LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis Nationale Nederlanden

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Hoi Allemaal,

Wie zou mij in Jip en Janneke taal kan vertellen wat er nu gaande is met de woekerpolis affaire?

Ikzelf heb in 2000 een studiepolis afgesloten voor mijn kind. 100 gulden per maand. (of zoals de laatste termijnen er uit zagen; 136 euro per kwartaal) totdat het kind 18 werd, daarna stilletjes doorgelopen. Destijds was ik zelf best jong en verliep alles via een tussenpersoon. Ik heb geen papierwerk meer hiervan. Maar ik kan me wel herinneren dat er gouden bergen werden beloofd, en dat er gerekend werd met rendementen van 4% tot wel 15% (als alles gunstig zou zijn) per jaar.

Nu, bijna 19 jaar heb ik er circa 9'800 euro in gestopt, en rekent Nationale Nederlanden mij een afkoopbedrag voor van rond de 13'500 euro. Niet wat er werd voorgeschoteld, en naar mijn gevoel ook niet wat de markt heeft gedaan, ondanks de crisis die we hebben gehad.

Maar een probleem: ik heb totaal geen papierwerk meer van wat ik destijds heb afgesloten. En mijn tussenpersoon die beweert mij ooit een brief te hebben gestuurd met dat hij helemaal niet meer mijn tussenpersoon is in deze studieverzekering, maar dat alles nu direct met Nationale Nederlanden loopt.

Er is door veel mensen nu jaren gesteggeld over de woekerpolissen en er zijn diverse clubs die uit naam van de consument allerlei zaken willen gaan voeren... Maar heb je daar nou iets aan? Of beland ik hiermee van de regen in de drup, waarmee je na hun kosten weinig tot niks meer overhoudt van wat zij kunnen herstellen?

Ik lees op dit forum dat Wakkerpolis bijvoorbeeld eea (ik snap niet wat) heeft bewerkstelligd. Dus ik heb op hun website het een en ander over mijn polis ingevoerd, en ja hoor, 'ik mag meedoen', met 'no win no fee'. (Wat? Een woordspeling op 'no cure no pay' of is dit iets anders?) Ik was al dom genoeg om in de woekerpolis te trappen. Ben ik dan dom en trap ik in een woeker-antiwoekerpolis-claim ?

Met name het feit dat ik helemaal geen papierwerk meer heb dat verder terug gaat dan 8 jaar speelt in mijn gedachten...

Wat zouden jullie doen in mijn schoenen? Eieren voor mijn geld kiezen en de polis maar laten afkopen? Of er meer werk van maken?

Wat hebben andere tot op heden bereikt? Is er iemand die al een cent van zijn misgelopen geld heeft terug gezien? Of is alles nog steeds allemaal bij stoere praatjes?
Laatst gewijzigd door k2p op 13 dec 2018 22:55, 4 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U sluit een studiepolis af in 2000, waarschijnlijk voor 18 jaar en die wilt u nu na 18 jaar afkopen? Maar wat is dan de einddatum? En was er een gegarandeerd eindbedrag?

In die polis zal ongetwijfeld geregeld zijn dat als de verzekeringnemer voortijdig komt te overlijden de polis kosteloos wordt voortgezet tot de einddatum. Dat betekent dat een deel van de premie voor een ORV bestemd is. Ook heeft toentertijd de tussenpersoon provisie ontvangen. Daarnaast zijn er nog poliskosten gemaakt. En u betaalt ongetwijfeld ook nog afkoopkosten. Dus zomaar een rendement uitrekenen gaat niet.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
10 dec 2018 18:28
U sluit een studiepolis af in 2000, waarschijnlijk voor 18 jaar en die wilt u nu na 18 jaar afkopen? Maar wat is dan de einddatum? En was er een gegarandeerd eindbedrag?

In die polis zal ongetwijfeld geregeld zijn dat als de verzekeringnemer voortijdig komt te overlijden de polis kosteloos wordt voortgezet tot de einddatum. Dat betekent dat een deel van de premie voor een ORV bestemd is. Ook heeft toentertijd de tussenpersoon provisie ontvangen. Daarnaast zijn er nog poliskosten gemaakt. En u betaalt ongetwijfeld ook nog afkoopkosten. Dus zomaar een rendement uitrekenen gaat niet.
Ik kan me niet herinneren of er een gegarandeerd eindbedrag zou zijn. En ik heb eens geprobeerd om bij NN zwart op wit op te vragen wat destijds zoal was afgesproken, maar daar werken ze natuurlijk niet aan mee.

De polis zou in ieder geval 18 jaar lopen. En ik dacht maximaal 21 jaar, hoewel NN nu telefonisch aangeeft dat maar de naam is van de polis, en dat hij geen maximale looptijd heeft. Ik kan hem dus gewoon laten doorlopen.

De afkoopkosten bedragen 0,5%.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Ik had het eerder trouwens verkeerd staan in mijn openingspost. En ik kan het nog steeds verkeerd hebben. Maar als ik terugreken zie ik dat ik gemiddeld ergens tussen de 3,1% en 3,2% rendement per jaar heb gehaald. Wie weet is dat niet eens zo slecht...

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

k2p schreef:
10 dec 2018 18:34
Ik kan me niet herinneren of er een gegarandeerd eindbedrag zou zijn. En ik heb eens geprobeerd om bij NN zwart op wit op te vragen wat destijds zoal was afgesproken, maar daar werken ze natuurlijk niet aan mee.
U heeft inzagerecht in uw persoonlijke dossier bij NN, dat is tegenwoordig geregeld in artikel 12 en 15 eerste lid van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Van de Autoriteit Persoonsgegevens, deze voorbeeldbrief 'Verzoek om inzage'

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door kweenie »

Met 100 gulden per maand, tot in totaal 9800 euro inleg, en 13400 opbrengst, is het gemiddelde netto rendement, na aftrek van alle kosten, een kleine 3,5% per jaar. Want je moet niet vergeten dat er in het begin nog maar heel weinig in je spaarpot zit, en je de dus ook maar heel weinig euro's rendement kunt maken. Aangezien er bij zulk soort verzekeringen ook een dekking tegen overlijden is meeverzekerd en die kosten dus ook al van het behaalde rendement zijn afgehaald, lijkt het mij niet zo'n heel slecht resultaat.
Laatst gewijzigd door kweenie op 10 dec 2018 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt natuurlijk gewoon een kopie polis opvragen. Daar zou ik maar eens mee beginnen. Dan weet u tenminste wat u afgesloten hebt.
En natuurlijk heeft die polis een vaste looptijd.

Dus vooralsnog zue ik hier geen woeker.

Na acht jaar compleet ingestort en 10 jaar opkrabbelen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, ik denk dat u niet moet doen totdat u een betere kijk op de zaak heeft. Als het om een Studieverzekering van NN gaat dan hebt u inderdaad een woekerpolis. Als u vragen hebt of documenten zoekt kunt u in eerste instantie uiteraard bij NN terecht.
En lees de info op een site als woekerpolis.nl
Daar vindt u ook informatie over lopende procedures tegen NN.
En uiteraard info over wat een woekerpolis inhoudt.
De Consumentenbond is ook een prima bron https://www.consumentenbond.nl/woekerpo ... oekerpolis

Over documenten: als u inlogt bij NN moet u toch uw polis kunnen zien? En de looptijd, voorwaarden, al dan niet gegarandeerde uitkering, alsmede de jaarlijkse financiële overzichten?

Als u na deze informatie overtuigt ben van het feit dat u inderdaad een woekerpolis hebt en daar iets mee wilt doen dan kunt dan kunt u uw polis bijvoorbeeld aanmelden bij woekerpolis.nl of de Consumentenbond. De voorwaarden voor deze collectieve no cure no pay procedures zijn helder en daar kunt u zich geen buil aan vallen.
U kunt ook kiezen om uw belangen elders individueel te laten behartigen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens heb ik begrepen dat er bij deze polissen rond 2010 al een vorm van compensatie bepaald was. Het kan dus best zijn dat er al een extra bedrag ter compensatie in de polis gestort is.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Ik ben even iets exacter door gaan rekenen.
Eerste betaling op 1 maart 2000 van eenmalig rond de 435 euro.
Ieder kwartaal daarna tot en met 1 december 2017 steeds rond de 136 euro bijgelegd.

Blijkbaar is er een correctie geweest rond de *kuch* 10 euro, maar waarom wist de telefonische medewerker van NN niet te vertellen. Dat kan dus zo maar die compensatie uit 2010 zijn geweest die Kweenie net noemde.
Na correctie en minus een half procent verkoopkosten, kon ik gisteren na afkoop krijgen rond de 13'530 euro.

Als ik met cijfers achter de komma ga rekenen, kom ik op een netto gemiddeld rendement uit van maar 2,816%.

Helaas kan ik voor het fonds waar mijn geld in zit maar beperkt terugkijken. Zie citywireselector/nn-mix-fonds
Ik zie dat het fonds bijvoorbeeld de afgelopen 15 jaar (dus inclusief crisis) gemiddeld boven de 6% per jaar presteerde.
Mede omdat het fonds in de afgelopen 10 jaar (na de crisis) over de kop (+100%) is gegaan.

Dat staat niet in verhouding vind ik.

Voor meer details over mijn polis moet ik een paar dagen wachten tot ik een code krijg thuisgestuurd. (Dit heb ik een paar jaar geleden ook aangevraagd, maar niet ontvangen.)
En uiteraard konden ze me over de telefoon maar beperkt informatie geven, omdat ze "een grote storing" hadden...
Laatst gewijzigd door k2p op 11 dec 2018 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

k2p schreef:
11 dec 2018 15:59
Ik ben even iets exacter door gaan rekenen.
Eerste betaling op 1 maart 2000 van eenmalig rond de 435 euro.
Ieder kwartaal daarna tot en met 1 december 2017 steeds rond de 136 euro bijgelegd.

Blijkbaar is er een correctie geweest rond de *kuch* 10 euro, maar waarom wist de telefonische medewerker van NN niet te vertellen. Dat kan dus zo maar die compensatie uit 2010 zijn geweest wat Kweenie noemde.
Na correctie en minus een half procent verkoopkosten, kon ik gisteren na afkoop krijgen rond de 13'530 euro.

Als ik met cijfers achter de komma ga rekenen, kom ik op een netto gemiddeld rendement uit van maar 2,816%.

Helaas kan ik voor het fonds waar mijn geld in zit maar beperkt terugkijken. Zie citywireselector/nn-mix-fonds
Ik zie dat het fonds bijvoorbeeld de afgelopen 15 jaar (dus inclusief crisis) gemiddeld boven de 6% per jaar presteerde.
Mede omdat het fonds in de afgelopen 10 jaar (na de crisis) over de kop (+100%) is gegaan.

Tsja, ik denk dan eigenlijk wel dat ik een woekerpolis heb.
Die conclusie kan je op basis van die berekening nu helemaal nog niet trekken. Gezien het feit dat je niet weet wat je hebt afgesloten. En welke kosten er berekend zijn.

Eerst zul je een kopie polis moeten opvragen en een compensatie berekening uit 2010, vraag dit per mail aan.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt een verzekering afgesloten, blijkbaar op beleggingsbasis. En dat is niet hetzelfde als een spaarrekening openen en daar per kwartaal een bedrag op overmaken.

U bent in 2000 begonnen, wat was er na de crisis van over? Als dat een heel mager bedrag was, is 100% over de kop nog geen kapitaal.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
11 dec 2018 17:45
Maar u hebt een verzekering afgesloten, blijkbaar op beleggingsbasis. En dat is niet hetzelfde als een spaarrekening openen en daar per kwartaal een bedrag op overmaken.

U bent in 2000 begonnen, wat was er na de crisis van over? Als dat een heel mager bedrag was, is 100% over de kop nog geen kapitaal.
Die hele crisis viel blijkbaar nog mee voor dit fonds, zie https://citywireselector.com/fund/nn-mi ... Months=120
Heel 2007 en 2008 deed het bij elkaar ‘maar’ -18%. En zoals ik hierboven zei, deed de fonds over de afgelopen 15 jaar (dus inclusief crisis meegerekend) alsnog gemiddeld 6% per jaar. Dan mis ik alleen dus 3 jaar (2000-2002) aan data om een reconstructie te maken. Wellicht als ik eenmaal kan inloggen dat ik dan nog mijn waardegroei per jaar kan inzien.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt bij uw sommetjes ook rekening gehouden met de kosten?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

En was / is een tussenpersoon (onafhankelijk financieel adviseur) betrokken in het spel?
Wat vindt hij / zij nu terugkijkend van dit product?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Joepie Joepie schreef:
11 dec 2018 19:19
En was / is een tussenpersoon (onafhankelijk financieel adviseur) betrokken in het spel?
Wat vindt hij / zij nu terugkijkend van dit product?
Misschien het OT eerst even lezen?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Lady1234 schreef:
11 dec 2018 19:26
Joepie Joepie schreef:
11 dec 2018 19:19
En was / is een tussenpersoon (onafhankelijk financieel adviseur) betrokken in het spel?
Wat vindt hij / zij nu terugkijkend van dit product?
Misschien het OT eerst even lezen?
Doel was om aandacht te vestigen op tussenpersoon, dat lukt zo wel.

Waar is die nu gebleven?
Maar een probleem: ik heb totaal geen papierwerk meer van wat ik destijds heb afgesloten. En mijn tussenpersoon die beweert mij ooit een brief te hebben gestuurd met dat hij helemaal niet meer mijn tussenpersoon is in deze studieverzekering, maar dat alles nu direct met Nationale Nederlanden loopt.
Dat is een klacht bij het KiFiD indienen waardig...

Na eerst dossier op te vragen bij zowel Tussenpersoon als NN (en bij uitbleven mee nemen in klacht omschrijving).

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat valt er nu bij het Kifid te klagen? De Ts is de papieren kwijt. Er kan gewoon een kopie polis opgevraagd worden. En tussenpersonen stoppen er weleens mee,

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
11 dec 2018 18:39
U hebt bij uw sommetjes ook rekening gehouden met de kosten?
Als ik wist wat de kosten waren, was de vraag ‘is dit woekerpolis’ makkelijker te beantwoorden.
Maar ik begin nu te vermoeden dat meer dan 30% van de premie op ging aan kosten, en dat lijkt mij fors.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

k2p schreef:
11 dec 2018 20:08
Lady1234 schreef:
11 dec 2018 18:39
U hebt bij uw sommetjes ook rekening gehouden met de kosten?
Als ik wist wat de kosten waren, was de vraag ‘is dit woekerpolis’ makkelijker te beantwoorden.
Maar ik begin nu te vermoeden dat meer dan 30% van de premie op ging aan kosten, en dat lijkt mij fors.
En dat is een vraag die je aan NN moet stellen, waarbij je ook moet vragen hoeveel je tussenpersoon initieel en over de jaren heen heeft opgestreken...

Gesloten