LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Chris Holman
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2008 21:08

Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door Chris Holman »

Tja, academisch niveau, business consultant en toch ook gewoon slachtoffer van een woekerpolis, al 13 jaar. Pas nu krijg ik inzicht in de kosten die Levob, en nu Avero Achmea, rekent: van de 656,70 euro inleg vorig jaar hebben de boeven 303,25 euro ingehouden als kosten! Ach, dat is toch maar 50%...... , maar wel al die jaren de indruk wekken dat het volledige bedrag in aandelen wordt belegd. Dat deden ze handig, zie ik nu dus pas, door gewoon geen inzicht te geven. In de overzichten gaven ze keurig het volledig maandelijkse inlegbedrag aan inkoop aandelen aan, maar 'verkochten' aandelen om hun kosten te 'bestrijden', ronduit bedrog mijns inziens.

Maar ja, wat nu, ik wil toch wel een boze brief schrijven en op zijn minst van deze lijfrente/levensverzekeringspolis af, wie heeft hier ervaring mee?

josephin
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2008 16:42

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door josephin »

Wij hebben vanaf 1997 deze polis en zien nu ook pas welke bedragen afgeschreven worden.
Schandalig!
De laatste 10 jaar heeft deze polis ons niet meer opgebracht dan €86,00 per jaar winst terwijl de inleg 545,00 per jaar bedroeg.
Op een gewone spaarrekening hadden we meer gekregen.

Wij wachten even wat trosradar wil gaan ondernemen. Als wij ons ergens bij aan kunnen sluiten dan doen we dat.

Iedere cent die wij nu nog in "Hollands Glorie" stoppen is al teveel.
Jammer genoeg kost het nogmaals geld als je de verzekering wilt stopzetten en dat verdwijnt weer in de zakken van deze lieden.
:roll: Misschien een idee: ..... aandelen kopen van Achmea? :D

jude_downunder
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2008 06:35

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door jude_downunder »

Ik heb deze verzekering ook afgesloten, maar heb nog enigszins wat geld verdient in 2007 dus ik laat hem nog even doorlopen.
saldo per 1-1-07: 7222
premies: 788
totaal kosten: 239 (aan/verkoopkosten, verzekeringsmaatschappij en bemiddelaar)
verdiend in 2007: 1406
saldo per 31-12-07: 9177

Aangezien ik in Australie woon heb ik nog niet veel info over woekerpolissen gezien in de afgelopen maanden. Kan iemand mij vertellen of dit nu wel of niet een woekerpolis is?

Ik heb ook een Eigen Huis Spaarplan van Delta Lloyd en daar verdien ik zeer weinig aan:
saldo per 1-1-07: 4910
premies: 788
totaal kosten: 172 (aan/verkoopkosten, verzekeringsmaatschappij en bemiddelaar)
verdiend in 2007: 205
saldo per 31-12-07: 5730

Dit is naar mijn mening een woekerpolis - kan iemand dit bevestigen?

Ik heb al eens geprobeerd om daar vanaf te komen, maar dan zou ik er geld op toe hebben moeten leggen. Ben het nu weer aan het proberen en heb om afkoop offerte gevraagd. Dit kan via een email naar [email protected]

Volgens de helpdeks duurt het 3 weken voordat ik die ontvang en als ik die ondertekend terug stuur dan wordt het proces in werking gesteld. Ik ben benieuwd wat ik hiervoor nu moet betalen. Ik denk dat het me het bedrag waarschijnlijk wel waard is. Dan ben ik er maar vanaf...

Nog drie laatste vragen:
1. kan iemand mij vertellen wat het voor zin heeft mij aan te sluiten bij een van de verenigingen? Geen van beide zijn met de bedrijven bezig waar ik mijn polissen bij heb, kan ik dan toch mee genieten van een eventuele deal die wordt gemaakt?

2. Als ik mij niet aansluit bij een vereniging, kan ik dan toch aanspraak maken op een vergoeding (mocht die ooit komen?)

3. Als ik mijn polis afkoop, raak ik dan ook mijn recht tot vergoeding kwijt? (geregeld door verenigingen of anderen)

Alvast bedankt!
Jude

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door kweenie »

Woekerpolis of niet heeft niet te maken met het rendement dat de fondsen maken, maar met de verhouding tussen kosten en poliswaarde. Die is bij beide polissen ongeveer even hoog.

Maar heb je bij die kosten ook de premie voor de overlijdensrisicoverzekering meegeteld? Die moet je namelijk niet meetellen. Dat zijn namelijk geen kosten, maar verzekeringspremies waar een dekking tegenover staat. Misschien kun je nog even doorgeven hoeveel die premie voor de overlijdensrisicoverzekering was?

jude_downunder
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2008 06:35

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door jude_downunder »

Hi Kweenie,
Bedankt voor je reactie al, bij de polis van Avero Achmea heb ik geen overleidingsverzekering etc. Bij die van Delta Lloyd kreeg ik 0,25 terug van DL voor de verzekering. Geen idee waarvoor, maar ook daar dus geen premie betaald (maar wel verzekerd).
Dus als ik het goed begrijp zijn beide polissen woekerpolissen ook al heb ik nog redelijk wat verdiend op die van Avero Achmea?
J

meijerhj
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2008 00:08

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door meijerhj »

Ik heb deze verzekering ook afgesloten, maar heb nog enigszins wat geld verdient in 2007 dus ik laat hem nog even doorlopen.
saldo per 1-1-07: 7222
premies: 788
totaal kosten: 239 (aan/verkoopkosten, verzekeringsmaatschappij en bemiddelaar)
verdiend in 2007: 1406
saldo per 31-12-07: 9177
Hoe kom je eigenlijk aan een rendement van +18%? Ik heb een Avero Achmea beleggingsverzekering en had in 2007 een rendement van -3.36%

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door wevera »

Door mij is in 1995 een bellegingsverzekering afgesloten bij Levobo, een hollandsglorie-polis. Deze is inmiddels overgenomen door Avero-Achmea. De eerste 3 jaar was de premie 300 gld. per maand daarna 100 gld. per maand. Dit is 544,56 eur. per jaar. 95% van de premie wordt belegd. De kosten worden afgehaald van het resultaat.
Het saldo per 1-1-2007: 11.181,78 eur.
Premie: 544,56 eur.
kosten totaal: 403,03 eur.
(w.v. 234,58 voor deverz.mij en 161,33 voor de bem.)
Het saldo per 31-12-2007: 13.357,45 eur.
Het afgelopen jaar heeft deze belegging dus heel goed gerendeerd. Dat was daarvoor wel anders. Gerekend vanaf 1995 heeft ze voor de verzekeringsmij en bemiddelaar tezamen meer opgeleverd dan voor mij. Voor mij minder dan 4% per jaar, en voor de verzekeringsmij en bemiddelaar meer dan 4% per jaar. Het verlagen van de premie in 1998 kostte mij 600 gld. extra.

jude_downunder
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2008 06:35

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door jude_downunder »

Geen idee, is dat hoeveel ik heb verdiend dit jaar : 18%?

Met deze polis denk ik dat het heel veel verschil maakt in welke aandelen je hebt belegd en er is nogal wat mogelijk en het is in ieder geval overzichtelijk. In 2007 was het geloof ik de Kon AHold die het zeer goed deed en meer dan verdubbelde in waarde (en dat is maar goed ook want de meeste andere fondsen die ik heb daalden of bleven gelijk of een paar tientjes omhoog).

Maar is dit dan nog steeds een woekerpolis omdat de kosten nog zo hoog zijn?

Ik weet dat de eerste kosten voor de Delta Lloyd Eigen Huis Spaar Plan in de eerste 3 jaar worden berekend en die waren 690 euro per jaar (met een maand premie van 113 euro!! dus bijna de helft van mijn premie in die eerste 3 jaren ging op aan kosten! Dus dat betekend dat er weinig werd geinvesteerd in de aandelen...) Van de nu 65 euro per maand die ik betaal wordt volgens Delta Lloyd nu 57 euro geinvesteerd.

Is het iemand trouwens opgevallen dat bijna iedereen de premie heeft verlaagd naar zo min mogelijk bij deze woekerpolissen!!!??

Witter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2008 14:14

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door Witter »

Vreemd. Ik heb ook een polis bij Avero lopen en daar is van de inleg van 788,00 een totaalbedrag van 167,24 aan kosten ingehouden. Nog wel veel, maar niet zo erg als hier door jullie wordt gegeven.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door wevera »

De kosten varieren inderdaad per persoon/per polis erg veel. Bij mij zijn de kosten voor de avero-achmea en de bemiddelaar meer dan 70% van de premie. Waardoor dit komt is mij niet duidelijk. Waarde van de polis? Het kan ook zo zijn dat de kosten van mijn polis gebaseerd zijn op de premie van vroeger (1995-1998) dat was toen 1645 eur. per jaar.
In de meeste gevallen is er toch sprake van een woekerpolis omdat in bijna alle gevallen er te veel kosten zijn als percentage van de premie. Voor zover ik weet mag die niet hoger zijn dan 3.5%

Witter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2008 14:14

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door Witter »

Maar het gaat niet om 3,5% van de inleg per jaar. Het gaat om 3,5% van het totale rendement + inleg, of zoiets. (Zelfs de regeling is onduidelijk!)

LevobPolisHouder
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2008 10:03

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door LevobPolisHouder »

Het is zeer merkwaardig dat het ingehouden kostenpercentage bij iedereen verschillend is. Vreemd.

Ook ik heb al zo'n 10 jaar deze polis. En ik heb dus net als jullie onlangs vernomen dat meer dan de helft op gaat aan kosten voor de verzekeraar en de tussenpersoon en waardoor minder dan de helft overblijft om te beleggen. Begrijp me niet verkeerd, want ik gun iedereen zijn winst. Maar zij nemen al hun winst voordat ik iets kan verdienen. Ze mogen best een percentage verdienen, maar niet zulke buitensporige percentages. Eigenlijk diefstal.

Ik heb ze onlangs om opheldering gevraagd ([email protected]). Ik wacht die reactie nog even af. Misschien is er iets te vinden op www.kifid.nl

Konert
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2008 19:08

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door Konert »

Ook ik heb 10 jaar lang geloofd dat er 95 % van je inleg werd belegd. Maar dat er er 24.2 % per jaar werd ontrokken aan je premie per jaar werd nergens vermeld. Keihard staat er in de offerte en polis dat 0.5 % wordt ingehouden voor aankoopkosten en dat 0.014% per maand over de waarde voor beheerskosten wordt ingehouden en verder niets! Dit staat dus niet in verhouding tot die 24.% waar we nu pas achterkomen. Mijn polis loopt 16 jaar waar nu 10 jaar van voorbij zijn. Prognose kapitaal 35273 euro, waarde nu 9857 euro. Over voorlichting gesproken, echt staan liegen! en wel op papier. Ik denk dat ik de DAS maar inschakel. Ik lust ze rauw!

LevobPolisHouder
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2008 10:03

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door LevobPolisHouder »

Beste Konert,
Kijk op KIFID.nl welke stappen je moet ondernemen.
Dit is erg belangrijk. Dit heb ik onlangs vernomen.
Eventueel ook de intermediair om opheldering vragen.

Konert
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2008 19:08

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door Konert »

Beste |Levobpolishouder,

Dat was ik ookvan plan!
Eerst mijn tussenpersoon benaderen en daarna om uitleg vragen bij Avero!
Bedankt.

LevobPolisHouder
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 apr 2008 10:03

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door LevobPolisHouder »

Ik hou jullie op de hoogte.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door wevera »

Ik kan niet anders dan mijn hollandschgloriepolis als een woekerpolis beschouwen. Zonder de zgn. kosten verzekeringsmij en bemiddelaar zou mijn polis minimaal, nu, ongeveer 4000 eur. meer waard zijn. Als avero-achmea doorgaat met deze kostenberekening dan worden die zgn. kosten in 2010 hoger als mijn premie: onvoorstelbaar! De polis loopt door tot 2016. Dat betekent, na 2010, 6 jaar ongeneerd geld verdienen door Avero-achmea ten koste van de oudedagsvoorziening voor mij en mijn echtgenote. Deze hollandsgloriepolis kan goed renderen omdat de beleggingen plaats vinden in goede nederlandse productiebedrijven, retail-bedrijven en uitgeverijen die van de krediet- en vastgoedcrises niet veel te lijden zullen hebben en relatief dus interessant blijven. maar her resultaat komt dus niet bij mij terecht.
Bij het overeenkomen van de polis in 1995 is door Levob en mijn bemiddelaar niets medegedeeld over extra kosten verzekeringsmij en bemiddelaar. De kosten zouden worden verrekend door 95% van de premie te beleggen, en geen 100 %, en door het verrekenen van de switchkosten en de aankoop- en verkoopkosten. Over andere kosten is nooit gerept. Wel staat in de aanvullende voorwaarden van 1997 een passage over een vergoeding van 20%, over het meerdere dan 12% koersstijging met een maximum van 3.6% Dit kan over het afgelopen jaar niet meer zijn dan 1.2% van de poliswaarde. (stijging is 18%, 20% van 6% is 1.2%). Maar dit wordt een vergoeding genoemd en geen kosten.
Mijn bemiddelaar zegt nog steeds niets van deze bedragen te weten en zegt nu dat ze verkeerd zijn berekend en dat er binnenkort een nieuwe brief met een toelichting komt van avero-achmea. Al ruim een week terug heb ik aan Tom Zumbrink, directeur Leven en Schade, en aangetekende brief gestuurd met een verzoek aan duidelijkheid. Maar een antwoord heb ik nog niet. Er blijft dus weinig anders over dan het indienen van een klacht bij het Kifid. Achmea pensioenen en levensverzekeringen is daarbij aangesloten en heeft op 28-3-2007 ja gezegd tegen een bindend advies van het Kifid.

josephin
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2008 16:42

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door josephin »

wij hebben ons afgelopen week aangesloten bij stichting woekerpolis, in de hoop dat er iets ondernomen kan worden.
ook willen wij eens bekijken of het beter is om de beleggingfondsen die we nu hebben om te zetten in obligaties.

hpb
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 sep 2006 10:07

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door hpb »

Ik lees een paar keer bij dit onderwerp dat tussenpersoon of intermediair wordt benaderd en dan de maatschappij zelf. Wat is nou wijsheid? Als ik mijn tussenpersoon/advieskantoor benader verwijst die naar de verzekeraar (in mijn geval Delta Lloyd) en Delta Lloyd benaderen leverde als reactie op dat ik bij de tussenpersoon moet zijn. En het advieskantoor zegt zelfs dat de bewuste adviseur niet meer bij het kantoor werkt (dat klopt) en dat ze daarom niet zoveel voor me kunnen doen. Ik zie niet zo in wat de tussenpersoon kan betekenen. Als er al reparatie volgt zal het geld toch bij Delta Lloyd vandaan komen? Stuitingsbrief heb ik ook naar Delta Lloyd gestuurd met kopietje naar tussenpersoon. Hoog kastje-naar de muur-gehalte helaas.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Woekerpolis Avero Achmea Hollandsch Glorie Polis

Ongelezen bericht door wevera »

Beste Josephin en hpb
voorlopig probeer ik eerst via een klacht bij het Kifid de situatie te verbeteren. Gezien allerlei andere reacties over woekerpolissen, tegenvallende beleggingsresultaten en afkoopsommen vind ik het nu nog niet verstandig om mijn hollandschloriepolis nu al stop te zetten.
Mijn bemiddelaar is een assurantiebedrijf waarbij ik nog heel wat meer verzekeringen heb lopen. Ik wil eens nagaan wat dit bedrijf voor mij in deze kwestie kan betekenen. Wat wijsheid is kan ik nu nog niet bepalen en achteraf is te laat. Moeilijk hoor.

Gesloten