- De provisies die de verzekeraar uit de poliswaarde haalt om aan de tussenpersoon te betalen.
De schikking WPC was bij mij een fooi van 100,- :D Ik had klagers daarvoor al gewaarschuwd ; "je gaat van de stoel vallen"

Zoals ik aangaf....beleggen...en
uit 2011
Uiteindelijk doet 50% van de OpMaat-klanten sindsdien aan banksparen.
Dan maak ik gewoon de opmerking:
Wie helpt wie?
Je moet nog uitkijken dat je door de hulp niet van de regen in drup belandt
Want je kan in 2007 wel schade hebben en "tevreden" overstappen in 2011.
Maar dan moet je al meer gaan betalen en ben je dik rendement misgelopen sindsdien......en krijg je ook nog nu te maken met hele lage rentes.

"Maar idd; als ze het niet zien, niet klagen, geen probleem toch."
Zouden ze echt blij zijn?

Gesloten